MuscleMeat

Joint mobility (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jep, feit.

Met de laatste zin bedoelde ik dat de meeste gewrichtsklachten veroorzaakt worden door niet volledig te gebruiken. Wat ik wilde zeggen is dat je geen wetenschappelijke bewijzen nodig hebt om dit in te zien.

Gewrichts integriteit is voor mij nummer 1.



Hier geloof ik niet in. Ik heb van mijn 12e tot en met me 23ste rugpijn gehad, magischer wijs wordt dit niet opgelost. Op mijn 23ste me linker schouder kapot gewerkt (15.000 kg per dag sjouwen) pas met me 25ste opgelost. Nu een jaar later... klachten vrij, kraak vrij, en nog steeds elke week een beetje sterker worden.

Ben je niet meer geinteresseerd in de methode in plaats van feit of fabel ? Het is een feit dat pezen en gewrichten veel slechter doorbloed zijn dan spieren en organen. Tevens ook de reden dat deze veel LANGZAMER ontwikkelen dan spieren. Het is een fabel dat je voor je 25ste klachtenvrij bent omdat je zogezegt dan veel beter doorbloed bent.

Het is een fabel dat gewrichtspijn leeftijds gebonden is. Het ligt puur aan wat je met je lichaam doet, dag in dag uit. Wangebruik, zoals normaal is in onze moderne maatschappij leid tot gewrichtsklachten.

Meer input heb ik niet voor je. Ook geen linkjes naar studies etc. Ik lees ze al lang niet meer.
Ben het helemaal eens met je verhaal. Ik ben via mijn trainingslocatie al met een aantal jonge gasten in aanraking gekomen met fysieke klachten die eerder passen bij mensen die er al een heel leven op hebben zitten. Als ik zo je verhaal lees krijg ik de indruk dat je heel bewust bent van je lichaam door de klachten uit je verleden.

Het ligt er inderdaad aan hoe je met je lichaam omgaat en deze klachten zijn inderdaad niet leeftijdsgebonden, het kan iedereen gebeuren.
Een jong lichaam heeft wel het vermogen om sneller te herstellen. Stel je voor dat je deze klachten in je 40e had opgelopen. Denk je dan dat je er nog vanaf was gekomen (zelfde tijdsbestek)? Dat je lichaam het vermogen had de blessures volledig te herstellen?

Ik weet ondertussen wel wat ik moet doen en heb daar deze studies inderdaad niet voor nodig maar ik vind het interessant om te weten hoe je lichaam precies werkt. Ik ben enkele maanden dagelijks bezig met gewrichtsmobiliteit en ik merk dat het mijn lichaam goed doet.
Goed topic.

De stelling is sterk uitgedrukt maar ik kan het er niet oneens mee zijn.

Ik geloof heel erg in joint nutrition door midrange onbelast bewegen. Synoviaal vocht en samenstelling zijn enorm belangrijk voor 'gewricht gezondheid' en voeding van kraakbeen. Bijgevolg is te weinig of niet bewegen nefast voor gewrichten. Fietsen (onbelast rondtrappen) is voor mij nog altijd beste manier om je knie articulair gezond te houden. Het verbetert de viscositeit, samenstelling van je gewrichtsvocht en 'smeert' het kraakbeen. Pendel oefeningen (knie, schouder,...) zijn altijd de eerste oefeningen die worden meegegeven bij revalidatie.

Full ROM ben ik ook voorstander van. Wat je niet dagelijks onderhoud raak je snel kwijt. Als je jaren aan een stuk je deur telkens 100° open doet gaat dit zeer vlot lopen. Als ze dan plots 150° open moet gaan die laatste 50° initieel heel stram en stroef lopen. Idem voor gewrichten.
Eens dat de stelling wat overdreven is maar het ging mij meer om de kern van de stelling.
Jij bent toch ook manueel therapeut? :D
 
Gewrichtsklachten zijn uiteraard WEL meer voorkomend bij hogere leeftijd. Het is net zoals grijs haar een natuurlijk verouderingsproces.
 
Een jong lichaam heeft wel het vermogen om sneller te herstellen. Stel je voor dat je deze klachten in je 40e had opgelopen. Denk je dan dat je er nog vanaf was gekomen (zelfde tijdsbestek)? Dat je lichaam het vermogen had de blessures volledig te herstellen?

