XXL Nutrition

Highland Games-log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Succes met je bench (en de rest natuurlijk)
Ben erg benieuwd waar dat schip gaat stranden!!

Hahaha, dit was toch wat je wilde? Nee hoor, ik heb er eens over nagedacht en ik heb besloten dat ik eerst op dat wedstrijdje op 9 december gewoon zo goed mogelijk wil presteren voor mezelf en dan wil gewoon eens kijken wat ik in bv. een half jaar of een jaar aan vooruitgang kan boeken als ik er serieus mee aan de slag ga (vooral techniek).

Het is niet zo dat ik ineens zal stoppen met de highland games ofzo hoor. :D

Gaaf dat je dit doet man!

Ik begrijp dat je voorlopig RAW doorgaat en wellicht later ook met een bench-shirt gaat werken?

Heel veel artikelen op het internet, ook die van Sebastian Burns waar Tjok mee kwam, zijn volledig gefocussed op verbetering van de de shirted variant en werken vaak niet optimaal voor de rauwe vorm.

In dat geval heb ik een paar dingetjes voor je om even over na denken, want de optimale techniek voor 1RPM's RAW, ziet er in de details toch wel ietsje anders uit dan bij shirted.

Het meest belangrijke verschil tussen de RAW en shirted techniek is de bewegingsbaan die de barbell aflegt en hoe de onderarmen en bovenarmen zich tot het bovenlichaam verhouden. De rest van de technische aspecten zijn sterk afhankelijk van dit verschil in vorm.

RAW:
*Hoewel in bijna alle gevallen de bench press een soort "J"-curve-achtige beweging is, beweegt de barbell bij een RAW press meer in een verticale lijn op en neer dan bij de shirted variant. (relatief gezien).

* De stang zakt ergens op de onderkant van de borst en de ellebogen staan relatief meer naar buiten (flaring)

* Verhoudingsgewijs ligt de nadruk meer op de voorste schouderspieren en de borstspieren onderin tot pakweg halverwege de beweging.
Dit is daarom overigens ook de positie waar meestal de 'weakspots' zitten.

* De setup is vooral afgestemd op maximale 'arching' en 'tightness' vanuit de mechanische gedachte dat je lichaam een soort springbord is waartegen je afzet bij het omhoog brengen van de halter.

Hoe meer de antagonisten (lats, traps) hierbij de basis-spanning (springbord)creeeren en de neerwaartse beweging controleren, des te meer de agonisten (schouders/borst/triceps) tijdens het zakken kunnen 'ontspannen'.
Door dit contrast ontstaat er meer "ruimte" voor de agonisten om vanuit de down positie een explosief opwaartse beweging te genereren.
Dit laatste moet je vooral zelf ervaren, om de waarde ervan in te kunnen schatten.

Shirted:
* De totale beweging vormt veel meer een lijn die naar diagonaal neigt.

* De stang komt meestal veel lager op de borst en soms op de bovenkant van de buik bij het zakken (vandaar de term belly bencher, maar op deze manier werkt simpelgezegd de spannings-opbouw en mechanica van een bench shirt).

* Hierdoor komen de ellebogen (noodzakelijkerwijs) veel meer naar binnen (tucking).

* Bij het omhoog komen gaat de stang vaak eerst richting het hoofd en wordt pas daarna verticaal omhoog geschroefd als het ware.
(Dit is niet zonder gevaar en vereist goede controle en oplettende spotters!)
Al met al neigt de beweging vaak naar een JM Press. (Vandaar dat dit zo'n geliefde assistance exercise is voor shirted benchers)

* Omdat het shirt vooral meehelpt bij het eerste deel van de opwaartse beweging, ligt het zwaartepunt daarna vooral op triceps kracht
De "weakspot" ligt meestal ergens in de lockout van de beweging.

* De setup is, behalve afgestemd op maximale 'tightness', ook vooral bedoeld om het principe van 'leg drive' ten uitvoer te brengen.
Vanuit de down positie wordt met een soort push-leg-drive de barbell in beweging gezet en riching het hoofd geduwd.
(Onlangs vergeleek ik dit als een soort korte push press, maar dan horizontaal liggend vanaf een bench.)

Het springbord-principe gaat hier natuurlijk ook nog steeds op, maar wordt voor een groot deel verzorgd door het op de juiste manier opspannen van het shirt.

De tips die ik verder voor je heb als je voorlopig de nadruk blijft leggen op de raw bench:

Elbow tucking is vaak gunstig voor het verbeteren van je bench, (ook voor de Raw variant)
maar ga niet zover als bij shirted benching. Het gevaar bestaat dan dat de beweging het karakter krijgt van een halfslachtige wide grip triceps extension cq. JM press.
De ellebogen maximaal tot zo'n 45 graden t.o.v. de romp en niet dichterbij. Op dit manier maak je ook beter gebruik van eventuele kracht in je pecs bij het omhoog brengen vanaf de borst.

