Fitness Seller

Het Wijn & Vergiste Sappen Topic

Peiling Peiling What's your poison?

• Totaal stemmers
    36
  • Topic Starter Topic Starter
IMG_20190917_065150_589.jpg

Deze toch wel eens wat meer aandacht geven.

Joan Franquet, domain Costador is located in the mountains of Spain. The Conca de Barberà region. The gros reds and whites from vines between 60 and +110 year old vines. Altitudes between 400 and 800 meters with different soils. The wines are made natural and pure. Aging in tanks, oak and amphora.

Metamorphika Orange Brisat 2017:

100% Macabeu
Druivenstokken die 70 jaar oud zijn.
Op een perceel van 1,5 hectare.
Een gemixte grond van klein, steen en kalk.
Handgeplukte druiven, strenge selectie.
De oogst is eind september.
Acht weken maceratie voordat de spontane vergisting begint op amforen (300-2500L).
Dan gaat de wijn op vaten (200-600L) om de malolactische vergisting te laten plaatsvinden.
Dit gedurende zeven maanden en elke dag wordt er voorzichtig geroerd.
De wijn werd opgevoed met de schil (orange wine).

Daarmee bekomen ze een zeer pure wijn die iets met me doet.
De smaak gaat van gele en witte vruchten,
Wat amandelen die er perfect in verweven zitten.
Heel kleine hout toets, die een meerwaarde geeft aan de complexiteit.
Deze wijn speelt een betoverent lied waarvan het chorus een perfecte balans is.
Kruidig, wild en verfijnd, wat minerale impressies erdoorheen en een lange afdronk.

IMG_20190917_065150_589.jpg

Deze toch wel eens wat meer aandacht geven.

Joan Franquet, domain Costador is located in the mountains of Spain. The Conca de Barberà region. The gros reds and whites from vines between 60 and +110 year old vines. Altitudes between 400 and 800 meters with different soils. The wines are made natural and pure. Aging in tanks, oak and amphora.

Metamorphika Orange Brisat 2017:

100% Macabeu
Druivenstokken die 70 jaar oud zijn.
Op een perceel van 1,5 hectare.
Een gemixte grond van klein, steen en kalk.
Handgeplukte druiven, strenge selectie.
De oogst is eind september.
Acht weken maceratie voordat de spontane vergisting begint op amforen (300-2500L).
Dan gaat de wijn op vaten (200-600L) om de malolactische vergisting te laten plaatsvinden.
Dit gedurende zeven maanden en elke dag wordt er voorzichtig geroerd.
De wijn werd opgevoed met de schil (orange wine).

Daarmee bekomen ze een zeer pure wijn die iets met me doet.
De smaak gaat van gele en witte vruchten,
Wat amandelen die er perfect in verweven zitten.
Heel kleine hout toets, die een meerwaarde geeft aan de complexiteit.
Deze wijn speelt een betoverent lied waarvan het chorus een perfecte balans is.
Kruidig, wild en verfijnd, wat minerale impressies erdoorheen en een lange afdronk.

Ik zou dr bijna wijn van gaan drinken

Equilibrium van Siren Craft Brew
Collaboration with Sante Adairius Rustic Ales
Farmhouse Ale - Saison

Equilibrium is a red wine barrel fermented saison. This year Siren wanted to create a concept to link up with their previous release, the “blue” themed Santo del Frio. The theme for Santo del Frio was tied to cold, Siren even used cryogenically frozen hops! In order to get to violet, they blended that beer with something hot. A red-inspired, warm-pitched, red wine barrel fermented saison. The finished beer is Equilibrium – violet. It displays flavour-packed character from across the spectrum, while crucially, being a complex but incredibly easy drinking saison.

Bij het openen van de fles meteen een mooie rode wijn geur. Smaak zelf is licht, droog. Klein pepertje en een klein prikkelend koolzuurtje. Werd omschreven als sour, maar dat is het zeker niet. Een beetje funky, druif, appeltje of bloemig. In de afdronk komt heel licht de tannine van de rode wijn. Lekker, maar te licht. Jammer dat het een blend is en een deel maar red wine barrel fermented is. Daardoor iets teveel op de achtergrond, terwijl de geur veelbelovend was. Al met al wel een prachtige saison die er net iets mooier door geworden is. Mag best hoger scoren op untappd.

20190920_201813.jpg
20190920_194131.jpg

Equilibrium van Siren Craft Brew
Collaboration with Sante Adairius Rustic Ales
Farmhouse Ale - Saison

Equilibrium is a red wine barrel fermented saison. This year Siren wanted to create a concept to link up with their previous release, the “blue” themed Santo del Frio. The theme for Santo del Frio was tied to cold, Siren even used cryogenically frozen hops! In order to get to violet, they blended that beer with something hot. A red-inspired, warm-pitched, red wine barrel fermented saison. The finished beer is Equilibrium – violet. It displays flavour-packed character from across the spectrum, while crucially, being a complex but incredibly easy drinking saison.

