AndroidHealthClinic

Peiling Hoe intelligent ben jij?

Peiling Peiling Hoe intelligent ben jij?

  • Ver beneden gemiddeld

    Stemmen: 9 9,9%
  • Beneden gemiddeld

    Stemmen: 2 2,2%
  • Gemiddeld

    Stemmen: 22 24,2%
  • Boven gemiddeld

    Stemmen: 33 36,3%
  • Ver boven gemiddeld

    Stemmen: 25 27,5%

  • Totaal stemmers
    91
Als ik het me goed herinner heeft slechts ca. 10% van de totale Nederlandse bevolking WO-niveau. Om te denken dat 5% van de kinderen dit zou kunnen afronden voor hun puberteit, is ronduit bizar. Ik heb echt geen hoge pet op van de gemiddelde student (genoeg studiegenoten in de collegebanken gehad om te snappen dat je echt geen genie hoeft te zijn om te studeren, mezelf incluis), maar om dit voor je puberteit af te kunnen ronden, is slechts voor uitzonderingen weggelegd.

Denk voor de grap ook eens terug aan je eigen puberteit. Ik was een volslagen idioot toen ik 16 was. Hell, op mijn 18e heb ik nog volledig achterlijke dingen bedacht.
Je onderbouwt hiermee echter niet of dat onderscheid in niveau en uitkomsten niet situationeel is. 5% van de mensen heeft al een hoger IQ dan op de moeilijkste universitaire studies gemiddeld is. Het ruwe vermogen is er dan wel denk ik, of/hoe dat potentieel tot expressie komt hangt af van...

Ik bedoel te zeggen dat ik niet denk dat je er speciaal intelligent voor moet zijn. Dat zijn situatie/uitkomst/prestatie speciaal en uitzonderlijk is, ok. De beste prestaties op de universiteit halen is speciaal. De stof snappen en er mee kunnen werken, nee, ik denk dat velen dat heel jong al zouden kunnen.
 
Heel principieel, en toch ook wel moeilijk. Nooit 1 cent willen aannemen van kinderen, terwijl dat zijn leven op latere leeftijd makkelijker had gemaakt. Een van zijn dochters is door een dronkelap dood gereden, hij wilde niets weten over de dader. Hij kende zichzelf goed en was in alle staten, en wilde zich houden aan de wet. Zijn vrouw wist het wel, heeft het ook nooit gezegd. Grondige tyfushekel aan profiteurs en mensen die zich beter leken te voelen vanwege afkomst, opleiding em dergelijke. Krom gelegen en vroeg dood, zelfs de begrafenis had hij precies zo geregeld. Weigerde ook door Duitsland te rijden, op de beeldbuis geen enkele Duitse zender. Maar ja, in kamp gezeten dus iedereen gaat daar anders mee om.
Het leven was ook niet altijd even lief me dunkt.
Liever eigenwijs dan een kuddedier.
 
@chrisk
Hoogbegaafde kids gaan moeiteloos door de leerstof van de lagere school, maar dit is geen garantie voor latere opleidingen. Wist je dat velen problemen krijgen met leren na of rond de middelbare school? Simpelweg omdat de meesten nooit geleerd hebben om te leren. Op de universiteit is zelfstandigheid vereist, zelfstudie. Als je de discipline bijvoorbeeld nooit hebt opgebracht, noch geleerd, kan je moeilijkheden verwachten. Komen ook nog andere factoren bij kijken. Extreem perfectionistisch dat dikwijls faalangst in de hand werkt, want als men zegt dat je slim bent faal je toch zeker niet?
 
