XXL Nutrition

hoeveel gr eiwitten voor slapen??

Laatst bewerkt:
maar het maakt toch niet uit hoeveel het per maaltijd is, als het niet extreem is tenminste. het verteerd dan toch in je lichaam? spreiding boeit toch niet zoveel?

Het heeft toch te maken met het principe dat zonder spreiding je eten op een punt verteerd is en dat je een tijdje geen eiwitten kunt opnemen (omdat het al verteerd is) en het hierdoor uit je spieren wordt gehaald? Wat de exacte termen hier voor zijn weet ik niet uit mijn hoofd. Sorry voor de baby-taal. :-P

Je zou denken dat je spieren er af vallen als je na 2-3 uur niks gegeten hebt. Uiteraard is dat natuurlijk gewoon weer onzin. Volgens onderzoek blijkt het absorptietempo van aminozuren tussen 1.3-10g/uur te liggen. Ei eiwitten worden het langzaamst opgenomen met 1,3g/uur, caseïne eiwit met 3,5-4g/uur en wei-eiwit met 8-10g/uur. Met 50g caseïne eiwit wordt je lichaam al voor 12-14 uur aan aminozuren voorzien. Als je daarnaast nog koolhydraten, vetten en vezels eet dan wordt het absorptietempo 1,5-2x vertraagd. Dat betekent dat je dan makkelijker 20+ uur niks hoeft te eten, zonder bang te zijn dat je spieren 'magisch' zullen verdwijnen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921

http://www.victormooren.com/2011/12/is-intermittent-fasting-iets-voor-jou.html

Dit is over de eiwitgevoeligheid.

Minder maaltijden met grote porties eiwitten verbeteren pulse feeding en dus gebruik van eiwitten(synthese).

Altijd eiwitten moeten binnekrijgen is sowieso overrated, veel mensen met goede fysieken zweren bij IF :)

waarom is men ooit met meerdere maaltijden begonnen? Vroeger aten we toch allemaal gewoon 3 maaltijden. Dan zouden de resultaten dus precies hetzelfde moeten zijn...

waarom is men ooit met meerdere maaltijden begonnen? Vroeger aten we toch allemaal gewoon 3 maaltijden. Dan zouden de resultaten dus precies hetzelfde moeten zijn...

omdat het voor de meeste makkelijker is om 8x500 kcal naar binnen te werken dan 3x1400

ik doe altijd een halve scoop whey in voor de smaak in mijn bakje kwark
en heb die van 11.9 eiwit ----> 100g dus het is van geen belang hoor

Als je iets lijps hoort moet je dit gewoon vanuit evolutionair perspectief bekijken: denk je dat wij mensen het die miljoenen jaren overleefd zouden hebben als onze lichamen maar 30gr eiwit per maaltijd op zouden kunnen nemen?

Dus bs, wanneer je eet wordt dit opgehoopt in de maag waar de spijsverteringssappen proberen binnen te dringen. Op die manier wordt er geleidelijk aan een afgifte van eiwit (en andere voedingsstoffen) gecreëerd. Zeker als er bijv. vezels (groente) of casseïne in deze hoop zit kan het wel 12 uur duren voordat zo'n maaltijd helemaal verteerd is.

hoeveel gram eiwitten heb je nodig voor het slapen gaan?? ik eet nu voor het slapen gaan 500 gram kwark van zaanse hoeve met aardbei smaak en hier zitten 8,5 gr eiwitten per 100 gram(totaal bakje dus 42,5) in en in totaal zo'n 500 calorieën.

heb daarnaast nog een pot micellar casein perfection van B&Fshop staan waarvan hun aangeven dat het de perfecte shake is om voor het slapen gaan te nemen. zitten per dosering maar 96 calorieën in en 20,5 gram eiwit.

dat verschil in calorieën brengt mij ongeveer op mijn dagelijkse behoefte maar krijg ik als ik deze shake neem voor het slapen ipv de kwark nog wel genoeg eiwitten voor in de nacht binnen?

Mijn advies is dat je eerst gaat uitrekenen hoeveel kcal je nodig hebt. Mensen spenderen teveel aandacht aan hoeveel gram EKV en wanneer ze nu moeten eten.

Die zuinigheid met eiwit is nonsens, want grote hoeveelheden eiwit zijn voor mensen met een gezonde lever en nieren die genoeg water drinken onschadelijk. Je kan beter teveel eiwit eten dan teveel koolhydraten en vet. Koolhydraten zijn niet zo enorm belangrijk voor de BB, en zolang je een gematigde hoeveelheid vet binnenkrijgt, net genoeg om je van de essentiële vetten te voorzien, hoef je daar ook niet per se meer van te eten.

Zoals al gezegd is het niet zo dat je katabool bent als je langer dan 3 uur geen eiwit hebt gegeten. En zelfs als je dan katabool bent, dan zal het lichaam bij voorkeur eerst vetmassa gaan aanspreken. Het is niet zo dat je meteen spiermassa gaat afbreken omdat je 4-5 of zelfs 6u geen eiwit hebt gegeten. Dat is misschien wel zo als je al dagen zonder voeding zit en/of op een erg laag vetpercentage, maar voor de meeste mensen is dat dus niet zo.

Nu als je 's avonds eiwit eet, dan is het wel logisch dat je eiwit eet dat geleidelijk verteert, zodat over de 8 uur dat je slaapt er een geleidelijke afgifte is, geen piek zoals bij een shake met aminozuren of isolaat of hydrolisaat whey.

Het aantal grammen hangt gewoon af van het aantal maaltijden en het aantal kcal dat je nodig hebt. Vergeet die grammen en deel je voeding per 24 uur op in het aantal maaltijden dat jij wilt/kan eten. En eet 's avonds zo'n 2 uur voor je gaat slapen een goede maaltijd, maar niet overdreven veel want dan val je misschien moeilijk in slaap van de beschikbare energie of volle maag.

Terug
Naar boven