XXL Nutrition

Hoe belangrijk is de verdeling van maaltijden over de dag?

nu ik dit lees allemaal is mijn bodybuilding lifestyle een leugen

Over relevantie gesproken, het doseren van voeding door de dag heen houd je metabolisme constant, waardoor je met kcal spelen/produkten weglaten of bijvoegen, rekenen in e/kh/v verhouding beter je lichaam kan afstemmen op vetpercentage. Maar er zijn genoeg , en met genoeg bedoel ik wel 50% van alle sportfanaten hier die zich vrijwel niet constant aan een schema kunnen houden door verschillende redenen, maar toch groeien, en dan deze theorie willen toepassen. Maar of je dan meer ''gains'' / progressie of cutprogressie had kunnen boeken met de ouderwetse gedoseerde theorie, zal geen studie tegenop kunnen aangezien elk lichaam verschilt, genetische aanleg/training/khbronnen etc.

Gestopt met lezen na 'houd je metabolisme constant'... Wat bedoel je hier precies mee?

Je weet niet wat versnellen/vertragen/constant houden van metabolisme betekent?
Metabolisme=stofwisseling
Metabolisme is de manier en snelheid waarop je lichaam calorie-inname, afkomstig uit voeding omzet in energie. Je kunt je metabolisme beïnvloeden door veranderingen aan te brengen in je beweeg- en voedingspatroon.

beetje basis..., staat ook ergens in de stickys

Je weet niet wat versnellen/vertragen/constant houden van metabolisme betekent?
Metabolisme=stofwisseling
Metabolisme is de manier en snelheid waarop je lichaam calorie-inname, afkomstig uit voeding omzet in energie. Je kunt je metabolisme beïnvloeden door veranderingen aan te brengen in je beweeg- en voedingspatroon.

beetje basis..., staat ook ergens in de stickys

En jij denkt dat je hier invloed kan op uitoefenen door maaltijden meer te spreiden op een dag?

Tevens heb ik wel enige basiskennis over dit topic, dat jij blijkbaar een beetje mist.

De macronutriënten bevatten inderdaad energie, uitgedrukt in kcal. Energie wordt dus omgezet in energie.. :o

Want jouw metabolisme gaat droppen na paar uur niet eten, ja toch!
Oooh shit, al 4 uur geen eten gehad, stop alles! Sla vet op! ALARM!
Ik weet niet, misschien is jouw lichaam zo dom, de mijne niet i.i.g.

misschien is jouw lichaam zo dom, de mijne niet i.i.g.
see you on stage noobie? na 6700 posts zal je wel wat typ & Wikipedia kennis hebben opgedaan inderdaad, maar in praktijk weet ik waar ik over praat, en mijn 'domme' lichaam liegt daar niet om, dus in plaats van een ''ouderwetse'' methode die nog steeds duizenden atleten toepassen elke dag weer te ontkrachten door er een sarcastisch grapje van te maken, kun je jezelf beter eens bewijzen op jou methode dan? of wil je wachten tot de masters

see you on stage noobie? na 6700 posts zal je wel wat typ & Wikipedia kennis hebben opgedaan inderdaad, maar in praktijk weet ik waar ik over praat, en mijn 'domme' lichaam liegt daar niet om, dus in plaats van een ''ouderwetse'' methode die nog steeds duizenden atleten toepassen elke dag weer te ontkrachten door er een sarcastisch grapje van te maken, kun je jezelf beter eens bewijzen op jou methode dan? of wil je wachten tot de masters

Ten eerste, is er ruim onderzoek geweest hiernaar en dat ontkracht jouw ''oude kennis'' (gewoon oud dus) ruimschoots. Ik heb de link hier in dit topic al eens gepost.
Daarbij, weet elke ''ouderwetse'' bodybuilder (eigenlijk gewoon elke bodybuilder) dat het een kwestie is van persoonlijke voorkeur en niet van je metabolisme die er ineens mee stopt na x aantal uur niet eten, wat uiteraard onzin is.

Helaas is het typisch voor bodybuilders om te zeggen ''see you on stage''. Erg zwak, aangezien er veel mensen zijn die vreselijk veel kennis hebben en geen wedstrijden doen. Ik kan wel met vergelijkingen gaan gooien waarom dat zwak is, maar ik neem aan dat jij slim genoeg bent om deze vergelijkingen zelf te bedenken.

Lees jezelf in..de ouderwetse manier is niet altijd nog nodig of efficiënt. Of wil je zeggen dat jij ook nog steeds rauwe eieren naar binnen giet, omdat atleten dit vroeger deden?

Feit blijft wel dat mensen van zichzelf al snel denken dat ze veel weten alleen maar omdat ze wat artikeltjes hebben gelezen.

Hij heeft wel gelijk hoor. Dit heeft geen effect op je metabolisme. Er is aardig wat voor nodig om je metabolisme te vertragen. Had ergens een mooi onderzoekje gezien waar iemand een aantal dagen NIETS at... ik hoop dat ik hem terug kan vinden.

@ 3nigma: Jou nemen we niet serieus, jij hebt immers geen podiumervaring!:rolleyes:

Het gaat toch ook om timen van bijvoorbeeld carbs, voor iedereen die zegt dat timing niks uitmaakt dan ga maar eens een lekker zware squat bank deadlift sessie doen op een lege maag.

Planning van je voeding en vooral in de tijd naar je training toe lijkt me juist vrij belangrijk.

Het gaat toch ook om timen van bijvoorbeeld carbs, voor iedereen die zegt dat timing niks uitmaakt dan ga maar eens een lekker zware squat bank deadlift sessie doen op een lege maag.

