XXL Nutrition

Peiling Hoeveel verdien jij?

Peiling Peiling Hoeveel verdien jij?

• t/m 2000

Stemmen: 17 11,7%
  • 2001-2500

Stemmen: 21 14,5%
  • 2501-3000

Stemmen: 22 15,2%
  • 3001-3500

Stemmen: 12 8,3%
  • 3501-4000

Stemmen: 17 11,7%
  • 4001-4500

Stemmen: 16 11,0%
  • 4501-5000

Stemmen: 5 3,4%
  • 5001-5500

Stemmen: 3 2,1%
  • >5500

Stemmen: 18 12,4%
  • ik werk niet/ heb geen inkomen uit salaris

Stemmen: 14 9,7%

• Totaal stemmers
    145
Nivelleren!!! Tijd geleden een 'leuk' plaatje gezien. Alles wat rond modaal inkomen ligt heb je netto net zoveel te besteden als iemand die op minimumloon zit + toeslagen. Pas na ongeveer 3200/maand ga je pas het verschil merken en heb je ook daadwerkelijk meer te besteden.

Ik hoor zelfs van mensen om mij heen, dat ze beter 3 dagen kunnen werken dan 5, want met toeslagen komen ze beter uit en werken dan ook nog twee dagen minder. Waanzin....

Ik ben wel benieuwd naar een rekenvoorbeeld van iemand met 36k bruto per jaar tegenover iemand met 24k bruto per jaar. Dus 3000 per maand tegenover 2000 per maand.
Ik zou toch denken dat je met het hogere inkomen zo'n 500 netto per maand meer te besteden moet hebben, wat erg veel is.
Ben benieuwd welke toeslagen iemand krijgt met 24k per jaar, ik kan er zo namelijk geen bedenken. imo zit er heel veel verschil in koopkracht of je 3k of 2k per maand verdient, maar sta open om mij te laten overtuigen dat dit niet zo is.

Ik ben wel benieuwd naar een rekenvoorbeeld van iemand met 36k bruto per jaar tegenover iemand met 24k bruto per jaar. Dus 3000 per maand tegenover 2000 per maand.
Ik zou toch denken dat je met het hogere inkomen zo'n 500 netto per maand meer te besteden moet hebben, wat erg veel is.
Ben benieuwd welke toeslagen iemand krijgt met 24k per jaar, ik kan er zo namelijk geen bedenken. imo zit er heel veel verschil in koopkracht of je 3k of 2k per maand verdient, maar sta open om mij te laten overtuigen dat dit niet zo is.
Nivellering!!!.PNG

Volgens dit schema, zo'n 1200 netto.

Nivellering!!!.PNG

Fijn, als je salaris dus verdubbelt van 25k naar 50k, onder die omstandigheden, verdien je onderaan de streep 6.4k meer over een geheel jaar, ofwel 537 p/m. Wat is Nederland toch ook een ontzettend kut land.

Nivellering!!!.PNG

Hoe kan dat? Ja dat staat in het schema...
Ik vraag mij nog steeds af welke toeslagen iemand krijgt met 24k bruto inkomen per jaar die iemand met 36 niet krijgt. hoe komt dit verschil?
Via berekenhet.nl verdient iemand met 24k bruto, netto rond de 20.000

Iemand met 36k bruto zit op 27500 netto. Is een verschil van dit 600 netto per maand, nog meer dan ik dacht. (500).
Daarbij heeft de persoon met 36k waarschijnlijk een (veel) beter pensioen.

Dus dan kom ik toch bij toeslagen uit die mij nog niet bekend zijn die 7500 goed gaan maken.

Ik vraag mij nog steeds af welke toeslagen iemand krijgt met 24k bruto inkomen per jaar die iemand met 36 niet krijgt. hoe komt dit verschil?

Iemand met 36k bruto zit op 27500 netto. Is een verschil van dit 600 netto per maand, nog meer dan ik dacht. (500).

