XXL Nutrition

holle rug

jordykee

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m90
Massa
125kg
Vetpercentage
23%
hoi

als ik normaal rechtop sta da lijkt of mijn boven lichaam vanaf mijn middel 5 cm naar voren staat

foto te illustratie, is dir op een of andere manier weg te trainen?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

lordose?

nee ik verwacht het niet aangezien je wervel kolom nou eenmaal zou groeit. verder geen nadelige effecten lijkt me toch?

• Topic Starter Topic Starter
geen last van nee, maar heb liever een mooie rechte rug

Nu staat er een vraag ja...
Weg te trainen? Niet echt, je ruggengraat staat nu eenmaal zo (de mijne ook :) )
Een beetje verhelpen: ja. Op je houding letten als je rechtop staat, abs en glutes gespannen houden, dan komt je rug vanzelf recht.
Trainen dus: vooral je core. Abs, onderrug, glutes.

nou, ik liep dus 2 maand geleden ook aardig verkrackt dus, nu loop ik al goed recht op, schouders naar achteren bost naar voren, alleen nu lijkt(is) ,me ass zo verkrackt ivm me rug

nee ik verwacht het niet aangezien je wervel kolom nou eenmaal zou groeit. verder geen nadelige effecten lijkt me toch?

:roflol: Ga toch weg man, (hyper)Kyfose/(hyper)Lordose hoort niet en veroorzaakt problemen bij een hele lijst aan oefeningen.

Voor de TS: ik heb dit ook gehad, heel erg zelfs, met behulp van fysio en een heleboel oefeningen heb ik het gewoon 100% gecorrigeerd.

Ik raad je aan een goeie fysio te zoeken voor hulp, een beetje rekken en strekken in de gym zal niet genoeg zijn.

:roflol: Ga toch weg man, (hyper)Kyfose/(hyper)Lordose hoort niet en veroorzaakt problemen bij een hele lijst aan oefeningen.

Voor de TS: ik heb dit ook gehad, heel erg zelfs, met behulp van fysio en een heleboel oefeningen heb ik het gewoon 100% gecorrigeerd.

Ik raad je aan een goeie fysio te zoeken voor hulp, een beetje rekken en strekken in de gym zal niet genoeg zijn.
De ts zegt zelf net dat hij er verder qua oefeningen geen last van heeft dus wat ga jij nou poopie joopie lopen doen dan???

De ts zegt zelf net dat hij er verder qua oefeningen geen last van heeft dus wat ga jij nou poopie joopie lopen doen dan???

Volgens mij wist jij niet eens wat een kyfose/lordose is en dacht jij dat de wervelkolom gewoon zo groeide.:rolleyes:

Het geeft problemen als in; zwakke gewichten verplaatsen met bijv benchen en schouderoefeningen in vergelijking tot de rest van het lichaam, en als het echt erg is kan je heel makkelijk een blessure oplopen omdat je met een verkeerde houding tilt.

TS zal wel nog niet zo lang trainen, maar op de lange termijn kan je er echt last van krijgen.

ik ga dalijk ff in overleg met de fisio van de sport school

Volgens mij wist jij niet eens wat een kyfose/lordose is en dacht jij dat de wervelkolom gewoon zo groeide.:rolleyes:

Naar mijn weten groeit de wervelkolom wel zo met een cervicale lordose daarna thoracale kyfose en als laatste een lumbale lordose.

Iedereen heeft deze natuurlijke krommingen in zijn rug.
Het zijn de hypervormen die voor problemen zorgen.

Hier gaat het om een hyperlordose op lumbaal niveau.
Dit kan komen door verkorte rugspieren of verkorte quadriceps of ook gewoon door de dagelijkse houdingen.

Op lange termijn is dit gewoon een uitnodiging voor lage rugklachten.
Een fysio opzoeken is dus wss de enigste en ook beste oplossing voor je probleem.

Naar mijn weten groeit de wervelkolom wel zo met een cervicale lordose daarna thoracale kyfose en als laatste een lumbale lordose.

Iedereen heeft deze natuurlijke krommingen in zijn rug.
Het zijn de hypervormen die voor problemen zorgen.

