Het onderdelen trainen in Friesland zit er op en we zijn weer thuis aangekomen. De onderdelen die vandaag aan bod kwamen waren Weight For Distance, Stone (verschillende varianten), Hammerthrowing en Weight For Height.
Het was een lekkere regenachtige dag dus het was de ideale dag voor Highland Games en we hebben als vanouds tot onze enkels in de bagger gestaan.
Weight For Distance (licht 12,5kg):
Alles bij elkaar zo'n 20 worpen gedaan waarvan een aantal goede maar ook een aantal minder goede omdat ik moeite had met mijn balans. Gedeeltelijk door de natte ondergrond maar ook omdat ik in een vrij korte tijd ongeveer 5 kilo ben aangekomen waardoor ik een beetje topzwaar ben
Dit kan ik alleen maar verhelpen door dit onderdeel de komende tijd zo vaak mogelijk te trainen en mijn balans weer te hervinden.
Afstanden weet ik niet want toen ik wilde meten hoe ver ik had gegooid kreeg ik te horen dat dat dus niet mocht omdat het tijdens de training puur om de juiste techniek draait.
Stone (zwaar 10kg):
Uit stand
We hebben een aantal keer uit stand gestoten en dit ging goed. Tijdens de vorige training ging dit ook al zeer goed en mijn afstanden zijn met ruim 1 meter verbeterd t.o.v. het afgelopen seizoen.
Met draaitechniek
Deze techniek had ik sowieso nog niet onder de knie dus hier ben ik nog mee aan het werk maar er zit verbetering in. Verder een beetje hetzelfde probleem als de WFD (vanwege de draaitechniek).
Hammerthrowing (zwaar 10kg):
Dit ging vandaag behoorlijk k*t! Ik heb ook weer op mijn fl**ker gekregen omdat je voor dit onderdeel soepel moet zijn in de schouders en ik door mijn krachttraining teveel massa aanzet en dus weer wat stijver geworden ben.
Dit onderdeel zal ik ook regelmatiger moeten trainen om mijn soepelheid te vergroten.
Weight For Height (licht 20kg):
Dit ging echt goed

Hier betaald mijn krachttraining zich terug doordat ik een behoorlijk stuk hoger gooi dan in het afgelopen seizoen. De explosiviteit in mijn benen is toegenomen. De winst in hoogte is meer dan een halve meter.
De toename in massa brengt dus twee dingen met zich mee:
1. De onderdelen die afhankelijk zijn van kracht gaan beter.
2. De meer technische onderdelen kosten gaan minder goed.
Conclusie: Ik blijf voorlopig op deze manier trainen maar ik ga wel meer aandacht aan de technische onderdelen besteden om mijn balans te herstellen.
Binnenkort zal ik van alle onderdelen de hoogte of afstand in mijn log vermelden om de vooruitgang te meten tot aan het volgende wedstrijdseizoen.