XXL Nutrition

Hersenkrakers

Er zijn 12 ballen waarvan er 1 bal zwaarder of lichter is dan de rest van de ballen. Je hebt een klassieke weegschaal waar je groepen ballen tegen elkaar af kan wegen, je mag dit maximaal 3 keer doen. Hoe zorg je ervoor dat je weet welke bal een afwijkend gewicht heeft en of deze lichter of zwaarder is dan de rest?

3 groepjes maken van 4 ballen.

2 groepjes wegen. Zijn ze gelijk weet je dat de afwijking in het laatste groepje zit. Je neemt 3 bekende ballen (groepje 1 of 2) en die weeg je tegen 3 onbekende (groepje 3). Bij balans is de laatst overgebleven de afwijkende. Die weeg je tegen andere en je weet de afwijking. Bij geen balans kan je de afwijkende ballen nemen (je weet al of zwaarder of lichter is). Je meet er 2 van de 3 en weet het.

Rest ff denken

---------- Post toegevoegd Tue 5 Feb 2013 om 15:11 ----------

Als de 2 groepjes van 4 ballen niet gelijk zijn weet je dat in 1 van de 2 groepjes een zwaardere of lichtere zit.

Combineer 2 uit groepje 1 met 1 uit groepje 2 en weeg die tegen 1 van groepje 1, 1 van groepje 2 en 1 van groepje 3 (groep 3 is zeker goed). Als die gelijk zijn weet je dat 1 uit groepje 1 de zwaarste/lichtste is (degene die je niet hebt meegenomen in je meting) of 1 van de 2 ballen uit je 2e groepje die zwaarder/lichter is (die je niet hebt gemeten).

Dan meet je de 2 ballen uit groepje 2 die je niet hebt meegenomen. Bij balans is de niet gewogen bal uit groepje 1 de zwaarste/lichtste. Bij onbalans is het de zwaarste/lichtste uit de meting.

Laatst bewerkt:
Als de 2 groepjes niet gelijk zijn, weet je nog niks.

288 crew bitches.

Plaats hier lastige raadsels....

Ik begin,

Je koopt een broek van 97 euro. Je leent van je papa 50 euro en van je mam ook 50 euro. Je krijgt 3 euro terug. 1 euro stop je terug in je broekzak. Die andere twee euro geef je terug aan je papa en mama. 1 euro aan je papa en 1 euro aan je mama. Je moet dus papa 49 euro terug betalen en mama ook .. Maar nu zit je met een dilemma want 49 + 49 = 98. Je hebt nog een euro in je zak dus dat is 99 euro. Waar is die andere euro gebleven?

Gewoon niet zo gierig zijn en die euro in je eigen zakken stoppen, ga er eens voor werken man !
Beetje van je ouders stelen...

3 groepjes maken van 4 ballen.

2 groepjes wegen. Zijn ze gelijk weet je dat de afwijking in het laatste groepje zit. Je neemt 3 bekende ballen (groepje 1 of 2) en die weeg je tegen 3 onbekende (groepje 3). Bij balans is de laatst overgebleven de afwijkende. Die weeg je tegen andere en je weet de afwijking. Bij geen balans kan je de afwijkende ballen nemen (je weet al of zwaarder of lichter is). Je meet er 2 van de 3 en weet het.

Rest ff denken

---------- Post toegevoegd Tue 5 Feb 2013 om 15:11 ----------

Als de 2 groepjes van 4 ballen niet gelijk zijn weet je dat in 1 van de 2 groepjes een zwaardere of lichtere zit.

Combineer 2 uit groepje 1 met 1 uit groepje 2 en weeg die tegen 1 van groepje 1, 1 van groepje 2 en 1 van groepje 3 (groep 3 is zeker goed). Als die gelijk zijn weet je dat 1 uit groepje 1 de zwaarste/lichtste is (degene die je niet hebt meegenomen in je meting) of 1 van de 2 ballen uit je 2e groepje die zwaarder/lichter is (die je niet hebt gemeten).

Dan meet je de 2 ballen uit groepje 2 die je niet hebt meegenomen. Bij balans is de niet gewogen bal uit groepje 1 de zwaarste/lichtste. Bij onbalans is het de zwaarste/lichtste uit de meting.

En we hebben een winnaar!

Edit: Er zijn overigens meerdere manieren hoe je het kan oplossen, dus als dit niet jouw oplossing is betekent het niet perse dat het fout is.

Ik wil weten hoe groot de kans is als je 4 kaarten van de dealer krijgt, hoe groot de kans is dat 2 kaarten van hetzelfde symbool zijn. (hart,ruit,klaver,schoppen)

Stel deze kans komt uit, je hebt van de 4 kaarten 2 van dezelfde symbool. Hoe groot is de kans dat je enige tegenstander ook deze 2 kaarten van hetzelfde symbool heeft?

ke9ibl.jpg

Als je bal ABC tegenover DEF weegt en GHI tegenover JKL

1 van de combinaties zal dan afwijken

Stel ABC wijkt af, dan zet je bijvoorbeeld A en B tegenover elkaar voor de laatste zet, dan weet je het

Probleem hiermee is dat je bijvoorbeeld krijgt ABC = DEF
Dan moet je 2e keer wegen en GHI > JKL
Dan kan je niet simpelweg G tegen H wegen om erachter te komen welke bal afwijkt. Want JKL kan ook lichter zijn, dus je komt er op die manier niet uit.

Owh ik krjg niet de exacte gewichten? Enkel wat zwaarder is? Verkeerd begrepen dan

Plaats hier lastige raadsels....