Bij het openen van de fles meteen een mooie rode wijn geur. Smaak zelf is licht, droog. Klein pepertje en een klein prikkelend koolzuurtje. Werd omschreven als sour, maar dat is het zeker niet. Een beetje funky, druif, appeltje of bloemig. In de afdronk komt heel licht de tannine van de rode wijn. Lekker, maar te licht. Jammer dat het een blend is en een deel maar red wine barrel fermented is. Daardoor iets teveel op de achtergrond, terwijl de geur veelbelovend was. Al met al wel een prachtige saison die er net iets mooier door geworden is. Mag best hoger scoren op untappd.

20190920_201813.jpg
20190920_194131.jpg
Klinkt herkenbaar, veel op vrijen en een beloftevol aroma maar een smaak die de verwachtingen niet in kan lossen. Nu als ik mijn idee van een Saison zou schrijven is het een tamelijk licht, dorstlessend , frivool bier. Het was dan ook gemaakt om na een lange werkdag te drinken.

Als je de Saison van heilig hart brouwerij op de kop kunt tikken zeker eens proberen!

Saison hoort een vrij droog lichte stijl te zijn met een kruidige (peper) afdronk. Niet heel complex inderdaad, maar wel lekker. Maar ik heb de laatste tijd enkele wilde saisons gehad, gerijpt op hout of wijn vaten en die waren toch zeer complex geworden. Dat maakte deze niet waar, maar toch had hij wel iets wat hem net die standaard saison stijl liet overstijgen. Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken of ik die kan vinden.

Saison hoort een vrij droog lichte stijl te zijn met een kruidige (peper) afdronk. Niet heel complex inderdaad, maar wel lekker. Maar ik heb de laatste tijd enkele wilde saisons gehad, gerijpt op hout of wijn vaten en die waren toch zeer complex geworden. Dat maakte deze niet waar, maar toch had hij wel iets wat hem net die standaard saison stijl liet overstijgen. Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken of ik die kan vinden.
Sowieso wilde bieren zijn zoveel lekkerder...
Hetzelfde geld voor wijnen.
Ook wel meer rekening houden vatlagering resulteert altijd in meer body.
Dus na enige van dat kaliber kan je referentiekader van wat een Saison hoort te zijn voor jou. Iets aangepast zijn hé.

Wat zijn wilde bieren? Ik vraag dit voor een vriend.

https://www.npostart.nl/de-smaak-van-joel/09-08-2019/KN_1708791

Vanaf 15 minuten.

Maar het komt plat gezegd neer op bier niet in een tank stoppen en gist toevoegen, maar in een bak en gist uit de lucht vangen. Dan krijg je heel complex bier. Er komen tientallen gisten in die elk een andere smaak geven. Daarna laten ze het rijpen op houten vaten, waar bijvoorbeeld 1 jarig oud bier nog niet uitgegist is en zoeter dan 3 jaar. Je kan dat dan weer mengen, 3 met 2 en 1 jaar oud bier. Doordat het jongere bier nog niet is uitgegist gaat het dan op fles weer gisten en krijg je weer koolzuur. Leent zich ook goed tot bewaren. Het wordt vaak omschreven als de brug tussen wijn en bier.

Hier noemt men Geuze wel eens de champagne der bieren.

En als aperitief zal ik altijd een Geuze verkiezen dan een champagne.
Dat moet zowat de meest overrated en priced alcoholische drank ter wereld zijn.

Niet alles op foto van gisteren maar de avond was weer gevuld. Het glas ook.
IMG_20190922_073346.jpg
IMG_20190922_073349.jpg
IMG_20190922_073354_1.jpg
IMG_20190922_073402.jpg

• Like
Waarderingen: BB_
Wat een wijn!
Oxidatieve wijn, perfect bij kazen.
100% Menu Pineau,.wat een oude kloon van Chenin Blanc is.
Aroma's van noten, kruidigheid zinderende wijn.
Prikkelt je zintuigen onwaarschijnlijk...
Een echte rariteit, geweldig complex spijtig dat er maar 50cl in een flesje zit.
IMG_20190921_221808.jpg

Wie vult verder in?
Leuker dan alleen spelen.
IMG_20190924_201821.jpg

Het is me vandaag duidelijk geworden dat ik niet welkom ben ten huize IP, dus dit spelletje ga ik aan mij laten voorbijgaan.

Klinkt ook wel of t hier past :D

Zaterdagavond kan wel een drankje verdragen dan.
IMG_20190928_162213.jpg
IMG_20190928_172443_1.jpg
IMG_20190929_012525.jpg
IMG_20190929_025525.jpg

Dat allemaal op 1 avond?

Terug
Naar boven