@chrisk
Hoogbegaafde kids gaan moeiteloos door de leerstof van de lagere school, maar dit is geen garantie voor latere opleidingen. Maar wist je dat velen problemen krijgen met leren na of rond de middelbare school? Simpelweg omdat de meesten nooit geleerd hebben om te leren. Op de universiteit is zelfstandigheid vereist, zelfstudie. Als je de discipline bijvoorbeeld nooit hebt opgebracht, noch geleerd, kan je moeilijkheden verwachten. Komen ook nog andere factoren bij kijken. Extreem perfectionistisch dat dikwijls faalangst in de hand werkt, want als men zegt dat je slim bent faal je toch zeker niet?
Daar hebben niet alleen hoogbegaafde kinderen last van :o
 
@chrisk
Hoogbegaafde kids gaan moeiteloos door de leerstof van de lagere school. Maar wist je dat velen problemen krijgen met leren na of rond de middelbare school? Simpelweg omdat de meesten nooit geleerd hebben om te leren. Op de universiteit is zelfstandigheid vereist, zelfstudie. Als je de discipline bijvoorbeeld nooit hebt opgebracht, noch geleerd, kan je moeilijkheden verwachten. Komen ook nog andere factoren bij kijken. Extreem perfectionistisch dat dikwijls faalangst in de hand werkt, want als men zegt dat je slim bent faal je toch zeker niet?

Daarnaast volgen ze vaak niet de ‘gebaande’ paden. Dat maakt het lastig om gewoon een trucje uit te voeren. En als je nietbraaf doet wat wordt gevraagd krijg je niet zomaar een voldoende. Ook al is het denkniveau ver vooruit.

Helaas wordt intelligentie nauwelijks gewaardeerd in Nederland. Slimme kinderen zijn maar lastig. Liever steken we al dat geld in het verlagen van het niveau zodat iedereen maar ‘mee kan doen’.
 
Daarnaast volgen ze vaak niet de ‘gebaande’ paden. Dat maakt het lastig om gewoon een trucje uit te voeren. En als je nietbraaf doet wat wordt gevraagd krijg je niet zomaar een voldoende. Ook al is het denkniveau ver vooruit.

Helaas wordt intelligentie nauwelijks gewaardeerd in Nederland. Slimme kinderen zijn maar lastig. Liever steken we al dat geld in het verlagen van het niveau zodat iedereen maar ‘mee kan doen’.
Er lijkt ook minder tijd voor te zijn. Labelen zijn we wel "steeds beter" in. Helaas. Sommige kinderen zijn laatbloeiers, maar als je onder je kunnen hebt gepresteerd tot je 10e kan dat langdurig gevolgen hebben. Zullen er geen tienduizenden zijn, denk en hoop ik althans. Hoe het dan beter moet in specifieke gevallen weet ik evenmin.
 
Niet zo gek als je bedenkt dat het brein pas volwassen is zo vanaf 23 jaar.
Zijn het niet vooral sociale vaardigheden en zelfcontrole die zich verder ontwikkelen?

@chrisk
Hoogbegaafde kids gaan moeiteloos door de leerstof van de lagere school, maar dit is geen garantie voor latere opleidingen. Wist je dat velen problemen krijgen met leren na of rond de middelbare school? Simpelweg omdat de meesten nooit geleerd hebben om te leren. Op de universiteit is zelfstandigheid vereist, zelfstudie. Als je de discipline bijvoorbeeld nooit hebt opgebracht, noch geleerd, kan je moeilijkheden verwachten. Komen ook nog andere factoren bij kijken. Extreem perfectionistisch dat dikwijls faalangst in de hand werkt, want als men zegt dat je slim bent faal je toch zeker niet?
Inderdaad, en de manier van leren - zaken die geduld en repetitie kosten hebben velen nooit hoeven doen omdat alles meteen klikte, dan loop je tegen de lat wanneer die vaardigheden wel nodig worden. Maar ook zaken zoals mentale gezondheidsissues (zeker in de puberteit) spelen ook vaak parten bij hoogbegaafden. Gemotiveerd blijven. Niet verveeld raken is ook een heel grote.

Later op de werkvloer die al gauw intellectueel/creatief veel minder uitdagend is dan de studie komt de bore-out.
 
