Fitness Seller

Hebben jullie een probleem met de afkomst van jullie (huis)arts?

Peiling Peiling Nou?

• Afkomst maakt mij NIET uit

Stemmen: 87 74,4%
  • Geslacht maakt mij NIET uit

Stemmen: 78 66,7%
  • Afkomst maakt mij WEL uit

Stemmen: 34 29,1%
  • Geslacht maakt mij WEL uit

Stemmen: 20 17,1%

• Totaal stemmers
    117
maakt mij niks uit, maar je moet er wel als een dokter uitzien, jeweetwel met zo'n doktersbril.

en niet van die dikke vingers GVD!!!:mad: een beetje graaien in mijn kontgat omdat er gedacht werd dat ik nierstenen had!!!
weet GVD nog steeds niet waar dat goed voor was!! :mad:

doctor bryce

Ja hallo dit ga je toch niet goedpraten hier.

Ik zie haar dit nergens goedpraten. Ze maakt gewoon een statement. Nl. dat onze negroïde huisdokter zich niet te druk moet maken om eventuele (racistische) vooroordelen. En dat die vrouw die hem vieze n*ger of zo noemde niet direct een bewijs is van het wel of niet bestaan van die vooroordelen.

Heb je nou je eigen tekst gelezen of niet?

• Topic Starter Topic Starter
Het klopt wel dat mensen in een emotionele toestand al snel iets zoeken om mee te schelden maar het is ook zo dat veel mensen al zulke gedachten in hun achterhoofd hebben. Ook als patienten mij nog niet gezien hebben en ik roep iemand binnen kun je al vaak aan de gezichtsuitdrukking een hoop afleiden (bv. een koppel dat wanneer ze binnengeroepen worden elkaar even aankijken).

huisartsen na je schoolcarriere (voor de afwezigheidsbriefjes ofc;)) zijn voor f**gots. Als je niet ziek genoeg bent om naar spoed te gaan ben je niet ziek. Punt!

OT: ik heb nooit een probleem gehad met de afkomst van mijn huisarts.

ze was immers blank, zoals het hoort:trollface:

Zolang je voorschrijft wat ik wil, heb ik er geen problemen mee ;)

Voor mij maakt het wel uit. Ik kan heel correct gaan beweren van niet, maar het is gewoonweg niet zo.
Ik oordeel altijd over mensen en als de dokter bijv. vrouw is merk ik dat deze vaker minder zelfverzekerd zijn en dan heb ik er ook minder vertrouwen in. Een 'pik zwarte' (om het op zijn boers te zeggen) dokter heb ik toch minder vertrouwen in, want ik weet niet of hij zijn diploma in Nederland heeft gehaald en/of de beste man fatsoenlijk Nederlands begrijpt. Praat hij goed Nederlands dan maakt het me al vrij weinig uit, maar zit ik toch met dat diploma issue (ik weet dom...).
Het hangt er bij mij dus af hoe de beste dokter zich presenteert. Een oudere arts vind ik ook vaak beter overkomen dan een jongere en ervaring telt zeker mee.

Beetje off-topic, ik had een kaakchirurg die dokter Pijpen heet... Hoe neem je in godsnaam nog zo een man serieus?

Een arts kan niet zomaar aan de slag in Nederland, hij moet zijn diploma hier gehaald hebben, of hij moet een gelijkwaardig diploma hebben. Zoiets wordt gecontroleerd, dus dat argument gaat niet op.

Je bent blijkbaar wel snel bevooroordeeld: een donkere dokter, een vrouw, een dokter met een gekke naam...

Dat laatste kun je je vies in vergissen. Een dokter die net een jaartje klaar is met zijn studie, ok, daar kan ik je gelijk in geven, maar jongere dokters hebben misschien wel minder ervaring, maar daartegenover staat dat hun studie ook moderner (beter) is geweest en dat ze vaak nog veel energieker en enthousiaster zijn.

