Waarschijnlijk kennen alle muziekliefhebbers het merk Sennheiser van zijn hoofdtelefoons. Wat weinig mensen weten is dat de firma reeds in 1945 ontstond. Professor DR. Ing. Fritz Sennheiser startte toen in zijn 'laboratorium Wennebostel' voor de ontwikkeling van microfoons. In 1947 kwam de eerste microfoon MD 2 op de markt, toen al van zeer hoge kwaliteit. Voor ons luisteraars was de koptelefoon HD 414 in 1968 de belangrijkste stap voor het beluisteren van muziek. Het was toen al een “open” constructie en werd al snel de meest verkochte hifikoptelefoon ter wereld.
Profiel
Prof. Dr. Fritz Sennheiser vierde dit jaar zijn 92ste verjaardag en hoort nog steeds zeer goed! Wereldwijd telt Sennheiser 1500 werknemers. De hoofdzetel bevindt zich in Wedemark vlakbij Hannover. Sennheiser produceert op vier plaatsen in Duitsland, in Ierland en in de USA. Hun technische voorsprong is duidelijk als je alle patenten ziet en de Oscar, Emmy en Grammy’s optelt, die ze kregen in de loop der jaren. Zij produceren niet enkel microfoons en hifihoofdtelefoons, ook infrarood- en HF zendsystemen, vergader- en museuminstallaties, producten voor de slechthorenden, complete headsets voor de luchtvaart, ...
Eerste indrukken
Nu wordt het tijd om de HD 650 eens aan de tand (heu, oor!) te voelen! Wat mij al direct opvalt is hoe verzorgd de verpakking is. Een zilveren geribbelde kunststofdoos met foto van de 'Reference Class HD 650' met en het serienummer erop. Verbazing bij het openen, want daar zit een gescharnierde prachtige doos in waar de HD 650, passend in de schuimrubber, steekt. Nou, als we die later bij vrienden willen meenemen is de veilige transport verzekerd! De HD 650 zelf is kwaliteitsvol in titaniumgrijs en zwart velours afgewerkt.
Je voelt en ziet direct dat je kostbare toptechnologie in handen hebt.
Eigenschappen
Open, dynamische hoofdtelefoon uit de absolute topklasse
De vernieuwde kabel (t.o.v. de vermaarde HD 600) is nu van uitermate goed geleidend koper (OFC), verwisselbaar en ongevoelig voor breuk door de versterking met Kevlar-vezel (6,3 mm en 3,5 mm vergulde stekkers bijgevoegd).
Neodymium-ijzermagneten voor een zo groot mogelijk spectrum
Alle elementen zijn paarsgewijs, met de hand geselecteerd met geringe toleranties (+/-1dB)
Extreem lichte aluminium aandrijfspoelen voor uitstekend pulsgedrag
Speciaal ontwikkelde akoestische zijde voor een nauwkeurige, gelijkblijvende demping over het gehele oppervlak
Uitstekend draagcomfort, elliptisch, aan het oor aangepast
Direct aansluitbaar op hoogwaardige hificomponenten zoals sacd-, dvdA- en Cd-spelers.
Technische gegevens
Frequentiebereik 16-30.000Hz
Normale impedantie 300Ohm
Gewicht (zonder kabel) 260gram
Geluidsniveau bij 1kHz 103dB (1Vrms)
Max. cont. ingansvermogen 500mW conform EN 60-268-7
Aansluitsnoer Koperkabel (OFC), 3m
Luisteren
De HD 650 liet ik eerst drie dagen inspelen op de Musical Fidelity X-can V3, die via een Kimber KS 1011 cinchkabel rechtstreeks aan de geluidsbron aangesloten werd. Tweeënzeventig uur later was het dan zo ver! In de Thule 150 B CD-speler met upsampling tot 192 kHz (zie test op deze site van Jacques Thys: bij de reviews van de oude site) stak ik mijn eerste 24-bit HDCD: Scheherazade van Rimsky-Korsakov (Reference recording RR-89CD). Hoofdtelefoon opgezet...ja...dit was het 'nirvana'! Wat een micro-detaillering ! De hoge tonen klinken echt natuurlijk en aangenaam. De blaasinstrumenten en strijkers worden zeer getrouw weergegeven. De snelheid is fenomenaal, bij elke attack luister je geboeid: Sinbad zijn schip, de storm, de zee, bijna tastbaar. Wanneer zijn schip in stukken breekt op een rots, voel je de spanning! Aangezien 16 Hz tot de mogelijkheden behoort moet er een orgelopname in de schuif natuurlijk. Pictures at an Exhibition van Mussorgsky op Dorian (DOR-90117). Tja, al eens een orgelopname voelen blazen tot in je nek? Spontaan begin ik hier te lachen. Dit moest Marco Lisi eens meemaken! Ik zie hem al slikken en verwonderd zeggen: “Wat is dat jong?”. Het laag lijkt mij zeer gecontroleerd en van een pure continuïteit. Dit is echt genieten. Snel enkele artiesten/uitvoerders van diverse genres eens de revue laten passeren: Marc Moulin, Hooverphonic, Dido, Patricia Barber, zelfs Manowar: de controle blijft fenomenaal, de stemmen zeer gefocused. Duidelijke afscheiding en veel lucht tussen alle instrumenten en stemmen. Durf je eens te luisteren naar percussie met de HD 650? Je kan niet anders meer dan er eentje aanschaffen. No way back gewoon. En denk eens aan alle voordelen: je kan ’s avonds luid blijven spelen en ’s anderendaags toch de buren recht in de ogen kijken (en de echtgenote)! Zeer betaalbaar in vergelijking met een dure high end keten!
In de bijgevoegde handleiding schrijven ze: 'Veel muziekliefhebbers willen de muziek tegenwoordig duidelijker ervaren en minder analyseren. Met de HD 650 bevindt u zich middenin de muziek, terwijl u eerder gewoon toeschouwer was. De HD 650 dompelt de luisteraar onder in de wereld van muziek en laat hem zijn omgeving helemaal vergeten.' Met dit citaat wil ik eindigen. Kon het zelf niet beter verwoorden. Bewijs: de HD 650 blijft hier, morgen doe ik de overschrijving.