Fitness Seller

Israël & Joodse Diaspora

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.121

Schermafbeelding 2025-07-17 114158.png

Fuck you.gif

Zie artikel, de helft wordt maar doorgegeven, grotere kans dat die in een kleinere groep blijft circuleren.
Je begrijpt denk ik niet wat ik bedoel.

Ik heb het niet helemaal scherp maar zijn die rechtse partijtjes in Israel niet orthodox?
Ik heb perplexity gevraagd of Pappe vooral kritiek heeft op de orthodox Joden of op het zionisme, dit was het antwoord.

lan Pappe staat bekend om zijn scherpe kritiek op het zionisme en op de oprichting en het beleid van de staat Israël, maar hij richt zijn kritiek niet specifiek op orthodoxe Joden als religieuze groep.
Focus van Pappe’s Kritiek
Zionisme in plaats van orthodoxie: Pappe’s hoofdkritiek richt zich op het zionistische project – dus het streven naar een exclusieve Joodse staat in Palestina. Hij benadrukt dat niet het jodendom, maar het etnische, nationalistische karakter van het zionisme het probleem vormt volgens hem.
Diversiteit binnen het jodendom: In zijn werk maakt Pappe expliciet onderscheid tussen het jodendom als religie (waarbij hij erkent dat het ‘veel gezichten’ heeft, ook vreedzame en inclusief), en het politieke zionisme dat volgens hem tot onderdrukking en uitsluiting van Palestijnen heeft geleid.
Geschiedenis van orthodoxe Joden: Historisch gezien wijst Pappe er juist op dat veel vroegere orthodoxe Joden aanvankelijk afstand namen van het zionistisch project, en dat zij lange tijd weinig betrokken waren bij de kolonisatie van Palestina. De oorspronkelijke orthodoxe Joodse gemeenschap in Palestina stond vaak zelfs sceptisch of afwijzend tegenover de plannen van de seculiere zionisten.
Kritiek en religie: Pappe’s benadering is vooral seculier van aard; religie krijgt in zijn analyse minder aandacht. Kritiek op religieuze (orthodoxe) Joden als groep of op hun geloof speelt nauwelijks een rol in zijn werk.
Conclusie
Pappe’s kritiek is gericht op het zionistisch-nationalistische beleid en de politieke elite van Israël, en niet op orthodoxe Joden als religieuze of etnische groep. In zijn analyse maakt hij onderscheid tussen het jodendom als religie en het zionisme als politiek-nationalistische beweging. Veel orthodoxe Joden, vooral in de vroege periode, stonden zelfs kritisch tegenover de zionistische beweging.

Je begrijpt denk ik niet wat ik bedoel.
Goed mogelijk.
Ik heb perplexity gevraagd of Pappe vooral kritiek heeft op de orthodox Joden of op het zionisme, dit was het antwoord.

lan Pappe staat bekend om zijn scherpe kritiek op het zionisme en op de oprichting en het beleid van de staat Israël, maar hij richt zijn kritiek niet specifiek op orthodoxe Joden als religieuze groep.
Focus van Pappe’s Kritiek
Zionisme in plaats van orthodoxie: Pappe’s hoofdkritiek richt zich op het zionistische project – dus het streven naar een exclusieve Joodse staat in Palestina. Hij benadrukt dat niet het jodendom, maar het etnische, nationalistische karakter van het zionisme het probleem vormt volgens hem.
Diversiteit binnen het jodendom: In zijn werk maakt Pappe expliciet onderscheid tussen het jodendom als religie (waarbij hij erkent dat het ‘veel gezichten’ heeft, ook vreedzame en inclusief), en het politieke zionisme dat volgens hem tot onderdrukking en uitsluiting van Palestijnen heeft geleid.
Geschiedenis van orthodoxe Joden: Historisch gezien wijst Pappe er juist op dat veel vroegere orthodoxe Joden aanvankelijk afstand namen van het zionistisch project, en dat zij lange tijd weinig betrokken waren bij de kolonisatie van Palestina. De oorspronkelijke orthodoxe Joodse gemeenschap in Palestina stond vaak zelfs sceptisch of afwijzend tegenover de plannen van de seculiere zionisten.
Kritiek en religie: Pappe’s benadering is vooral seculier van aard; religie krijgt in zijn analyse minder aandacht. Kritiek op religieuze (orthodoxe) Joden als groep of op hun geloof speelt nauwelijks een rol in zijn werk.
Conclusie
Pappe’s kritiek is gericht op het zionistisch-nationalistische beleid en de politieke elite van Israël, en niet op orthodoxe Joden als religieuze of etnische groep. In zijn analyse maakt hij onderscheid tussen het jodendom als religie en het zionisme als politiek-nationalistische beweging. Veel orthodoxe Joden, vooral in de vroege periode, stonden zelfs kritisch tegenover de zionistische beweging.
Het ging mij niet om wat hij vindt of vond, maar welke subgroep nu die wat extreme partijen zijn binnen de huidige coalitie?

Op zich is zijn kritiek zeker interessant en actueel omdat er zeker groepen zijn die Israël inc. Gaza en Westoever of zelfs een Groot-Israël nastreven en dan nog in verschillende mate van exclusieviteit voor Joden.

Maar heb je nog feiten die je bewering ondersteunen @Steks? Dat in Amerika de inheemse bevolking zo goed als uitgemoord is.

99% van de mensen die dit toejuichen geven geen f**k om de Druzen ze vinden het gewoon fijn dat er weer eens (Syrische) Moslims worden gebombardeerd.
Iedereen vindt het fijn als deze laffe primitieve inteelt haatbaarden uit de genenpool worden verwijdert.

kijk: https://x.com/WeebC2/status/1945573812420153381
Dat heeft dus helemaal niks te maken met joden, zionisten, lizard people of hypocrisie.

Israel en jodendom (net als christendom) vind ik ontzettend kut, maar als er een knop was waarmee ik islam kon verwijderen dan had ik die gister nog ingedrukt. Want die religie/ideologie is het meest kutte van allemaal.

• #1.129
Ik ben er ook zo deksels gevoelig voor. :(

Waren er ooit rond de 5 à 6 miljoen Native Americans, rond 1890 waren dit er nog maar slechts 250.000.

Je weet toch dat Amerika de naam van het continent Noord- en Zuid-Amerika is?

Ziin daarnaast de meeste native Americans niet gestorven door ziekte? 5 a 6 miljoen tot 250k door uitmoorden geloof ik geen drol van.

Uit je eigen stukje:
Tussen de 16e en 19e eeuw nam de populatie van de inheemse bevolking enorm af. Vooral onbekende ziektes uit Europa waren voor de Natives de grootste oorzaak van de afname.

Laatst bewerkt:
Doet me altijd denken aan dezelfde mensen die denken dat de Indianen vrolijk en vreedzaam op paarden over de Noord-Amerikaanse steppes reden voordat de boze blanke Europeanen arriveerden.

• #1.134
Je weer niet dat Amerika de naam van het continent Noord- en Zuid-Amerika is?

Ziin daarnaast de meeste native Americans niet gestorven door ziekte? 5 a 6 miljoen tot 250k door uitmoorden geloof ik geen drol van.

Uit je eigen stukje:

Je weer niet dat Amerika de naam van het continent Noord- en Zuid-Amerika is?

Uit je eigen stukje:
Doet me altijd denken aan dezelfde mensen die denken dat de Indianen vrolijk en vreedzaam op paarden over de Noord-Amerikaanse steppes renden voordat de boze blanke Europeanen arriveerden.
Prima

Info over de Druzen

Van iemamd die ter plekke was (wel met IDF).

Terug
Naar boven