MuscleMeat

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Laat eens te meer zien dat onze transitie op dit moment onzinnig is.
De transitie is het probleem niet, het gehaaste gedoe er bij wel. Waarom moet nu weer alles binnen een paar jaar geregeld zijn zonder dat er ook maar 1 ding in de hele keten klopt.

Het net kan t niet aan.
We werken te weinig stroom op.
Nergens iemand te vinden die het aan kan sluiten.
Het in bedrijf stellen van een warmtepomp kost nu 250 euro en is anderhalf uur werk. Mooi uurloon zo als de vraag lekker hoog is.

Smeer het uit over een langere periode en het is voor iedereen een stuk makkelijker.

• Topic Starter Topic Starter
Probleem is dat je vooral de minima en midden inkomens hiermee pakt. Mensen met meer als genoeg geld kunnen de rekeningen wel blijven betalen of hebben hun huis of huizen al dusdanig aangepast naar 0 op de meter. Moet echt wel iets gebeuren en snel ook

Probleem is dat je vooral de minima en midden inkomens hiermee pakt. Mensen met meer als genoeg geld kunnen de rekeningen wel blijven betalen of hebben hun huis of huizen al dusdanig aangepast naar 0 op de meter. Moet echt wel iets gebeuren en snel ook
Zelfs de subsidies waren interessanter voor hogere inkomens of grotere vermogens: alleen als je meerdere dingen tegelijk aan je huis liet doen kom/kwam je in aanmerking voor subsidie.

Huurders hebben al helemaal weinig invloed op verduurzaming van de eigen woning. Tijdens covid al schrijnende verhalen over mensen in de armste buurt van Nederland in een flat die aan alle kant tocht en kieren heeft.

Zit je aan de stadsverwarming of restwarmte, dan is/was de prijs gekoppeld aan de gasprijs.

Ja stadsverwarming was in het verleden al enorm duur. Wil niet weten hoe dit nu is.
Ik was altijd goedkoop uit in mijn zeer zuinige huis met zonnepanelen maar ga nu ook wel extreem opletten. Vind het zonde om honderden euros per maand aan energie uit te geven.

De transitie is het probleem niet, het gehaaste gedoe er bij wel. Waarom moet nu weer alles binnen een paar jaar geregeld zijn zonder dat er ook maar 1 ding in de hele keten klopt.
Ik sta daar toch nog iets terughoudender in. De discussie of we hier moeten vergroenen terwijl ze in China nog kolencentrales bouwen hoeft voor mij niet gevoerd te worden, want naast CO2 speelt lokale vervuiling ook een rol.

Een situatie waar bij iemand van het gas af moet om te vergroenen terwijl een paar kilometer verderop mensen van olie op gas overstappen geeft voor mij aan dat we te ver vooruit willen lopen.

Zelfs de subsidies waren interessanter voor hogere inkomens of grotere vermogens: alleen als je meerdere dingen tegelijk aan je huis liet doen kom/kwam je in aanmerking voor subsidie.

Huurders hebben al helemaal weinig invloed op verduurzaming van de eigen woning. Tijdens covid al schrijnende verhalen over mensen in de armste buurt van Nederland in een flat die aan alle kant tocht en kieren heeft.

Zit je aan de stadsverwarming of restwarmte, dan is/was de prijs gekoppeld aan de gasprijs.
Hetzelfde met de BTW terugvragen van je zonnepanelen. Ik heb in juni moeten betalen en wacht nu nog steeds op bijna €2200. Je moet het wel eerst even kunnen voorschieten.

Qua boeren gaat het niet alleen om CO2 in de lucht, maar ook grondvervuiling.
in de lucht waait er van alles heen en weer de grens over en terug. adhv gem windrichting, is er ook ducumentatie die laat zien dat wij veel ‘exporteren’ door de lucht.

Ik sta daar toch nog iets terughoudender in. De discussie of we hier moeten vergroenen terwijl ze in China nog kolencentrales bouwen hoeft voor mij niet gevoerd te worden, want naast CO2 speelt lokale vervuiling ook een rol.

Een situatie waar bij iemand van het gas af moet om te vergroenen terwijl een paar kilometer verderop mensen van olie op gas overstappen geeft voor mij aan dat we te ver vooruit willen lopen.
Is het niet van kolen naar gas en scheelt dat in lokale vervuiling niet enorm?

