XXL Nutrition

Hoe kwam jij er achter welke opleiding/baan bij jou past?

http://en.wikipedia.org/wiki/Performance_engineering

Voorbeeldje: 'n grote site ala amazon.com heeft 'n probleem waardoor ze de pagina's 100 ms langzamer leveren dan normaal. Dit kost ze direct sales en dus omzet, iedere second.

De performance engineer mag in zo'n geval dan on the fly uitzoeken waardoor dit komt, en het fixen (vaak in samenwerking met 'n team van o.a. de leverancier van de servers, software, etc.). Een goeie performance engineer is duur, maar een bedrijf als amazon verliest veel meer geld als ze het niet razendsnel fixen.

Ik las het net op die wikipedia ja. Niet vaak tegengekomen deze baan.
Klinkt wel nice iig.

Ik las het net op die wikipedia ja. Niet vaak tegengekomen deze baan.
Klinkt wel nice iig.

Verdient in loondienst niet bijzonder veel, maar bijna niemand in dat wereldje blijft lang in loondienst en begint gewoon voor zichzelf. En dan kan je echt dik cashen (vooralsnog).

Wat ook goed verdient is ICT diensten leveren aan de overheid en overheidsinstellingen.

Verdient in loondienst niet bijzonder veel, maar bijna niemand in dat wereldje blijft lang in loondienst en begint gewoon voor zichzelf. En dan kan je echt dik cashen (vooralsnog).

Vindt het alleen beetje vaag, bedoel amazon zal toch ook wel de technici hebben die het in de gaten houden. Zowel HW als SW kant. Dan komt iemand die totaal niks weet ervan, het probleem 'even' oplossen. Tuurlijk hij zal voor een frisse blik zorgen, en kijken waar men zelf niet naar kijkt.

Vindt het alleen beetje vaag, bedoel amazon zal toch ook wel de technici hebben die het in de gaten houden. Zowel HW als SW kant. Dan komt iemand die totaal niks weet ervan, het probleem 'even' oplossen. Tuurlijk hij zal voor een frisse blik zorgen, en kijken waar men zelf niet naar kijkt.

Amazon heeft niet om de haverklap zo'n probleem, ze kunnen lastig 24/7 een team klaar hebben staan terwijl die eigenlijk, ik zeg maar wat, eens per half jaar nodig is.

Wat ze dus wel hebben is het telefoonnummer van zo'n performance engineer bedrijfje die super snel 'n team gereed heeft.

PS. ze hebben wel gewoon hun software/hardware engineers, maar die weten het niet altijd op te lossen, en dan wordt er dus het een en ander ingehuurd. Daarbij komt ook dat performance engineers vooralsnog vrij schaars zijn, is te weinig aanbod om voor ieder groot bedrijf zo'n team uberhaupt altijd gereed te kunnen hebben.

Laatst bewerkt:
Amazon heeft niet om de haverklap zo'n probleem, ze kunnen lastig 24/7 een team klaar hebben staan terwijl die eigenlijk, ik zeg maar wat, eens per half jaar nodig is.

Wat ze dus wel hebben is het telefoonnummer van zo'n performance engineer bedrijfje die super snel 'n team gereed heeft.

PS. ze hebben wel gewoon hun software/hardware engineers, maar die weten het niet altijd op te lossen, en dan wordt er dus het een en ander ingehuurd. Daarbij komt ook dat performance engineers vooralsnog vrij schaars zijn, is te weinig aanbod om voor ieder groot bedrijf zo'n team uberhaupt altijd gereed te kunnen hebben.

Die 20k per maand is dus door de schaarste van Performance Engineers?
Hoe ziet hij (je vriend) de toekomst ervan? Lijkt me wel dat je zo weer 'terug kunt' naar een andere job binnen je vakgebied (dus geen performance engineering). Hij freelanced dus neem ik aan en wordt dan ingehuurd door zo'n bedrijfje die hem in een team stopt met nog een aantal freelancers en zo naar het grote bedrijf stuurt of hoe ziet dat eruit?
En

Die 20k per maand is dus door de schaarste van Performance Engineers?
Hoe ziet hij (je vriend) de toekomst ervan? Lijkt me wel dat je zo weer 'terug kunt' naar een andere job binnen je vakgebied (dus geen performance engineering). Hij freelanced dus neem ik aan en wordt dan ingehuurd door zo'n bedrijfje die hem in een team stopt met nog een aantal freelancers en zo naar het grote bedrijf stuurt of hoe ziet dat eruit?
En

Is inderdaad door de schaarste van software engineers en de kosten die bedrijven kunnen besparen door hun shit snel te laten fixen.