Dus dan kom ik toch bij toeslagen uit die mij nog niet bekend zijn die 7500 goed gaan maken.
Volgens die grafiek krijg je dus geen huurtoeslag met 36k, en krijg je minder kindgebondenbudget en zorgtoeslag dan iemand die 24k bruto verdient. Ook neemt je algemene heffingskorting wat af. Arbeidskorting blijft praktisch hetzelfde.

Volgens die grafiek krijg je dus geen huurtoeslag met 36k, en krijg je minder kindgebondenbudget en zorgtoeslag dan iemand die 24k bruto verdient. Ook neemt je algemene heffingskorting wat af. Arbeidskorting blijft praktisch hetzelfde.

Hoe kan dat nou, de grens van huurtoeslag ligt bij een inkomen van 22.700 per jaar dus die is er al helemaal niet meer met 24k.

Kindgebonden budget, gaan we er van uit dat iedereen kinderen heeft? Ik niet, jij wel?
bullshit schema wat niet klakkeloos voor iedereen is over te nemen om te stellen hoe kut het is dat je meer verdient dan een ander maar netto niet meer over houdt.

Hoe kan dat nou, de grens van huurtoeslag ligt bij een inkomen van 22.700 per jaar dus die is er al helemaal niet meer met 24k.

Kindgebonden budget, gaan we er van uit dat iedereen kinderen heeft? Ik niet, jij wel?
Ik begrijp ook niet helemaal hoe ze daarop uitkomen met die huurtoeslag. In de grafiek loopt het door tot 31k.

Ik ga er ook zeker niet vanuit dat iedereen kinderen heeft, net zomin als dat ik ervan uitga dat iedereen kan huren met recht op huurtoeslag. De grafiek is ook voornamelijk opgesteld om te illustreren hoe het in het meest ongunstige geval kan lopen. (Of meest gunstige, afhankelijk van je inkomen :D)

Ben alleen wel heel erg benieuwd in hoeverre die getallen dus inderdaad kloppen...

Fijn, als je salaris dus verdubbelt van 25k naar 50k, onder die omstandigheden, verdien je onderaan de streep 6.4k meer over een geheel jaar, ofwel 537 p/m. Wat is Nederland toch ook een ontzettend kut land.

24k hebben, dus net rond kunnen komen en met een goed huishoudboekje misschien 200 over hebben voor iets leuks per maand? Dan is, al zou het schema kloppen (in het meest doemscenario) dan heeft een ander toch nog 2,5 keer meer te besteden nadat alle vaste lasten betaald zijn.

In de praktijk is dit nog veel meer, want die met 24k moet duur huren terwijl die persoon met 50k gewoon een koophuis heeft. Gaat er bij mij echt niet in dat die netto niet veel meer te besteden hebben.

Ik heb er geen problemen mee als de verschillen wat kleiner zijn. Nu zijn er genoeg mensen die hard werken en amper rond kunnen komen. Kijk naar een land als Noorwegen, daar zijn de verschillen veel kleiner. Rijk land. Iedereen levert z'n bijdrage aan de maatschappij en ik vind het eigenlijk van de zotte dat iemand die 50 uur p/w zware fysiek arbeid verricht extreem veel minder verdient dan iemand die 32 uur p/w als software engineer bezig is.

Het is natuurlijk ook een kwestie van vraag en aanbod.

Ik begrijp ook niet helemaal hoe ze daarop uitkomen met die huurtoeslag. In de grafiek loopt het door tot 31k.

Ik ga er ook zeker niet vanuit dat iedereen kinderen heeft, net zomin als dat ik ervan uitga dat iedereen kan huren met recht op huurtoeslag. De grafiek is ook voornamelijk opgesteld om te illustreren hoe het in het meest ongunstige geval kan lopen. (Of meest gunstige, afhankelijk van je inkomen :D)

Ben alleen wel heel erg benieuwd in hoeverre die getallen dus inderdaad kloppen...

Huurtoeslag met 31k inkomen :roflol: zo kan ik ook een doemscenario grafiekje maken.

