Fitness Seller

Heel de wereld verwesteren?

Ieder voor zich is de wet van de natuur en dat moet je als mens niet proberen verkrachten.

Gelukkig hebben m'n ouders me dan eten gegeven om te overleven.
Hoe verklaar je dat mensen empathie hebben als je zegt dat er 'ieder voor zich' is ? (vanwaar komt dat onzin ook, toch niet van 'wet van het sterkste', soort sociaal darwinisme ?)

@ absolution: mijn post was vooral aan big T bedoelt, maar ook deels aan je, omdat ik dacht dat je akkoord met hem ging over zijn visie van hoe dat de wereld best eruit ziet qua sociale status.

We zien trouwens die verwoesting van onze economie al via de rommelhypotheken in de USA. Arme mensen wilden een eigen huis en rijkelijk gaan leven. Ze kregen van de rijke banken leningen die ze nooit zouden kunnen betalen. Dat was niet alleen de verantwoordelijkheid van de banken maar ook van die mensen. Dat gebeurd er dus als je iedereen als een rijke Westerling wilt laten leven. Alles stort in en op het einde zit iedereen in de shit.

Waarom gooit men met miljarden dollars/euro's ontwikkelingshulp naar Afrika? Totaal zinloos is dat. Studies wezen uit dat dit niet alleen die mensen niet helpt, maar dat geld bovendien die landen minder democratisch maakt. Met andere woorden, al die pipo's die zogenaamd zichzelf zo geweldig vinden omdat ze zich daarmee bezig houden maken de zaken voor iedereen alleen maar erger.

Ieder voor zich is de wet van de natuur en dat moet je als mens niet proberen verkrachten.

OMFG! Tegen dit soort realisme kan niemand op.

Laten we idd de hele wereld willen 'verwesteren' want het Westen is uiteraard het beste.. jammer dat het midden oosten er anders over denkt en mischien wel de hele wereld naar hun maatstaven wilt laten leven.. maar nee.. dat is niet goed.. want wij weten het gewoon beter en de wereld is beter af als iedereen zoals ons leeft...

Ik weet niet of je gelukkiger wordt als je verwesterd bent. Heb soms de indruk dat in bepaalde gebieden, waar de mensen weinig hebben, ze gelukkiger zijn.

@ socrates: Het is nogal arrogant, maar ik denk dat niemand de superioriteit kan ontkennen van wetenschap, goede scholing en beschikbaarheid aan voedsel (en hier is het westen heel sterk in, maar mss is het niet iets westers an sich :p).

Ik weet niet of je gelukkiger wordt als je verwesterd bent. Heb soms de indruk dat in bepaalde gebieden, waar de mensen weinig hebben, ze gelukkiger zijn.

Geld maakt niet gelukkig, hard cliché :p
En allerlei high tech materialen ook niet. (of zeer tijdelijk). Het is de gezonde contact met andere mensen die je gelukkig maakt en tijdloos is.

Hoe verklaar je dat mensen empathie hebben als je zegt dat er 'ieder voor zich' is ? (vanwaar komt dat onzin ook, toch niet van 'wet van het sterkste', soort sociaal darwinisme ?)

@ absolution: mijn post was vooral aan big T bedoelt, maar ook deels aan je, omdat ik dacht dat je akkoord met hem ging over zijn visie van hoe dat de wereld best eruit ziet qua sociale status.

Waarom zeg je dan Absolution? Bovendien deel ik Big T zijn mening, wat betreft 'de balans' van rijkdom op aarde (dat verwestering op mondiaal niveau dus onmogelijk is). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik dat niet wil veranderen.

Laten we idd de hele wereld willen 'verwesteren' want het Westen is uiteraard het beste.. jammer dat het midden oosten er anders over denkt en mischien wel de hele wereld naar hun maatstaven wilt laten leven.. maar nee.. dat is niet goed.. want wij weten het gewoon beter en de wereld is beter af als iedereen zoals ons leeft...

+1. Probeerde ik duidelijk te maken in mijn eerste post van dit topic. Maar jij hebt het duidelijk beter verwoord.

@ socrates: Het is nogal arrogant, maar ik denk dat niemand de superioriteit kan ontkennen van wetenschap, goede scholing en beschikbaarheid aan voedsel (en hier is het westen heel sterk in, maar mss is het niet iets westers an sich :p).

Wat wordt verstaan onder 'het westen'? laten we mischien daar een beginnen..

De snelst groeiende godsdienst is de islam, ik denk dat de kans groter is dat de wereld islamiseert.

Empathie is niets anders dan een gevolg van schuldgevoel. Je voelt je slecht over de situatie van een ander en om van dat schuldgevoel af te geraken onderneem je bepaalde vaak onberedeneerde stappen.

Je ouders geven je eten omdat dat het instinct is van elk levend wezen op aarde tegenover het nageslacht. De band tussen dichte familieleden is ook heel natuurlijk en staat los van de wet van de sterkste en het ieder voor zich idee.

Balans op dit vlak is een utopie. Er zal altijd armoede, onrecht, etc zijn.

Waarom zeg je dan Absolution? Bovendien deel ik Big T zijn mening, wat betreft 'de balans' van rijkdom op aarde (dat verwestering op mondiaal niveau dus onmogelijk is). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik dat niet wil veranderen.

Dat was mijn pic bedoelt.
Westers leven op mondiaal niveau is misschien (? we gaan aannemen van wel) onmogelijk.
Maar ik zie dan dat de westerse wereld wat matiger en soberder zou leven en dat afrika/azië wat meer zou krijgen. (zo'n balans is goed, niet dat iedereen kaviaar moet eten ofzo)

Wat wordt verstaan onder 'het westen'? laten we mischien daar een beginnen..

Vraag dat aan de TS :D
Het is best dat iedereen zijn definitie geeft van het westen, zodat er geen misverstanden komen.

oops, dubbelpost

Empathie is niets anders dan een gevolg van schuldgevoel. Je voelt je slecht over de situatie van een ander en om van dat schuldgevoel af te geraken onderneem je bepaalde vaak onberedeneerde stappen.

Je ouders geven je eten omdat dat het instinct is van elk levend wezen op aarde tegenover het nageslacht. De band tussen dichte familieleden is ook heel natuurlijk en staat los van de wet van de sterkste en het ieder voor zich idee.

Balans op dit vlak is een utopie. Er zal altijd armoede, onrecht, etc zijn.

Empathie is wel ruimer dan schuldgevoelens. Empathie is inleven in anderen, elkaar goed kunnen begrijpen (of althans de intentie hebben :D) en communiceren (ik denk dat je compassie bedoelt met je definitie, maar gaat ook hand in hand met empathie). Empathie is net het beste en mooiste bewijs dat er niet zoiets kan zijn van 'ieder voor zich'. Dat is asociaal, harteloos en niet passend in een maatschappij. (Alle arbeiders betalen RSZ om te zorgen voor de minder sterke in de maatschappij ==> toch een mooi systeem, right?) In de wetenschap worden empathieloze mensen dan ook als mensen met een stoornis gezien. Ik heb geen flauw idee wie dergelijke citaat heeft uitgevonden, maar mij lijkt het een verkeerde interpretatie van de evolutieleer (soort sociaal darwinisme?).

Perfecte balans zal er ook niet zijn, maar het streven ernaar is al de moeite waard en we kunnen al heel veel onrecht bestrijden. Dat het geen perfecte wereld zal zijn, dat weten we allen ook wel (daar kunnen we de onrechtvaardige god de schuld geven :p)

Laatst bewerkt:
Verwesteren betekent de eigenschappen overnemen die in het Westen domineren. En laat mij meteen duidelijk zijn: ik vind ZEKER niet alles goed, laat staan beter, wat in het Westen gebeurd.

Verwesteren betekent de eigenschappen overnemen die in het Westen domineren. En laat mij meteen duidelijk zijn: ik vind ZEKER niet alles goed, laat staan beter, wat in het Westen gebeurd.

Dat vind jij.. zoals je hebt gemerkt in dit topic betekend het voor andere mensen weer wat anders.. het is ook een te ruim begrip om zo een stelling te maken..

Ik dacht meteen aan de Westerse normen en waarden en daar heb ik ook mijn mening op gebaseerd.. sommigen hebben het over armoede en rijkdom.. Cyan dacht aan wetenschap en onderwijs.. een behoorlijk grijs gebied dus waar niet echt een goede discussie uit kan voortvloeien..

Dat vind jij.. zoals je hebt gemerkt in dit topic betekend het voor andere mensen weer wat anders.. het is ook een te ruim begrip om zo een stelling te maken..

Ik dacht meteen aan de Westerse normen en waarden en daar heb ik ook mijn mening op gebaseerd.. sommigen hebben het over armoede en rijkdom.. Cyan dacht aan wetenschap en onderwijs.. een behoorlijk grijs gebied dus waar niet echt een goede discussie uit kan voortvloeien..
Verwesteren is een algemeen begrip, dat omvat alle overheersende aspecten van een Westerse samenleving. Maar goed iedereen heeft het recht op een mening.

Nee, welvaart leidt tot lelijke en luie rokende vrouwen die van allerlei noten op hun zang krijgen. Zoals in quote, wing women opgepept met botoxes en zakken meel op hun borst.

Net als die Gooische meisjes, lelijke gezette babbelaars waar je nog net leeuwen mee voert.

In Zuid-Amerika zijn de meisjes strak, slank en hebben ronde kontjes en platte buikkies. :lick:

Alles heeft minpunten.

We vervuilen veel, we eten teveel en ongezond, we bewegen te weinig, om maar wat te noemen.

Bepaalde landen in het Oosten zullen beter scoren op deze punten maar dan weer minder op andere punten als vrijheid bijv.

Terug
Naar boven