Uiteraard had dat langer geduurd. Ja ik denk wel dat het lichaam het vermogen heeft om volledig te herstellen op oudere leeftijd. Wellicht is schade onvermijdelijk met de tijd, ook logisch (slijtage), maar dat wilt niet zeggen dat je je op je 40e of 50e er aan over moet geven omdat het zogezegt bij de leeftijd hoort. Een stukje mentaliteit waar ik me best aan kan ergeren.
Maar goed, ben voorlopig zelf nog geen 40 dus mag er niet over oordelen eigenlijk :)
 
Uiteraard had dat langer geduurd. Ja ik denk wel dat het lichaam het vermogen heeft om volledig te herstellen op oudere leeftijd. Wellicht is schade onvermijdelijk met de tijd, ook logisch (slijtage), maar dat wilt niet zeggen dat je je op je 40e of 50e er aan over moet geven omdat het zogezegt bij de leeftijd hoort. Een stukje mentaliteit waar ik me best aan kan ergeren.
Maar goed, ben voorlopig zelf nog geen 40 dus mag er niet over oordelen eigenlijk :)
Ik ben wel bijna op dit punt aangekomen en zal zeker niet opgeven. ;)
:coffeepc: Fijn, ik lees al dat je genoeg weet, succes met je verdere topic!
Jij vond de manier waarop Jaap mij wegzette als leek een bijdrage leveren aan dit topic? Verder ook geen enkele inhoudelijke bijdrage leveren en mij letterlijk uitlachen. Met deze minachting mag je deze reactie verwachten. Ik mag hopen dat je niet denkt dat ik hier over jou sprak maar over diegene die ik in de quote had staan.

Waarom onderbouw je niet je uitspraak dat het allemaal bullshit zou zijn?
Ik hoor graag je beredenatie waarom dit wel zo zou kunnen zijn.
Ik gaf je de beredenatie waarom je vroeg en nu komt er niks? Ik begrijp deze reactie eigenlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
Ben het helemaal eens met je verhaal. Ik ben via mijn trainingslocatie al met een aantal jonge gasten in aanraking gekomen met fysieke klachten die eerder passen bij mensen die er al een heel leven op hebben zitten. Als ik zo je verhaal lees krijg ik de indruk dat je heel bewust bent van je lichaam door de klachten uit je verleden.

Het ligt er inderdaad aan hoe je met je lichaam omgaat en deze klachten zijn inderdaad niet leeftijdsgebonden, het kan iedereen gebeuren.
Een jong lichaam heeft wel het vermogen om sneller te herstellen. Stel je voor dat je deze klachten in je 40e had opgelopen. Denk je dan dat je er nog vanaf was gekomen (zelfde tijdsbestek)? Dat je lichaam het vermogen had de blessures volledig te herstellen?

Ik weet ondertussen wel wat ik moet doen en heb daar deze studies inderdaad niet voor nodig maar ik vind het interessant om te weten hoe je lichaam precies werkt. Ik ben enkele maanden dagelijks bezig met gewrichtsmobiliteit en ik merk dat het mijn lichaam goed doet.
Eens dat de stelling wat overdreven is maar het ging mij meer om de kern van de stelling.
Jij bent toch ook manueel therapeut? :D
Ben het helemaal eens met je verhaal. Ik ben via mijn trainingslocatie al met een aantal jonge gasten in aanraking gekomen met fysieke klachten die eerder passen bij mensen die er al een heel leven op hebben zitten. Als ik zo je verhaal lees krijg ik de indruk dat je heel bewust bent van je lichaam door de klachten uit je verleden.

Het ligt er inderdaad aan hoe je met je lichaam omgaat en deze klachten zijn inderdaad niet leeftijdsgebonden, het kan iedereen gebeuren.
Een jong lichaam heeft wel het vermogen om sneller te herstellen. Stel je voor dat je deze klachten in je 40e had opgelopen. Denk je dan dat je er nog vanaf was gekomen (zelfde tijdsbestek)? Dat je lichaam het vermogen had de blessures volledig te herstellen?

Ik weet ondertussen wel wat ik moet doen en heb daar deze studies inderdaad niet voor nodig maar ik vind het interessant om te weten hoe je lichaam precies werkt. Ik ben enkele maanden dagelijks bezig met gewrichtsmobiliteit en ik merk dat het mijn lichaam goed doet.
Eens dat de stelling wat overdreven is maar het ging mij meer om de kern van de stelling.
Jij bent toch ook manueel therapeut? :D
Ik ben wel bijna op dit punt aangekomen en zal zeker niet opgeven. ;)

Jij vond de manier waarop Jaap mij wegzette als leek een bijdrage leveren aan dit topic? Verder ook geen enkele inhoudelijke bijdrage leveren en mij letterlijk uitlachen. Met deze minachting mag je deze reactie verwachten. Ik mag hopen dat je niet denkt dat ik hier over jou sprak maar over diegene die ik in de quote had staan.

Waarom onderbouw je niet je uitspraak dat het allemaal bullshit zou zijn? Je gaf aan dat deze zou komen. Ik begrijp deze reactie eigenlijk niet.

Zoals ik je aangaf heb ik het druk met andere dingen tot volgende week. Het kost tijd en moeite om iemand met een relatief laag niveau van kennis op anatomisch gebied te voorzien van een verklarend antwoord . Eigenlijk hoopte ik dan ook dat iemand anders je hiermee zou helpen in de tussentijd.
Daarnaast reageer je zelf, zoals DieNase terecht aanhaalt vind ikzelf, zelf niet bepaald rustig naar mensen die je proberen te helpen met je vraag. Dit werkt niet bepaald uitnodigend op mij (en volgens mij ook niet DieNase) om je te voorzien van een vervolgreactie, begrijp je wel denk ik, toch?

