XXL Nutrition

Hoe gaat jouw omgeving er mee om?

Volgens mij is het altijd vanuit een bepaalde onzekerheid over jezelf gedacht wanneer je je zo veel zorgen maakt om wat je sociale omgeving er van vindt. Wellicht een gebrek aan zelfvertrouwen of op zoek naar juist een soort bevestiging vanuit de sociale omgeving, als in 'je bent goed bezig'? Als deze lifestyle vanuit jezelf komt en je bent niet een of andere vreselijke narcist dan moet t toch allemaal prima zijn voor je sociale omgeving? Zo niet, dan zijn zij niet de juiste sociale omgeving.
In wezen is alles wat niet binnen de categorie 'normaal' valt natuurlijk moeilijker te accepteren voor anderen.
Ik heb wel het idee dat wat normaal wordt gevonden wat verschoven is wat dat betreft en dat zaken als sporten, fatsoenlijk eten en überhaupt gewoon goed voor jezelf zorgen meer genormaliseerd zijn dan pak 'm beet tien of twintig jaar geleden. In elk geval onder bepaalde groepen mensen. Als ik kijk naar de jeugd nu is het in elk geval totaal normaal om naar de gym te gaan en enigszins fatsoenlijk te eten. Dat was 20 jaar geleden zéker niet zo.
Grootvader out.

• Topic Starter Topic Starter
Mijn vrouw is duursporter en mijn kinderen sporten allemaal .Mijn vader was een bodybuildert, mijn oom Karl een powerlifter.
Wij hebben collectief afgesproken dat feest dagen en verjaardagen uitzonderingen zijn , maar er word niet dom gedaan als iemand taart of bier afslaat .Wel word gevraagd waar je naar toe werkt en dat word dan vervolgens aangemoedigd
Mooi om zo'n sportieve omgeving te hebben.

👍🏼💪🏼

Ik zelf sport recreatief, maar wel erg serieus en doelgericht op optimale progressie. Dat wilt zeggen dat ik dus mijn trainingen log en mijn slaap, voeding en training nauwkeurig track. Ik heb verder geen vrienden die dit doen en dit is daarom voor hun moeilijk te begrijpen. Ze snappen niet waarom ik dit doe en zeggen maandelijks dat ik meer moet gaan genieten van het leven. Deze jongens zitten doorgaans 3 dagen in de week aan de fles en hebben geen ambities. Ik trek me hier verder weinig van aan, omdat deze jongens mij veel plezier en liefde in het leven geven en ik besef dat mijn hobby niet andermans hobby hoeft te zijn. Verder is mijn familie ontzettend positief over mijn levensstijl en moedigen zij het alleen maar aan. Ik ben sowieso niet beïnvloedbaar voor andermans mening dus het zal mij verder ook weinig uitmaken.

Mijn vrouw is duursporter en mijn kinderen sporten allemaal .Mijn vader was een bodybuildert, mijn oom Karl een powerlifter.
Wij hebben collectief afgesproken dat feest dagen en verjaardagen uitzonderingen zijn , maar er word niet dom gedaan als iemand taart of bier afslaat .Wel word gevraagd waar je naar toe werkt en dat word dan vervolgens aangemoedigd
Dats wel nice zo'n sportieve familie.

Als je jezelf druk maakt wat je vrienden van je levensstijl vinden zou ik andere vrienden zoeken. Loop je partner te zeiken, zoek je een andere partner. Kunt ook als een hond blijven bij je partner die geen begrip heeft voor je levensstijl en na 10 jaar scheiden.
Gaat toch niet in discussie met mensen om jou levensstijl te prijzen, men moet maar zien wat ze doen in hun vrije tijd, leef jou leven.

Als je in je directe omgeving constant dat gezeik moet aanhoren waarom je weer moet trainen, uit een bakje eten, 21.00 naar bed gaat blablbla dan is het gewoon kwestie van tijd voordat je toegeeft en bereik je niet je maximale potentie.

• Like
Waarderingen: K82
Ik zelf sport recreatief, maar wel erg serieus en doelgericht op optimale progressie. Dat wilt zeggen dat ik dus mijn trainingen log en mijn slaap, voeding en training nauwkeurig track. Ik heb verder geen vrienden die dit doen en dit is daarom voor hun moeilijk te begrijpen. Ze snappen niet waarom ik dit doe en zeggen maandelijks dat ik meer moet gaan genieten van het leven. Deze jongens zitten doorgaans 3 dagen in de week aan de fles en hebben geen ambities. Ik trek me hier verder weinig van aan, omdat deze jongens mij veel plezier en liefde in het leven geven en ik besef dat mijn hobby niet andermans hobby hoeft te zijn. Verder is mijn familie ontzettend positief over mijn levensstijl en moedigen zij het alleen maar aan. Ik ben sowieso niet beïnvloedbaar voor andermans mening dus het zal mij verder ook weinig uitmaken.
Goed bezig man.