Het klopt wel dat mensen in een emotionele toestand al snel iets zoeken om mee te schelden maar het is ook zo dat veel mensen al zulke gedachten in hun achterhoofd hebben. Ook als patienten mij nog niet gezien hebben en ik roep iemand binnen kun je al vaak aan de gezichtsuitdrukking een hoop afleiden (bv. een koppel dat wanneer ze binnengeroepen worden elkaar even aankijken).

Ik snap precies wat je bedoelt, maar besef je ook dat daar niet altijd iets achter hoeft te zitten: kan bijvoorbeeld ook verbazing zijn: oh, een zwarte dokter. Zonder dat die mensen direct een waarde-oordeel over jou klaar hebben.
Daarmee wil ik uiteraard niet zeggen dat er nooit meer achter zou zitten. En ik begrijp ook perfect dat dit soort zaken niet echt leuk is.
Misschien een tip, hoe idioot het ook is dat het misschien nodig is: probeer nog meer dan je collega's professionaliteit uit te stralen. Ik zou bijna zeggen trek een witte doktersjas aan :D Maar dat is niet echt gebruikelijk meer he, geloof ik :) Misschien is een stethoscoop om je nek wel een optie.....afin, je snapt wat ik bedoel, ik denk dat er allerlei kleine dingetjes te verzinnen zijn die je een nog professioneler imago kunnen geven.
Zou niet nodig moeten zijn, maar zo werkt het helaas wel - tot op zekere hoogte ook bij witte dokters.

maakt mij niets uit.

Geen problemen mee.

wat ik me dan afvraag, die 27% die zegt dat het hun wel iets uitmaakt. Gaat dit dan zover dat je niet behandeld wilt worden door zon arts ?

En wat als je bijna dood gaat.. is zon arts dan wel goed genoeg ?

Who gives a ****???

Diegene die dat wel boeit moet je niet eens willen helpen, zij verdienen Uw hulp en deskundigheid, vakmanschap niet...

Uit heeeeeeeeeeel betrouwbare bron weet ik dat 80% van de chirurgen extreme klootzakken zijn...

Ik heb liever een Surinamer. Die zijn over het algemeen meer uitgerust dan andere artsen.

I doez not care.

de k.n.o. die mijn neus gaat doen is ook een vrouw, kan ze vast wel denk ik... vrouwen hebben een veel fijnere motoriek.

Who gives a ****???

Diegene die dat wel boeit moet je niet eens willen helpen, zij verdienen Uw hulp en deskundigheid, vakmanschap niet...

Uit heeeeeeeeeeel betrouwbare bron weet ik dat 80% van de chirurgen extreme klootzakken zijn...

Can confirm

Maakt niet uit. Wat wel uit maakt (en voor anderen wellicht - onbewust? - ook):
- Moet er modern uit zien. Geen lange baard bv.
- Moet degelijk Nederlands praten. Dus afkomst kan op die manier wel een rol spelen...maar uiteindelijk als je dokter kunt worden kan je ook degelijk Nederlands leren...
- Praktijk moet ingericht zijn naar de standaard hier. Geen kabinet dat uit de 19de eeuw of India lijkt te komen.
- Dokter moet vertrouwen uitstralen.

+ Zich niet elitair voelen. Je hebt van die dokters die nogal uit de hoogte doen of zich beter voelen omdat ze wat woorden gebruiken die mensen zonder medische opleiding niet begrijpen.

Iets wat wel zou helpen voor dokters met andere huidskleur is om lichtjes met een regionaal accent te praten. Dat geeft vertrouwen.

Voor een huisarts geen probleem.
Als ik ooit een zware operatie moet ondergaan en de chirurg is een jong vrouwtje wat mij een slap handje geeft bij het kennismaken voel ik mij misschien wat minder op mijn gemak.

Huidskleur kijk ik niet echt naar op dit gebied. Het gaat om de manier waarop je vertrouwen uit naar je patient. Een arts op zeer jonge leeftijd en vrouwelijk heb ik eerlijk gezegd iets minder vertrouwen in, maar vraag me niet waarom.

Terug
Naar boven