MuscleMeat

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Gas verbranden in een cv ketel geeft 1 op 1,07 rendement.
Een warmtepomp geeft 1 op 4-5 rendement.

Dus is het rendement uit 1 unit energie bij een warmtepomp een stuk beter.
Dat is er kort door de bocht.

Het rendement van een gascentrale waarmee nu een groot deel van de elektriciteit wordt opgewekt is ca 60%.

Bij een heel lage buitentemperatuur is het rendement van een warmtepomp minder en juist dan gebruik je hem veel.

Je water kan minder hoog verwarmt worden waardoor je veelal nog aanpassingen moet doorvoeren.

Dat is er kort door de bocht.

Het rendement van een gascentrale waarmee nu een groot deel van de elektriciteit wordt opgewekt is ca 60%.

Bij een heel lage buitentemperatuur is het rendement van een warmtepomp minder en juist dan gebruik je hem veel.

Je water kan minder hoog verwarmt worden waardoor je veelal nog aanpassingen moet doorvoeren.
Daarom moeten we ook langzaam over op de warmtepomp en niet overhaast dat het een berg extra geld kost en de energie opgewekt wordt met bruinkool en steenkool.

Energie inefficiënt is waar. Hoe groot zijn de risico’s van het bijmengen van een beetje waterstof in aardgas?
Iets wat dicht is voor methaan hoeft dit niet te zijn voor waterstofgas. Geen geur en vingerknip is genoeg energie voor ontsteking. Grote biem.

• Topic Starter Topic Starter
Grote vraag is hoe de overheid het huidige actuele probleem gaat oplossen.

Ja dat gaat mis dan krijg je echt flinke rellen.
Probleem is nu al te groot.

Wat denk je van de bejaarde met aow en klein pensioen. Die kunnen het ook niet betalen.

Ja dat gaat mis dan krijg je echt flinke rellen.
Probleem is nu al te groot.

Wat denk je van de bejaarde met aow en klein pensioen. Die kunnen het ook niet betalen.
Flinke rellen? Met de rollator naar het Malieveld :roflol:

Straks als de jaarrekening komt kan er wel eens een dagje wat gebeuren, maar daarna denk ik niet dat we er nog veel van zien.

Misschien komen ze wel met een rentevrije ''energielening'' dan kunnen ze het probleem lekker vooruit blijven schuiven tot na de verkiezingen :windup:

Laatst bewerkt:
Mwah probleem treft heel veel mensen niet alleen de bejaarden er moet echt wel wat gebeuren.

Ja en je airco verbruikt ook stroom die ook duur is heb je daar rekening mee gehouden bij aanschaf van je zonnepanelen?
Klopt, ik heb zoveel mogelijk panelen laten plaatsen als mogelijk, met een hogere opbrengst dan mijn verbruik. Ik zie wel hoe ver ik er mee kom en anders gewoon even berekenen wat meer kost, mij cv-ketel of airco.
Ik zit ook nog te denken aan een afdak in mijn zijtuin waar 3 panelen op kunnen wat 1100 kWh op jaarbasis zou opleveren en als de prijzen echt zo hoog blijven zijn zelfs panelen op de west-zijde een rendabele optie.

Het feit dat je kan kiezen en het dus meer in de hand hebt als je aan de goede kant van de streep zit is gewoon verkeerd.

Klopt, ik heb zoveel mogelijk panelen laten plaatsen als mogelijk, met een hogere opbrengst dan mijn verbruik. Ik zie wel hoe ver ik er mee kom en anders gewoon even berekenen wat meer kost, mij cv-ketel of airco.
Ik zit ook nog te denken aan een afdak in mijn zijtuin waar 3 panelen op kunnen wat 1100 kWh op jaarbasis zou opleveren en als de prijzen echt zo hoog blijven zijn zelfs panelen op de west-zijde een rendabele optie.

Het feit dat je kan kiezen en het dus meer in de hand hebt als je aan de goede kant van de streep zit is gewoon verkeerd.
Hoe rendabel blijft zoiets als de terugleververgoeding helemaal wegvalt of als je zelfs zou moeten betalen bij piek leveringen op jet net?

Je weet wel dat het land in slechte toestand verkeert, als zelfs @Steks maatregelen neemt :p

E64D87E0-32D4-4A1F-8A58-5E0E1CC08E24.jpeg

Maar je hebt wel gelijk.

Hoe rendabel blijft zoiets als de terugleververgoeding helemaal wegvalt of als je zelfs zou moeten betalen bij piek leveringen op jet net?
Ja dat is de volgende stap als de salderingsregeling volledig wegvalt is het gebeurt met de pret. Immers in de winter verbruikt de warmtepomp het meest maar wekken de panelen het minst op. Kun je wel over een accu praten maar dan heb je een accu van 1000den kws nodig. Maw dat bestaat nu nog niet.

Ja dat is de volgende stap als de salderingsregeling volledig wegvalt is het gebeurt met de pret. Immers in de winter verbruikt de warmtepomp het meest maar wekken de panelen het minst op. Kun je wel over een accu praten maar dan heb je een accu van 1000den kws nodig. Maw dat bestaat nu nog niet.
Elektrische auto’s zijn dan een goede optie.

En anders ga ik tegen die tijd ook maar demonstreren.

En ik heb nog even snel gekeken, maar met de huidige energieprijzen heb je een terugverdientijd van minder dan 3 jaar op je zonnepanelen. Dus echt belangrijk is het niet wat de regels over een paar jaar zijn.

En ik heb nog even snel gekeken, maar met de huidige energieprijzen heb je een terugverdientijd van minder dan 3 jaar op je zonnepanelen. Dus echt belangrijk is het niet wat de regels over een paar jaar zijn.
De vraag is wat de toekomst brengt.

Worden de prijzen nog hoger of gaan ze weer dalen.

De vraag is wat de toekomst brengt.

Worden de prijzen nog hoger of gaan ze weer dalen.

Ik las van de week dat de opslag vol zat, geen idee of dat genoeg is voor een winter.
Als het niet genoeg is en het wordt erg koud in de EU kan de prijs nog wel eens wat hoger worden. Waarschijnlijk is dat dan maar 1-2 maanden.

Terug
Naar boven