AndroidHealthClinic

PVV: Criminele allochtonen

weet 't EricR , maar blijven streven naar een beter rechtsysteem en het verbeteren van die gemaakte fouten is toch niet verkeerd ???

Overigens zijn die zwaardere straffen enkel voor de echt zware delicten ( wat ook goed is ) , die kleinere vergrijpen komen er nog steeds vanaf met een taakstraf of boete helaas .

Imo zijn het juist die kleinere delicten als ruzie ( mishaldeling ), diefstal ( tasjes, winkels etc ) die ervoor zorgen dat het gevoel van veiligheid op staat steeds verder zakt :(

Ik denk dat dit een goed voorbeeld is van het feit dat de meeste delicten worden gepleegd zonder na te denken over een mogelijk straf en een kosten baten plaatje.

Kosten in dit geval: mogelijk levenslang
Baten: 17 euro

Dus je wilt mij wijs maken dat de pleger dacht dat levenslang in de gevangenis gelijk stond aan 17 euro buit?

sorry voor de onvolledige info ,... de pleger was 17 jaar en wist dus dat hij als minder jarige zou worden berecht .

De dader is idd ook na 3 jaar en 4 mnd vrijgekomen.

Goed, dan nog. Is 3 jaar en 4 mnd van jouw leven jou maar 17 euro waard? Wat ik wil zeggen is dat de strafmaat bij dit soort delicten gewoon niet erg belangrijk is in de motivatie van dit soort plegers. Dat blijkt ook uit de literatuur.

weet 't EricR , maar blijven streven naar een beter rechtsysteem en het verbeteren van die gemaakte fouten is toch niet verkeerd ???

Overigens zijn die zwaardere straffen enkel voor de echt zware delicten ( wat ook goed is ) , die kleinere vergrijpen komen er nog steeds vanaf met een taakstraf of boete helaas .

Imo zijn het juist die kleinere delicten als ruzie ( mishaldeling ), diefstal ( tasjes, winkels etc ) die ervoor zorgen dat het gevoel van veiligheid op staat steeds verder zakt :(

Het is vaak ook een gevoel, meer niet. Ik weet uit ervaring dat de binnensteden van de drie grote steden toch echt een stuk minder veilig waren zo'n 20 jaar terug. Probleem is alleen dat in bepaalde probleemwijken de criminaliteit niet is afgenomen maar eerder is toegenomen. Woon je daar dan zal je inderdaad het idee hebben dat het steeds onveiliger wordt.

Wilders richt zich voor de zoveelste keer op het allochtone gedeelte van de bevolking terwijl over de gehele linie de criminaliteit niet stijgende is maar dalende. Geweld neemt helaas wel toe maar ook daar is een tendens dat veel geweld plaatsvind in de wijken waar de daders wonen. Misschien een NIMBY-instelling (Not in My Backyard) maar Nederland voorstellen als een vrijplaats voor criminele allochtonen vind ik ook weer overdreven.

Problemen mogen benoemd worden en criminelen dienen bestreden te worden, alleen Wilders is zoals altijd weer zeer eenzijdig bezig met zijn analyse.

Goed, dan nog. Is 3 jaar en 4 mnd van jouw leven jou maar 17 euro waard? Wat ik wil zeggen is dat de strafmaat bij dit soort delicten gewoon niet erg belangrijk is in de motivatie van dit soort plegers. Dat blijkt ook uit de literatuur.

Het zal misschien niet helpen om dit soort zaken te voorkomen, maar de straf mag in ieder geval omhoog voor dit soort mensen. Een mensenleven is voor dat soort mensen helemaal niks waard, en dus zijn ze een gevaar voor de maatschappij.

Iemand die ik ken van zien, heeft ook al twee moorden gepleegd. Ik weet niet hoe lang hij voor de eerste moord heeft gezeten, maar dat was relatief kort. Voor de tweede moord heeft ie maar 8 jaar gezeten. Beide keren moesten eigenlijk zonder echt goede reden gebeurd zijn. Zo iemand mogen ze dan wel wat langer vastzetten in mijn ogen. Jij zal maar slachtoffer #3 zijn die hij van het leven beroofd, omdat je tegen zijn auto botste, of om wat voor reden dan ook.