24k hebben, dus net rond kunnen komen en met een goed huishoudboekje misschien 200 over hebben voor iets leuks per maand? Dan is, al zou het schema kloppen (in het meest doemscenario) dan heeft een ander toch nog 2,5 keer meer te besteden nadat alle vaste lasten betaald zijn.

In de praktijk is dit nog veel meer, want die met 24k moet duur huren terwijl die persoon met 50k gewoon een koophuis heeft. Gaat er bij mij echt niet in dat die netto niet veel meer te besteden hebben.
Blijft natuurlijk erg weinig als je daarvan uitgaat, van 25k naar 50k is voor sommigen simpelweg iets wat ze slechts over hun gehele carrière weten te halen.

Maar eens, het echte verschil moet veel groter zijn.

Ik heb er geen problemen mee als de verschillen wat kleiner zijn. Nu zijn er genoeg mensen die hard werken en amper rond kunnen komen. Kijk naar een land als Noorwegen, daar zijn de verschillen veel kleiner. Rijk land. Iedereen levert z'n bijdrage aan de maatschappij en ik vind het eigenlijk van de zotte dat iemand die 50 uur p/w zware fysiek arbeid verricht extreem veel minder verdient dan iemand die 32 uur p/w als software engineer bezig is.

Het is natuurlijk ook een kwestie van vraag en aanbod.
Stond ze vrij om ook hun best te doen op school vroeger :trollface:

Haha. Eigenlijk is Nederland dus het schoolvoorbeeld van een geperfectioneerde communistische samenleving waar Lenin en Stalin naar streefden. Of je nu tandarts bent of inpakwerk doet; iedereen gelijk!

Eens, probleem is dat progressie niet beloond wordt hiermee. Je kunt net zo goed een beetje rondkutten als raamambtenaar, als keihard bikkelen in een veel zwaardere baan. Beloning is toch vrijwel gelijk. Het beloont luiheid in zekere zin

Ander kant van het verhaal is dat sommige vrij zware beroepen ronduit kut betalen (politie en zorg en daarna onderwijs). Mensen daar verdienen ivm hun ‘Peers’ op zelfde onderwijsniveau in veel andere sectoren echt heel veel minder.

meer verschillen zijn nog kleiner als je andere nivellerende maatregelen meeneemt ( kinderopvang is een beruchte). In feite zijn de verschillen tot 2x modaal minimaal, daarboven wordt het dan sne groter natuurlijk.

ondanks allerlei promoties werd het bij mij netto nauwelijks meer en te besteden hadden we niets meer. Tot de laatste jaren waarin ik door minder kinderopvang en toch al niets meer aan kortingen krijgen. Weer eindelijk echt wat meer overhoud einde maand. Overigens is dat ruim genoeg om goed van te leven.

Goede vragen, heb ik geen antwoord op. Je gedachten klinken logisch en als je netto berekent dan lijkt het wel of het allemaal niet zo slecht gesteld is als die grafiek schetst.

Ik zag wat bedragen van anderen, dus ik heb mijn loonstrookje ook maar opgezocht. Ik krijg bruto €4850,70 per maand, opgebouwd uit €3596,13 basissalaris, €1078,84 ploegentoeslag en dan nog nog twee toelages die bij elkaar €175,73 waard zijn.

Ik meen dat dat schema jaren geleden is opgesteld voor de gemeente Den Haag. Ook voor een specifieke situatie, die ik me niet meer kan herinneren. Daarvoor zou je dat Tweakers-topic moeten lezen.

De tabel voor 2019 is er ook te vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1735517

Laatst bewerkt:
Ik zag wat bedragen van anderen, dus ik heb mijn loonstrookje ook maar opgezocht. Ik krijg bruto €4850,70 per maand, opgebouwd uit €3596,13 basissalaris, €1078,84 ploegentoeslag en dan nog nog twee toelages die bij elkaar €175,73 waard zijn.
Heel fijn zo een toeslag. Wat voor ploegen loop je?

5 ploegendienst met een 222 rooster, dat resulteert bij ons in 30% toeslag.

Er is maar een land waar de lonen belachelijk hoog liggen... en het levensstandaard ook...

Soortgelijke topics

Terug
Naar boven