Ohw zonder meer. Maar dan moet je wel onderscheid maken tussen gerommel tijdens onderzoeken zelf en wat er gebeurd met uit onderzoek gepubliceerde cijfers.
In het ToN geval is er sprake van het laatste. Bij het bekijken van het onderzoek zelf, dat hier aan de kaak gesteld lijkt te worden, aangezien de interpretatie van het woord allochtoon fout is of de 15x toch zomaar eens zou kunnen kloppen, dan belanden we op het eerste punt, gerommel tijdens de onderzoeken zelf.
(overigens is er bij de publicatie van artikelen ook ruimte voor bijv. publicatiebias)
Maar daar is 'de publicatie' voor, als je denkt dat het onderzoek fout is, dan heb je alle recht om de methoden en resultaten door de lezen en je fouten uiteen te zetten. Zomaar roepen dat het een verkeerd beeld geeft is bezopen zonder zo'n onderbouwing.
Overigens is zulks heel goed mogelijk. Het Vlaams Belang heeft bijvoorbeeld ook dergelijke staaltjes bagger uitgehaald, die ik, als onderzoeks
noob, al tot op het bot kon afbranden, door even op te zoeken om welk onderzoek het ging in dit vervolgens te downloaden.
Mag hopen dat 'rechts' zich een beetje gaat verbeteren op dit vlak
Maar een bepaalde angst voor 'de wetenschappelijke cijfers die toch onwaar zijn', zoals die zich hier lijkt aan te bieden, vind ik ronduit belachelijk. Geschreeuw in de ruimte, zonder backup. Skepsisme lijkt me een goede grondhouding, paranoia wordt echter gevoed door angst. En dat is een slechte raadgever.