MuscleMeat

Hoi allemaal / beginner, aantal vragen

ElCapuccino

Novice
Waardering
0
Hallo allemaal,

Mijn naam is Stefan en ik surf al een tijdje regelmatig op dutchbudybuilding.com, nu toch maar is een account aangemaakt.

Even wat over mezelf.
Ik ben 16 jaar oud, rond de 1.78m, gewicht c.a. 65kg.
Ik sport nu zo'n 4, 5 maanden, gericht op massatraining. Voor de zomervakantie was dat niet echt serieus, maar nu heb ik zelf besloten om voortaan serieus te werk te gaan.
Hiermee bedoel ik dus dat ik hiervoor niet echt strak aan mijn schema hield, dagen van training varieerden ook en ik lette niet echt op mijn voeding.

Nu heb ik dus een aantal vragen, beginnend met het schema.
Aangezien ik niet elke dag tijd heb om te trainen, ziet mijn schema er zo uit:

Maandag: borst - biceps
Dinsdag: schouders - buik - benen
Woensdag: rug - triceps

Bij elk spiergroep probeer ik een uur te vervullen (behalve buik/benen), met 3/4 verschillende oefeningen.

Wat je waarschijnlijk als eerst opvalt, is dat het drie dagen achter elkaar zijn. Is dit verstandig? Aangezien er ook oefeningen tussen zitten waarbij ik spieren gebruik die ik bijv. een dag eerder heb getrianed, of visa versa.

Ten tweede heb ik ook na lopen denken over de volgorde van de dagen en de combinatie. Heb een tijdje gelezen of je nou de combi borst/triceps of borst/biceps moet nemen, zelf dacht ik dat borst/biceps beter (voor mij) is, aangezien mijn triceps meestal al uitgeput zijn na een uurtje borst-training.
Wat denken jullie?

Verder wilde ik nog wat raad over me voeding. Mijn grootste probleem is dat ik nooit echt weet hoeveel ik nou binnen heb/binnen moet hebben. Misschien wat voedingsadviezen? Wat te eten voor ontbijt/tussendoor/voor het sporten, na het sporten. Is het verstandig om eerst avond te eten en daarna te sporten of juist ervoor te sporten?
Wat zou mijn ideale gewicht moeten zijn? (ik snap dat dit moeilijk te beantwoorden zonder foto, die komt eraan!)

Beginner-tips zijn uiteraard welkom. :)

Alvast bedankt voor jullie tijd. :D

Groet,
Stefan.

Hallo allemaal,

Maandag: borst - biceps
Dinsdag: schouders - buik - benen
Woensdag: rug - triceps

Bij elk spiergroep probeer ik een uur te vervullen (behalve buik/benen), met 3/4 verschillende oefeningen.

Dus Biceps en triceps train je een heel uur? Veel te veel. Best rond je je totale training af na ten laatste een uur en een kwartier (cardio er niet bij gerekend).

Wat je waarschijnlijk als eerst opvalt, is dat het drie dagen achter elkaar zijn. Is dit verstandig? Aangezien er ook oefeningen tussen zitten waarbij ik spieren gebruik die ik bijv. een dag eerder heb getrianed, of visa versa.

Nee dit is niet verstandig. De reden waarom haal je zelf al aan. Je geeft je spieren tussen trainingen onvoldoende rust. Best laat je een dag tussen deze trainingen. Wat je wel kan doen:

Maandag: Borst + triceps
Dinsdag: Rug + biceps
Donderdag: schouders + benen

Rug en bicepstraining belast immers geen borst of triceps, op deze manier kunnen deze voldoende rusten.

Ten tweede heb ik ook na lopen denken over de volgorde van de dagen en de combinatie. Heb een tijdje gelezen of je nou de combi borst/triceps of borst/biceps moet nemen, zelf dacht ik dat borst/biceps beter (voor mij) is, aangezien mijn triceps meestal al uitgeput zijn na een uurtje borst-training.
Wat denken jullie?

Moet je zelf uitmaken wat het beste bij je past, zolang je alle spieren voldoende rust geeft. Met een rugtraining belast je ook je biceps en met een borsttraining je triceps. Als je gisteren triceps hebt getraind ga je vandaag best geen borst trainen.

Verder wilde ik nog wat raad over me voeding.

Hier is meer dan voldoende info over op het forum. Lees de stickies door in de sectie voeding en doe erna searches over specifieke onderwerpen. Neem hiervoor je tijd, diep jezelf goed in want voeding is heel belangrijk. Als je na een uitgebreide search en leeswerk nog met specifieke vragen zit, maak er dan een apart topic over.

Succes

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de snelle reactie. :)

Aangezien ik nauwelijks nog me triceps kon trainen na me borst-training, denk ik toch voor de andere combinatie te gaan.
Dan zou een mogelijke schema er zo uit zien:

Maandag: Borst - biceps
Dinsdag: schouders - buik benen
Donderdag: rug - triceps

Zou dat ook kunnen?

Ja tuurlijk zal ook kunnen. Toch vind ik de combinatie borst-triceps rug-biceps beter. Maar het zal opzich wel kunnen aangezien je genoeg rust hebt tussen maandag en donderdag en van donderdag naar maandag.

je triceps pak je tijdens je borst training toch ook al vrij goed aan?
borst-biceps lijkt me dan logischer.

Voor beiden is wat te zeggen. Is ook een persoonlijke keuze en variatie blijft natuurlijk de key...

Ik vind Borst-triceps en Rug-biceps ook beter eerlijk gezegd
Ik vind eht nogal straf dat na je borst al triceps helemaal uitgeput zijn.
Maar natuurlijk is de keuze voledig aan jou ^^

Terug
Naar boven