AndroidHealthClinic

is jouw voeding een last of een passie?

Anoniem8600

Huge Freak
uitgeschakeld
Waardering
499
Lengte
1m76
Massa
101kg
Vetpercentage
11%
Net hoe het gesteld is. Maak je je vaak druk om je voeding? Stress je er weleens om?
Tot twee jaar geleden was het voor mij echt een last, heb voor mezelf nog maar twee echte belangrijke tijdstippen om te eten en dat zijn het ontbijt en vlak na m'n training, de rest kan ik altijd wel bij elkaar versieren :)

nu met dat carb cyclen wel een last. allemaal netjes gekookt en netjes verdeeld.
eerst genoot ik ervan, was het hele dag door dirty bulken :D

Gewoon een onderdeel van. Ik ben gelukkig niet zo heel veel tijd kwijt aan eten voorbereiden. Wat dat betreft ben ik dan ook wel blij dat ik een middengewicht ben. Moet er niet aan denken om de hele dag te moeten knagen zeg.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zit tijdens het bulken ook aan de +/- 5500 kcal's. Vindt het dan geen last om weg te eten, zolang je je producten maar zorgvuldig kiest, dat neemt een hoop spanning weg imo.

Het eten is geen last, alleen het bereiden is een hel soms, ik heb er niet altijd de tijd voor.

De rijst enzo kan je wel allemaal al voor een hele week gemaakt hebben; maar vlees neemt wel even tijd; en vooral die groenten zijn k*t -_-

Alleen bij mijn warme maaltijd duurt het klaarmaken hoogstens 15min; anders in 5min alles klaar =)

Voeding (eten) is voor mij een last, omdat ik een slechte eter ben die snel vol zit maar toch aardig wat Kcal moet verwerken.

Vooral s'morgens veel last van een negatieve BGA (brain-gut axis) :(

Laatst bewerkt:
ik vind het erg leuk om met eten bezig te zijn.
Ik bewonder de wereld, vrijwel alles is eetbaar. dat is toch prachtig?
het klaarmaken ook, meer een passie dan een last.:thumbs:

Met eten bezig zijn is nu echt een passie geworden. Soms draaf ik er misschien zelfs een beetje in door. Vorig jaar was dit heel erg, nu ik er niet meer zo actief mee bezig ben niet meer maar ik pluk er elke dag de 'voordelen' van!

Vorig jaar heb ik +/- 4 maanden lang alles wat ik drink en eet gewogen, voedingswaarden bepaald en in Excel gezet. Daarna in Excel combinaties van voedingsmiddelen (bijv. shake+whey+banaan) opgeteld om daar weer de voedingswaarden van te berekenen.

Toen was ik er veel tijd aan kwijt. Heb voor mezelf nu een lijst in Excel met 95%van alle voedingsmiddelen die ik eet/drink uitgewerkt per portie. Overal de kcal, eiwit, koolh, vet, vezels van.

Wat ik nu doe is copy/pasten vanuit het Excel werkblad 'voeding' naar het 'logboek' werkblad. Dan verspreid ik 6 maaltijden en aan het eind van de dag met de auto-som functie alles optellen om te zien hoever ik kom.

Klaarzetten ontbijtshake en post-workout shake doe ik de avond ervoor, dan hoef ik de volgende ochtend alleen nog maar melk toe te voegen en te shaken:

Ontbijt
Albona 7granen(35g),whey(25g),mgr.melk(350ml) en 15 ml olijfolie
425,0g Kcal: 486,2 E: 39,4 K: 39,1 Vet: 18,3 Vetverz: 5,7 Vetonv: 13,9 Vezels: 4,7
+glas jus'd'orange + multivitamine, visolietablet

--------------------
Een van de vele voordelen is dat ik zeer veel eitiketten heb gelezen. Ik kijk altijd naar de ingrediënten (geen transvet), of er voldoende vezels inzitten, hoeveelheid eiwitten en stond soms wel een uur in de supermarkt om eitiketten te vergelijken(het duurste product heeft lang niet altijd de beste voedingswaarden). Een voorbeeld is dat ik tig soorten kaas, olijfolie, eiwittenpoeders, vlees, pinda's en brood heb vergeleken op voedingswaarden.
Daardoor weet ik nu dat ik in 9 van de 10 gevallen altijd het kwalitatief beste product koop. Omdat ik hier vorig jaar actief mee bezig ben geweest kan ik nu zeer goed inschatten uit m'n hoofd of een nieuw product beter is. Zo ja dan voeg ik het toe aan m'n Excel lijst.

Ik vraag me af of andere mensen dit ook zo bijhouden. Misschien is er ook een effectievere methode, of zou iemand dit kunnen programmeren in een handig programmaatje. Daar heb ik ook wel ns aan gedacht. Helaas zou dat me teveel tijd gaan kosten.

Bijlagen

@krn176 thx, handig bestand

Geen dank, ik hoop dat je er wat aan hebt en wat mee kunt. Hieronder enkele van mijn meest nuttige uitvindingen van vorig jaar:

Zomaar enkele leuke feitjes ik heb uitgevonden door bijhouden en vergelijken:

Gezondste maaltijd bij de MacDonalds (ja je kunt daar ook redelijk gezond eten, handig om te weten als je 'vrienden' naar de Mac gaan met jou en je moet een keuze maken):
McDonalds Ceasar Salade gegrilde kip + jus tropicana dinner
kcal: 400 Eiwit: 34 koolh: 42 : Vet: 11 Vezels: 5

Gezondste pizza:
bbq chicken pizza (halve pizza - 230 gram)
kcal: 533 | E: 21,85 K: 69,20 V: 8,90Vezels: 5,8

Gezondste makkelijke magnetrongroente (relatief veel eiwit, weinig kcal, meeste vezels)
Broccoli, erwten en peultjes (stoomzak) groente -
200 gram | Kcal: 150 Eiwit: 9 Koolh: 12 Vet: 7 Vezels: 7

Meest vezelrijke Pasta: pasta (penne integrali) grand'italia

Beste pinda-snack (meest eiwitrijk, meeste onverzadigde vetten en meeste vezels van alle pinda's):
Duyvis japanse teriyaki (dry roasted) - snack 50 gram
Kcal: 320,5 | E: 14,5 K: 3,75 V: 27,5 Verz.Vet: 5 Onverz. Vet: 23 Vezels 4,8
In bulk 50 gram, in cut: 30 gram

@krn176 vanwaar haal je al die info?:p

Ik vind het altijd een leuke uitdaging om tussen alle bedrijven door toch lekker strikt m'n voedingsschema te volgen. Dingen zoals iets wat lang 'naar het toilet' gaan op je werk om stiekem even snel een bak kwark weg te werken, geven me altijd veel voldoening.

een last, ik ben een van die mensen die 15 min na een pizza terug honger heeft :( Voor mij is dieten constant een gevecht tegen de honger. Ik kan blijven eten.

Zou ik er niet op letten, weeg ik binnen het jaar 140kg. Ik zou zo graag eens de "ik mag eten wat ik wil ik kom maar niet aan"-gasten hun metabolisme hebben.

Laatst bewerkt:
@krn176 vanwaar haal je al die info?:p
Cheetah, dit vind je allemaal in het Excel document. Bovendien kun je met Excel filters handig sorteren op bijv. Eiwit, Vezels of onverzadigde vetten of op een categorie.

Als je bedoelt waar ik al die voedingswaarden vandaan heb. Van de eitiketten, opgezocht op internet en daarna omgerekend naar de voor mij gebruikelijke porties. Bovendien zie je bij de huismerkproducten in kolom B staan in welke winkel ik een bepaald product gekocht heb. Ik denk dat ik met het maken zo'n Excel-lijst meer dan 1000 uur bezig ben geweest en ben er dan ook best trots op. Ik kan ook zo'n lijst van internet plukken, maar dan ben ik niet accuraat bezig. Ik wil zeker weten dat de waarden voor mij kloppen.

Door verschillende soorten ham,kaas, brood, ketchup allemaal met elkaar te vergelijken en te combineren kan je zelfs tot een 'gezonde' tostie komen. Zoals je ziet in Excel heb ik alleen al 6 verschillende tosties (die eet ik nu eenmaal graag :) maar dan wel zo gezond mogelijk) voor een cut-schema.

Tostie ham/kaas met ketchup- ingredienten:
2x boterham vezelwit (vitwit) (dirkson)
1x AH BIOlogische schouderham (plakje)
1x plakje Millner ExtraSlimm 10+ kaas
20 ml ketchup
Zo kom je op een tostie met minder dan 5 gram vet - 16,5 gram eiwit, 5 gram vezel en +/- 240 kcal.

is gewoon een onderdeel van.
het hoort er dus gewoon bij.

Terug
Naar boven