Fitness Seller

Honger

Ik denk dat het vooral lijkt alsof het over de top gebracht wordt omdat in de volksmond suiker direct ongezond/dikmakend/de duivel is (nu we het toch hebben over 'over de top gebracht worden...past dit er precies in').
Terwijl fruit oh zo gezond zou zijn, ondanks dat deze suikers niet (heel) anders opgenomen worden door het lichaam. Maar goed, fruit is natuurlijk gezond in de volksmond dus daar mogen we niks over zeggen.

Mensen denken te veel in hokjes o.b.v. foutieve informatie.
Natuurlijk zijn suikers minder hongerstillend dan complexe carbs, maar wanneer dan de conclusie blijkt te zijn dat mensen (uit testgroepen) dik worden hierdoor, dan wordt dit meteen gelinkt aan suiker. Terwijl de echte reden is dat ze gewoon te veel kcal consumeren omdat ze honger hebben vanwege verkeerde voedingkeuzes. Dat is het probleem van deze mensen, niet van suikers.

Draai het eens om. Iemand met flink wat ondergewicht. Ga je tegen die persoon zeggen dat suikers slecht zijn en dat ze alleen maar complexe carbs moeten eten?
Succes daarmee, maar als dit de honger zodanig onderdrukt dat er geen kcal overschot plaats kan vinden aan het einde van de dag, dan is dit ook niet bepaald gezond voor de persoon in kwestie.

Daarnaast denk ik dat suiker als 'ongezond' wordt bestempeld omdat hier vaak geen vezels in zitten, of althans, niet zo veel als bij sommige complexe koolhydraatbronnen.
Maar als jij al voldoende vezels en al die andere gezonde meuk binnen krijgt, waarom zou dit argument dan valide zijn? Waarom meer vezels naar binnen harken met tegenzin als je ook een simpelere oplossing kunt bedenken?

Correct me if I'm wrong @Jwdoetookmee. Ben zelf nog steeds lerende over deze interessante materie.
Correct. Niet gezond is iets anders als ongezond. Suiker voegt niks positiefs toe voor je gezondheid maar dat maakt het niet perse slecht.

Suiker is totaal niet t probleem, niet op zichzelf in ieder geval. Probleem is overconsumptie van voeding in het algemeen, en minder beweging. Aangezien wij zowel meer bewegen als gemiddeld persoon EN een cap op onze kcal intake hebben kan je de gezondheidseffecten op de gemiddelde bevolkingsgroep niet extrapoleren naar onze groep, gezien de omstandigheden die obesitas en diabetes veroorzaken niet aanwezig zijn of in veel mindere mate.
Also, the war against sugar drukt wel degelijk de inname van suiker. En van suikerhoudende frisdranken. Toch neemt het obesitasprobleem niet af maar juist toe
JW ik ben bang dat het zinloos is om verstandige argumenten aan te dragen bij de gekkies die ervan overtuigd zijn dat je van suiker diabetes krijgt. Net als de gekkies die overtuigd zijn dat je autistisch wordt van inentingen of kanker van zoetstoffen.
Ik ben er wel van overtuigd trouwens dat popcorn erg lekker is bij dit soort discussies :) :popcorn2:

JW ik ben bang dat het zinloos is om verstandige argumenten aan te dragen bij de gekkies die ervan overtuigd zijn dat je van suiker diabetes krijgt. Net als de gekkies die overtuigd zijn dat je autistisch wordt van inentingen of kanker van zoetstoffen.
Ik ben er wel van overtuigd trouwens dat popcorn erg lekker is bij dit soort discussies :) :popcorn2:
Vind ik wel een heel vreemde vergelijking :roflol:.

De overeenkomst is dat zelfverklaarde internet goeroes blindelings vertrouwd worden en 'de wetenschappers' en 'de industrie' zitten in een tegencomplot en worden niet geloofd, welke rationele argumenten er ook worden aangedragen.
Geen enkel zichzelf respecterende mens gelooft dat vaccinatie leidt tot autisme. In het geval van suiker is het de consensus in niet-wetenschappelijke kringen dat te veel suiker negatieve gezondheidseffecten kan hebben. Niet iedereen neemt de tijd om wetenschappelijke studies te raadplegen. Dus ik vind de vergelijking nog al pover :D

Steeds meer zichzelf respecterende mensen geloven helaas juist wel in een verband tussen vaccinaties en autisme.

