MuscleMeat

In the zone - Alex Moonen

• Topic Starter Topic Starter

Haha, yes i did! Merk dat de explosiviteit van goede biceps toch van pas komt!

Stone curls: je pakt een natuursteen van +/- 35 kg met beide handen van de zijkant vast en klemt hem tussen je handen door je handen naar elkaar toe te drukken. Dit geeft een statische kracht naar binnen toe en dan curlen maar. (een krachtoefening die ik uit de judowereld mee heb genomen)

Hij had het over binnenkant borst.... dat bestaat namelijk niet.

ok thx, had er nog nooit van gehoord :)

Ik zit niet zo in de terminologie van de krachtoefeningen en de bijbehorende spiergroepen daarvan. Ik bedoelde in ieder geval te zeggen dat de borstspieren het dichtst bij het borstbeen (en niet naar de armen toe) hiermee aangepakt worden. Bij mij in ieder geval. Deze statische kracht vind ik lekker om te oefenen. Bij de judo zet je een tegenstander vast, bij strongman oefen je hetzelfde soort kracht uit om een stone te klemmen. Het hoofddoel blijft natuurlijk een arm oefening, vindt het gewoon leuk om ook dit aan te spreken

---------- Toegevoegd om 09:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:11 ----------

ok thx, had er nog nooit van gehoord :)

Is ook iets raars van mij hoor. Heb het zelf verder ook nog niet gezien!

Pectoralis major pars sternocostalis. Niet helemaal de binnenkant borst, maar het komt in de buurt als middenste deel van de pectoralis major met aanhechtingen op het borstbeen van de tweede tot de zesde rib. Aangezien alleen rib één tot en met zeven aan het borstbeen vast zitten, bestrijkt dit deel van de pectoralis major het grootste deel van het borstbeen. Stimuleren van dit deel van de pectoralis major zal dan ook de meeste spanning geven op het deel wat zich aan het borstbeen hecht i.e. de binnenkant borst. Eigenlijk heb je wel gelijk, binnenkant borst bestaat anatomisch gezien niet. Maar het is wel mogelijk verschillende delen van een spier te stimuleren.

Jawel maar dan heb je het over het bovenste, middelste of onderste gedeelte van de pectoralis major. Dit afhankelijk van de hoek die je humerus maakt t.o.v. je romp. Je spreekt een spiervezel helemaal aan of helemaal niet. Je kan niet een deel van een spiervezel aanspreken en een deel niet. En dus kan je geen binnenkant borst trainen. Daar ging het mij voornamelijk om.

in de zin van een spiervezel is te vergelijken met een elastiek en je kan niet de ene helft aanspreken zonder de andere helft erbij te betrekken?

Pectoralis major pars sternocostalis. Niet helemaal de binnenkant borst, maar het komt in de buurt als middenste deel van de pectoralis major met aanhechtingen op het borstbeen van de tweede tot de zesde rib. Aangezien alleen rib één tot en met zeven aan het borstbeen vast zitten, bestrijkt dit deel van de pectoralis major het grootste deel van het borstbeen. Stimuleren van dit deel van de pectoralis major zal dan ook de meeste spanning geven op het deel wat zich aan het borstbeen hecht i.e. de binnenkant borst. Eigenlijk heb je wel gelijk, binnenkant borst bestaat anatomisch gezien niet. Maar het is wel mogelijk verschillende delen van een spier te stimuleren.

Eerste stuk juist. Je laatste zin moet je even verduidelijken meneer Wolters ik neem aan dat je bedoelt wat Ruben aangeeft. Dat je dus wel een gedeelte van je borst kan pakken aangezien die uit 3 gedeelten bestaat namelijk de pars clavicularis / pars sternocostalis en de pars abdominalis maar het is nog nooit bewezen dat je van een spier over de lengte van de myosine actine filamenten van origo tot insertie een gedeelte harder kunt laten werken.

in de zin van een spiervezel is te vergelijken met een elastiek en je kan niet de ene helft aanspreken zonder de andere helft erbij te betrekken?

Precies.

Jawel maar dan heb je het over het bovenste, middelste of onderste gedeelte van de pectoralis major. Dit afhankelijk van de hoek die je humerus maakt t.o.v. je romp. Je spreekt een spiervezel helemaal aan of helemaal niet. Je kan niet een deel van een spiervezel aanspreken en een deel niet. En dus kan je geen binnenkant borst trainen. Daar ging het mij voornamelijk om.

Eens.

Yep

Eerste stuk juist. Je laatste zin moet je even verduidelijken meneer Wolters ik neem aan dat je bedoelt wat Ruben aangeeft. Dat je dus wel een gedeelte van je borst kan pakken aangezien die uit 3 gedeelten bestaat namelijk de pars clavicularis / pars sternocostalis en de pars abdominalis maar het is nog nooit bewezen dat je van een spier over de lengte van de myosine actine filamenten van origo tot insertie een gedeelte harder kunt laten werken.