Mijn uitspraak was in eerste instantie niet onderbouwd omdat je vraagt naar een zwart wit antwoord. Je zet namelijk een geciteerde alinea neer (zonder bronvermelding jammer genoeg) en vraagt of deze stelling klopt of niet klopt. Vervolgens geef ik je hierop antwoord.

P.s. Volgens mij is Gymz inderdaad ook een manueel therapeut. Maar lees nog eens precies wat hij neerzet in zijn post. Klopt allemaal wat hij aangeeft, maar ik denk zelf dat ook hij niet de stelling kan verdedigen zoals hij staat in de openingszin.

M.a.w. zwaar overtrokken stelling (waar je zelf ook al achter lijkt te zijn want je bent flink aan het nuanceren geslagen) en waarbij ook de dikgedrukte tekst voor verwarring zorgt vind ik. Ook op dit moment is het voor mij NIET duidelijk wat jij als kern ziet van de alinea en waar je dan ook antwoord op zoekt...
 
Ik stelde een vraag waarin je vrij bent om een genuanceerd antwoord te geven. Dat ik enkel vraag of de stelling waar of niet waar was wil niet zeggen dat ik niet open sta voor nuance en enkel op zoek was naar een zwart/wit antwoord.
Door een plaatje met bullshit te plaatsen had je de toon gezet want welk doel had het zo'n ongenuanceerde reactie te plaatsen? Daar kan ik toch helemaal niks mee. Als je hoopte dat iemand anders het antwoord zou geven was het handiger geweest om deze reactie niet te plaatsen en het aan die ander dan ook over te laten dan was de discussie zeker anders verlopen. Het kwam bij mij in elk geval niet over als mensen die proberen te helpen. Maar goed dit is volledig offtopic weer.

De reactie van Gymz is duidelijk toch, sterk uitgedrukt maar hij kan het er niet mee oneens zijn. Niet oneens is bij mij gelijk aan eens. ???
De stelling is sterk uitgedrukt maar klopt toch gewoon? Een reactie als bullshit vind ik teleurstellend als blijkt dat dit juist wel van essentieel belang is voor het goed functioneren van een lichaam. Het onderwerp (gewrichtsmobiliteit) is ook zwaar onderbelicht op dit forum. Ik kan er niks over vinden en ook in logjes wordt er nauwelijks over gesproken of aandacht aan besteed. Dit is iets wat ik graag ruim 10 jaar geleden had willen weten toen ik hier voor het eerst kwam. Dit had mij misschien wel veel leed kunnen besparen daar ik toch al die jaren onwetend onverstandig bezig ben geweest met mijn sportieve activiteiten.

Het gaat mij hier niet om gelijk krijgen maar om ogen te openen bij krachtatleten dat naast onze kracht trainingen het van essentieel belang is om andere beweegpatronen toe te voegen. Ik heb mobiliteit van mijn lichaam altijd verward met flexibiliteit en ben er eindelijk achter gekomen dat mobiliteit aan de basis moet liggen in de krachtsport. Dat zou mijn inziens de eerste stap moeten zijn waar een beginnende atleet zich mee bezig moet houden voordat er gegrepen wordt naar zware gewichten. En dan ook de rest van je leven mobiliteit blijven trainen zoals Gymz aangeeft.
 
Het gaat mij hier niet om gelijk krijgen maar om ogen te openen bij krachtatleten dat naast onze kracht trainingen het van essentieel belang is om andere beweegpatronen toe te voegen. Ik heb mobiliteit van mijn lichaam altijd verward met flexibiliteit en ben er eindelijk achter gekomen dat mobiliteit aan de basis moet liggen in de krachtsport. Dat zou mijn inziens de eerste stap moeten zijn waar een beginnende atleet zich mee bezig moet houden voordat er gegrepen wordt naar zware gewichten. En dan ook de rest van je leven mobiliteit blijven trainen zoals Gymz aangeeft.

Trouwens ik ben benieuwd naar je routine.

De eerste stap voor iemand die begint met enige vorm van fitness of anders sport is het corrigeren van lichaamshouding. Vanuit een goede houding (basis) het leren van correcte 'primitieve' bewegingspatronen, zonder extern gewicht. Dus bijvoorbeeld eerst een perfecte squat leren... Voordat je ook maar kan gaan overwegen om er gewicht aan toe te voegen. In de moderne sport centra zie je dit niet. Ze bepalen na een paar herhalingen ( met crappy techniek) dat ze het kunnen... met een lege bar op hun rug (7/20kg) en vervolgens willen ze er zo snel mogelijk zoveel mogelijk ijzer op hebben, want hoe meer spier massa je hebt hoe stoerder ! Hoe meer ijzer je verplaatst, des te sterker ! Ja toch ?

