- Waardering
- 21.437
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je onderbouwt hiermee echter niet of dat onderscheid in niveau en uitkomsten niet situationeel is. 5% van de mensen heeft al een hoger IQ dan op de moeilijkste universitaire studies gemiddeld is. Het ruwe vermogen is er dan wel denk ik, of/hoe dat potentieel tot expressie komt hangt af van...Als ik het me goed herinner heeft slechts ca. 10% van de totale Nederlandse bevolking WO-niveau. Om te denken dat 5% van de kinderen dit zou kunnen afronden voor hun puberteit, is ronduit bizar. Ik heb echt geen hoge pet op van de gemiddelde student (genoeg studiegenoten in de collegebanken gehad om te snappen dat je echt geen genie hoeft te zijn om te studeren, mezelf incluis), maar om dit voor je puberteit af te kunnen ronden, is slechts voor uitzonderingen weggelegd.
Denk voor de grap ook eens terug aan je eigen puberteit. Ik was een volslagen idioot toen ik 16 was. Hell, op mijn 18e heb ik nog volledig achterlijke dingen bedacht.
Het leven was ook niet altijd even lief me dunkt.Heel principieel, en toch ook wel moeilijk. Nooit 1 cent willen aannemen van kinderen, terwijl dat zijn leven op latere leeftijd makkelijker had gemaakt. Een van zijn dochters is door een dronkelap dood gereden, hij wilde niets weten over de dader. Hij kende zichzelf goed en was in alle staten, en wilde zich houden aan de wet. Zijn vrouw wist het wel, heeft het ook nooit gezegd. Grondige tyfushekel aan profiteurs en mensen die zich beter leken te voelen vanwege afkomst, opleiding em dergelijke. Krom gelegen en vroeg dood, zelfs de begrafenis had hij precies zo geregeld. Weigerde ook door Duitsland te rijden, op de beeldbuis geen enkele Duitse zender. Maar ja, in kamp gezeten dus iedereen gaat daar anders mee om.
Daar hebben niet alleen hoogbegaafde kinderen last van@chrisk
Hoogbegaafde kids gaan moeiteloos door de leerstof van de lagere school, maar dit is geen garantie voor latere opleidingen. Maar wist je dat velen problemen krijgen met leren na of rond de middelbare school? Simpelweg omdat de meesten nooit geleerd hebben om te leren. Op de universiteit is zelfstandigheid vereist, zelfstudie. Als je de discipline bijvoorbeeld nooit hebt opgebracht, noch geleerd, kan je moeilijkheden verwachten. Komen ook nog andere factoren bij kijken. Extreem perfectionistisch dat dikwijls faalangst in de hand werkt, want als men zegt dat je slim bent faal je toch zeker niet?

@chrisk
Hoogbegaafde kids gaan moeiteloos door de leerstof van de lagere school. Maar wist je dat velen problemen krijgen met leren na of rond de middelbare school? Simpelweg omdat de meesten nooit geleerd hebben om te leren. Op de universiteit is zelfstandigheid vereist, zelfstudie. Als je de discipline bijvoorbeeld nooit hebt opgebracht, noch geleerd, kan je moeilijkheden verwachten. Komen ook nog andere factoren bij kijken. Extreem perfectionistisch dat dikwijls faalangst in de hand werkt, want als men zegt dat je slim bent faal je toch zeker niet?
Er lijkt ook minder tijd voor te zijn. Labelen zijn we wel "steeds beter" in. Helaas. Sommige kinderen zijn laatbloeiers, maar als je onder je kunnen hebt gepresteerd tot je 10e kan dat langdurig gevolgen hebben. Zullen er geen tienduizenden zijn, denk en hoop ik althans. Hoe het dan beter moet in specifieke gevallen weet ik evenmin.Daarnaast volgen ze vaak niet de ‘gebaande’ paden. Dat maakt het lastig om gewoon een trucje uit te voeren. En als je nietbraaf doet wat wordt gevraagd krijg je niet zomaar een voldoende. Ook al is het denkniveau ver vooruit.
