XXL Nutrition

Sticky Het Auto Topic

en woont nog bij je moeder ondanks dat je al 25 ofzo bent.
Dat is tegenwoordig redelijk standaard in Nederland. Met mazzel kan je voor je 30ste je huis uit. Ik genoeg gasten die nog thuid wonen.. 30+ers..

Ik was op m'n 19e al het huis uit. Maar ik ben dan ook ontzettend stoer.

Bij ons staat nog wel wat vrij, maandlasten zijn niet zo hoog!

B1041633-9BC2-4876-A18B-88796AB772DC.jpeg

Vroeger reed ik ook iedereen zoek in bochten in de 40pk 600cc Subaru van mijn moeder. Bij het Rottepolderplein bij Haarlem is een hele krappe knijpende bocht linsaf na een lang recht stuk. Daar heeft menige Porsche rijder me eruit proberen te remmen, alleen rem ik niet voor die bocht. Daarna komt een lange bocht die je kan uitaccelereren tot ruim 100 km/h (met 40pk!). Pas op het lange rechte stuk daarna kwamen de Porsches weer langsblazen waarbij ze ook nog eens geflitst werden.
Maar als de ander nu rijdt zoals jij toen reed, dan rijdt jij nu gewoon achter kijkende naar zijn reet.

Dat is tegenwoordig redelijk standaard in Nederland. Met mazzel kan je voor je 30ste je huis uit. Ik genoeg gasten die nog thuid wonen.. 30+ers..

Sick. Lekker priveleven heb je dan je beste jonge jaren; chickies anaal vernietigen met je moeder in de kamer ernaast.

• Like
Waarderingen: Boca
Met een auto met 600pk lijkt me dat geen overbodige luxe nee?

Ga jij aan je turbo sleutelen? Laptopje op de bijrijdersstoel? Lekke turboslangen/pakkingen vervangen? Lambawaardes intepreteren en daar je computer naar afstellen ?snap je wat van A/E ratio's? Zo niet kun je beter een semi standaard wagentje rijden , no offence maar 600+ pk uit een 2.5 litet vraagt om echt diep verstand ervan, als je dat niet hebt is het onverstandig voor de lange termijn.
Denk dat de gemiddelde RS3/4/6 rijder dit niet kan/niet wil/geen tijd voor heeft. Als je >100k voor een (performance) auto gaat neerleggen heb je (als het goed is) ook wel genoeg budget vrijgehouden voor voldoende onderhoud. Olie peilen of bandenspanning checken, tja, dat kan iedereen en zou ook iedereen moeten kunnen, maar de meerwaarde van zelf automonteur spelen zie ik echt niet in.

Idk in wat voor omgeving jij je bevindt, ken echt nauwelijks 20’ers die nog thuis wonen. Weliswaar allemaal in overpriced appartementen, studio’s of whatever, maar thuis wonen na je 25e (eigenlijk 20e) is hier echt een no-go.

Klopt overigens wel dat de mogelijkheden steeds minder (lees: het wordt je onmogelijk gemaakt) worden en dat de leeftijd wel opschuift. Het is maar net hoe welwillend je bent :shrug:

Dat deed ik vrijwillig omdat ik er zin had.

Moet iedereen dat kunnen dan?

Dat jullie geen geld ervoor hebben. Tja..

Op de lange termijn is het vaak goedkoper om het model te kopen die die 600pk uit de fabriek of met een remap maakt dan een minder krachtige motor te tunen om zulk vermogen te maken.

Als je je auto gaat tunen is het niet alleen belangrijk om te weten hoe alles in elkaar steekt om geld te besparen, maar ook om de auto goed te laten werken. Als je zoiets gaat rijden is er altijd wel iets dat een raar geluid maakt, gek voelt, ect ect. Het is dan wel fijn om zelf te weten welk geluid een probleem is en wat er gewoon bij hoort. En je zal de auto steeds meer met een 'handleiding' moeten gaan rijden. Ook dan is het goed om te weten hoe alles werkt en wat je wel en niet moet doen met je auto om problemen/onnodige slijtage te voorkomen.

Dat 'het geld er voor hebben' is vaak gewoon een kwestie van prioriteiten. Ik wil ook graag op vakantie, een motor er naast, leuke dingen doen met mijn vriendin, sparen voor een koophuis, mijn huur betalen, ect.

Als ik die priotiteiten anders had en nog bij mijn ouders zou wonen had ik een Giulia Q kunnen rijden.

Prima dat jij de keuze maakt om voornamelijk voor je auto, ik vind dat soms ook wel gaaf, maar ga dan niet mensen shamen omdat ze je een terecht advies geven dat het niet handig is om zo'n auto te rijden zonder kennis en kunde.

Denk dat de gemiddelde RS3/4/6 rijder dit niet kan/niet wil/geen tijd voor heeft. Als je >100k voor een (performance) auto gaat neerleggen heb je (als het goed is) ook wel genoeg budget vrijgehouden voor voldoende onderhoud. Olie peilen of bandenspanning checken, tja, dat kan iedereen en zou ook iedereen moeten kunnen, maar de meerwaarde van zelf automonteur spelen zie ik echt niet in.

Idk in wat voor omgeving jij je bevindt, ken echt nauwelijks 20’ers die nog thuis wonen. Weliswaar allemaal in overpriced appartementen, studio’s of whatever, maar thuis wonen na je 25e (eigenlijk 20e) is hier echt een no-go.