Mobiliteit is je eigen lichaam verplaatsen in ruimte... Dat is niet wat je doet als je gewicht heft... Dat is wat je doet als je loopt en rent en springt en klimt en gaat poepen in het bos (squat met perfecte techniek anders poep je op je eigen hielen )

Wil je mensen de ogen openen als het gaat om gewricht gezondheid ? Betwijfel of dit gaat lukken.. de grijze massa is nogal in de ban van de moderne fitness/supplementen industrie :)

Ik zou ook wel een heel artikel willen schrijven voor dit forum hierover, maar bij voorbaat weet je al dat dat in verkeerde aarde valt. Men wordt er niet graag op gewezen dat ze niet geheel goed bezig zijn.
 
Ook hier ben ik het met je eens maar wanneer je mobiliteit bepaalde restricties heeft dan is het soms fysiek niet eens mogelijk om de correcte lichaamshouding aan te nemen en vast te houden tijdens een oefening.
Als ik mezelf als voorbeeld neem dan heb ik tijdens stage in de bouw ooit mijn voet gebroken toen een bekistingsplaat van 3 meter hoogte dwars op mijn voet viel. Naast de botbreuk hebben de weefsels in mijn voet en enkel ook ernstig trauma opgelopen waardoor ik niet meer in staat ben om volledige dorsiflexie te realiseren. Iets waarvan ik de rest van mijn leven niks gemerkt heb. Ik ondervond geen enkel probleem bij dagelijkse activiteiten maar toen ik begon te trainen en veel ging squatten werd dit wel een probleem. Doordat het voor mij onmogelijk was geworden dorsi flexie toe te passen maar ik bij een squat altijd gewezen werd op een goede squat diepte moest mijn lichaam via andere gewrichten compenseren om deze diepte te bereiken. Dit veroorzaakte problemen in mijn knie, bekken en onderrug.

Wanneer je restricties hebt rondom synoviale gewrichten ontstaat er tevens een neurologisch probleem. De sensoren rondom dit gewricht werken niet meer optimaal en dus ontvang je niet de juiste signalen dat er iets niet correct gaat. Hoe vaak lees je hier niet de klacht van mensen die een barbell scheef op hun rug hebben liggen tijdens een oefening maar dat gewoon niet voelen. Als ik kijk naar mijn foto's van 4 jaar geleden dan stond ik idioot scheef (bekken) maar ik voelde het niet eens. Het voelde allemaal heel natuurlijk aan. Als je natuurlijke sensoren niet het signaal doorgeven dat iets niet correct is en je gaat maar door met je activiteiten dan kom je uiteindelijk tot een punt waarin je lichaam functies uitschakelt. Je kunt dan niet van een atleet verwachten dat deze instaat is de juiste houding aan te nemen wanneer deze niet het vermogen bezit dit fysieke probleem op te lossen.
Gewrichtsmobiliteit training maakt direct duidelijk waar fysieke beperkingen aanwezig zijn omdat je ieder gewricht in eerste instantie isoleert en later samen laat werken (holistisch).

Mijn routine bestaat uit het trainen van de mobiliteit van alle synoviale gewrichten. Ik beweeg mijn gewrichten tot het punt waarin ik spanning voel en ga niet verder (niet rekken van de spier). Dit is het bereik waarin je op dat moment in staat bent het gewricht te bewegen. Vaak genoeg deze routine aflopen en je merkt dat dit bereik zich steeds verder uitbreidt.

1. Neck
a. Side to side
b. Slide forward, down and back
c. Glide left and right
d. Up and rock back
e. Lift ear to shoulder

2. Shoulder Rolls
a. Roll forward—shoulders to ears, blades together

3. Shoulder Swings
a. Arm Circles
b. Across Body
c. Top circles
d. Down circles
e. Front circles
f. Behind circles

4. Elbows
a. Three range: extend, rotate outside, flexion
b. Opposite: Down, outside, extend, up
c. Both arms: forward
d. Both arms back

5. Wrists
a. Wrist circles, forward: top, outside, bottom, inside
b. Wrist circles, back: opposite

6. Arms
a. Shoulder, elbow, wrist
1. Outside
2. Forward
3. Outside
4. Forward

b. Shoulder up, wrist down, elbow, shoulder down

c. Together
1. Outside: Shoulder, elbow wrist
2. Across body: Shoulder, elbow, wrist
3. Alternate forward (swimming)
4. Alternate right (swimming)
5. Alternate left; wrist, elbow shoulder (swimming)

7. Fingers
a. Circles: thumb to pinky, pinky to thumb

8. Thorax
a. Forward curve spine:/Collapse down
b. Glide spine

9. Pelvic Lumbar
a. Extend hips forward / Collapse and sit into chair
b. Lateral: all weight on one leg, then another (sit and root)