Inderdaad zeer zeker je eigen weg volgen, dat sowieso.
Er zijn altijd mensen die denken dat je niet geniet als je niet datgene doet wat zij ook doen, namelijk lekker zuipen en vreten wat je wilt zoveel je wilt bijvoorbeeld.
Ieder zijn ding natuurlijk.

Mooi dat je er zo mee omgaat.

💪🏼👍🏼

Ik heb het er gewoon niet over. Durf het niet eens..
Werd als lange ecto toch al nooit serieus genomen (Ligt natuurlijk ook deels aan mijzelf of je het afdwingt of niet maar goed) en heb al vaker gefaald als ik probeerde breder te worden. Toen nog thuiswonend.

Ouders die je onzekerheid wel begrepen maar als het dan om stukje voeding ging was het al snel weer overdreven.
En 'wacht maar tot je ouder wordt dan zal je wel aanzetten'. Ja, want skinny fat zijn echt goals...:bang:

Nu ik op mezelf woon wel weer opgepakt en zie wel verandering maar ik wordt nu juist meer 'normaal' Want ik was echt niks.
Dus nu hopelijk volhouden en van normaal doorstromen naar 'gespierder'.

Mn collega zei laatst wel zo compleet uit het niets; 'Wordt jij nou breder..?'
Dat gaf wel even weer een motiverende boost.

Maar doe/deed net of ik gek ben en hij ze ziet vliegen. Dat is deels dan ook wel weer grappig.:o

In stilte maar doorstrijden wel..

Edit: Wat ik sinds 2011 wel fysiek niet had kunnen bereiken al.. holy shit.

Ik heb het er gewoon niet over. Durf het niet eens..
Werd als lange ecto toch al nooit serieus genomen (Ligt natuurlijk ook deels aan mijzelf of je het afdwingt of niet maar goed) en heb al vaker gefaald als ik probeerde breder te worden. Toen nog thuiswonend.

Ouders die je onzekerheid wel begrepen maar als het dan om stukje voeding ging was het al snel weer overdreven.
En 'wacht maar tot je ouder wordt dan zal je wel aanzetten'. Ja, want skinny fat zijn echt goals...:bang:

Nu ik op mezelf woon wel weer opgepakt en zie wel verandering maar ik wordt nu juist meer 'normaal' Want ik was echt niks.
Dus nu hopelijk volhouden en van normaal doorstromen naar 'gespierder'.

Mn collega zei laatst wel zo compleet uit het niets; 'Wordt jij nou breder..?'
Dat gaf wel even weer een motiverende boost.

Maar doe/deed net of ik gek ben en hij ze ziet vliegen. Dat is deels dan ook wel weer grappig.:o

In stilte maar doorstrijden wel..

Edit: Wat ik sinds 2011 wel fysiek niet had kunnen bereiken al.. holy shit.
Elk lichaam is natuurlijk anders.

Voor een buitenstaander is het natuurlijk ook altijd makkelijk praten en al helemaal als zij niet in de gym strijden voor een ander fysiek.

Maar je krijgt dus inmiddels al een (positieve) opmerking van een collega, dat is dus een teken dat je sowieso goed bezig bent. :thumb:

Natuurlijk kun je ook kijken naar je voeding, of je hier wat extra's aan kan toevoegen waardoor je groei wat sneller gaat.

Sowieso volhouden, lekker bezig man!

Peace

Volgens mij is het altijd vanuit een bepaalde onzekerheid over jezelf gedacht wanneer je je zo veel zorgen maakt om wat je sociale omgeving er van vindt. Wellicht een gebrek aan zelfvertrouwen of op zoek naar juist een soort bevestiging vanuit de sociale omgeving, als in 'je bent goed bezig'? Als deze lifestyle vanuit jezelf komt en je bent niet een of andere vreselijke narcist dan moet t toch allemaal prima zijn voor je sociale omgeving? Zo niet, dan zijn zij niet de juiste sociale omgeving.
In wezen is alles wat niet binnen de categorie 'normaal' valt natuurlijk moeilijker te accepteren voor anderen.
Ik heb wel het idee dat wat normaal wordt gevonden wat verschoven is wat dat betreft en dat zaken als sporten, fatsoenlijk eten en überhaupt gewoon goed voor jezelf zorgen meer genormaliseerd zijn dan pak 'm beet tien of twintig jaar geleden. In elk geval onder bepaalde groepen mensen. Als ik kijk naar de jeugd nu is het in elk geval totaal normaal om naar de gym te gaan en enigszins fatsoenlijk te eten. Dat was 20 jaar geleden zéker niet zo.
Grootvader out.
Volgens mij gaat het niet echt om onzekerheid of zelfvertrouwen, maar gewoon bespreken wat je omgeving ervan vindt dat je traint, en je aan bepaalde voedingspatronen houdt.
Dat is voor een powerlifter, tov een bodybuilder ook in 99 van de 100 gevallen anders.