Klopt overigens wel dat de mogelijkheden steeds minder (lees: het wordt je onmogelijk gemaakt) worden en dat de leeftijd wel opschuift. Het is maar net hoe welwillend je bent :shrug:
Eens, dat je van snelle auto’s houd betekend niet dat je zin hebt om te sleutelen. Kan zelf prima olie bijvullen / banden checken, maar voor rest echt geen zin om überhaupt dat risico te lopen. Heb zelf mijn auto volledig standaard, maar moet er niet aan denken dat er iets mis gaat waardoor je blok opblaast omdat je zelf hebt zitten beunen.

Huidige generatie RS3 perst al ongeveer 400pk uit een 2,5 liter blok, dus iets meer zou niet meten moeten betekenen dat je auto het niet aankan mits professioneel gedaan.

In mijn ogen is er een groot verschil tussen simpelweg een auto met veel vermogen kopen of een flink getunde auto rijden waar bijna 2x het standaard vermogen in zit.

Die tweede heeft toch wel echt wat andere zorg nodig dan die eerste.

In mijn ogen is er een groot verschil tussen simpelweg een auto met veel vermogen kopen of een flink getunde auto rijden waar bijna 2x het standaard vermogen in zit.

Die tweede heeft toch wel echt wat andere zorg nodig dan die eerste.
Maar dit gaat om 600pk uit een 400pk blok, zou me zelf eerder zorgen maken om veiligheid / handeling dan het blok tbh. Zou zelf om deze reden ook nooit een 600pk RS3 rijden. Te link voor mij, beetje teveel gas en je rijdt jezelf dood. Stage 3 RS3 is vergelijkbaar qua snelheid met een Huracan welke veel betere veiligheidssytemen heeft.

Eens, dat je van snelle auto’s houd betekend niet dat je zin hebt om te sleutelen. Kan zelf prima olie bijvullen / banden checken, maar voor rest echt geen zin om überhaupt dat risico te lopen. Heb zelf mijn auto volledig standaard, maar moet er niet aan denken dat er iets mis gaat waardoor je blok opblaast omdat je zelf hebt zitten beunen.

Huidige generatie RS3 perst al ongeveer 400pk uit een 2,5 liter blok, dus iets meer zou niet meten moeten betekenen dat je auto het niet aankan mits professioneel gedaan.
Het 2.5 DAZA motor van de generatie 2017-2020 modellen heeft meer pit in huis dan zijn voorganger. Bij metingen komt het stock gehalte altijd hoger uit dan 400pk. Na veel navraag hoor ik van anderen dat je idd vaker moet bijhouden. Maar het blijft voor mij een hobby en wil ik best geld aan uitgeven ipv merkkleding bijv. En als ik een bedrijf zou uitkiezen om aan handen te leveren dan kies ik voor JD Engineering of tuning service huizen.

Maar dit gaat om 600pk uit een 400pk blok, zou me zelf eerder zorgen maken om veiligheid / handeling dan het blok tbh. Zou zelf om deze reden ook nooit een 600pk RS3 rijden. Te link voor mij, beetje teveel gas en je rijdt jezelf dood. Stage 3 RS3 is vergelijkbaar qua snelheid met een Huracan welke veel betere veiligheidssytemen heeft.
Hoezo te link? Het is een Quattro

om op te scheppen over geld.
Dan begreep je mij verkeerd, Mij zie je nooit opscheppen. Maar mensen maken van een mug een olifant om onderhoudskosten. Alsof ik dan iedere maand een nieuwe turbo moet aanschaffen, elke maand bougies moet vervangen en zo maar door.

Laatst bewerkt:
Het 2.5 DAZA motor van de generatie 2017-2020 modellen heeft meer pit in huis dan zijn voorganger. Bij metingen komt het stock gehalte altijd hoger uit dan 400pk. Na veel navraag hoor ik van anderen dat je idd vaker moet bijhouden. Maar het blijft voor mij een hobby en wil ik best geld aan uitgeven ipv merkkleding bijv. En als ik een bedrijf zou uitkiezen om aan handen te leveren dan kies ik voor JD Engineering of tuning service huizen.
Volgens mij is Stage 3 hiervan 570/580pk, na stage 2(wat softwarematig is) komen er meer nieuwe grotere delen onder de motorkap. Airintake, betere koeler, Turbo upgrade, aanpassen transmissie etc.
Stage 4 is dacht ik 610pk

Volgens mij is Stage 3 hiervan 570/580pk, na stage 2(wat softwarematig is) komen er meer nieuwe grotere delen onder de motorkap. Airintake, betere koeler, Turbo upgrade, aanpassen transmissie etc.
als je kijkt op de website van jd engineering en vagtechniek komt stage 2 ongeveer uit op 530pk

Stage 3 600pk+ want dan komt er nog een TTE700 grotere hybrid turbo bij.
Een Huracan is gemaakt om een crash op hoge snelheid te overleven, een RS3 niet. Bijvoorbeeld: remmen, carbon body, anti roll bar
ja oke Als ik een dag zou kiezen om te gassen zou ik het doen op een zaterdag nacht zonder verkeer en droog wegdek. En niet zoals die 3 porsches die crashden in duitsland.

Stage 1 is remap
Stage 2 heb je het al over andere hardware zoals luchtinlaat en high flow downpipes of volledige uitlaatsystemen vanaf turbo

Stage 1 is remap
Stage 2 heb je het al over andere hardware zoals luchtinlaat en high flow downpipes of volledige uitlaatsystemen vanaf turbo
verschilt waar je het laat doen. stage 2 kan zowel 480 als 525pk zijn, waar 525pk ook andere downpipe en intercooler is gebruikt.

En ja ik haal graag die porsche pipos in die straks denken dat het een stockje is. Hihi

Terug
Naar boven