10. Spine
a. Go down and side to side or figure 8s
b. Bend over forward/ Bend over back, drop head: sit down to come up
c. Side bends, arm over head

11. Hips
a. Lift forward (sit dows), backward
b. Inside/Outside lift
c. Twist in, twist out

12. Knees
a. Bend forward/back
b. Twist knew inside/outside

13. Ankles
a. Toes out and down/flex and back
b. Turn inside/outside

14. 4 CBD (support on opposite leg)
a. Forward for ten seconds
b. Lead with heel, outside for ten (foot to side, toes up)
c. Lead with heel, back for ten (head forward over ground)
d. Forward for ten
d. Cross leg into figure four, knee for ten

15. Spinal Rocks (hold knees)
a. Kick with hips
b. Push with chest

16. Quad Hops
a. Hands in
b. Feet out
c. Bounce with equal weight

17. Breathing Squats (Normal Breath)
a. Lift shoulders, drop shoulders
b. Shoulders, elbows wrist (inhale)
c. Shoulders, elbows, wrist (exhale)

18. Lateral Arm Waves (Normal Breath)
a. Elbow across body (lead with elbow, straight back)

19. Dropping Arm Waves
a. Down across the line, one way then another

20. Spinal Waves (Normal Breath)
a. Lift shoulders, extend chest, relax/ Opposite direction

Na een paar maanden dagelijks trainen boekte ik flinke progressie in het bereik van deze gewrichten. Ik had bij aanvang de meeste problemen bij mijn neck, spine, wrist en ankle.
Nu ben ik een niveau hoger gaan trainen en vertaal ik deze bewegingen tot cirkels/rotaties. Echt bijzonder wanneer je dit voor het eerst doet, allemaal kraakjes en knakjes die je dan hoort en voelt.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik je aangaf heb ik het druk met andere dingen tot volgende week. Het kost tijd en moeite om iemand met een relatief laag niveau van kennis op anatomisch gebied te voorzien van een verklarend antwoord . Eigenlijk hoopte ik dan ook dat iemand anders je hiermee zou helpen in de tussentijd.
Daarnaast reageer je zelf, zoals DieNase terecht aanhaalt vind ikzelf, zelf niet bepaald rustig naar mensen die je proberen te helpen met je vraag. Dit werkt niet bepaald uitnodigend op mij (en volgens mij ook niet DieNase) om je te voorzien van een vervolgreactie, begrijp je wel denk ik, toch?

Mijn uitspraak was in eerste instantie niet onderbouwd omdat je vraagt naar een zwart wit antwoord. Je zet namelijk een geciteerde alinea neer (zonder bronvermelding jammer genoeg) en vraagt of deze stelling klopt of niet klopt. Vervolgens geef ik je hierop antwoord.

P.s. Volgens mij is Gymz inderdaad ook een manueel therapeut. Maar lees nog eens precies wat hij neerzet in zijn post. Klopt allemaal wat hij aangeeft, maar ik denk zelf dat ook hij niet de stelling kan verdedigen zoals hij staat in de openingszin.

M.a.w. zwaar overtrokken stelling (waar je zelf ook al achter lijkt te zijn want je bent flink aan het nuanceren geslagen) en waarbij ook de dikgedrukte tekst voor verwarring zorgt vind ik. Ook op dit moment is het voor mij NIET duidelijk wat jij als kern ziet van de alinea en waar je dan ook antwoord op zoekt...
Helemaal mee eens, het zit ook in het zwart witte denken. De quote die Chick plaatst klopt ook wel, maar verdiend enige nuance. Die nuance heeft Gymz al geplaatst.

De toon op het forum is gewoon vaak vervelend in dit soort topics. Komt er nog bij dat er bij sommige mensen oud zeer zit, dat helpt ook niet echt mee. Daarom reageer ik maar niet meer inhoudelijk, ik ben daar klaar mee. Het trollen zal ik dan ook maar achterwege laten voortaan. :thumbup:
 
Ook hier ben ik het met je eens maar wanneer je mobiliteit bepaalde restricties heeft dan is het soms fysiek niet eens mogelijk om de correcte lichaamshouding aan te nemen en vast te houden tijdens een oefening.
Als ik mezelf als voorbeeld neem dan heb ik tijdens stage in de bouw ooit mijn voet gebroken toen een bekistingsplaat van 3 meter hoogte dwars op mijn voet viel. Naast de botbreuk hebben de weefsels in mijn voet en enkel ook ernstig trauma opgelopen waardoor ik niet meer in staat ben om volledige dorsiflexie te realiseren. Iets waarvan ik de rest van mijn leven niks gemerkt heb. Ik ondervond geen enkel probleem bij dagelijkse activiteiten maar toen ik begon te trainen en veel ging squatten werd dit wel een probleem. Doordat het voor mij onmogelijk was geworden dorsi flexie toe te passen maar ik bij een squat altijd gewezen werd op een goede squat diepte moest mijn lichaam via andere gewrichten compenseren om deze diepte te bereiken. Dit veroorzaakte problemen in mijn knie, bekken en onderrug.