De straffen hoger maken zorgt er misschien wel niet voor dat er minder misdaden zijn, maar het zorgt er wel voor dat de mensen die gepakt worden wat langer van de straat af zijn. ;)

Het is vaak ook een gevoel, meer niet. Ik weet uit ervaring dat de binnensteden van de drie grote steden toch echt een stuk minder veilig waren zo'n 20 jaar terug. Probleem is alleen dat in bepaalde probleemwijken de criminaliteit niet is afgenomen maar eerder is toegenomen. Woon je daar dan zal je inderdaad het idee hebben dat het steeds onveiliger wordt.

Wilders richt zich voor de zoveelste keer op het allochtone gedeelte van de bevolking terwijl over de gehele linie de criminaliteit niet stijgende is maar dalende. Geweld neemt helaas wel toe maar ook daar is een tendens dat veel geweld plaatsvind in de wijken waar de daders wonen. Misschien een NIMBY-instelling (Not in My Backyard) maar Nederland voorstellen als een vrijplaats voor criminele allochtonen vind ik ook weer overdreven.

Problemen mogen benoemd worden en criminelen dienen bestreden te worden, alleen Wilders is zoals altijd weer zeer eenzijdig bezig met zijn analyse.

Over de criminaliteit van 20 jaar geleden ga ik niet met je twisten ,zo oud ben ik nog niet :D ( om dat bewust meegemaakt te hebben ), ook ben ik idd zelf niet bang op straat , maar gaat het mij meer om de berichten die je hoort van veelal vrouwen al dan niet op leeftijd die 's avonds niet de straat op durven .

Er word idd gestraft in NL en het is geen vrijplaats voor criminelen , echter is het hier makkelijker om dingen te doen en aangenamer als je gepakt bent dan in menig ander land .

idd richt Wilders zich voor het meerendeel op allochtonen , dat zal ik ook niet ontkennen , echter vind ik wel dat genoemde cijfers in die mate ernstig zijn dat ze best eens bekeken mogen worden door de andere partijen , die toch vaak de oogkleppen op hebben .

Een daling in de algehele criminaliteit is zondermeer goed , maar daalt het in alle bevolkingsgroepen ???
Ik wil niet lullig doen maar ik hoor vaak dit soort dingen , en dan vraag ik me af of alle groepen dalen, of dat de autochtonen sneller dalen dan dat de allochtonen stijgen en zo zorgen voor een algehele daling ,......

sry voor de directe vraag stelling , maar als en minderheid zorgt voor een meerderheid van de criminaliteit is er volgens mij iets niet in de haak daar ;)

Het zal misschien niet helpen om dit soort zaken te voorkomen, maar de straf mag in ieder geval omhoog voor dit soort mensen. Een mensenleven is voor dat soort mensen helemaal niks waard, en dus zijn ze een gevaar voor de maatschappij.

Iemand die ik ken van zien, heeft ook al twee moorden gepleegd. Ik weet niet hoe lang hij voor de eerste moord heeft gezeten, maar dat was relatief kort. Voor de tweede moord heeft ie maar 8 jaar gezeten. Beide keren moesten eigenlijk zonder echt goede reden gebeurd zijn. Zo iemand mogen ze dan wel wat langer vastzetten in mijn ogen. Jij zal maar slachtoffer #3 zijn die hij van het leven beroofd, omdat je tegen zijn auto botste, of om wat voor reden dan ook.

De straffen hoger maken zorgt er misschien wel niet voor dat er minder misdaden zijn, maar het zorgt er wel voor dat de mensen die gepakt worden wat langer van de straat af zijn. ;)

Ik ben persoonlijk ook niet tegen lange straffen wanneer dat redelijk is. Maar dat is niet waar het artikel over gaat, in het artikel gaat het over het terugbrengen van criminaliteit dmv hogere straffen.

@ CoD ; De spijker op z'n kop !!!

verrassend topic gatespaaier :p

In Amerika blijkt dat de doodstraf geen extra afschrikkend effect heeft tegenover normale straffen. Volgens jouw stelling zou dat dus wel het geval moeten zijn.
Vreemd, ik heb toch echt nergens over de doodstraf gesproken. Ik vind niet eens dat we de doodstraf moeten invoeren, volgens mij had ik het over langere celstraffen.

Op het moment dat mensen zover zijn dat ze moord plegen, denken de meeste mensen niet rationeel na, en gaan ze zeker niet de kosten en baten afwegen.
Ik denk dat moordenaars heel goed weten waarmee ze bezig zijn, en zeker wel het verschil kennen tussen 6 jaar en 20 jaar (of levenslang) dus om nu zomaar te beweren dat je met mensen te maken hebt die niet rationeel kunnen denken, is een beetje kort door de bocht. Veel moorden zijn zeer goed voorbereid, en als er in het achterhoofd zit dat de straffen in Nederland of België lachwekkend zijn, dan heeft dat ongetwijfeld een invloed op het gedrag van criminelen.

Maar buiten dat, gaat het ook over een gepaste straf vinden voor een extreme misdaad. Als je denkt dat iemand vermoorden maar 6 jaar waard is, dan stel ik me serieuze vragen welke waarde jij aan het leven hecht. Om nog te zwijgen over hoe de nabestaanden van het slachtoffer zich moeten voelen.

Je gaat er van uit dat de straf de enige factor is die mensen tegenhoud om een moord te plegen.
Daar ging ik helemaal niet vanuit, opnieuw leg je me woorden in de mond die ik nooit gezegd hebt. Ik heb al duidelijk vermeld dat er maatregelen vanuit verschillende hoeken nodig zijn. Maar het enige wat ik uit jouw redenering opmaak is dat soft beleid prima werkt, en dat blijkt dus niet uit de bestaande statistieken. Het knuffelen van criminele allochtonen werkt niet, net zoals het knuffelen van kinderen met probleemgedrag ook niet werkt. Dat weet elke ouder. Als je veranderingen wilt zien in het gedrag, dan moet je duidelijke grenzen aanduiden. Je moet correct straffen maar ook correct belonen.

Over Nederland gesproken en de strafmaten, van alle landen in Europa is het zo'n beetje het enige land dat werkelijk levenslang kent zonder mogelijkheid om in vrijheid gesteld te worden. Andere landen kennen meestal een in vrijheidsstelling na een aantal jaren hechtenis.

Levenslang wordt tegenwoordig steeds vaker geeist. Maar in veel gevallen is langer straffen niet de oplossing en zo'n discussie is al tig keer gevoerd.
Estland ook nog. Maar goed, we hebben het hier niet alleen over moordenaars, maar waarschijnlijk vooral over minder zware misdaden. Verder moet je ook een duidelijk verschil opmerken tussen wat er geëist wordt en wat er daadwerkelijk gegeven wordt. Staat Nederland ook bovenaan in het geven van straffen in Europa, of enkel eisen? Langer straffen is in veel gevallen niet de oplossing, akkoord, maar is te licht straffen wel de oplossing?

Je moet een gepaste straf vinden, en het is niet de eerste keer dat er in België of Nederland geklaagd wordt over de strafmaat door burgers. Ook nabestaanden van slachtoffers zijn soms geshockeerd over hoe makkelijk daders ervan af komen en vaak recidiveren als gevolg daarvan. Je moet echt een klaar en duidelijk signaal sturen naar mensen, soft en vaag beleid werkt niet.

PVV zal de problemen zeker niet oplossen met hun eenzijdig denken, maar hen totaal negeren lost ook niets op. Ze spreken nog steeds voor een deel van de bevolking, en als democraat moet je tenminste naar die boodschap luisteren en erover nadenken om tot een eigen, meer realistisch beleid te komen. Ik vrees alleen dat veel van de huidige problemen het gevolg zijn van partijen als PvdA, die in grote steden al jaren aan de macht zijn. Het is maar de vraag of zij ooit willen meewerken aan een effectieve, constructieve aanpak die tot een vermindering van criminaliteit onder allochtonen leidt.