Hij heeft z'n bedrijf samen met nog twee andere performance engineers. Komt er op neer dat ze worden gebeld, en dat ze dan op komen draven (niet per se met z'n allen hoor), en dan komt het er op neer dat je in 'n team komt met de technici van de hardware leveranciers, de software leveranciers, en wat management piefen die er eigenlijk de ballen verstand van hebben, en dan moeten ze zo snel mogelijk lokaliseren waar het probleem zit, en het oplossen.

Let wel, het is niet zo dat ze achter hun computertje gaan zitten en code gaan kloppen (of 'n servertje fixen), ze passen gewoon bepaalde protocollen/modellen toe en hebben hun tooltjes om te lokaliseren. Zo hoeven ze niet per se expert te zijn in het systeem waar ze mee moeten werken (al raadplegen ze natuurlijk wel de technici van de leveranciers van het product en doorgaans zijn ze zeer goed bekend met de meest gebruikte systemen).

En er staat natuurlijk 'n vrij hoge druk op je, dus presteren onder stress is 'n must.

Laatst bewerkt:
Begrijp het wel. Maar bedoel als je een probleem hebt (Stel in netwerk) dan begin ik te debuggen via OSI model en begin bij laag 1 tot en met 7.

Als een server raar doet gaat men toch ook kijken of alles nog wel werkt, daarna OS en dergelijke.

Die performance lui moet dan wel enorm veel kennis om beiden kanten te overbruggen.
Met meer kennis dat men daar heeft. Verwacht wel dat Amazon wat slimme mensen heeft ingehuurd.
Vandaar dat ik het raar vind dat men nog extra een heel team in huurt.
De voordelen zie ik er nog niet van, enkel meer kennis kan het goedkoper/sneller en beter oplossen dan het standaard team.

Is inderdaad door de schaarste van software engineers en de kosten die bedrijven kunnen besparen door hun shit snel te laten fixen.

Hij heeft z'n bedrijf samen met nog twee andere performance engineers. Komt er op neer dat ze worden gebeld, en dat ze dan op komen draven (niet per se met z'n allen hoor), en dan komt het er op neer dat je in 'n team komt met de technici van de hardware leveranciers, de software leveranciers, en wat management piefen die er eigenlijk de ballen verstand van hebben, en dan moeten ze zo snel mogelijk lokaliseren waar het probleem zit, en het oplossen.

Let wel, het is niet zo dat ze achter hun computertje gaan zitten en code gaan kloppen (of 'n servertje fixen), ze passen gewoon bepaalde protocollen/modellen toe en hebben hun tooltjes om te lokaliseren. Zo hoeven ze niet per se expert te zijn in het systeem waar ze mee moeten werken (al raadplegen ze natuurlijk wel de technici van de leveranciers van het product en doorgaans zijn ze zeer goed bekend met de meest gebruikte systemen).

En er staat natuurlijk 'n vrij hoge druk op je, dus presteren onder stress is 'n must.

Ze meten dus eigenlijk gewoon (d.m.v. bepaalde tools) snelheden en kijken zo waar het probleem zit?

Ben wel een computernerd ja, heb wel vrienden, kan ik nog wel als e-heroe meedoen?
Ik bedoel dit dus, dit komt op mij niet over als vriendelijk en als ik ooit zo gek ben om herbalife te kopen doe ik dat dus wel bij één van de vele andere huismoeders die dit uitdelen voor een beetje extra, nvm, ik bedoel natuurlijk onafhankelijk distribueren.

Mensen als jou hoef ik ook niet, klanten beginnen nu toch binnen te stromen, dus om zo'n wijsneus als jou zal ik niet wakker liggen ;)

Ik hoop ook zeer zeker niet dat je er wakker van ligt, dat zou toch wat zijn. Vraag me echter sterk af of jij met deze instelling/arrogantie niveau die 10k gaat halen :)

Zo zou je het heel basaal ongeveer kunnen stellen ja.

Maar de vraag is, wat maakt het interessant om een extern bedrijf in te huren.
Wat nog ingevlogen moet worden en duurder is.
De tools/testen die ze doen, kunnen de technici zelf ook wel.
Of de technici daar zijn heel slecht, en dan heb ik niks gezegd.

Oké :)
Trouwens, krijg je veel goniometrie tijdens je wiskunde colleges?
Heb daar eigenlijk altijd moeite mee gehad (dus op hoger niveau zal helemaal al moeilijker worden, vraag me ook af of dat gedeelte wel te oefenen/leren is, het 'zien' van hoeken)

Technici van de hardware/software != performance engineers. En die performance engineers worden dus ingeroepen zodra de technici het niet binnen afzienbare tijd gefixed krijgen. Let wel dat ik persoonlijk vind dat die prijzen momenteel nogal 'n bubble zijn dankzij die schaarste, hier gaat wel verandering in komen, maar in hoeverre is nog de vraag.