Na een paar maanden dagelijks trainen boekte ik flinke progressie in het bereik van deze gewrichten. Ik had bij aanvang de meeste problemen bij mijn neck, spine, wrist en ankle.
Nu ben ik een niveau hoger gaan trainen en vertaal ik deze bewegingen tot cirkels/rotaties. Echt bijzonder wanneer je dit voor het eerst doet, allemaal kraakjes en knakjes die je dan hoort en voelt.

Een lelijke situatie. Veel van die oefeningen herken ik wel vanuit de yoga hoek. Arm circles zijn bijvoorbeeld voor mij schouder warming up.. soms ook cooldown.

Mijn onderhouds routine is:

Wervelkolom (spine)
1. Back Bridge ( lijkt op yoga wheel = posterior chain activatie/ anterior chain stretch)
2. Twist Hold (torso twist = lateral chain stretch/activatie)

Heup:
- Deep squat hold

Posterior chain stretch & anterior chain activatie:
- L-Sit (op de vloer..)

Half forward bend . Full Forward Bend is wel onderdeel van mijn dagelijkse routine, staat er bij jou ook tussen zag ik. Complimenteerd voor mij Hanging Leg Raises... de ROM en volledig strekken van de benen.. en in de toekomst Single-Leg-Squat.
Verder doe ik 'Statue' (posture fix) ten bate van push up techniek en 'mountain' voor handstand push up 'alignment'

En wat leukere oefeningen die echt stabiele gewrichten vereisen; Crane Pose (hand balans) en Tree Pose (balans op 1 voet) Beginners oefeningen voor vrij staande hand stand en singe leg squats
Voor elke oefening zijn er makkelijkere en moeilijkere varianten, dat maakt het niet alleen een leuke manier om mobieler te worden of blijven, maar ook uitdagend, versterkend, en het werkt echt rustgevend.

Jouw post zet me wel aan het denken richting de enkel (ankle) dus daar ga ik me ook nog even in verdiepen zo meteen. :o)

Maar ik wil nog even toevoegen, puur iets wat ik wil delen;

Ik heb zeker 10 jaar met dumbbells getrained (vanaf me 15e) En naarmate ik ouder werd hoe meer het effect in twijfel begon te trekken. Tuurlijk, spierballen krijg je, schouders worden groter, benen overdreven dik.... Maar alles wat daaronder zat bleef enigsinds irriteren, kraken, stijfheid, rugpijn ging niet volledig weg, nek bleef kraken. Daarbij komt dat buiten de sportschool ik merkte ook niet echt sterker te worden. Wat zwaar was bleef zwaar. Vorig jaar ben ik beetje bij beetje halter oefeningen in gaan ruilen voor oefeningen met lichaamsgewicht. En in het begin ook echt aangepakt als een mainstream paasei door zo snel mogelijk extern gewicht toe te voegen.

Maar goed, de afgelopen 27 weken helemaal geen halters meer aangeraakt, alleen maar kracht trainen met lichaamsgewicht. Dit is zwaaaaaaar onderschat :)
Mijn krachttraining bestaat nu uit 6 progressies.
1. One-Arm Pull up ( niet te verwarren met one-hand pull up )
2. Stand to stand Bridge
3. One-Arm-Hand-Stand-Push Up (jaren..........)
4. Hanging Leg Raises ( veel te slecht uitgevoerd tegenwoordig)
5. Single-Leg-Squat ( donder op met je anti crossfit, dit is oldskool .. )
6. One-Arm Push Up

Even voor degene die hier commentaar op wilt leveren. Er is zoiets als techniek perfectioneren, dus mocht je denken dat je een van deze oefeningen kan, lijkt het me zwaar sterk dat je techniek perfect is. Ik kon 33 full push ups, tot ik me techniek ging perfectioneren, bleven er maar 9 over. Ik kon 122 kilo sumo squat met barbell (kijk me lichaamsgewicht) maar 0 Full Squats met perfecte techniek, viel achterover. Back bridge, wie ziet daar het nut van in ? Niemand, tot hij/zij het probeerd. Deze elimineerde mijn rugklachten permanent, en ik kan nog steeds de volledige niet.

Handstand push up, vraag aan arnold hoe nuttig deze is..... let me remind you, mijn linkerschouder was defect, stabiliseerde niet goed. Deze kracht oefening dwingt jouw schouders in de goede positie... anders klap je op je gezicht. 11 reps is mijn niveau, en 4/5 seconde vrijstaande handstand ^^

Veel hiervan lijkt op het eerste gezicht intimiderend, maar zoals ik al eerder gezegt heb er zijn makkelijkere varianten die je oefent en oefent tot je een niveau hoger kan. En terwijl je progressie boekt, kom je op een gegeven moment op een punt dat er een zwakte naar boven komt, zoals bij mij in de squat. Pas toen ik ging werken met 1 been kwam ik erachter dat mijn techniek ronduit slecht was.