Een 'jaartal' opplakken is ook een beetje 'absurd' hoor. Waarom niet 22 ipv 20 ? of 23 ?
Hoe kom je aan dat getal eigenlijk ? Lijkt het in jouw ogen rechtvaardig ? Wat als iemand anders 50 jaar rechtvaardig vindt ?
Ik weet de 'antwoord' ook niet, maar ik ben dan ook geen strafpleiter. Ik denk dat dat ik ook niet de nodige kennis heb hierover om zomaar mijn mening te geven, zoals de meesten op fora's wel doen over soortgelijke onderwerpen. Dat laatste is zeker niet persoonlijk bedoeld hoor. ;)

Een 'jaartal' opplakken is ook een beetje 'absurd' hoor. Waarom niet 22 ipv 20 ? of 23 ?
Hoe kom je aan dat getal eigenlijk ? Lijkt het in jouw ogen rechtvaardig ? Wat als iemand anders 50 jaar rechtvaardig vindt ?
Ik weet de 'antwoord' ook niet, maar ik ben dan ook geen strafpleiter. Ik denk dat dat ik ook niet de nodige kennis heb hierover om zomaar mijn mening te geven, zoals de meesten op fora's wel doen over soortgelijke onderwerpen. Dat laatste is zeker niet persoonlijk bedoeld hoor. ;)
Je hebt zeker een goed punt, het is ook een lastige kwestie. Elk land heeft een andere visie op dat jaartal en de toepassing ervan. Maar stel je even dit voor: op een dag wordt één van je familieleden vermoord om een mp3 speler. De dader krijgt levenslang, dit blijkt 30 jaar te zijn (in België geloof ik). Na goed gedrag en nog verzachtende omstandigheden komt hij na 15 jaar vrij. Hij wil wraak en vermoord een tweede familielid. Vind je nog steeds dat een correcte straf en dus een vast jaartal absurd is? Wetten zijn er gekomen door regeringen, regeringen komen er doordat jij als kiezer bepaald wie aan de macht komt. En dus ben jij onrechtstreeks de persoon die bepaald welk jaartal erop geplakt wordt. Persoonlijk vind ik dat levenslang gewoon moet zijn wat iedereen verwacht dat het is: levenslang.

Ik zou het niet correct vinden moest ik oordelen over een persoon als het over een familielid gaat(lees: geliefde persoon). Politierechercheurs en dergelijke krijgen dan ook geen zaak als het over een familielid gaat etc. Gewoon omdat zeer weinig mensen nuchter kunnen nadenken. Persoonlijk zou ik waarschijnlijk zelf een wraak nemen(moord) moest iemand mijn familie iets aandoen en en ik ben dan iemand die tegen doodstraf is en helemaal niet gewelddadig.
Ten tweede vind ik dat je recidivisten anders moet bekijken. Die verdienen alleszinds minder 'kansen', al kan ik daar niet meer specifiek op ingaan:p

Ik weet het niet, maar ik vond het altijd zo zinloos om mensen levenslang(echt levenslang) op te sluiten (tenzij ze krankzinnig etc zijn, maar dat is een ander verhaal). Een mens is toch kneedbaar ? Een mens kan toch veranderen ? Dunno, misschien ben ik redelijk wat naïef:o

Ik hoop alleszinds dat politiekers dat soort jaartallen niet uit hun duim zuigen, maar kijken naar andere regio's of advies vragen aan criminologiepsychologen, alé jah, zo zou het moeten in ieder geval.

Geert noemt tenminste het beest bij de naam. :thumbs:

:roflol: wat een tekst.
Echt triest dat een partij uit de 2e kamer zoiets kan publiceren.

Ga zo door EricR, je ownt ze allemaal.

OT: Natuurlijk vindt iedereen dat die Marokkanen en Antilianen uit de tekst heel hard aangepakt moeten worden, maar dit is imo niet de manier.

Hardere straffen ben ik ook zeker voor, maar de tekst hierboven is te simpel imo.