Werk aan je setup, arching en tightness vooral vanuit de 'springbord' gedachte. Een oefening die mij in het verleden heel goed geholpen heeft om dit te verbeteren is de bench-shrug met veel gewicht, liefst meer dan je 1RPM op de bench.

Voor het geval je deze oefening niet kent:

- Je neemt de bench press setup positie zoals je normaal doet als als je gaat banken.
- Unrack de baar en ga vervolgens zakken met GESTREKT BLIJVENDE ARMEN, dmv het zoveel mogelijk naar elkaar toebrengen van de schouderbladen (dmv aanspannen lats en traps)
Vervolgens ontspan je de schouderbladen en breng je de barbell weer zoveel mogelijk omhoog, het liefst hoger dan de startpositie na het unracken.

Dit herhaal je in een paar sets van 8-12 reps.

Ook zo nu en dan wat negatives te doen met 100 - 120% 1RPM helpt vaak om extra stabiliteit (en zelfvertrouwen) in de beweging op te bouwen
(spotters opgelet, het hele ijzerwaren bestand van de sportschool gaat op de borst van Viking1012 zakken :D)

Hoop dat je er wat aan hebt in de praktijk. In ieder veel succes en als je nou straks voor een officieel record gaat, laat het dan even weten.

Volgens mij doet die grappige fries uit friesland er ook aan mee. Hij haalde geloof ik 200kg, dus die heb je al in de pocket ;)

Hoe weet jij nu of ie grappig is, je verstaat ze niet eens ?

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.806
@ Tjok en Odinn: Tnx!

@ harpep: Ik wil idd eerst kijken wat ik maximaal RAW kan halen en daarna wil ik dan (tegen mijn principes in) kijken wat ik met een shirt kan.

Bedankt voor je info, daar kan ik wel wat mee. Gisteren heb ik er al een begin mee gemaakt en ik wil proberen om mijn techniek zo goed mogelijk te krijgen de komende tijd.

Als ik voor een officiele recordpoging ga laat ik het zeker weten maar dat kan nog wel even duren.

bedanktr voor je tips!

• #3.807
  • #3.809
Hij deed mee aan de weilandgames in jouw groepje. Volgens mij zelfde lichaamsbouw als jouw. Kale kop, enorm aanwezig :D

Dan denk ik dat je Jan Wagenaar bedoelt, die was die dag erg aanwezig.

Lachen joh, ik wist niet eens dat hij mee ging doen.

Dan denk ik dat je Jan Wagenaar bedoelt, die was die dag erg aanwezig.

Lachen joh, ik wist niet eens dat hij mee ging doen.

Hij was zaterdag bij Wout en had het over een bankdrukwedstrijd, denk dat het dezelfde is.

Wout gaat trouwens ook een gewichthef (stoten) evenement organiseren.

• #3.814
Training vanavond:

Militairy press (strict):
1 x 8 x 60
1 x 8 x 70
1 x 6 x 80
1 x 6 x 90
1 x 3 x 100
1 x 3 x 110 PR
1 x 1 x 115
1 x 1 x 120
1 x 1 x 110
1 x 1 x 105
1 x 4 x 100 PR :o
1 x 3 x 100
1 x 10 x 80
1 x 15 x 60

Wide grip upright row:
1 x 15 x 40
1 x 12 x 50
1 x 12 x 60
1 x 10 x 70
1 x 8 x 80
1 x 8 x 90

Squat:
1 x 8 x 80
1 x 8 x 100
1 x 8 x 120
1 x 8 x 140
1 x 8 x 160
1 x 4 x 180
1 x 1 x 200 (gestopt door zeurend gevoel in mijn scheenbenen)

Op zich wel een lekkere training maar bij het squatten kreeg ik gelijk bij mijn eerste set al een vervelend gevoel in mijn scheenbenen. Ik denk dat ik andere schoenen moet hebben voor het squatten want nu gebruik ik schoenen met hele dunne platte zolen. Bij de middelste setjes verdween het gevoel een beetje maar bij de hogere sets kwam het weer terug.

nice MP!... wel klote dat je weer niet voluit kon squatten.

• #3.817
nice MP!... wel klote dat je weer niet voluit kon squatten.

Ja daar baal ik ook wel van maar ik ga deze week nog een keer squatten en dan zorg ik dat ik betere schoenen aan heb. Op zich zijn die problemen met mijn knie al bijna over maar nu beginnen mijn scheenbenen.

Misschien word ik wel te oud voor deze shit!!!! (NOT!! :D)

Wat is je loglift ongeveer met legdrive?

Hij was zaterdag bij Wout en had het over een bankdrukwedstrijd, denk dat het dezelfde is.

Wout gaat trouwens ook een gewichthef (stoten) evenement organiseren.

heey man is niet dezelfde wedstrijd..
op 2december aanstaande is het frieskampioenschap bankdrukken.
aangezien die gast daar vorig jaar ook aan mee deed zal hij dat nu wel weer doen..benchte toen 180kg RAW as ik me niet vergis

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven