MuscleMeat

ideale rusttijd tussen sets ??

:thumb:
yes, ik geloof niet dat daarvoor een "gouden" regel bestaat, dit is puur na je eigen gevoel.
Bij daeadlifts, kniebuigen bankdrukken & co heeft een mens normaal tussen de sets meer rust nodig als een eenarmige biceps curl.

Ik vind je moet zo veel tijd tussen de sets nemen zoals je nodig hebt, niet meer en niet minder.

eensch. logisch eigenlijk he? Ookal doe je 10 reps met 70-75% van je 1RM bicep curls, dan zal dit bij lange na niet zoveel impact hebben op je lichaam (ademhaling, zweten etc.) i.v.m. dezelfde reps / intensiteit voor de deadlift.

Dus is het logisch dat je dan langer moet wachten. Daarom is de post van 3XL over de hartslag van 110 een betere regel om je daaraan vast te houden. Alhoewel het altijd een theorieverhaal blijft en je zelf miss ook moet afvragen of je nu niet te ver in doorslaat in de praktijk.

leuke cijfers :) op zich wel mooie indicatie maar vind het zelf weer iets te ver gaan om daarvoor met een hartslagmeter te gaan zitten.

hoeft toch ook niet? Is een gevoelskwestiel. Als je je klaar voelt voor en set, dan ben je er klaar voor. Als je na een zware set squatten nog je hart in je keel voelt bonzen, ben je nog niet klaar voor de volgende (of je wilt er een maniak intensieve training van maken, ook lekker op z'n tijd :D )..

Ik voel meestal duidelijk wanneer ik weer klaar ben voor een nieuwe set. Als dat vooral met isolatie oefeningen sneller is dan een halve minuut ga ik me afvragen of ik hoger in de gewichten moet gaan.

ik rust 2 minuten tussen me sets
doe 3 keer 8 herhalingen met zware kilo's

hoeft toch ook niet? Is een gevoelskwestiel. Als je je klaar voelt voor en set, dan ben je er klaar voor. Als je na een zware set squatten nog je hart in je keel voelt bonzen, ben je nog niet klaar voor de volgende (of je wilt er een maniak intensieve training van maken, ook lekker op z'n tijd :D )..

dat bedoelde ik ook, maar dan weet ik nog steeds niet of m'n hartslag al op 110 zit ofzo wanneer ik denk dat ik er klaar voor ben ;)

Maar voor de fitnesser die daarbij ook de spieren traint om goed in vorm te komen én goed fit te blijven, met een aantal isolatieoefeningen erbij, is de KT niet echt een aanslag, op een paar echt zware oefeningen na.

Je zegt hier dus dat fitnes over het algemeen niet echt inspannend is? Hoe wil je dan in vorm komen en/of fit blijven. Daar is toch wel een mate van intensiteit/volume voor nodig

Maar zelfs dan, als je een zwaar setje benen trappen doet, herstel je prima tijdens pakweg een setje rugstrekken.

Zolang er geen overlap is van gebruikte spieren is (ik weet niet precies welke oefeningen je bedoeld met been trappen) zullen de spieren wel rusten, maar zoals ik hiervoor ook al stelde moet je ook rekening houden met overall effect en alles wat bij de tweede oefening (of derde, enz) de ademhaling beinvloed heeft een negatief effect op het hetrstel van de oefening daarvoor.

Verders is er ook het mentale aspect. Je kan je niet 100% focussen op een oefening als je in je hoofd al met de volgende oefening bezig bent en dat is wat ik vaak hoor van mensen die supersetten.

Maar als je al aangeeft zo te trainen dat het niet echt belastend is, kan ik me indenken dat je focussen ook niet belangrijk vind.

[
Biceps en triceps wisselen elkaar heel aardig af, ook omdat de biceps perfekt ontspant tijdens de tricepsoefening en omgekeerd.

Antagonist komt idd op lengte waneer de agonist getraind word, maar van perfect is alleen sprake waneer het om oefeningen gaat waarbij de spieren maximaal op lengte kunnen komen. Gewoon bv pull down combineren met barbell curl heeft echt niet veel overdrachtswerking.

Maar, circuittraining, dat is in feite waar je mee bezig bent als je stelt -ik ga meteen door met een andere oefening en komm later terug voor de volgende serie- is idd meer gericht op overall fitness dan op kracht/massa.

Dus wat jij schaapachtig te gaan zitten staren noemt is in feite voor mensen met andere doelstellingen dan die van jou dus een esentieel onderdeel van hun training.

Mischien denken deze mensen wel:
daar gaat er weer een als een kip zonder kop van machine naar machine. Die zal nooit groot/sterk worden....

Terug
Naar boven