Oké :)
Trouwens, krijg je veel goniometrie tijdens je wiskunde colleges?
Heb daar eigenlijk altijd moeite mee gehad (dus op hoger niveau zal helemaal al moeilijker worden, vraag me ook af of dat gedeelte wel te oefenen/leren is, het 'zien' van hoeken)
Valt mee. Zit er nu overigens wel weer mee te klooien omdat ik 'n robot zit te programmeren die vanzelfsprekend dus door 'n 3 dimensionale ruimte moet bewegen.

En denk je dat het te leren is voor iemand die niet van zichzelf 'aanleg' (gek genoeg hebben mijn broertje en vader wel dit inzicht :rolleyes:) heeft om goniometrie goed te begrijpen? Kan dat probleem met veel oefenen overbrugd worden? Uiteraard zou dat lastiger zijn als ik Wiskunde zou gaan studeren maar lijkt me misschien nog wel te doen bij Informatica.

Je zou een 'ask me anything' kunnen beginnen net als Menno Henselmans :D (hoewel die nu gestopt is), volgens mij krijg je best veel vragen over zowel voeding/training/aas en je studie.

Is mij met wat stampen ook gelukt :)

Je zou een 'ask me anything' kunnen beginnen net als Menno Henselmans (hoewel die nu gestopt is), volgens mij krijg je best veel vragen over zowel voeding/training/aas en je studie.
Ik krijg inderdaad veel vragen over AAS en gerelateerden, acne behandelingen en m'n studie. Zo'n thread beginnen vind ik niks, ben niet speciaal ofzo, als iemand me 'n vraag wil stellen hoor ik het wel via PM. :) Tevens weet ik wat minder van trainen (nog steeds niet weinig hoor, begrijp me niet verkeerd). Trainings gerelateerde dingen zit ik gewoon niet iedere dag de laatste publicaties over te lezen, noch volledige boeken uit de literatuur te blokken.

Laatst bewerkt:
De jobs echt een keer doen/proberen ... Desnoods aanbieden om een dag gratis mee te draaien...

Keuze van opleiding moet beginnen met wat de economie vraagt, en daaruit maak jij dan je keuze. Mijn fout was om een opleiding te doen waar ik later niets mee kon, een hoop tijd mee verloren. Al heeft dat misschien ook wel de richting later bepaald.

+1

Ik zit met een master taalkunde (vooropleiding bachelor Engels-Duits) (wat me toen en nu nog eigenlijk sterk interesseerde) en (om de meubelen toch nog te redden) een vervolgopleiding master-na-master internationale betrekkingen en diplomatie niet echt goed op de arbeidsmarkt heb ik gemerkt als ik niet wil gaan lesgeven :D
Dikke sh*t eigenlijk, vroeg of laat zal ik wel op een leuke job botsen maar tot dan is het behelpen met doodsaaie jobkes :mad:

@Sapetoku Ga lesgeven, die leraren op 't vo verdienden niet eens zo slecht volgens mij (eerstegraads) :D

@GetXXL, snap 'm, maar met alle respect naar Menno, hij is ook niet zozeer 'speciaal'. Jullie hebben allebei veel kennis en 't zou helemaal niet arrogant overkomen indien je zo'n topic zou starten :)

Laatst bewerkt:
@GetXXL, snap 'm, maar met alle respect naar Menno, hij is ook niet zozeer 'speciaal'. Jullie hebben allebei veel kennis en 't zou helemaal niet arrogant overkomen indien je zo'n topic zou starten :)
Volgens mij weet je dan niet helemaal wie Menno is :p Speciaal is niet een woord dat ik wil gebruiken, maar hij weet wel verschrikkelijk veel over de wetenschap achter bodybuilding.

Geen disrespect in de richting van GetXXL, hij weet vast t een en ander over BB gerelateerde zaken en een hoop over zn studie. Alleen zou ik t wel redelijk grappig vinden als hij een AMA zou starten.. :o

Begon in mijn scootertijd, begon met mijn scooter op te voeren met een simpel uitlaatje en na een jaar was mijn hele scooter en motorblok binnenstebuiten gekeerd. In die tijd veel geld bij verdient door mensen te helpen met hun scooters. En door die reden ben ik eigenlijk automonteur geworden. Heb nog nooit zo'n spijt gehad...

Terug
Naar boven