Het Hertog Jan avontuur:
Snikheet onderweg met de trein naar Venlo en dan de bus naar Arcen naar de brouwerij.
Dus daar moet een biertje bij voor verkoeling.
Meteen lekker bijpassend. Naar Hertog Jan met een Hertog Jan.
We thereeee.
Eenmaal daar bij de brouwerij kregen we een bekertje met bronwater dat ze gebruiken voor het water voor het bier.
Dit mochten we als eerste proeven , ja prima. Is toch gewoon water?
Wat we tot dan nog niet wisten was dat uit dit bekertje we de biertjes moesten drinken (gelukkig waren het er maar 3 tijdens de rondleiding).
Want het is echt een no-go uit een bekertje, speciaalbier drinken
Door naar de kamer waar al het hop en gerst etc ligt. Zeer veel verschillende mouten.
Sodeknetter wat stinkt die mout"pellets".
Hier kregen we een verassende iets een Grand Prestige die nog niet klaar was. Een "jonge" Grand Prestige. Waar nog niks van smaken aan toegevoegd is of eruit gehaald is.
Na een verhaaltje hier bij de ketels over bovengistend en ondergistend bier gingen we door naar de rijpingskelder van de
legendarische Hertog Jan Grand Prestige
vatgerijpt Elk jaar 1 soort bier met +- 8 verschillende vaten. 1500 beschikbaar. 20.000 aanvragen/aanmeldingen.
Dus wil je er een? Meestal op marktplaats o.i.d.
Hier stond een hele grote tap met 8 taps erin. Met Weizen.
Na een verhaal over de vatgerijpte bieren en hoe speciaal ze zijn gingen we door naar het maischen waar het mout word opgelost in water en daarna flink verwarmd (temperatuur ligt aan welke mout je wilt donker word het meeste gebruikt voor stouts en quads tegenwoordig)
Ook de verblijfstijd samen met de temperatuur is afhankelijk van de soort mout die je wilt hebben.
Hierna alle ketels:
De "klaar" ketel waar de vaste bestanddelen worden verwijderd en gefilterd.
Het koken van de wort, het basisbier.
Waar op het laatste 1-2kg hop word toegevoegd (op 100HL bier) hier schrok ik wel van hoe weinig hop je eigenlijk maar nodig hebt.
En de gistketel met de kamer ernaast het bottleproces.
Wat een teringzooi daar in de bottlekamer... de champagnekruik word nadat het bier overvuld word met bier om er geen zuurstof bij te laten komen afgespoeld met water.
Dat ze dit al 40 jaar doen en de hele kamer nog steeds vol staat met water vind ik raar.
Een afvoer maken is toch easy peasy?
Anyway
We gingen door naar de mooie kelder van Grand Prestige.
Iemand uit de groep had hier een Grand Prestige al 6 jaar liggen. Die kreeg die vandaag mee

.
Je kunt hier flessen laten liggen en dan na x jaar ophalen.
Na een aantal jaar gaat de GP meer naar rode wijn/port smaken.
Zelf vind ik hem ook véél lekkerder als die ouder is. Alhoewel een verse ook super is op zijn tijd.
Dat was de rondleiding.
We kregen toen op het allerlaatste een glas als aandenken. Ik zeg: dat is een mooi aandenken aangezien we de hele rit uit een bekertje moesten drinken.
Hij vond het een minder leuke opmerking. Maar komop. Speciaalbier uit een bekertje. Het kan toch niet.
Anyway.. het was wel heel leuk de rondleiding.. iemand uit de groep had een Grand Prestige 6 jaar geleden laten weg leggen in hun kelder. (Hertog Jan bewaard die) en vandaag opgehaald. Dus dat was ook wel leuk.
Zelf zet ik ze altijd gewoon thuis in de kelder te agen.
Was leuk. Dik minpunt is de beker waar je de biertjes in krijgt.
Het leukste was denk ik nog redelijk in het begin een jong bier. Dus dat nog niet klaar is. Van Grand Prestige. Ik vond het indrukwekkend hoe goed dit al smaakte!
Na de tour opweg naar de overkant naar "De Hertog Jan Proeverij" het café wat bij de brouwerij ligt.
Maar eerst merchandising in de winkel of course..
Toch 2 flessen nog meegenomen uit "de proeftuin"
Let's go:
Hier nog verschillende biertjes mogen proeven:
Karakter/Weizen/Enkel/Lentebock/Dubbel/Tripel/bockbier/winterbier
Met als laatste een zeer speciale:
Grand Prestige Vatgerijpt Madeira.
Deze was €50,- dus hebben we goed verdeeld met zijn allen.