Planning van je voeding en vooral in de tijd naar je training toe lijkt me juist vrij belangrijk.

Genoeg mensen die gewoon PR's zetten met minimaal voeding in hun lichaam :) Het kan wel, of het prettig is (persoonlijke voorkeur dus) is iets anders.

Feit blijft wel dat mensen van zichzelf al snel denken dat ze veel weten alleen maar omdat ze wat artikeltjes hebben gelezen.

Precies, maar veel mensen geloven ook alles wat ze lezen. Iets staat op Google, dus dan is het maar zo.

Oke ik trek me maar terug uit deze discussie, ik heb inderdaad niet de wetenschappelijke kennis om mijn gedachtes op die manier op feiten te baseren.
Echter draai ik al wel wat jaartjes mee en zie ik ook hoe mijn mede lifters hierover denken, ook begeleid ik al een aantal jaar mensen en zie ik duidelijke verschillen in resultaten wanneer ik ze meer stuur in de timing van voeding.

Oke ik trek me maar terug uit deze discussie, ik heb inderdaad niet de wetenschappelijke kennis om mijn gedachtes op die manier op feiten te baseren.
Echter draai ik al wel wat jaartjes mee en zie ik ook hoe mijn mede lifters hierover denken, ook begeleid ik al een aantal jaar mensen en zie ik duidelijke verschillen in resultaten wanneer ik ze meer stuur in de timing van voeding.

Je hoeft niet de wetenschappelijke kennis te hebben.
Het is een feit dat jij ziet dat jouw mede lifters hetzelfde denken als jij en dat de mensen die jij begeleid verschillen laten zien in het wel of niet timen van voeding.
Dat is gewoon zo en dat is prima.

Ik heb de ervaring dat meal timing niet uitmaakt met resultaten. Dat is ook prima toch?
Mealtiming is persoonlijke voorkeur..voor de een werkt het heel goed, voor de ander maakt het geen ruk uit.

Je hoeft niet de wetenschappelijke kennis te hebben.
Het is een feit dat jij ziet dat jouw mede lifters hetzelfde denken als jij en dat de mensen die jij begeleid verschillen laten zien in het wel of niet timen van voeding.
Dat is gewoon zo en dat is prima.

Ik heb de ervaring dat meal timing niet uitmaakt met resultaten. Dat is ook prima toch?
Mealtiming is persoonlijke voorkeur..voor de een werkt het heel goed, voor de ander maakt het geen ruk uit.

Oke oke, ik sta ook zeker open voor andere gedachten, maar aan de andere kant (en wil je hiermee echt niet omlaag halen) hoe lang ga je al mee en hoe vaak heb je trainingen die echt alles van je vragen? En dan bedoel ik niet een training met 5 sets squats waarvan er misschien 2 zwaar zijn maar gewoon week in week uit meerdere echt zware trainingen per week.

Hiermee wil ik dus echt niet zeggen dat je niet goed bent of wat ook maar denk gewoon dat je die ervaring nog mist.

---------- Toegevoegd om 12:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:12 ----------

En uiteraard zijn er meerdere manieren die werken, daarom is het ook zo leuk om er een discussie over te hebben.

Oke oke, ik sta ook zeker open voor andere gedachten, maar aan de andere kant (en wil je hiermee echt niet omlaag halen) hoe lang ga je al mee en hoe vaak heb je trainingen die echt alles van je vragen? En dan bedoel ik niet een training met 5 sets squats waarvan er misschien 2 zwaar zijn maar gewoon week in week uit meerdere echt zware trainingen per week.

Hiermee wil ik dus echt niet zeggen dat je niet goed bent of wat ook maar denk gewoon dat je die ervaring nog mist.

Ik ga niet zo lang mee nog, train nu 2 jaar, maar sinds september doe ik een routine waarvan de laatste 2 maanden wedstrijd voorbereidingen waren en de weken daarvoor vrij zwaar waren.
Maar gaat het daar om? Het gaat om meal timing gedurende de dag (neem aan ivm trainingen) en jij haalt zware squats en deadlifts ed erbij.
Ik heb 2x een wedstrijd gedaan (nee dat is niet veel) en bij beide heb ik PR's gezet en bij beide had ik misschien 100-200 kcal gegeten tijdens de hele wedstrijd.

Ik zeg NIET, dat je niet hoeft te eten. Ik zeg NIET dat je weinig kan eten. Ik zeg dat het persoonlijk is.
Ik kan prima PR's zetten zonder 1000 kcal aan carbs te hebben gehad. Een ander moet alle carbs of kcal voor de training hebben gehad om uberhaupt de energie te hebben om zwaar te trainen.

Het is en blijft persoonlijke voorkeur en juist daarom is er weinig aan een discussie waarin mensen (niet jij, anderen) zeggen: nee meal timing is belangrijk, altijd.
Schiet je weinig mee op :p

mja misschien bekijk ik het meer vanuit uit een powerlifting standpunt dan vanuit bb en ik weet idd niet hoeveel effect het op mijn groei heeft. Maar ik weet wel wat voor effect het heeft op het al dan niet halen van mijn trainingen en dus vooruitgang en dus sterke wedstrijden.

Maar goed voor jou werkt het blijkbaar en waarom zou je dan veranderen.
Voor mezelf wil ik mijn vooruitgang op ieder vlak perfect hebben en de aanpassingen in mijn voeding hebben me hier erg bij geholpen, maar misschien is dat inderdaad te wijten aan persoonlijke voorkeur.

Wat zijn de gedachten van Tymen hier eigenlijk over?

Terug
Naar boven