Mijn omgeving gelukkig positief. Ze weten inmiddels ook dat het mij (net zoals anderen in dit topic) mentaal stabiel houd. In dat opzicht ben ik er wel afhankelijk van geworden: ik kan echt bijzonder onrustig en vervelend worden na een week (of meer) niet getraind te hebben.

• Like
deze opmerkingen krijg ik eigenlijk alleen maar van mensen die niet trainen

terwijl de buikspieren door mijn shirt heen drukken, terwijl anderen met hun bolle pens aan overgewicht uiteindelijk bij je komen om advies

Ik zie genoeg dikke mensen die mij vertellen dat je ook een beetje moet kunnen genieten en kunnen leven zonder "zo streng voor je zelf te zijn" en dan krijg ik bijna medelijden met die mensen, ik ben namelijk niet streng voor mezelf, dit is gewoon wie ik ben.
Ik vind je reactie's een beetje pijnlijk.

Alsof iedereen met overgewicht per definitie ongezond leeft (of is), en dat vooral aan moet horen of zien met je goddelijke Adonis lichaam.
Dik is je mening. Een beeld.

En bovendien zegt gewicht niet alles over je gezondheid, dat ook vaker benadrukt zou moeten worden dat je gezondheid niets verandert aan je waarde als mens. Ook al zou overgewicht ongezond zijn, het gaat erom waar iemand zich zelf gelukkig bij voelt. Te vaak wordt gezondheid door ons onbewust gekoppeld aan dat je een beter mens bent dan mensen die ongezond leven. Mensen met een handicap of chronische ziekte zijn ook niet 'gezond', maar zelfs als ze die ziekte hadden kunnen voorkomen, wordt er (meestal) niet gepraat over dat het hun eigen schuld is en worden hun problemen door de ziekte serieus genomen door de omgeving. Dat gebeurt helaas vaak niet bij mensen met overgewicht, die al snel een stempel als lui of ongedisciplineerd krijgen. Zij hoeven geen oordeel te vellen over de ongezonde levensstijl van een gelukkig persoon. Dat is hun eigen keuze en ze zijn daardoor niet minder interessante, lieve, je waardige familie leden.

Bij een laag vetpercentage heeft je lichaam weinig reserves en kan je je gauw moe en lusteloos voelen. Ook kan het de hormoonhuishouding verstoren. Je vrouw zal daar niet blij mee zijn. Ze wil je absoluut niet in de buurt hebben met je driftbuien.

Alsof iedereen met overgewicht per definitie ongezond leeft (of is), en dat vooral aan moet horen of zien met je goddelijke Adonis lichaam.

En bovendien zegt gewicht niet alles over je gezondheid, dat ook vaker benadrukt zou moeten worden dat je gezondheid niets verandert aan je waarde als mens. Ook al zou overgewicht ongezond zijn, het gaat erom waar iemand zich zelf gelukkig bij voelt. Te vaak wordt gezondheid door ons onbewust gekoppeld aan dat je een beter mens bent dan mensen die ongezond leven. Mensen met een handicap of chronische ziekte zijn ook niet 'gezond', maar zelfs als ze die ziekte hadden kunnen voorkomen, wordt er (meestal) niet gepraat over dat het hun eigen schuld is en worden hun problemen door de ziekte serieus genomen door de omgeving. Dat gebeurt helaas vaak niet bij mensen met overgewicht, die al snel een stempel als lui of ongedisciplineerd krijgen. Zij hoeven geen oordeel te vellen over de ongezonde levensstijl van een gelukkig persoon. Dat is hun eigen keuze en ze zijn daardoor niet minder interessante, lieve, je waardige familie leden.

Bij een laag vetpercentage heeft je lichaam weinig reserves en kan je je gauw moe en lusteloos voelen. Ook kan het de hormoonhuishouding verstoren. Je vrouw zal daar niet blij mee zijn. Ze wil je absoluut niet in de buurt hebben met je driftbuien.
Bedankt voor je reactie,

Ik kan begrijpen dat je mijn reacties pijnlijk vindt, ik kan inderdaad een beetje kort door de bocht zijn en soms ook vrij bot. Dat vindt mijn vrouw trouwens ook wel regelmatig, ze vindt mij dan al snel een koude steenbok.