Helaas wordt intelligentie nauwelijks gewaardeerd in Nederland. Slimme kinderen zijn maar lastig. Liever steken we al dat geld in het verlagen van het niveau zodat iedereen maar ‘mee kan doen’.
Zijn het niet vooral sociale vaardigheden en zelfcontrole die zich verder ontwikkelen?Niet zo gek als je bedenkt dat het brein pas volwassen is zo vanaf 23 jaar.
Inderdaad, en de manier van leren - zaken die geduld en repetitie kosten hebben velen nooit hoeven doen omdat alles meteen klikte, dan loop je tegen de lat wanneer die vaardigheden wel nodig worden. Maar ook zaken zoals mentale gezondheidsissues (zeker in de puberteit) spelen ook vaak parten bij hoogbegaafden. Gemotiveerd blijven. Niet verveeld raken is ook een heel grote.@chrisk
Hoogbegaafde kids gaan moeiteloos door de leerstof van de lagere school, maar dit is geen garantie voor latere opleidingen. Wist je dat velen problemen krijgen met leren na of rond de middelbare school? Simpelweg omdat de meesten nooit geleerd hebben om te leren. Op de universiteit is zelfstandigheid vereist, zelfstudie. Als je de discipline bijvoorbeeld nooit hebt opgebracht, noch geleerd, kan je moeilijkheden verwachten. Komen ook nog andere factoren bij kijken. Extreem perfectionistisch dat dikwijls faalangst in de hand werkt, want als men zegt dat je slim bent faal je toch zeker niet?
Er lijkt ook minder tijd voor te zijn. Labelen zijn we wel "steeds beter" in. Helaas. Sommige kinderen zijn laatbloeiers, maar als je onder je kunnen hebt gepresteerd tot je 10e kan dat langdurig gevolgen hebben. Zullen er geen tienduizenden zijn, denk en hoop ik althans. Hoe het dan beter moet in specifieke gevallen weet ik evenmin.
Ook wel het sociale brein genoemd, klopt.Zijn het niet vooral sociale vaardigheden en zelfcontrole die zich verder ontwikkelen?

Ik bedoel te zeggen dat ik niet denk dat je er speciaal intelligent voor moet zijn. Dat zijn situatie/uitkomst/prestatie speciaal en uitzonderlijk is, ok. De beste prestaties op de universiteit halen is speciaal. De stof snappen en er mee kunnen werken, nee, ik denk dat velen dat heel jong al zouden kunnen.
Dit heb ik heel erg. basisschool mocht ik uiteindelijk op de computer tijdens de les, omdat ik het toch wel begreep@chrisk
Hoogbegaafde kids gaan moeiteloos door de leerstof van de lagere school, maar dit is geen garantie voor latere opleidingen. Wist je dat velen problemen krijgen met leren na of rond de middelbare school? Simpelweg omdat de meesten nooit geleerd hebben om te leren. Op de universiteit is zelfstandigheid vereist, zelfstudie. Als je de discipline bijvoorbeeld nooit hebt opgebracht, noch geleerd, kan je moeilijkheden verwachten. Komen ook nog andere factoren bij kijken. Extreem perfectionistisch dat dikwijls faalangst in de hand werkt, want als men zegt dat je slim bent faal je toch zeker niet?
Lerares heeft er nooit aan gedacht om mij extra stof te geven of mij te richten op iets wat ik interessant vind, anders dan spelletjes. Middelbare school eerste 2 jaar een soort van gymnasium+ gedaan, en daarna naar de havo omdat ik me niet in wilde zetten voor 2 punten extra. Havo heb ik echt nooit geleerd, voor mijn eindexamens een totaal van 4 uur geleerd, en makkelijk gehaald. Nu op HBO merk ik dat ik ook beter kan, maar als ik met de avond van tevoren het boek doorlezen een toets kan halen ga ik niet 2 weken ervoor leren, dat vind ik zonde van mijn tijd.G