Dit zouden meer mensen moeten doen. Een bescheiden stapje terug nemen en concentreren puur op techniek.

Pas gisteren besloten om een stap omhoog te gaan... van Half Squats (parallel) naar Full Squats volgende week. Het grappige is dat deze Half Squats, toen ik techniek (opnieuw) ging perfectioneren zorgde voor hypertrophy...... jawel niet alleen was te merken dat ik sterker werd in de positie maar ook gingen er ondergewaardeerde spiertjes hier en daar zichtbaar groeien. plus had na 6 reps 3/4 dagen spierpijn in, ik denk, de heup flexoren.


Om een lang verhaal af te sluiten. Gewrichten zijn gemaakt om ons lichaam te bewegen (obviously) dus... door oefeningen te doen met alleen lichaamsgewicht, kun je niet alleen sterker worden en een atletische look verkrijgen, maar tegelijkertijd versterk je ook drastisch je gewrichten. Je zwaktes tonen met de tijd, dus dit merk je op en ga je aanspreken. Een ketting is immers zo sterk als haar zwakste schakel en je wilt maar door en door. Je progressie mogelijkheden zijn dan niet begrenst door ijzer en pruttelende gewrichten maar eindeloos.

Een restrictie is lelijk om te hebben.. maar als ik er een zou hebben, zou ik blijven zoeken naar een fix.. Soms moet het lichaam een beetje gedwongen worden om iets te doen wat het niet wilt... Onderschat het menselijke aanpassingsvermogen niet, we zijn nog steeds gebouwd om onder barre omstandigheden te overleven. Maar het lichaam wil zo min mogelijk moeite doen om iets te bereiken, overtuig het dat je restrictie overwonnen moet worden.

Mijn bottleneck is 26 jaar lang Astma geweest. Mei 2016 was mijn longfunctie 91% ( jarenlang stabiel) Januari 2017 getest, 99% ! Doei jaarlijkse dokter bezoek doei dure medicijnen die geen hol doen. Hoe ? Omdat ik dat wilde, dus ik geloof er heilig in dat als je wat wilt, je het voor elkaar kunt krijgen. Ook al zal een specialist tegen je zeggen dat het onmogelijk is :)

Wellicht offtopic maar ik wilde dit even delen met jullie, het is nooit te laat om iets aan je lijf te fixen, of tenminste te proberen, alle beetjes vooruitgang is de moeite waard :)
 
Ik onderschat al de oefeningen die je vermeld zeker niet en weet zeker dat ik er een aantal zelf niet correct kan uitvoeren vanwege fysieke beperkingen. Moest wel een aantal oefeningen opzoeken daar ik niet in alles thuis ben. Die back bridge bijvoorbeeld alsook die yoga poses daar zal ik veel moeite mee hebben.

Grappig dat je vermeld dat het sporten je niet heeft geholpen fysiek (functioneel) beter te worden en dat de pijntjes, kraakjes en stijfheid niet verdwenen en ik geloof zelf alleen maar erger worden omdat deze sport an sich niet functioneel voor het lichaam is. En ik weet dat jij en ik niet de enige zijn die deze ervaring hebben.

Ik ben trouwens ook enige tijd geleden gestopt met veel krachtoefeningen en vervangen voor andere krachtoefeningen die deze fysieke problemen niet verergeren maar helpen te verbeteren.

Wat ik momenteel doe is niet echt yoga maar komt voort uit oosterse bewegingsleer en krijg sporten.
Hier heb ik een filmpje gevonden van een joint mobility routine wat ik momenteel op een veel lager niveau volg snel achter elkaar uitgevoerd. Hierin zie je de overgangen die zeer vloeiend (flow) worden uitgevoerd over alle gewrichten. Ik hoop over een paar jaar op hetzelfde niveau te zitten. Wanneer dat is gelukt wil ik met prasara (flow) yoga gaan beginnen.

 
Laatst bewerkt:
Die back bridge bijvoorbeeld alsook die yoga poses daar zal ik veel moeite mee hebben.]

Back Bridge is geen makkelijke progressie, maar wel de moeite waard daar blijf ik bij. Ik doe nog steeds fysiek zwaar werk, en als er iets toevoegd aan fucntionele kracht dan is het de back bridge wel.. samen met pull up. Heb mijn progressie in een bijlage toegevoegd voor de beeldvorming :) bron: convict conditioning, van Paul 'Coach' Wade

Als ik een oefening met barbel zou moeten noemen die enigsinds nuttig is voor 'functionele kracht' dan zou dat de deadlift zijn... maar zoveel kracht atleten die daar ook hun rug mee verkloten... Compresses the spine .. net als barbel squats!