Echter, ik heb nooit gezegd dat "dikke" mensen geen goede mensen zijn, daarnaast heb ik het niet over alle mensen met een dikke buik maar was het meer bedoeld op de mensen die mij zouden zeggen hoe ik moet leven en mijn levensstijl min of meer af zouden wijzen en zelf wel een onsportief lichaam hebben (laat ik het dan zo zeggen).
Daarbij komt dat "dikke" mensen in bijna alle gevallen zelf zorgen voor het overgewicht maar er zijn er ook genoeg die vanwege hun gezondheid dik(ker) zijn, daar wil ik dan ook niets over zeggen en ik kan daarom jouw punt ook wel begrijpen.

Iemand met een handicap of chronische ziekte zal door mij sowieso niet beoordeeld worden om zijn/haar gewicht of eventueel dikke buik. Überhaupt zou ik niemand be- of veroordelen op uiterlijk, tenzij diegene mij dus even vertelt hoe ik moet eten, sporten, leven, alles.....

Ik moet wel zeggen dat ik vind dat een dikke buik (buiten ziektes of handicaps om) wel een teken is van een minder gezonde levensstijl, dat iemand zich daar gelukkig bij voelt is toch helemaal niet mijn probleem, ik zou nooit iemands geluk in de weg gaan staan, begrijp dat goed.

Nogmaals: ik kan soms wat bot uit de hoek komen maar ik wil niemand (bewust) kwetsen, zo zit ik niet in elkaar. Mocht iemand zich alsnog gekwetst voelen dan kunnen we er gewoon over praten.

Ik hoop dat ik hiermee een beetje duidelijk heb weten te maken waar mijn uitspraken vandaan komen.

Peace.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat je zijn reacties nogal uit hun context trekt, hem dingen in de mond legt en vervolgens dapper de stropoppen te lijf gaat.
Zo laag is 8% niet en menig duursporter of andere atleet gaat er jaren prima op. Dat verschilt van persoon tot persoon.

@K82 je reactie siert je, maar ik vind het allemaal enorm uit de context getrokken en voorzien van stropoppen.

En bovendien zegt gewicht niet alles over je gezondheid, dat ook vaker benadrukt zou moeten worden dat je gezondheid niets verandert aan je waarde als mens. Ook al zou overgewicht ongezond zijn, het gaat erom waar iemand zich zelf gelukkig bij voelt. Te vaak wordt gezondheid door ons onbewust gekoppeld aan dat je een beter mens bent dan mensen die ongezond leven.
Overgewicht is ongezond, dat is geen mening. Dat is een feit.
Wat is er mis met een gezonde geest in een gezond lichaam? Daar wordt bewust aan gewerkt en voor geleden. En aan gezondheid of een gezon lichaam, daar hang ik wel een waardeoordeel aan. Ik kan daar niets aan doen, zo ben ik door de evolutie geprogrammeerd. Jij ook, maar blijkbaar hou jij jezelf nu nog voor gek.

• Like
Ik vind dat je zijn reacties nogal uit hun context trekt, hem dingen in de mond legt en vervolgens dapper de stropoppen te lijf gaat.

Zo laag is 8% niet en menig duursporter of andere atleet gaat er jaren prima op. Dat verschilt van persoon tot persoon.

@K82 je reactie siert je, maar ik vind het allemaal enorm uit de context getrokken en voorzien van stropoppen.

Ik waardeer jouw reactie. Thanks daar voor.

De meesten vinden het wel ver gaan of een beetje vreemd, maar hebben wel enigzins respect ervoor.
Als mensen serieus geintresseerd zijn en vragen ook over het "gebruik" krijg ik nog wel eens een rare blik.
Relatie technisch gezien heb ik altijd vrouwen gehad die onbekend in de sport waren, dus altijd wel een beetje discussie over de manier van leven.
huidige vriendin weet dat ik als ik in wedstrijd-prep ben 100% gefocused ben en helemaal volgens schema eet en leef. daar buiten om 90/10 zodat ik gewoon met avondeten mee eet en af en toe een drankje kan drinken wanneer ik er behoefte aan heb.
Verder is het mijn keuze en als mensen het er niet mee eens zijn:wave:

Ook al zou overgewicht ongezond zijn
Wat zit jij nou dom te lullen gozer?

Bij een laag vetpercentage heeft je lichaam weinig reserves en kan je je gauw moe en lusteloos voelen. Ook kan het de hormoonhuishouding verstoren.
Ja want dat doet overgewicht niet... 🤦‍♂️

Dat gebeurt helaas vaak niet bij mensen met overgewicht, die al snel een stempel als lui of ongedisciplineerd krijgen.
Ja, en terecht.

Je doet nu trouwens hetzelfde bij hem:
Je vrouw zal daar niet blij mee zijn. Ze wil je absoluut niet in de buurt hebben met je driftbuien.
Waar bemoei jij je eigenlijk mee?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven