Fitness Seller

Sticky Je hebt iets gekocht en je moet het showen

61E7483D-2103-45F7-B5B9-2D3FC3C5F334.jpeg

De 30mm barbarian barbell van @Fitness Seller

Gelukkig QWERTY. Werken een paar Belgen op kantoor en die werken dus op zo'n Frans AZERTY-toetsenbord. Constant blijf je hoe dan ook een 'Q' i.p.v. 'A' typen, totdat je de neiging krijgt dat toetsenbord kapot te meppen. Frankrijk, mooi land, jammer van de bevolking.

Als belg heb ik me enkele jaren geleden qwerty 'aangeleerd' (US Int. layout).
Voor engels te typen is het beter, en je hebt zoveel meer keuze van toetsenborden (gebruik zelf 60% bordjes). Voor enkele nederlandse woorden (trema's etc. moet je wel even layout veranderen (snel switchen door windows toets + spatie).
Voordeel van compacte toetsenborden is dat de muis een stuk centraler kan, wat veel vriendelijker is voor de schouder.

Voor engels te typen is het beter, en je hebt zoveel meer keuze van toetsenborden (gebruik zelf 60% bordjes). Voor enkele nederlandse woorden (trema's etc. moet je wel even layout veranderen (snel switchen door windows toets + spatie).
Voordeel van compacte toetsenborden is dat de muis een stuk centraler kan, wat veel vriendelijker is voor de schouder.

Zou liever azerty willen aanleren, lekker goedkope laptops. Maar helaas heb ik die moeite er nou weer niet voor over :(.
Merk echt verschil voor je schouder? Ik heb er wel eens over nagedacht zo'n ergonomische muis te halen maar dat ziet er ook niet echt lekker uit om mee te werken.

Merk echt verschil voor je schouder? Ik heb er wel eens over nagedacht zo'n ergonomische muis te halen maar dat ziet er ook niet echt lekker uit om mee te werken.

Een goede muis is gewoon een die goed in de hand ligt. Voor mij is dat een logitech g700s of zowie fk2. 'gaming' muizen dus, geen 'ergonomische muizen'.
Een 60% tobo is geen 'ergonomisch' tobo, het is gewoon veel kleiner. Je hebt het voordeel van 1) minder exorotatie in schouder rechts en 2) kleinere afstand tobo - muis.
Met speciale ergonomische tobo's heb ik geen ervaring. Ik heb wel een houten polssteun voor bij de toch wat hogere mechanische tobo's, toch ook weer vriendelijker voor de polsen.

Hoelang heb je daarover gedaan? Heeft me maanden gekost om te leren typen (QWERTY), en ik vrees dat dat zo enorm vastgeroest zit in m'n hersenen dat het minstens zo lang gaat duren om over te stappen op een andere toetsenbordindeling. Zou gerust op DVORAK-indeling willen overstappen.

Hoelang heb je daarover gedaan? Heeft me maanden gekost om te leren typen (QWERTY), en ik vrees dat dat zo enorm vastgeroest zit in m'n hersenen dat het minstens zo lang gaat duren om over te stappen op een andere toetsenbordindeling. Zou gerust op DVORAK-indeling willen overstappen.

Heb de switch gemaakt op een moment dat ik geen papers ofzo moest schrijven.
Elke dag beetje oefenen met https://www.keybr.com helpt goed imo.

DVORAK zou inderdaad ideaal zijn. Eigenlijk is het achterlijk conservatief dat we nog steeds QWERTY-toetsenborden hanteren en het heeft totaal geen meerwaarde meer, behalve dat iedereen het gewend is, maar is een slecht excuus (niet aan willen passen is immers een teken van zwakte).

PS. Ik snap overigens niet waarom een NL-talig iemand (of iemand die veel Engels typt) een AZERTY-toetsenbord handig vindt.

Als je niet programmeert en constant speciale tekens nodig hebt, is qwerty opzich prima. Ik las ergens dat de snelheidswinst met andere layouts maar zo’n 5% is. Daarbij komt ook dat je maandenlang moet aankloten en de foute teken tikt omdat je brein gewired is voor qwerty.

Je kan meer winst halen door je qwerty typen te verbeteren of afkortingen te hanteren zoals ze bij kortschrift doen

Terug
Naar boven