Goed filmpje .. ziet er echt uit als een smeer routine

Edit: Nog even over die enkel flexibiliteit... ik deed in het verleden mijn kuiten trainen op een plateau of een traptrede, dus liet mijn hiel ook altijd zo ver mogelijk onder de trede zakken. Als je dit kunt met gestrekte knie zou dit wellicht een indicatie kunnen zijn dat je enkel flexibel genoeg is, zo niet, misschien een goede oefening om te oefenen om deze flexibiliteit te verkrijgen..

bridge progressie.png
 
Laatst bewerkt:
Dat schema ben ik nog niet klaar voor. Uitleg in dit filmpje maakt duidelijk dat ik hier nog niet aan kan beginnen. Eerst mobiliteit blijven verbeteren.
Ik bestel binnenkort een wobble board om mijn enkel en voet mobiliteit te trainen. Kun je ook mooi wat cirkels mee maken.

 
Owja gewoon doen wat voor jou helpt. Mocht je ooit aan bridges willen beginnen kun je me altijd een bericht doen, heb ik wat makkelijkere stappen dan op dat filmpje getoond wordt .. voor jong en oud zeg maar :)

Weet je een duidelijk, vooral simpel, filmpje voor enkel ? of iets wat lijkt op wat je zelf doet ?
 
Shawn90 :1e: Mooie teksten neergeplaatst, heb ze gelezen ik herken echt alles wat je verteld, jij zit al een stage hoger of hoe de meeste denken.
 
Weet je een duidelijk, vooral simpel, filmpje voor enkel ? of iets wat lijkt op wat je zelf doet ?
Het heet intu-flow en doe het nu dagelijks voor ongeveer 3 maanden.
Heel simpel, precies nadoen wat hij doet. Zoek de oefeningen uit die je kunnen helpen of pas de hele routine toe. Bestaat uit 4 niveau's (beginner/intermediate/advance/master). Ik ben pas begonnen met intermediate.
Eerste twee niveau's worden gratis via youtube aangeboden alleen is de resolutie niet super.


thx. meestal wordt ik in de zeik genomen hier :P
Het is niet zo stoer als weet ik hoeveel kilo's van de grond tillen. Maar het is niet of maar en en imo. Als je mobiliteit goed is kun je weer weet ik hoeveel kilo's tillen en dit ernaast blijven doen. Niks van aantrekken.
 
Ik onderschat al de oefeningen die je vermeld zeker niet en weet zeker dat ik er een aantal zelf niet correct kan uitvoeren vanwege fysieke beperkingen. Moest wel een aantal oefeningen opzoeken daar ik niet in alles thuis ben. Die back bridge bijvoorbeeld alsook die yoga poses daar zal ik veel moeite mee hebben.

Grappig dat je vermeld dat het sporten je niet heeft geholpen fysiek (functioneel) beter te worden en dat de pijntjes, kraakjes en stijfheid niet verdwenen en ik geloof zelf alleen maar erger worden omdat deze sport an sich niet functioneel voor het lichaam is. En ik weet dat jij en ik niet de enige zijn die deze ervaring hebben.

Ik ben trouwens ook enige tijd geleden gestopt met veel krachtoefeningen en vervangen voor andere krachtoefeningen die deze fysieke problemen niet verergeren maar helpen te verbeteren.

Wat ik momenteel doe is niet echt yoga maar komt voort uit oosterse bewegingsleer en krijg sporten.
Hier heb ik een filmpje gevonden van een joint mobility routine wat ik momenteel op een veel lager niveau volg snel achter elkaar uitgevoerd. Hierin zie je de overgangen die zeer vloeiend (flow) worden uitgevoerd over alle gewrichten. Ik hoop over een paar jaar op hetzelfde niveau te zitten. Wanneer dat is gelukt wil ik met prasara (flow) yoga gaan beginnen.

Het mooie is dat de westerse en oosterse leer steeds dichter bij elkaar komen. Er was daar in het oosten vroeger al zoveel meer bekend over het lichaam (westerse geneeskunde is nog niet zo oud) en daar balans in te brengen, erg mooi. Het toffe is dat je dit in hun manier van sporten ook terug ziet. Kijk maar eens hoe hun filosofie bijvoorbeeld is voor het gewichtheffen: Alles vloeiend. :thumbup:
thx. meestal wordt ik in de zeik genomen hier :P
90% van de bezoekers heeft geen idee en is van het idee gewoon rammen en shakies jeweettoch. De overige 10% is een serieuze atleet en zelfs daarvan doet er maar een beperkt aan prehab zoals mobility.
 
Reprogramming Your Movement


EPISODE BREAKDOWN:
  • Diminished complexity of physical movement means diminished capacity for imagination
  • Importance of sweating for stress relief
  • Reprogramming movement at the brain stem level
  • Being more athletic does not make you more fit for daily life
  • Getting back to mobility basics for truly advanced fitness
  • When you "stand up straight," are you aligning or distorting your posture?
  • Experience high stress and maintain your fine motor skills
  • Literally shake off stress
  • Focus on the exhale
  • Scott's programs and innovative teaching techniques
 
Back
Naar boven