Er lijkt ook minder tijd voor te zijn. Labelen zijn we wel "steeds beter" in. Helaas. Sommige kinderen zijn laatbloeiers, maar als je onder je kunnen hebt gepresteerd tot je 10e kan dat langdurig gevolgen hebben. Zullen er geen tienduizenden zijn, denk en hoop ik althans. Hoe het dan beter moet in specifieke gevallen weet ik evenmin.

nou, hoogbegaafd is 2% van de bevolking volgens de meest gehanteerde definities die motivatie en creativiteit niet meenemen. Op 17 miljoen is dat dus 340.000 mensen.

ga je uit van school tussen 4-18 als iedereen 80 wordt is het iets minder dan 1/5e. Dus zeg dat er nu 60.000 kinderen hoogbegaafd zijn en op school zitten.

We zouden natuurlijk dat talent kunnen gebruiken. Daar missen we volgens mij wel de volgende generatie briljante wetenschappers, uitvinders en ondernemers. Is wel bekend dat een groot deel van hen ver onder hun potentie (hihi) functioneert. Kapitaalvernietiging.
 
Zijn het niet vooral sociale vaardigheden en zelfcontrole die zich verder ontwikkelen?
Ook wel het sociale brein genoemd, klopt.
Maar ook plannen, nadenken, gevolgen overzien qua langere termijn, signaaloverdracht, verwerking van prikkels, empathie (cognitieve en affectieve), zelfbewustzijn, stressregulatie, risicogedrag/ gevoeligheid beloning. Er wordt ook met een grotere efficiëntie gewerkt in het brein, worden ook overbodige cellen weggewerkt (daarom is het gemiddelde brein van een kind groter dan een volwassen brein).
 
Ohja en wat betreft hoogbegaafden en opleidingen ook nog het aanpassen aan het minimaal benodigde. Het hele kwartaal niks hoeven doen omdat je al snel leert dat je de avond ervoor in een paar uurtjes ook een ruim voldoende kunt halen.

Ik neem aan dat die wonderkinderen geen kwartaal verspillen (aan fappen en gamen), gelijk het volgende voorgeschoteld krijgen, en ook bij voldoendes nog worden gestimuleerd om zich verder te verbeteren.

Heb ook wel hele klassen zien verdwijnen aan puberale apathie.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel te zeggen dat ik niet denk dat je er speciaal intelligent voor moet zijn. Dat zijn situatie/uitkomst/prestatie speciaal en uitzonderlijk is, ok. De beste prestaties op de universiteit halen is speciaal. De stof snappen en er mee kunnen werken, nee, ik denk dat velen dat heel jong al zouden kunnen.

Ik kan je volgen tot op zekere hoogte. Zoals ik eerder al aangaf, vind ik een WO-opleiding ook niet van ongekend niveau. Ken genoeg r**ards die het hebben afgerond en ik zou mezelf ook bij lange na geen genie noemen. Met simpelweg goed kunnen leren en gezond boerenverstand kun je prima zo'n opleiding afronden.

Maar voor de puberteit, ontbreekt dat nog naar mijn mening.
 
Boven gemiddeld.

VWO met 7ens en 8en gehaald zonder echt super veel moeite te hebben gedaan. Neem dingen snel op, ben ijverig, heb grote interesse voor economische vraagstukken.
1e jaar bachelor met voornamelijk 7ens, 8en en 9ens afgesloten.

Denk wel dat intelligentie en leercapaciteiten moeten worden onderscheiden. Denk dat het laatste bij mij beter is ontwikkeld, maar toch onderschat ik het eerste bij mij ook niet. Ooit ook zo'n test in het ziekenhuis moeten doen waar uit bleek dat er een groot verschil zat tussen mijn IQ en sociale vaardigheden maar who cares lol.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
MSc Aerospace Engineering, 8,5 gemiddeld. Deeltijd gedaan naast fulltime baan. Overigens weet ik niet wat ik hieruit kan opmaken. Wat zegt goed kunnen leren bijvoorbeeld over (sociale) competenties.

EQ is denk ik gemiddeld, heb een leidinggevende functie gehad en is goed bevallen. Dat is niet alleen mijn eigen perceptie, ook van werknemers , waarmee ik het allemaal goed kon vinden, en leidinggevenden.Directief leidinggeven is niet echt mijn ding; managen gaat wel, maar het liefst werk ik zelfstandig.

