Als je kijkt naar het katholieke geloof, heeft het ook nogal verschild per paus he. Tijdens het grootste deel van deze 1500 jaar was de paus degene die het christelijke beleid bepaalde, en de ene paus was nu eenmaal conservatiever dan de andere. Maar ik denk dat je voor het gemak toch even de zeer conservatieve houding ten opzichte van de wetenschappelijke revolutie vergeet, en daarnaast misschien ook de christelijke kruistochten, de heksenvervolgingen, de slavernij, de Inquisitie, de bloedige religieuze oorlogen in de zestiende en zeventiende eeuw, maar ook uit recentere tijd zo'n beetje álle oorlogen, want er zit altijd wel één of ander religieus tintje aan. Het is toch duidelijk in de landen met fundamentalistische regimes, of die nu islamitisch of christelijk zijn, de meeste problemen ontstaan?
En je wilt zeggen dat wij, in het huidige Nederland (en Belgie) in een theistische cultuur leven? Toegegeven, onze achtergrond en ontstaansgeschiedenis is zeer zeker religieus gekleurd, maar het overgrote deel van de bevolking is heden ten dage niet christelijk, en onze politieke regimes zitten hier niet onder toezicht van de paus, de kerk of welke christelijke instantie dan ook, en zijn op geen enkele manier gestoeld op een kerkelijke vorm van bestuur. En dit geldt zo'n beetje voor de gehele Europese Unie natuurlijk. Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar in mijn dagelijks leven heb ik niets, maar dan ook niets met welke vorm van christelijke cultuur dan ook te maken.