Ik denk dat het vooral lijkt alsof het over de top gebracht wordt omdat in de volksmond suiker direct ongezond/dikmakend/de duivel is (nu we het toch hebben over 'over de top gebracht worden...past dit er precies in').
Terwijl fruit oh zo gezond zou zijn, ondanks dat deze suikers niet (heel) anders opgenomen worden door het lichaam. Maar goed, fruit is natuurlijk gezond in de volksmond dus daar mogen we niks over zeggen.

Mensen denken te veel in hokjes o.b.v. foutieve informatie.
Natuurlijk zijn suikers minder hongerstillend dan complexe carbs, maar wanneer dan de conclusie blijkt te zijn dat mensen (uit testgroepen) dik worden hierdoor, dan wordt dit meteen gelinkt aan suiker. Terwijl de echte reden is dat ze gewoon te veel kcal consumeren omdat ze honger hebben vanwege verkeerde voedingkeuzes. Dat is het probleem van deze mensen, niet van suikers.

Draai het eens om. Iemand met flink wat ondergewicht. Ga je tegen die persoon zeggen dat suikers slecht zijn en dat ze alleen maar complexe carbs moeten eten?
Succes daarmee, maar als dit de honger zodanig onderdrukt dat er geen kcal overschot plaats kan vinden aan het einde van de dag, dan is dit ook niet bepaald gezond voor de persoon in kwestie.

Daarnaast denk ik dat suiker als 'ongezond' wordt bestempeld omdat hier vaak geen vezels in zitten, of althans, niet zo veel als bij sommige complexe koolhydraatbronnen.
Maar als jij al voldoende vezels en al die andere gezonde meuk binnen krijgt, waarom zou dit argument dan valide zijn? Waarom meer vezels naar binnen harken met tegenzin als je ook een simpelere oplossing kunt bedenken?

Correct me if I'm wrong @Jwdoetookmee. Ben zelf nog steeds lerende over deze interessante materie.

Dit was precies wat ik bedoelde te zeggen, verwoorde het alleen een beetje onhandig en typte op m'n telelfte dus wou geen heel lang verhaal tikken.
Maar dit bedoelde ik dus, dus 100% mee eens

De studie waaruit dit voorkomt ( Wakefield ) is verwaarloosbaar vanwege fraude en belangenvermening. Deze studie kwam in 1998, sindsdien zijn er veel studies gedaan waaruit telkens bleek dat er geen verband was tussen vaccinatie en autisme. Waarom zou het aandel mensen die dit geloven dan toenemen?

Omdat diezelfde mensen ook klei drinken om te detoxen.

Tegenwoordig heeft iedereen met gemak wel autisme
Vier van mijn zes studenten hebben autisme

De standaard zal wel verlaagd zijn..? :emo: Ik vind ze vrij normaal vergeleken met mijn neef die 15 jaar geleden gediagnosticeerd is met autisme. Die heeft voor de lol een operatie kamer voor babies aangemaakt in zijn huis en vind het leuk om mensen te gropen

Ja broer van een vriendin van me heeft ook zwaar autisme, die draait al door als je aan zijn spullen zit :roflol:

Niemand zegt dat snelle suikers goed zijn maar er zeggen wel een paar mensen dat ze per definitie slecht zijn, en dat is gewoonweg niet waar.
Sommige mensen hebben geen moeite met bulken maar als je dag in dag uit 5000 kcal moet stouwen terwijl je begon op 60kg bodyweight wens ik je succes met het zoveelste bord havermout dat maar een paar 100 kcal bevat. Gaat niet werken.

Dat is toch gewoon een kwestie van volhouden? Ik ben begonnen op 63kg 10% vet en op mijn zwaarst woog ik 97kg 17,5% vet. Overigens wel vanaf de 85kg met kuren.

Maar ik heb wel altijd 'goede' koolhydraten gegeten en heb me niet vol gestouwt met suikers.