Ik begin,

Je koopt een broek van 97 euro. Je leent van je papa 50 euro en van je mam ook 50 euro. Je krijgt 3 euro terug. 1 euro stop je terug in je broekzak. Die andere twee euro geef je terug aan je papa en mama. 1 euro aan je papa en 1 euro aan je mama. Je moet dus papa 49 euro terug betalen en mama ook .. Maar nu zit je met een dilemma want 49 + 49 = 98. Je hebt nog een euro in je zak dus dat is 99 euro. Waar is die andere euro gebleven?

False, als je het eerlijk wil verdelen moet je ieder 48,50 terug betalen, daarbij nog 1 euro is dus 49,50 (x2) + de euro in je broekzak...

Ik wil weten hoe groot de kans is als je 4 kaarten van de dealer krijgt, hoe groot de kans is dat 2 kaarten van hetzelfde symbool zijn. (hart,ruit,klaver,schoppen)

Stel deze kans komt uit, je hebt van de 4 kaarten 2 van dezelfde symbool. Hoe groot is de kans dat je enige tegenstander ook deze 2 kaarten van hetzelfde symbool heeft?

13x4=52

0,25x (11/51)

kans dat je tegenstander dan ook 2 kaarten met datzelfde symbool heeft is (10/48)x(9/47)

edit:vraag fout gelezen maar volgesmij klopt dit nog steeds, echter maakt de volgorde van de kaarten in de hand ook uit en die neem ik hier niet mee in de berekening

Laatst bewerkt:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Eerste:

(12/51)*(39/50)*(38/49)+(39/51)*(12/50)*(38/49)+(39/51)*(38/50)*(12/49)+(39/52)*(13/50)*(12/49)=0,47

Geloof dat dat hem is, maar grote kans dat ik iets over het hoofd zie.

Tweede:

(11/48)*(10/47)*(37/46)*(36/45)+(11/48)*(37/47)*(10/46)*(36/45)+(11/48)*(37/47)*(36/46)*(10/45)+(37/48)*(11/47)*(10/46)*(36/45)+(37/48)*(36/47)*(11/46)*(10/45)+(37/48)*(11/47)*(36/46)*(10/45) = 0,188

Laatst bewerkt:
Er zijn 12 ballen waarvan er 1 bal zwaarder of lichter is dan de rest van de ballen. Je hebt een klassieke weegschaal waar je groepen ballen tegen elkaar af kan wegen, je mag dit maximaal 3 keer doen. Hoe zorg je ervoor dat je weet welke bal een afwijkend gewicht heeft en of deze lichter of zwaarder is dan de rest?

whut?

mag heb je zeg maar 12 verschillende soorten ballen maar van elke bal heb je er wel zoveel als je zelf wilt.
dus zeg maar 12 zakken met ballen, en een van de zakken bevat ballen die lichter zijn..
ik weet dat het hier niet staat maar goed anders kan het toch niet?

oooow hij is al opgelost zie ik al

---------- Post toegevoegd Tue 5 Feb 2013 om 18:50 ----------

je hebt 3 bushaltes die precies even ver uit elkaar staan. Joop staat bij de middelse halte. Het duurt nog 15 minuten voordat de bus er is. Als Joop besluit om naar de eerste halte te fietsen, komt hij daar tegelijk aan met de bus.
als Joop echter zou besluiten om naar de laatste halte te lopen, komt hij daar ook tegelijk aan met de bus.

Hoe lang doet Joop er over om eerst naar de laatste halte te fietsen en dan terug te lopen naar de middelste halte?

whut?

mag heb je zeg maar 12 verschillende soorten ballen maar van elke bal heb je er wel zoveel als je zelf wilt.
dus zeg maar 12 zakken met ballen, en een van de zakken bevat ballen die lichter zijn..

je hebt 3 bushaltes die precies even ver uit elkaar staan. Joop staat bij de middelse halte. Het duurt nog 15 minuten voordat de bus er is. Als Joop besluit om naar de eerste halte te fietsen, komt hij daar tegelijk aan met de bus.
als Joop echter zou besluiten om naar de laatste halte te lopen, komt hij daar ook tegelijk aan met de bus.

Hoe lang doet Joop er over om eerst naar de laatste halte te fietsen en dan terug te lopen naar de middelste halte?

45 min.

---------- Post toegevoegd Tue 5 Feb 2013 om 19:43 ----------

45 is fout
Het is 37,5 :headbang:

---------- Post toegevoegd Tue 5 Feb 2013 om 19:47 ----------

En die 37,5 is ook fout.

Ik weet het niet. Waar is de bus op het moment dat hij begint te fietsen? :headbang:

45 min.

---------- Post toegevoegd Tue 5 Feb 2013 om 19:43 ----------

45 is fout
Het is 37,5 :headbang:

---------- Post toegevoegd Tue 5 Feb 2013 om 19:47 ----------

En die 37,5 is ook fout.

Ik weet het niet. Waar is de bus op het moment dat hij begint te fietsen? :headbang:

Dat weet je niet:p

ergens voor de eerste halte, als Joop naar de eerste halte fietst komt hij immers tegelijk aan met de bus.
Hij is inderdaad erg moeilijk ...

whut?

Naar de 1e halte fietsen duurt 15 minuten en de haltes staan evenver van elkaar af dus van de 2e naar de derde fietsen duurt ook 15 minuten.

Naar de 3e halte lopen duurt 45 min want op punt 1 zijn er 15 min voorbij en op punt 2 30min en punt 3 ook 15min.

Dus 15 min fietsen + 45min lopen = 1 uur?

Terug
Naar boven