Het is zeker zo dat een individuele spiervezel geheel samentrekt of helemaal niet. Het is echter maar de vraag of dit ook voor een spier geldt. Immers lopen individuele spiervezels niet van origo tot insertie, maar is een spier een aaneenschakeling van individuele vezels die (soms) verschillend zijn gerangschikt en verschillend geinnerveerd worden. Zo wordt het onderste deel van de vastus medialis bijvoorbeeld pas maximaal geactiveerd bij een volledige extensie van de knie in de laatste paar graden.

Snap de ballen van die latijnse termen! Maar wanneer ik smal bankdruk of floorpress pak met de boom. Dan voel ik naast mijn triceps ook de "binnenkant" van mijn borst. Maar goed, vind het verder ook niet boeiend. Het gene wat ik moet weten is waar ik beter van wordt. Wat ik precies en wanneer train is voor mij van secundair belang (leuk om in te verdiepen wanneer ik meer tijd heb).

Events 23-01

Carry & Drag
4kegs + sled 200kg --> 43 sec
4kegs + sled 250kg --> 43 sec

Farmers 2*12mtr
1*115/125/135 per hand

Tyre
3*6*360

Yoke 2*12mtr
1*180/260/320

Finished & Done

hey Alex, heb jij met floorpress met de boom geen last van dat de boom wil 'omrollen' in je handen? dus dat de handvatten zeg maar naar boven gaan tijdens de press?

Het is idd onhandig met de positie van de handels. Bij iedere rep druk ik de boom vanuit een iets andere positie. Steeds maar een beetje corrigeren dus..

lekker getraind kerel, ik zie dat je alles apart hebt gedaan.

haha alex grappige aan jou is, het lijkt alsof je met een slee sneller loopt dan zonder, doe je dit bewust of valt dit je niet op. Bij jou zien zware gewichten als opwarming uit. Zeg ik echter iets heel geks als het misschien een idee zou zijn om te werken aan je snelheid zonder gewichten? Je bent wel een strongman, geen sprinter maar dit zou nog enkele secondes van je tijden kunnen afhalen, hetgeen ook op hoger niveau aardig van pas zou komen.

Yep, nu 3 weken iedere week wat zwaarder. Met alle respect maar de Sterkste man van Limburg heeft niet de gewichten die ik op dit moment zoek...

---------- Toegevoegd om 17:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:06 ----------

haha alex grappige aan jou is, het lijkt alsof je met een slee sneller loopt dan zonder, doe je dit bewust of valt dit je niet op. Bij jou zien zware gewichten als opwarming uit. Zeg ik echter iets heel geks als het misschien een idee zou zijn om te werken aan je snelheid zonder gewichten? Je bent wel een strongman, geen sprinter maar dit zou nog enkele secondes van je tijden kunnen afhalen, hetgeen ook op hoger niveau aardig van pas zou komen.

Dat idee heb ik eigenlijk niet. Maar goed jij kijkt er naar en neemt dat waar. Ik zie de C&D als een warming up en conditie training. De gewichten zijn niet echt representatief voor een strongman. Normaal ben ik wel vrij rap, maar nu ik aardig gebulkt heb om mijn presses omhoog te krijgen merk ik dat ik aan conditie en snelheid in moet boeten. Daar ligt dus nog een aandachtspunt voor komende weken. IIG bedankt voor de tip!

naja over die gewichten heb je gelijk en het is natuurlijk zo dat je aan jou BDW meer moeite zult hebben met "rennen" dan een ecto als mij maar het is wel een gedeelte waar winst is te halen en wanneer je dit doet zonder dat de rest achteruitgaat kan het je denk ik wel wat opleveren:) ben je van plan om zo door te gaan of (wellicht in je eentje of met teun/ruben/maurice) verder in het seizoen over te stappen naar erg zware laadraces? denk je dat het veel carryover heeft gezien het feit dat de objecten toch overal anders zijn? sorry voor je log vol te spammen;P

Stop nu eens met jezelf naar beneden halen! Dat doet een kerel toch niet! Zeker niet als je bij SMTL traint. Je hebt de laatste tijd op jou manier progressie geboekt. Je bent 1.90 en 110kg sportief figuur, dus SHUT THE **** UP!! ALs je een meid versiert ga je toch ook niet vertellen dat je een kleine piel hebt!

Ja zware laadrace gaan zeker terugkomen, maar zoals ik al vertelde moet ik eerst weer de snelheid terug zien te krijgen

wij gaan binnenkort ook sprints doen na de training... om sneller te worden en omdat het grappig is om een paar fatasses tegen elkaar te zien sprinten :D

Terug
Naar boven