Bovendien zou je kunnen zeggen dat van het gas af juist veel verstandiger is gebleken.

Hetzelfde met de BTW terugvragen van je zonnepanelen. Ik heb in juni moeten betalen en wacht nu nog steeds op bijna €2200. Je moet het wel eerst even kunnen voorschieten.
Ja precies en wie naai je daarmee de mensen die dat geld niet zo op de plank hebben liggen

Dat ze het ergens anders niet doen vind ik niet echt een argument. Nu langzaam over om van het gas af te gaan is toch de toekomst.

Nu langzaam over om van het gas af te gaan is toch de toekomst.
Hoezo, schoner dan gas kan haast niet en het maakt een eventuele waterstof infrastructuur makkelijker te realiseren. Al moet je je afvragen of je waterstof zou willen als energie-drager.

Ik vind het ook erg vreemd, maar je bent gek als je er geen gebruik van maakt als dat binnen je mogelijkheden ligt.
Ja ok maar ja hoever ga je zonnepanelen ok maar een warmtepomp in een bestaand huis is iets meer werk en ook dan krijg je flink meer stroomverbruik. Mijn zonnepanelen zijn genoeg voor mijn huidige verbruik.

Hoezo, schoner dan gas kan haast niet en het maakt een eventuele waterstof infrastructuur makkelijker te realiseren. Al moet je je afvragen of je waterstof zou willen als energie-drager.
Gas verbranden in een cv ketel geeft 1 op 1,07 rendement.
Een warmtepomp geeft 1 op 4-5 rendement.

Dus is het rendement uit 1 unit energie bij een warmtepomp een stuk beter.

Voor de elektriciteitsopwekking wel, en dat kan ik ook nog wel begrijpen, maar de HR-ketels in huis kunnen toch nog prima decennia hun werk blijven doen?
Vanaf 2026 moet iedereen verplicht een hybride warmtepomp plaatsen bij vervanging ketel. Moet iedereen ook maar ophoesten, ik zie een levendige handel in CV ketels ontstaan tegen die tijd.
Dat enorm energie inefficiente waterstof met de extreme risico's? Nee, liever niet. De ketel zou bij mij dan buiten het huis gaan en alles in huis gasloos.

Ja ok maar ja hoever ga je zonnepanelen ok maar een warmtepomp in een bestaand huis is iets meer werk en ook dan krijg je flink meer stroomverbruik. Mijn zonnepanelen zijn genoeg voor mijn huidige verbruik.
Warmtepomp vind ik ook te ver gaan, maar ik kan dan ook kiezen voor mijn airco om te verwarmen. Ik zit er zelfs aan te denken om in 2025 mijn dan 14 jaar oude gasketel te vervangen voordat je ze niet meer mag kopen.

Dat enorm energie inefficiente waterstof met de extreme risico's? Nee, liever niet. De ketel zou bij mij dan buiten het huis gaan en alles in huis gasloos.
Energie inefficiënt is waar. Hoe groot zijn de risico’s van het bijmengen van een beetje waterstof in aardgas?

Warmtepomp vind ik ook te ver gaan, maar ik kan dan ook kiezen voor mijn airco om te verwarmen. Ik zit er zelfs aan te denken om in 2025 mijn dan 14 jaar oude gasketel te vervangen voordat je ze niet meer mag kopen.
Ja en je airco verbruikt ook stroom die ook duur is heb je daar rekening mee gehouden bij aanschaf van je zonnepanelen?

Voor de elektriciteitsopwekking wel, en dat kan ik ook nog wel begrijpen, maar de HR-ketels in huis kunnen toch nog prima decennia hun werk blijven doen?
Volgens mij lopen hier twee zaken door elkaar.

Wat ik bedoelde was dat in Duitsland nog veel huizen worden verwarmd met kolenkachels en dat daar subsidie wordt gegeven om over te stappen op verwarming dmv gas. Net over de grens in Nederland krijgen mensen subsidie om hun huis van het gas af te halen voor de verwarming.

Dit staat los van de elektriciteitsvoorziening die in Duitsland, mede door afschalen kernenergie, heel erg afhankelijk is van kolen. Zelfs bruinkool wordt gebruikt en nog gewonnen ook, hele dorpen en bossen moeten daarvoor wijken.

Terug
Naar boven