De allochtonen waaronder de marrokanen geven ons de schuld en zeggen dat wij hun hun en hun gewoontes moeten accepteren en dat maar een klein groepje het verpest voor iedereen en de media hun juist wil pakken.

De feiten zijn er, die waren er al langer. Gewoon harder aanpakken, hun komen naar nederland. Wij helpen ze, dan moeten ze zich ook maar gedragen. Gedragen ze zich niet, horen ze hier ook niet thuis en hoefen we ze ook niet, wij helpen hun en hun geven ons alleen meer last.

Meer heb ik er niet aan toe te voegen, er zijn zat relaxde marrokanen. Die kun je niet de schuld geven van de andere 50%. Maar de andere 50% kun je wel hard aanpakken door regels als terug gaan naar je vaderland, ook al heb je familie hier. Ook al ben je van de tweede generatie, je hebt gewoon pecht dan. Een misdrijf als iets jatten uit een winkel, oke. Maar dat niet 2 keer in een week, of 2 keer in een half jaar. Of andere ergere misdaden waar ze meedere keren de mist in gaan.

Gaan we weer? 50%? In het uiterste geval (jongeren tussen 14-24) is het 20% die crimineel gedrag vertoont. Misschien wat hoger omdat natuurlijk niet iedere crimineel ook gepakt wordt.

20% is hoog en eigenlijk al veel te exteem natuurlijk, maar het is geen 50%.

Vreemd, ik heb toch echt nergens over de doodstraf gesproken. Ik vind niet eens dat we de doodstraf moeten invoeren, volgens mij had ik het over langere celstraffen.

Ik zeg ook nergens dat jij dat schrijft. Ik trek logische conclusies, volgens jou zouden zwaardere straffen lijden tot minder criminaliteit. Het invoeren van doodstraffen is een goed voorbeeld dat dat niet het geval is. Over het algemeen blijkt dat een verharding van de overheid gevolg heeft dat de samenleving ook verhard. Met daarvan weer meer criminaliteit als gevolg.

Maar buiten dat, gaat het ook over een gepaste straf vinden voor een extreme misdaad. Als je denkt dat iemand vermoorden maar 6 jaar waard is, dan stel ik me serieuze vragen welke waarde jij aan het leven hecht. Om nog te zwijgen over hoe de nabestaanden van het slachtoffer zich moeten voelen.

Zoals ik ergens in een post hierboven ook al heb vermeld ben ik helemaal niet tegen hogere straffen. Het verwijderen van bepaalde personen uit de samenleving, plus de genoegdoening voor slachtoffers en familieleden is erg belangrijk imo. Maar om hardere straffen in te voeren met als excuus de mythe van deterrence is jezelf en de samenleving voor de gek houden.

Daar ging ik helemaal niet vanuit, opnieuw leg je me woorden in de mond die ik nooit gezegd hebt. Ik heb al duidelijk vermeld dat er maatregelen vanuit verschillende hoeken nodig zijn. Maar het enige wat ik uit jouw redenering opmaak is dat soft beleid prima werkt, en dat blijkt dus niet uit de bestaande statistieken. Het knuffelen van criminele allochtonen werkt niet, net zoals het knuffelen van kinderen met probleemgedrag ook niet werkt. Dat weet elke ouder. Als je veranderingen wilt zien in het gedrag, dan moet je duidelijke grenzen aanduiden. Je moet correct straffen maar ook correct belonen.

Daarmee leg je mij de woorden in de mond, ik heb nergens geschreven dat een soft beleid prima zou werken. Overigens ben ik nog nergens statistieken tegen gekomen dat een softer beleid nadeliger zou werken dan een harder beleid. En ik heb aardig wat onderzoeken over dit onderwerp gelezen.

Wat vooral naar voren komt in de onderzoeken naar deterrence is dat vooral schaamte, teleurstellen van familie en vrienden, verliezen van een baan/gezin, conflicterende waarden en normen (goede opvoeding) en een hoge zekerheid van pakkans veel hoger meetellen in het weerhouden van mensen om criminele daden te plegen.

Terug
Naar boven