Fitness Seller

Hoe goed/slecht is hardlopen (an sich) en ook als je er bij traint?

Je moet misschien wel even wennen en de toevoegingen rustig opbouwen natuurlijk.

Ik trainde mijn benen op kracht anaroob (5x5) en begon met hardlopen aeroob interval.
Duidelijk was dat mijn capillairen vergrootte maar mijn 1rm werd flink minder, ik kwam toen regelmatig bij de fysio die mijn kracht in quadriceps meette en een looptest aantal meters in 6 min afnam. duidelijk was dat aeroob trainen mijn uithoudingsvermogen deed toenemen maar kracht afnam. De exacte percentages weet ik niet meer maar was 10/15 procent.

Maar het is niet per definitie of kracht of uithouding, kijk Robert forstemann maar.

Kracht en uithouding gaan heel goed samen. Sterker, een goede uithouding/conditie draagt bij aan snel herstellen (en daarmee ook aan de mogelijkheid om hard te trainen).

Dat dat bij jou niet "gelijk" ging, kan te maken hebben met jouw schema, voeding, rust etc. etc.

Kracht en uithouding gaan heel goed samen. Sterker, een goede uithouding/conditie draagt bij aan snel herstellen (en daarmee ook aan de mogelijkheid om hard te trainen).

Dat dat bij jou niet "gelijk" ging, kan te maken hebben met jouw schema, voeding, rust etc. etc.

Lag niet aan mijn schema en rust.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zit toch nog een beetje te twijfelen met echt elke dag gaan hardlopen.

Zeker ook als ik er 3x per week fitness bij doe. Ik lees op internet dat de kans op blessures/verzuring/overbelasting ook veel groter wordt.

Ik heb nu bijvoorbeeld heel erg veel zin om te gaan hardlopen maar ik doe het morgenochtend om halff 7 sowieso volgens mijn routine.

Is het dan aan te raden om nu gewoon te gaan terwijl ik over een uurtje of 15 weer ga? Of is dat te kort? Ik heb deze ochtend al wel in de sportschool getraind.

Ik doe het dus voornamelijk om buikvet te verliezen terwijl de rest van mn lichaam wel heel erg dun is.

Je bent al wel wat gewend te hardlopen dus je zal niet zomaar oppeens een blessure krijgen van een keer extra. Als je oppeens heel veel meer gaat doen waar je nog niet klaar voor bent misschien, of plots andere techniek, veel zwaarder, veel sneller. En je hoeft niet meteen elke dag te gaan of elke keer je gebruikelijke afstand en snelheid, maar ook dat kan zonder problemen - heb zelf 5-10 km elke ochtend gedaan met ook elke dag squats trainen zonder issues. Internet kan je alleen maar voor de mogelijke extremen waarschuwen.

Uiteindelijk zul je het toch zelf moeten aanvoelen.

Had je daar dan altijd 24 uur rust tussen?

Ik loop zelf altijd maar 2km in een kwartier.

En werd je spiergroei er erg mee beïnvloed? Ik doe het vooral om van het buikvet af te komen maar de sportschool doe ik voor grotere armen.

Godver, en nu lees ik weer ergens dat te veel cardio het hele skinnyfat gebeuren juist erger maak :')

Meestal wel, of ik moest eens laat wakker worden na een feestje ofzo. Zou me er niet zo druk om maken als je eet en volledig slaapt tussen de keren dat je gaat. En het voelt ook niet heel belastend toch? Niet dat je de volgende dag nog wakker wordt met stijve benen en last overal ofzo..

Ik ga het gewoon maar een keer proberen dan, kijken hoe straks voelt na het hardlopen en hoe het morgen voor en na het hardlopen voelt.

Maar maakt veel cardio je skinnyfat buikje echt erger dan?

Ik loop zelf altijd maar 2km in een kwartier.

En werd je spiergroei er erg mee beïnvloed? Ik doe het vooral om van het buikvet af te komen maar de sportschool doe ik voor grotere armen.

Godver, en nu lees ik weer ergens dat te veel cardio het hele skinnyfat gebeuren juist erger maak :')
Ik deed toen alleen behouden eigenlijk, maar nu fiets ik elke dag 2 keer een klein rondje en spiergroei gaat nog wel terwijl ik vet afval. Kwestie van genoeg proteine en af en toe een dag weer over de kcal balans heen eten.

Ik ga het gewoon maar een keer proberen dan, kijken hoe straks voelt na het hardlopen en hoe het morgen voor en na het hardlopen voelt.
Precies!

Maar maakt veel cardio je skinnyfat buikje echt erger dan?
Als je kcal balans negatief is zul je gewoon van overal op je lichaam gewoon verliezen. Van je (onder)buik zal wel als laatst echt helemaal weg zijn, en dan moet je ook wel echt heel lean zijn. Die restjes zullen je zelf ook het meest blijven opvallen zelfs al zijn je buikspieren gewoon te zien. Kun je misschien met een beetje meer nadruk verbranden met een paar minuten wat intensievere intervals aan het begin van je cardio.

Zo dat was denk ik inderdaad niet zo'n goed idee. Ik had vandaag al crosstrainer, loopband en squats gedaan en erna ook nog eens hardlopen begin je wel echt overal te voelen en ik loop wel moeilijk nu. Ik hou het voorlopig maar even aan m'n vaste routine denk ik. Jammer, had graag meer buikvet verloren

ben benieuwd hoe het morgen ochtend is als ik weer ga rennen

Elke dag hardlopen lijkt me een beetje teveel van het goede,toch als je wat langere afstanden zou beginnen lopen.

Zo dat was denk ik inderdaad niet zo'n goed idee. Ik had vandaag al crosstrainer, loopband en squats gedaan en erna ook nog eens hardlopen begin je wel echt overal te voelen en ik loop wel moeilijk nu. Ik hou het voorlopig maar even aan m'n vaste routine denk ik. Jammer, had graag meer buikvet verloren

ben benieuwd hoe het morgen ochtend is als ik weer ga rennen
Ja da's wel veel ineens op een dag. Hoop dat ik er niet overheen gelezen heb dat je zei dat je dat allemaal al gedaan had. Ik had zelf de crosstrainer en loopband overgeslagen als ik dacht die dag nog te willen gaan hardlopen, of andersom. ;)

Volgens mij kan het prima samengaan, zeker als het maar een kwartiertje hardlopen is. Ik doe zelf 3x per week rugby en daarnaast 2x gymmen. Heb er weinig last van moet ik zeggen.

Ik maak ook de combinatie krachttraining en hardlopen... 3x pw full body en ik probeer 2x pw 10km te lopen. Ik loop die wel op mijn trainingsdagen om mezelf genoeg rust te gunnen ;-)

als je extra kcal wilt verbranden ga dan gewoon met een matig tempo op de crosstrainer staan, of ga wandelen op een loopband met helling. of ga buiten met de hond wandelen een dik uur. zulke dingen.

Terug
Naar boven