MuscleMeat

Highland Games-log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Ik ben even bezig geweest om te bepalen hoe mijn training er ongeveer uit moet gaan zien in de aanloop naar het wedstrijdseizoen.
Mijn eerste idee was om een teen tijdje Smolov te gaan volgen om mijn squat te verbeteren maar dat is gewoonweg niet in te passen in mijn "normale" schema waarin ik ook ruimte moet houden voor HG-trainingen en eventuele SM-trainingen dus ik ga het anders doen.

Maandag:
- Squat (medium)
- Borst (vn. BP, IBP, Floor press en DB flyes en )
- Triceps (vn. SGBP, French press, Pushdown en Dippen)

Dinsdag:
- Boxsquat (light, puur op explosiviteit)
- Schouders (vn. OHP, OHDP, Clean and press, (Power)shrugs en Side laterals)

Woensdag:
- Bovenrug (vn. BOR, (Small grip) pull ups, High pull en Front pull down)
- Biceps (v. Barbell-, dumbbell- en Hammercurls)

Donderdag:
- Squat (heavy) of Deadlift (heavy) (ene week SQ, andere week DL)
- Kuiten (vn. Standing calf raises)
- Buik (Verschillende oefeningen)

Het enige waar ik op dit moment nog niet uit ben is of ik ga beginnen met een hoog volume of juist met heavy loads maar het zal wel beiden worden. :D
Ik heb bewust gekozen om maar 1x per 2 weken te deadliften zodat ik toch de tussenliggende weken 3x per week kan squatten omdat ik die als eerste omhoog wil hebben. En ik verwacht eigenlijk wel dat mijn Deadlift toch ook wel mee omhoog gaat als mijn squat beter wordt en op deze manier kan ik toch elke DL-training maxen zonder dat er direct een overbelasting ontstaat omdat er 2 weken tussenzit.

Kritiek is altijd welkom (als het maar zinvol en onderbouwd is) want ik kan ook nog steeds dingen over het hoofd zien. :D

Go get 'em Beast :hedbang:

Het enige waar ik op dit moment nog niet uit ben is of ik ga beginnen met een hoog volume of juist met heavy loads maar het zal wel beiden worden. :D

En natuurlijk wil onze natuurfriek, overstromend van motivatie en inspiratie, weer alles tegelijk doen :p
Echter Volume....Intensity cycling of ook wel tapering genoemd lijkt mij om burnout (en verveling) te voorkomen een aanrader.

FASE I. VOLUME
Simpelgezegd 3 weken veel setjes draaien volgens het cumulative fatique principe bijv.

Week 1: 8x5 (6x6, 10x4 of 12x3 whatever volume you need) met gelijkblijvend gewicht, mag niet al te veel moeite kosten. bijv. 8x5x100

week 2: 5x5 in gewicht opbouwende waves bijv. 5x100, 5x120, 5x140, 5x120, 5x150 etc.

week 3: proberen een 5RPM PR te zetten en daarna een 7 tal drops sets van 5. bijv. 1x5x160 (PR), 5x150, 5x140, 2x5x130, 3x5x120

FASE II
week 4, 5 en 6, volume naar beneden schroeven intensiteit opschroeven(eventueel extra met bands, chains e.d.), explosief opwarmen en daarna een aantal triples, doubles en of singles in het gebied >90%RPM.

bijv:
week 4: 4-5 x 1-3 x 90%

week 5, 3x90%, 2x94%, 1x98%

week 6 1x90%, 1x93%, 1x96% 1x >100% PR poging....

week 7: deload week , dus een DELOAD WEEK!
en dan weer een nieuwe cyclus.

Prima periodiserings-combi voor massa en kracht opbouw.

Uiteraard kun je eindeloos varieren qua oefeningen, set/rep protocol, maar da's altijd zo bij dit soort richtlijnen.

Om toch enigzins feeling te houden met max effort reps, gedurende de volume fase, hou ik er persoonlijk van om op te warmen tot 1x1x90% van de huidige max van de oefening, voordat ik er setjes in ga draaien.

het omgekeerde doe ik ook tijden de intensity fase, namelijk na ME werk een paar sets high reps met een of andere assisting exercise.
Wat voor mij heel belangrijk is binnen deze manier van werken, dat ik Volume en Intensity nooit helemaal uitsluit op een gegeven moment in de cyclus, maar alleen de focus sterk verleg op het een of het ander.

