In Amerika blijkt dat de doodstraf geen extra afschrikkend effect heeft tegenover normale straffen. Volgens jouw stelling zou dat dus wel het geval moeten zijn.
Vreemd, ik heb toch echt nergens over de doodstraf gesproken. Ik vind niet eens dat we de doodstraf moeten invoeren, volgens mij had ik het over langere celstraffen.
Op het moment dat mensen zover zijn dat ze moord plegen, denken de meeste mensen niet rationeel na, en gaan ze zeker niet de kosten en baten afwegen.
Ik denk dat moordenaars heel goed weten waarmee ze bezig zijn, en zeker wel het verschil kennen tussen 6 jaar en 20 jaar (of levenslang) dus om nu zomaar te beweren dat je met mensen te maken hebt die niet rationeel kunnen denken, is een beetje kort door de bocht. Veel moorden zijn zeer goed voorbereid, en als er in het achterhoofd zit dat de straffen in Nederland of België lachwekkend zijn, dan heeft dat ongetwijfeld een invloed op het gedrag van criminelen.
Maar buiten dat, gaat het ook over een gepaste straf vinden voor een extreme misdaad. Als je denkt dat iemand vermoorden maar 6 jaar waard is, dan stel ik me serieuze vragen welke waarde jij aan het leven hecht. Om nog te zwijgen over hoe de nabestaanden van het slachtoffer zich moeten voelen.
Je gaat er van uit dat de straf de enige factor is die mensen tegenhoud om een moord te plegen.
Daar ging ik helemaal niet vanuit, opnieuw leg je me woorden in de mond die ik nooit gezegd hebt. Ik heb al duidelijk vermeld dat er maatregelen vanuit verschillende hoeken nodig zijn. Maar het enige wat ik uit jouw redenering opmaak is dat soft beleid prima werkt, en dat blijkt dus niet uit de bestaande statistieken. Het knuffelen van criminele allochtonen werkt niet, net zoals het knuffelen van kinderen met probleemgedrag ook niet werkt. Dat weet elke ouder. Als je veranderingen wilt zien in het gedrag, dan moet je duidelijke grenzen aanduiden. Je moet correct straffen maar ook correct belonen.
Over Nederland gesproken en de strafmaten, van alle landen in Europa is het zo'n beetje het enige land dat werkelijk levenslang kent zonder mogelijkheid om in vrijheid gesteld te worden. Andere landen kennen meestal een in vrijheidsstelling na een aantal jaren hechtenis.
Levenslang wordt tegenwoordig steeds vaker geeist. Maar in veel gevallen is langer straffen niet de oplossing en zo'n discussie is al tig keer gevoerd.
Estland ook nog. Maar goed, we hebben het hier niet alleen over moordenaars, maar waarschijnlijk vooral over minder zware misdaden. Verder moet je ook een duidelijk verschil opmerken tussen wat er geëist wordt en wat er daadwerkelijk gegeven wordt. Staat Nederland ook bovenaan in het geven van straffen in Europa, of enkel eisen? Langer straffen is in veel gevallen niet de oplossing, akkoord, maar is
te licht straffen wel de oplossing?
Je moet een gepaste straf vinden, en het is niet de eerste keer dat er in België of Nederland geklaagd wordt over de strafmaat door burgers. Ook nabestaanden van slachtoffers zijn soms geshockeerd over hoe makkelijk daders ervan af komen en vaak recidiveren als gevolg daarvan. Je moet echt een klaar en duidelijk signaal sturen naar mensen, soft en vaag beleid werkt
niet.
PVV zal de problemen zeker niet oplossen met hun eenzijdig denken, maar hen totaal negeren lost ook niets op. Ze spreken nog steeds voor een deel van de bevolking, en als democraat moet je tenminste naar die boodschap luisteren en erover nadenken om tot een eigen, meer realistisch beleid te komen. Ik vrees alleen dat veel van de huidige problemen het gevolg zijn van partijen als PvdA, die in grote steden al jaren aan de macht zijn. Het is maar de vraag of zij ooit willen meewerken aan een effectieve, constructieve aanpak die tot een vermindering van criminaliteit onder allochtonen leidt.