IQ erfelijk? Deels wel. Te trainen? Een IQ-test deels wel, maar wat is IQ? Arme kindjes in Afrika die nooit naar school zijn geweest, zullen niet dezelfde algemene ontwikkeling en kennis hebben, maar wat zegt dat? Dat ze minder slim zijn? Niet het hele topic gelezen b.t.w. excuses als ik in herhaling val.
 
Overigens zegt opleidingsniveau niet alles. Zelfs op de uni lopen mensen rond waar ik een minder hoge pet van op heb dan menig mbo'er.
 
@chrisk
Hoogbegaafde kids gaan moeiteloos door de leerstof van de lagere school, maar dit is geen garantie voor latere opleidingen. Wist je dat velen problemen krijgen met leren na of rond de middelbare school? Simpelweg omdat de meesten nooit geleerd hebben om te leren. Op de universiteit is zelfstandigheid vereist, zelfstudie. Als je de discipline bijvoorbeeld nooit hebt opgebracht, noch geleerd, kan je moeilijkheden verwachten. Komen ook nog andere factoren bij kijken. Extreem perfectionistisch dat dikwijls faalangst in de hand werkt, want als men zegt dat je slim bent faal je toch zeker niet?
Dit heb ik heel erg. basisschool mocht ik uiteindelijk op de computer tijdens de les, omdat ik het toch wel begreep :o Lerares heeft er nooit aan gedacht om mij extra stof te geven of mij te richten op iets wat ik interessant vind, anders dan spelletjes. Middelbare school eerste 2 jaar een soort van gymnasium+ gedaan, en daarna naar de havo omdat ik me niet in wilde zetten voor 2 punten extra. Havo heb ik echt nooit geleerd, voor mijn eindexamens een totaal van 4 uur geleerd, en makkelijk gehaald. Nu op HBO merk ik dat ik ook beter kan, maar als ik met de avond van tevoren het boek doorlezen een toets kan halen ga ik niet 2 weken ervoor leren, dat vind ik zonde van mijn tijd.
 
Nouja, het brein is niet statisch, dus ik ben er van overtuigd dat door het te trainen je wel degelijk slimmer kunt worden. Het oefenen van een IQ test is volgens mij vooral handig omdat je dan de oplossingsstrategieen alvast kent. Heb ik ook gedaan voor mijn assessments, ze verwachten daar ook dat je oefent trouwens. Je wordt niet veel beter maar wel sneller.

https://smw.ch/journalfile/view/art...03108b4e6487b480f2/smw.2010.12852.pdf/rsrc/jf <-- maar helemaal zeker is men niet. Het lijkt wel of je intelligentie kunt trainen.

Een IQ-test is geen ideale meting en meet ook andere zaken. Niet alleen G. Maar een afgeleide van G. De laatste keer dat ik me er in verdiepte was het allemaal nog niet zo goed bekend, ondanks een hele hoop metingen weten ze niet exact hoe de boel onder de motorkap nu echt werkt.

Het probleem voor veel hoogbegaafden lijkt te zijn dat ze zo ver van de norm afwijken dat het systeem niet meer past. Aangezien mensen met een iq van 55 te vergelijken zijn (denk aan syndroom van down oid), is het niet gek dat een deel moeite heeft met aanpassen. Een beetje het idee dat een vliegtuigstoel voor niemand top is, maar als je tussen de 160-185 bent gaat het wel. Daaronder en daarboven is het afzien. met name in het onderwijs, maar ook als je qua werk verkeerd terecht komt.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001879114000761 <-- deze review heeft het over personality (talent), motivatie (oefening en inzet) en network/organizational zsupport (geluk)

Uiteindelijk is je resultaat geluk x talent x training. Als je veel talent hebt, moet je alsnog een beetje oefenen en wat mazzel hebben om een goed resultaat te halen. En iedereen kent de mensen die met veel geluk en een klein beetje inspanning of talent vrij ver zijn gekomen.
 
Terug
Naar boven