Ik heb bewust gekozen om maar 1x per 2 weken te deadliften zodat ik toch de tussenliggende weken 3x per week kan squatten omdat ik die als eerste omhoog wil hebben. En ik verwacht eigenlijk wel dat mijn Deadlift toch ook wel mee omhoog gaat als mijn squat beter wordt
Is ook zo

en op deze manier kan ik toch elke DL-training maxen zonder dat er direct een overbelasting ontstaat omdat er 2 weken tussenzit.
Mijns inziens goede redenering. Voordat dat logge corpus van je een paar pittige deadliftjes te boven is, zijn we echt wel weer een tijdje verder.;)

Tnx! Klote als je op zo'n manier gedwongen worst om rust te houden. Is die pees nu wel weer in orde?

Ook alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar!

nope, pees is nog niet hersteld. heb er nu een week last van en de dokter zei dat ik na 2 weken rust wel weer rustig kon gaan sporten om te kijken hoe het voelt. heb een antibiotica ervoor gekregen, "diclofenacnatrium" moet het herstel proces versnellen :p

hey hey

ff een vraagje hoor......
Mischien komt het door mijn groningse nuchterheid ....
Maar overal waar ik lees maken jullie er zo'n beetje raketwetenschap van trainingsmethoden en schema's cycles enz enz...

Ik train nu nog niet zo lang voor sterkste man wedstrijden...... maar ik luister alleen maar naar mijn lichaam als ik ga trainen en hou me absoluut niet aan schema's ofzo..... de enige schema wat heb zit in mijn hoofd...... en voor de rest train ik keihard op karakter..... en denk ik erom wat ik eet.....

Denken jullie dat zo'n schema of wat dan ook toch positieve invloed op mij heeft???

Groet,

Peter de Jong

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.530
hey hey

ff een vraagje hoor......
Mischien komt het door mijn groningse nuchterheid ....
Maar overal waar ik lees maken jullie er zo'n beetje raketwetenschap van trainingsmethoden en schema's cycles enz enz...

Ik train nu nog niet zo lang voor sterkste man wedstrijden...... maar ik luister alleen maar naar mijn lichaam als ik ga trainen en hou me absoluut niet aan schema's ofzo..... de enige schema wat heb zit in mijn hoofd...... en voor de rest train ik keihard op karakter..... en denk ik erom wat ik eet.....

Denken jullie dat zo'n schema of wat dan ook toch positieve invloed op mij heeft???

Groet,

Peter de Jong

Je hebt wel gelijk hoor. Het "schema" wat ik neergezet heb is meer een richtlijn en train ik eigenlijk ook op gevoel. De enige reden waarom het dit keer voor mij iets bindender is is omdat mijn squat en deadlift omhoog moeten want die lopen achter na een hernia anderhalf jaar geleden en daardoor moest ik deze keer wat meer op mijn indeling letten.

Het gedeelte wat Harpep gepost heeft zeker nut maar is ook maar een richtlijn hoor waar je zelf mee kunt spelen. Alleen een richtlijn kun je bijna niet op "papier" zetten want dan krijg je een verhaal van "Je zou dit kunnen doen maar het hoeft niet....want....als....enzovoort".

Dus het wordt wel een heel strikt verhaal maar dat is het eigenlijk niet.

Maar als antwoord op je vraag: Het zou zeker wel wat voor je kunnen doen maar je zal toch ook je eigen invulling eraan moeten geven (dus aanvoelen wat goed is voor jou).

• #4.531
Het lijkt een heel wetenschappelijk verhaal met al die termen maar het valt trouwens wel mee hoor.

Ik vind de term DELOAD echt walgelijk. In mijn woordenboek betekend dat gewoon een weekje rustig aan doen. ;)

Misschien komt dat op "papier" zo over, maar in de praktijk - en ik weet bijna zeker dat ik niet alleen voor mezelf spreek - is dit vaak helemaal niet het geval.

Persoonlijk heb ik een hekel aan het woord schema. Beginners moeten zich wellicht (OMDAT het beginners zijn) meer aan een "schema" houden.

Daarna gaat het eigenlijk voornamelijk om methoden die als richtlijnen worden gebruikt, maar waarbinnen voortdurend naar behoefte en vaak intuitief wordt geimproviseerd...

Blijft er nog een groep lieden over die vanuit een wetenschappelijke interesse, de theorie en het waarom erachter willen doorgronden. Anderen hebben die behoefte gewoon niet, punt.

Mijn gewauwel op dit forum heeft niets van doen met hoe ik me tijdens de trainingen gedraag: Kop dicht, verstand op nul en gaan voor 100+%.....immers progressie is voor ongeveer 20%theorie en inspiratie en de resterende 80% is transpiratie

• #4.533
Kan niet anders zeggen dan dat ik het met je eens ben.

