XXL Nutrition

Hamstrings : deadlift toch effectiever dan leg curl ?

tclaesse

Cool Novice
Waardering
0
Ik heb gemerkt dat ik daags na het uitvoeren van de 'deadlift' of zelfs 'good mornings' veel meer spierpijn in de hamstrings heb dan de normale 'leg curl'. Kan men hieruit concluderen dat de beenmachine de spieren veel minder aanpakt of is dit maar schijn? Ik neem voor de leg curls bewust niet al te veel gewicht om de oefening perfect te kunnen uitvoeren. Misschien toch verhogen en eventueel halve bewegingen...hoewel me dit niet de oplossing lijkt. Suggesties?

deadlift toch effectiever dan leg curl?
:roflol:
Is de paus katholiek?
De leg-curl zal wel zo zijn nut hebben denk ik, maar als je gewoon sterkere en dikke hamstrings wil moet je gaan deadliften. Mijn bescheiden mening is dat je de leg-curl gewoon uit je schema kan donderen.

De deadlift is sowieso een super oefening, in feite train je de hele achterkant van je lichaam. Let wel op een goede techniek zodat je rug gezond blijft. Dus. Nog meer makkelijke vragen? :D

Lauw zei:
deadlift toch effectiever dan leg curl?
:roflol:
Is de paus katholiek?
De leg-curl zal wel zo zijn nut hebben denk ik, maar als je gewoon sterkere en dikke hamstrings wil moet je gaan deadliften. Mijn bescheiden mening is dat je de leg-curl gewoon uit je schema kan donderen.

De deadlift is sowieso een super oefening, in feite train je de hele achterkant van je lichaam. Let wel op een goede techniek zodat je rug gezond blijft. Dus. Nog meer makkelijke vragen? :D

Tja... daar valt weinig aan toe te voegen. Wat de squat is voor de benen is de deadlift voor de rug en hamstrings, afhankelijk van welke versie je kiest. Het is daarom wel grappig dat je als titel "deadlift toch effectiever dan leg curl?" kiest. Alsof dat zo een baanbrekende ontdekking is... maar goed, dat kon je natuurlijk ook niet weten.

Ik ben blij dat je de deadlift hebt ontdekt!!!! En nu maar groeien!!!!!

:roflol:, no offence, maar dit is hetzelfde zeggen als: Hey verrek, de squat is toch effectiever dan de leg extension machine. Tuurlijk is dat zo.

Waarom zou je het gewicht van de leg curl machine gaan verhogen om vervolgens halve bewegingen te gaan maken? Daar schiet je echt niets mee op. De ROM moet juist zo groot mogelijk zijn.

Suggesties? Vergeet die leg curl machine, en stap helemaal over op deadlifts.

Je doet zware deadlifts, maar leg-curls met een licht gewicht ... en bemerkt dan het verschil in spierpijn... ehm, dan wordt de conclusie dat zware training superieur is aan isolatie-geneuzel met lichte gewichten vanzelfsprekend.

Ik denk dat er ruimte is voor beiden, ware het niet dat er niet genoeg gewicht op die leg curl machine zit om zwaar te kunnen gaan. Hoogstens geschikt als een pre-fatigue oefening, drop/burn set of high rep oefening of zoiets.

(overigens is de deadlift dusdanig mooi dat er uberhaupt niets is dat de schoonheid van die oefening kan evenaren, maar dat terzijde)

Ik vind legcurls wel heerlijk om het karwei af te maken na een zware set Romanian deadlifts. Beiden hebben een plek in mijn workout maar als ik er maar één kan doen, duidelijk DL.

Suggestie: zoek op google: glute ham raises. Deze zijn nog effectiever voor je hams dan de deadlift denk ik (vind ik).

deadlift op rug dag en leg curl op je benen dag train je ze nog 2 x per week

de legcurl en deadlift zijn imo niet zomaar te vergelijken

de legcurl richt zich op de knieflexie en de deadlift op de heupextensie. het gaat in beide gevallen om dezelfde spiergroep (hammies dus ja), maar het effect is heel anders.
Deadlifts hebben een functioneler aspect, gezien het motorpatroon, dan leg curls, maar leg curls kunnen wel hun waarde hebben als antagonistische (prehab) oefening voor knieextensie oefeningen (squat, deadlift etc), om de zaak een beetje in balans te houden en je knieen gezond. Maak de ROM wel zo groot mogelijk, de hamstrings hebben de neiging om te verkorten. (beetje stretchen kan ook geen kwaad, tenzij je al met gestrekte benen je knieen aan kunt tikken met je neus :D)

Laatst bewerkt:
De korte kop van de B.femoris heeft z'n origo aan het bovenbeen en word dus tijdens heupextensie bewegingen (zoals deads) niet belast!
Als je voledig ontwikkelde hamstrings wilt hebben zal je dus altijd een knieflexie oefening toe moeten voegen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Die STLD op een verhoogje (filmpje) vind ik niet zo gezond :scratch: :eek:

En aangezien de heup maar een beperkte uitslag heeft nog totale onzin ook, wat ham/glute aangaat.

Enige wat je ermee bereikt is dat door de langere duur van de beweging de ham/glute langer op rek staat en dat de erector meer bij de beweging betrokken word.

Nu kan je dat rek effect ook verkrijgen door gewoon bij maximale heupuitslag de beweging even vast te houden en wat de erector aangaat is het zo dat deze dan zo ver opgrekt dat de filamenten te ver uit elkaar getrokken zijn waardoor er maximale krachtoverbrenging mogenlijk is en de kans op blessures aan de erector dus verhoogt is.

Maw de "standaard SLDL is al een budoefening, maar vanaf een verhoging om zo diep mogenlijk te komen voegt niets toe voor de ham/glute en verhoogd de kans op erectorblessures.

Typisch weer zo'n overblijfsel uit de oertijd, maar...... als de pro's het doen zal het wel goed zijn :(

persoonlijk lijkt mij die versie ook niks aangezien je je reet daar ook flink mee aanpakt:D en die is al te groot.
Maar die versie met een arched back vind ik wel een goede:).

Hoe j'm ook uitvoert, als er heupextensie optreed belast je de gluteus maximus.

Arched back = Romanian deadlift (RDL) ?

Als je die bedoelt dan is het idd een veeeeeeeeeeel betere oefening als de SLDL

<TopicKaap>
Doen jullie eigenlijk 2 keer per week deadliften? Met de rug en met je benen training? Op welke dag zou je het beste kunnen deadliften als je je rug trained? Op de dag dat je trained voor dikte of op de dag dat je trained voor wijdte.
</TopicKaap>

Je traint op beide dagen op wijdte en dikte bro.
Hoe wil je je rug nou wijder trainen?
Normale DL doe ik bij de rug en bv. RMDL of stiff legged DL bij de benen...

Terug
Naar boven