Hier gaat het om een hyperlordose op lumbaal niveau.
Dit kan komen door verkorte rugspieren of verkorte quadriceps of ook gewoon door de dagelijkse houdingen.

Op lange termijn is dit gewoon een uitnodiging voor lage rugklachten.
Een fysio opzoeken is dus wss de enigste en ook beste oplossing voor je probleem.

Yup is ook zo, maar wordt ook wel eens aangeduid met gewoon 'lordose' of 'kyfose'.

Het geeft problemen als in; zwakke gewichten verplaatsen met bijv benchen en schouderoefeningen in vergelijking tot de rest van het lichaam, en als het echt erg is kan je heel makkelijk een blessure oplopen omdat je met een verkeerde houding tilt.

TS zal wel nog niet zo lang trainen, maar op de lange termijn kan je er echt last van krijgen.
ik zei helemaal niet dat je wervel kolom altijd zo groeit. ik zei die van jou groeit gewoon zo. dus het is voor hem niet mogelijk om dat ding in een andere richting te laten groeien aangezien door zijn genetische bepaling zo groeit. en toen vroeg ik of hij er met oefeningen last van had.. lees eerst mijn reacties eens aandachtig door voordat je me van dingen gaat verwijten. ik wist ook wel dat het niet normaal is dat je zo'n holle rug heeft aangezien mijn vriendin dat ook heeft..

Je kunt me spieren heel wat veranderen aan je houding, maar je kan niet door een beetje rekken en strekken je wervels een andere richting geven. Dus zet dat maar uit je hoofd ;).. Maaarr, trainen zorgt er voor dat spieren je houding van bijvoorbeeld je nek, schouders e.d kan verbeteren.

Dat is een duidelijke foto van scoliose oftewel Morbus Scheurermann: het is een zijdelingse verkromming van de rug (wervelkolom), waardoor een of twee bochten ontstaan. Het komt in meer of minder ernstige mate voor bij 4 op de 100 mensen. De wervelkolom draait soms ook om haar as (dan spreekt men van een torsie-scoliose) en veroorzaakt zo een bochel. De aandoening kan al bij de geboorte aanwezig zijn (congenitale scoliose) maar openbaart zich meestal pas vlak voor de puberteit. Sommige vormen ontstaan pas op latere leeftijd. De oorzaak van het ontstaan is in de meeste gevallen (nog) onbekend (idiopatische scoliose).

Scoliose kan gepaard gaan met:

• gekanteld bekken
  • niet even lange benen
  • aandoening van de tussenwervelschijven
  • zenuwknelling
  • hoofdpijn
  • uitstralende pijn naar de benen
Het kan niet verholpen worden maar is wel te behandelen.

Dat is een duidelijke foto van scoliose oftewel Morbus Scheurermann: het is een zijdelingse verkromming van de rug (wervelkolom), waardoor een of twee bochten ontstaan. Het komt in meer of minder ernstige mate voor bij 4 op de 100 mensen. De wervelkolom draait soms ook om haar as (dan spreekt men van een torsie-scoliose) en veroorzaakt zo een bochel. De aandoening kan al bij de geboorte aanwezig zijn (congenitale scoliose) maar openbaart zich meestal pas vlak voor de puberteit. Sommige vormen ontstaan pas op latere leeftijd. De oorzaak van het ontstaan is in de meeste gevallen (nog) onbekend (idiopatische scoliose).

Scoliose kan gepaard gaan met:

• gekanteld bekken
  • niet even lange benen
  • aandoening van de tussenwervelschijven
  • zenuwknelling
  • hoofdpijn
  • uitstralende pijn naar de benen
Het kan niet verholpen worden maar is wel te behandelen.

Dit is GEEN scoliose.
Scoliose komt niet in profiel/saggitaal voor. Enkel lordoses en kyfoses komen saggitaal voor.
Scolioses komen enkel frontaal voor zoals je wel adhv de 'gepaardheden' kan uitmaken.

Nogmaals: naar de fysio gaan voor je HYPER LORDOSE op LUMBAAL niveau.

Terug
Naar boven