Veel gewicht aankomen is leuk maar als je 100kg weegt met 30% vet omdat je veel suikers hebt binnen gekregen en vettig bent geworden dan heb je er alsnog niet zo veel aan.

Maar laat ik het anders stellen, je hebt die suikers dus alleen nodig als je een keer een dag hebt dat je je koolhydraatbehoefte niet haalt om welke reden dan ook.. dan kan chocomel een uitkomst zijn. Maar bij voorkeur gewoon je koolhydraten uit rijst/havermout etc halen. Mocht het een keer niet lukken dan is de chocomel een stok achter de deur want je kan beter 500 koolhydraten binnen krijgen (er van uit gaande dat dat je behoefte is) tijdens je bulk waarvan 150 uit chocomel dan dat je 350 koolhydraten binnen krijgt omdat je de chocomel vanwege de suikers links laat liggen. Maar elke dag chocomel is nergens voor nodig. Heb ik het zo goed verwoord?

Laatst bewerkt:
Dat is toch gewoon een kwestie van volhouden? Ik ben begonnen op 63kg 10% vet en op mijn zwaarst woog ik 97kg 17,5% vet. Overigens wel vanaf de 85kg met kuren.

Maar ik heb wel altijd 'goede' koolhydraten gegeten en heb me niet vol gestouwt met suikers.

Veel gewicht aankomen is leuk maar als je 100kg weegt met 30% vet omdat je veel suikers hebt binnen gekregen en vettig bent geworden dan heb je er alsnog niet zo veel aan.

Maar laat ik het anders stellen, je hebt die suikers dus alleen nodig als je een keer een dag hebt dat je je koolhydraatbehoefte niet haalt om welke reden dan ook.. dan kan chocomel een uitkomst zijn. Maar bij voorkeur gewoon je koolhydraten uit rijst/havermout etc halen. Mocht het een keer niet lukken dan is de chocomel een stok achter de deur want je kan beter 500 koolhydraten binnen krijgen (er van uit gaande dat dat je behoefte is) tijdens je bulk waarvan 150 uit chocomel dan dat je 350 koolhydraten binnen krijgt omdat je de chocomel vanwege de suikers links laat liggen. Maar elke dag chocomel is nergens voor nodig. Heb ik het zo goed verwoord?
Zeker. Ik begon ook op 60 kg, heb 108 getikt onlangs, en kom nooit boven de 10% vet, neem geen stimms, en zelfs in mn prep nog chocomelk.
Waarom zou je op 5k kcal al je carbs uit havermout willen halen? Denk je echt dat dat 6e bord havermout nog iets positiefs toevoegt voor je gezondheid? True, het is sowieso niet negatief.
Maar as we've seen is suiker dat ook niet TENZIJ weinig beweging, obesitas, diabetes, etc.
In studies waarin ze low GI vergelijken met high GI laten ook op lange termijn GEEN verschil zien voor lichaamscompositie, (as we know is een hoog lichaamsvet percentage een grote risicofactor voor gezondheidsrisico's).
Mensen die afvallen, ookal is het op junkfood, zullen hun bloedwaardes zien verbeteren.

Als iemand hieruit opmaakt dat ik zeg dat je netzogoed alleen junk kan eten moet je een cursus begrijpend lezen gaan volgen, maar die hele "IK EET 6000 KCAL MET GEMAK CLEAN EN ALS JE DAT NIET DOET HEB JE SOWIESO EEN KLEINERE p**mel DAN IK" discussies hierzo... good for you dat jij dat kan maar chill the f**k out people.
Je maakt het moeilijker dan het hoeft te zijn. Het tijdperk van de hardcorebrobroccolirijstkip is redelijk voorbij. Als jij dat wilt aanhangen prima maar het is niet nodig en als je jezelf fatsoenlijk onderwijst wordt je leven wel een stukje relaxter wat dat betreft.
Je lichaam kan perrrrfect met suiker overweg. Is ook niet ongezond .

Elke dag chocomelk is inderdaad onnodig. Dat verwoord je goed. Net zo onnodig als elke dag alleen maar havermout.

(Niet alleen persoonlijk naar jou bedoeld jordy)

Terug
Naar boven