Damn, wat ben ik blij als ik morgenavond eindelijk weer naar de gym kan om weer voluit te knallen!

dus iedereen lekker gedeload???? haha

ik heb lekker rustig aan gedaan ... maar ben blij dat ik morgen weer los kan met trainen.
Ik ga er keihard tegen aan voor noord nederland.....

En trouwens bedankt voor jullie reply....

groet,

peter

• #4.535
dus iedereen lekker gedeload???? haha

ik heb lekker rustig aan gedaan ... maar ben blij dat ik morgen weer los kan met trainen.
Ik ga er keihard tegen aan voor noord nederland.....

En trouwens bedankt voor jullie reply....

groet,

peter

Hahaha, ja precies....lekker gedeload!

Succes met je voorbereiding!

Ik ben even bezig geweest om te bepalen hoe mijn training er ongeveer uit moet gaan zien in de aanloop naar het wedstrijdseizoen.
Mijn eerste idee was om een teen tijdje Smolov te gaan volgen om mijn squat te verbeteren maar dat is gewoonweg niet in te passen in mijn "normale" schema waarin ik ook ruimte moet houden voor HG-trainingen en eventuele SM-trainingen dus ik ga het anders doen.

Maandag:
- Squat (medium)
- Borst (vn. BP, IBP, Floor press en DB flyes en )
- Triceps (vn. SGBP, French press, Pushdown en Dippen)

Dinsdag:
- Boxsquat (light, puur op explosiviteit)
- Schouders (vn. OHP, OHDP, Clean and press, (Power)shrugs en Side laterals)

Woensdag:
- Bovenrug (vn. BOR, (Small grip) pull ups, High pull en Front pull down)
- Biceps (v. Barbell-, dumbbell- en Hammercurls)

Donderdag:
- Squat (heavy) of Deadlift (heavy) (ene week SQ, andere week DL)
- Kuiten (vn. Standing calf raises)
- Buik (Verschillende oefeningen)

Ik heb bewust gekozen om maar 1x per 2 weken te deadliften zodat ik toch de tussenliggende weken 3x per week kan squatten omdat ik die als eerste omhoog wil hebben. En ik verwacht eigenlijk wel dat mijn Deadlift toch ook wel mee omhoog gaat als mijn squat beter wordt en op deze manier kan ik toch elke DL-training maxen zonder dat er direct een overbelasting ontstaat omdat er 2 weken tussenzit.

Kritiek is altijd welkom (als het maar zinvol en onderbouwd is) want ik kan ook nog steeds dingen over het hoofd zien. :D

Een kerel als jou moet gewoon aan de heavy loads gaan!!!!Overbelasten:scratch:Be a man!!!!!!Zelf deadlift ik ook maar eens in de 2 weken,is imo niets mis mee en ja.....denk dat je op die manier toch net wat langer van je rug kan genieten gezien we toch steeds met behoorlijk wat kilo's staan te smijten!!!!

Suc6 beest:cool:

Ga je ook filmpjes posten van die SM avontuurtjes van je:eek:

• #4.537
Een kerel als jou moet gewoon aan de heavy loads gaan!!!!Overbelasten:scratch:Be a man!!!!!!Zelf deadlift ik ook maar eens in de 2 weken,is imo niets mis mee en ja.....denk dat je op die manier toch net wat langer van je rug kan genieten gezien we toch steeds met behoorlijk wat kilo's staan te smijten!!!!

Suc6 beest:cool:

Ga je ook filmpjes posten van die SM avontuurtjes van je:eek:

Tnx, ik ga vanzelfsprekend weer flink knallen dit jaar OS!

En als jij er behoefte aan hebt wil ik best filmpjes maken van mijn SM-avontuurtjes hoor! :D

• #4.538
Training vanavond:

Ik probeer me deze week wel zoveel mogelijk aan mijn "schema" te houden maar het is een beetje vreemde week omdat de trainingen pas op woensdag beginnen. En ik moet er toch weer een beetje inkomen na anderhalve week niets doen.

Squat (medium):
1 x 5 x 80 Opwarming
1 x 5 x 100 Opwarming
1 x 5 x 120 Opwarming
8 x 5 x 140

Bench press:
1 x 5 x 100 Opwarming
1 x 5 x 120 Opwarming
1 x 5 x 140 Opwarming
12 x 3 x 160

Floor press:
8 x 5 x 100

Skull crushers:
4 x 8 x 70

Nog geen zware training maar het volume was wel lekker.

Mooie bench hoor 12x3x160!

En dat is niet zwaar ;)

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven