XXL Nutrition

kan niet van de chocola afblijven..

Hier is inmiddels al uitgebreid onderzoek naar gedaan, ik verzin dit natuurlijk niet zomaar. ;) In beide theorieen zitten rake punten en ik begrijp je punt, maar gebleken is dat kcal in versus kcal uit fysiek genuanceerder ligt ivm oa de wijze waarop je lichaam reageert door hormoonaanmaak op voedingsbestanddelen. Met tien appels doet je lijf andere dingen dan met tien koekjes, terwijl het aantal kcal hetzelfde is. Ik weet dat dit in BB land nog weinig voet aan de grond heeft gekregen/niet serieus genomen wordt, maar inmiddels is hiervoor al behoorlijk veel medisch bewijs.

Door snelle koolhydraten (hoge GL) gaat je suikerspiegel schommelen. Daardoor maak je extra insuline aan, hetgeen uiteindelijk zorgt voor versnelde vetopslag en de aanmaak van nieuwe vetcellen. Door de insulinepiek en vervolgens het insuline dal, zal je lichaam opnieuw om suikers vragen met als gevolg nog meer schommelingen (en dus meer eetlust). Zo ontstaat een cirkel van insuline pieken en dalen.

De meeste mensen verbranden na 18 u nog nauwelijks. Als je intensief sport of idd volop aan krachttraining doet (en dus ook meer spiermassa hebt) dan ligt dat natuurlijk anders. Maar de gemiddelde mens schuift om 18 u aan tafel om vervolgens op de bank te gaan hangen. Met als gevolg een energieoverschot in de avond. Om die reden is het beter het grootste deel van je kh overdag te eten en het 's avonds bij met name eiwitten (en vetten) te houden. Die houden je suikerspiegel gelijk en zorgen dat je langer vol zit. Kort gezegd: tel bij dit potje bankhangen de insulinepieken op zoals hierboven omschreven en het merendeel van je (witte) pasta gaat gaat richting je vetopslag. ;)
Doe eens een paar van die bewijzen linken dan

• Topic Starter Topic Starter
Een keer een stukje chocola is geen probleem, iedere dag een reep is een ander verhaal. In een reep zitten al snel 450 kal, en dat voornamelijk uit suiker en verzadigde (trans)vetten. Je kan chocola wel in je schema opnemen, maar het maakt ook uit waar je je kal vandaan haalt. In een blokje chocola zitten net zoveel kal als in een appel, maar je snapt zelf ook vast wel dat die kal niet hetzelfde zijn qua effect dat ze op je lichaam hebben.

Als je echt wil afvallen, zal je toch op je voeding moeten letten. Zelf zeg je gezond te eten en noemt dan onder andere brood, pasta en rijst. Dat zijn allemaal koolhydraten = suikers. Als je hoog in je koolhydraten zit, val je niet snel af en werk je jezelf alleen maar tegen. 's Avonds om 18 u aan de lasagne is natuurlijk niet gezond om maar even een voorbeeld te noemen. Daarbij moet je er rekening mee houden dat je -tenzij je echt heel intensief sport- de koolhydraten uit pasta, rijst, etc na 18 u eigenlijk alleen maar opslaat, je lijf doet er niks meer mee en je bloedsuikerspiegel flipt de pan uit (waardoor alles rechtstreeks naar je heupen vliegt).

Ik zou je aanraden toch kritisch naar je voeding te kijken, krachttraining te gaan doen en een stuk minder koolhydraten te eten. Daarnaast de koolhydraten die je neemt uit hoogwaardige bronnen te halen en dán kan een stukje chocola op zijn tijd echt geen kwaad. Een goed lijf krijg je niet zonder dat je je daar echt voor inzet en dus bereid bent dingen te laten staan. ik denk dat het dus vooral ook je mindset is waar je mee aan de slag moet als je écht wil afvallen.

In ieder geval succes! :)

Interessant.. thanx voor je reactie!

Wat ik mij afvraag, ik dacht vroeger ook dat koolhydraten zoals pasta, rijst brood not done waren, totdat ik een tijdje geleden een artikel had gelezen dat het eigenlijk helemaal niet zulke dikmakers waren zoals we dachten.. Vandaar dat ik dat toen weer zonder schuldgevoel als avondmaaltijd nam ! Maar heb jij misschien een lijstje van wat jij bijvoorbeeld gemiddeld op een gehele dag eet? Ik weet wel 1 ding, en dat is dat ik niet enkel op groenten, vis, sla kan leven... Mn lichaam hunkert zo nu en dan naar koolhydraten.. Maar ik wil inderdaad wel echt serieus gaan sporten nu en zo snel mogelijk resultaat boeken!! Ik ben paar maanden geleden in een periode van een half jaar totaal wel zo'n 16 kilo afgevallen en nu wil ik mij echt focussen op spieropbouw, dus ik hoop dat het me lukt!!

---------- Post toegevoegd Tue 21 Aug 2012 om 20:36 ----------

Spreek voor jezelf.

Omg.. Kan je nou echt geen zinnig topic openen? Iets wat ook echt om een serieus antwoord vraagt?

Sorry dat niet iedereen met dezelfde vragen als jij zit.. :/

Als je wat verder dan je neus kijkt en even de reacties doorneemt zie je dat er best een interessante discussie is ontstaan en dat er veel nog van elkaar kunnen leren. Die zelfingenomen houding mag je gewoon bij je houden.

Mn lichaam hunkert zo nu en dan naar koolhydraten.. Maar ik wil inderdaad wel echt serieus gaan sporten nu en zo snel mogelijk resultaat boeken!! Ik ben paar maanden geleden in een periode van een half jaar totaal wel zo'n 16 kilo afgevallen en nu wil ik mij echt focussen op spieropbouw, dus ik hoop dat het me lukt!!

Koolhydraten moet je ook binnenkrijgen vooral complexe, maar let er op dat je niet te veel neemt. (voor uitrekenen etc moet je bij de voeding afdeling wezen)

16kilo afgevallen doe je netjes! dus dan zal spieropbouw je ook zeker moeten lukken, waar een wil is is een weg!! No Excuses!!

Pluss..
Be patient or you'll become one :)

Hier is inmiddels al uitgebreid onderzoek naar gedaan, ik verzin dit natuurlijk niet zomaar. ;) In beide theorieen zitten rake punten en ik begrijp je punt, maar gebleken is dat kcal in versus kcal uit fysiek genuanceerder ligt ivm oa de wijze waarop je lichaam reageert door hormoonaanmaak op voedingsbestanddelen. Met tien appels doet je lijf andere dingen dan met tien koekjes, terwijl het aantal kcal hetzelfde is. Ik weet dat dit in BB land nog weinig voet aan de grond heeft gekregen/niet serieus genomen wordt, maar inmiddels is hiervoor al behoorlijk veel medisch bewijs.

Door snelle koolhydraten (hoge GL) gaat je suikerspiegel schommelen. Daardoor maak je extra insuline aan, hetgeen uiteindelijk zorgt voor versnelde vetopslag en de aanmaak van nieuwe vetcellen. Door de insulinepiek en vervolgens het insuline dal, zal je lichaam opnieuw om suikers vragen met als gevolg nog meer schommelingen (en dus meer eetlust). Zo ontstaat een cirkel van insuline pieken en dalen.

De meeste mensen verbranden na 18 u nog nauwelijks. Als je intensief sport of idd volop aan krachttraining doet (en dus ook meer spiermassa hebt) dan ligt dat natuurlijk anders. Maar de gemiddelde mens schuift om 18 u aan tafel om vervolgens op de bank te gaan hangen. Met als gevolg een energieoverschot in de avond. Om die reden is het beter het grootste deel van je kh overdag te eten en het 's avonds bij met name eiwitten (en vetten) te houden. Die houden je suikerspiegel gelijk en zorgen dat je langer vol zit. Kort gezegd: tel bij dit potje bankhangen de insulinepieken op zoals hierboven omschreven en het merendeel van je (witte) pasta gaat gaat richting je vetopslag. ;)

Heb je hier misschien ook bronnen van? Zou dit graag na willen lezen!
En evt titels van de auteurs die je noemde???

uhm

veel chocolade = hoge libido= veel coïtus= cardio?

misschien heft het elkaar op:p lol

Ik weet dat dit in BB land nog weinig voet aan de grond heeft gekregen/niet serieus genomen wordt, maar inmiddels is hiervoor al behoorlijk veel medisch bewijs.

Net omgekeerd. Vroeger dacht men bij BB veel meer in termen van glycemische index, geen suikers te laat op de avond etc, terwijl men daar nu net van aan het afstappen is. Omgekeerd van wat jij zegt dus.

Wat is precies medisch bewijs?

Lekker een blokje chocolade eten, als daardoor je voedingsschema beter vol te houden is. Maar maak dan wel eerst een voedingsschema, dan zie je vanzelf hoeveel kwaad het kan.

Merk zelf dat ik juist door dat ene blokje de gehele dag meer zin in chocolade krijg. Beter gelijk helemaal afkicken ;)

---------- Post toegevoegd Tue 21 Aug 2012 om 21:48 ----------

Je bloedsuikerspiegel flipt de pan uit waardoor het vet gelijk naar je heupen vliegt. Even serieus?

Na het lezen van dit topic was de enige conclusie die ik kon trekken dat iemand die het voor elkaar krijgt wetenschappelijk te onderbouwen dat vrouwen net zo gelukkig worden van sperma als van chocola. Dat hij een nobelprijs zal winnen.

En serieus.. chocolade verslaving? Gewoon discipline hebben om het niet te eten.

Inb4 KathleenRawr trouwens.

Maar verder zijn dit een hele hoop serieuze reacties op kansloze vraag. Als je bezig gaat met afvallen dan verdiep je je toch in hoe 't werkt? Zijn hier een enorme hoop stickies die precies uitleggen hoe je het beste kunt afvallen. Maakt geen reet uit wat je eet, zolang het maar minder is dan dat je nodig hebt. Als je het dan ook nog een beetje verantwoord wil doen, eet dan gezonde voeding en laat die vette zooi staan.

En chocoladeverslaving? Nog nooit van gehoord. Teveel vrouwenblaadjes gelezen misschien dat het nu tussen je oren zit? Weer een excuus om dik te zijn, want vrouwen kunnen nou eenmaal niet zonder chocola. Mannen niet zonder bier.

Verder zou ik zeggen, probeer een Cola Light te drinken, dan kan je zoveel chocola eten als je maar wilt! En natuurlijk shakies!

Alsjeblieft, als je een doel hebt, leer dan een beetje discipline aan. Of bij jij er ook zo eentje die na een crashdieet zegt dat alles er binnen twee weken weer aan zat omdat je je na het dieet direct weer vol hebt gestopt met ongezonde troep?

Welke vorderingen? :o

---------- Post toegevoegd Tue 21 Aug 2012 om 16:53 ----------

Wij vrouwen hebben het moeilijker met chocola weerstaan.. :p

Als je wat verder dan je neus kijkt en even de reacties doorneemt zie je dat er best een interessante discussie is ontstaan en dat er veel nog van elkaar kunnen leren. Die zelfingenomen houding mag je gewoon bij je houden.

pardon?!
"wij vrouwen" hebben het helemaal niet moeilijker met chocola weerstaan... dat is gewoon een kwestie van bewuste keuzes maken en je daaraan houden.
Dat jij die keuze niet wil maken is gewoon je eigen verantwoordelijkheid.
Als je bewust wil afvallen en aandacht geven aan gezonde voeding dan verdiep je je daarin en verstopt je niet achter dergelijke clichés.

Wil je er bewust voor kiezen toch met enige regelmaat chocola te eten dan kan dat ook als je ervoor zorgt dat het in de schema past... maar dan moet je er natuurlijk wel eerst een hebben.
Wil je niet verdiepen in gezonde voeding/ voedingsschema... geen punt. Eigen keus, eet lekker alles wat je wil en ga op je eigen gevoel af om af te vallen, is je tot nu toe ook gelukt... of het gezond is? doet er dan verder niet meer toe toch?

!!

Dat er een interessante discussie ontstaan is: is meer geluk dan wijsheid tante.
Niet door jouw briljante vraagstelling.. Laat ik het dan zo zeggen.
Als je een gozer was geweest: hadden ze dit topic afgefikt tot aan de grond. :D

pardon?!
"wij vrouwen" hebben het helemaal niet moeilijker met chocola weerstaan... dat is gewoon een kwestie van bewuste keuzes maken en je daaraan houden.
Dat jij die keuze niet wil maken is gewoon je eigen verantwoordelijkheid.
Als je bewust wil afvallen en aandacht geven aan gezonde voeding dan verdiep je je daarin en verstopt je niet achter dergelijke clichés.

Wil je er bewust voor kiezen toch met enige regelmaat chocola te eten dan kan dat ook als je ervoor zorgt dat het in de schema past... maar dan moet je er natuurlijk wel eerst een hebben.
Wil je niet verdiepen in gezonde voeding/ voedingsschema... geen punt. Eigen keus, eet lekker alles wat je wil en ga op je eigen gevoel af om af te vallen, is je tot nu toe ook gelukt... of het gezond is? doet er dan verder niet meer toe toch?

Ik ben het ermee eens dat het een bewuste keuze is. Ik dronk een hele tijd bier en kan je verzekeren dat eenmaal dat een gewoonte is het nog een stuk verslavender is dan chocolade. Heb dan op een dag besloten om alleen nog maar water te drinken. Vond een goed fysiek en zo gezond mogelijk lichaam belangrijker dan van dat bier genieten, dus maakte ik die keuze heel bewust. Hetzelfde voor junkfood, gewoon mezelf afgeleerd om het te kopen. Na een tijd mis je het het ook niet meer, je gaat gewoon meer en meer houden van andere voeding, waarvan je weet dat het gezond, lekker en goed voor je fysiek is.

Als ik het aangeboden krijg, of toevallig ergens ben dan ga ik niet zo strikt zijn om het altijd te weigeren, maar thuis komt het niet meer in huis. Het is discipline die je jezelf aanleert.

God hee, weer iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
- GI waarde is niet echt boeiend op het moment dat je combinaties maakt (eiwit en/of vet toevoegen). Dat je meer eetlust kan krijgen door pieken in de insuline is waar.
- Als je alleen je snelle carbs neemt zal er op het moment zelf misschien meer vet opgeslagen worden. Als je je vervolgens houdt aan kCal in vs kCal out zal het vet ook weer verbrand worden op andere momenten. Je lichaam heeft immers een bepaalde behoefte. Deze energie moet ergens vandaan komen.
- Dat je na 18 uur nog nauwelijks iets verbrand is onzin. Verdiep je eens in IF (leangains)en de protocollen die men daar beweren (met wetenschappelijke bronnen). Veelal is dit een regeltje voor mensen, zodat ze niet teveel kCals binnen krijgen op een dag en daardoor niet vetter worden.
- We zitten hier op een bodybuilding forum, niet op een bankhang-forum. Als mensen niet meer eten dan ze nodig hebben, worden ze niet dikker (tenzij starvation mode getriggerd wordt). Al zouden ze bij wijze van spreken 1 maaltijd van 2500 kcal vlak voor het slapen nuttigen (zonder te kotsen).
- Graag je wetenschappelijke bronnen prijs geven en anders liever geen "adviezen" geven met onjuiste informatie. :)

http://www.nu.nl/gezondheid/2887351/s-avonds-eten-maakt-niet-dikker.html

AMSTERDAM - Van ’s avonds laat eten zouden mensen aankomen, zo wordt altijd verteld. Volgens nieuw Duits onderzoek is dat onzin en maakt het niet uit wanneer er gegeten wordt.
Foto: Gezondheidsnet

Volgens een onderzoek van het Duitse Instituut voor Humane Voeding in Potsdam maakt het niet uit wanneer er gegeten wordt, maar alleen de hoeveel voedsel men eet.

"De timing van de voedselinname speelt totaal geen rol", zegt Gisela Olias, een voedingsdeskundige die meewerkte aan het onderzoek, in de Berliner Morgenpost. "Wie 's ochtends heel veel eet en vervolgens 's avonds honger leidt, heeft uiteindelijk evenveel calorieën opgenomen als wie zijn voeding gewoon verspreid heeft over de hele dag."

Afvallen

"Mensen die een vermageringsdieet volgen moeten dan ook niet denken dat ze zullen afvallen omdat ze 's avonds een maaltijd overslaan. Het is gewoon belangrijk dat je op niet meer calorieën inneemt dan dat je er verbrandt."

Ook de oude wijsheid dat je twee uur voor het slapengaan beter niets meer kunt eten trekken de Duitse onderzoekers in twijfel. Wie 's nachts eet verbrandt de opgenomen calorieën de volgende ochtend, zo stellen ze.

Toch adviseert Olias om 's avonds laat niet te veel te eten. Door het proces van de spijsvertering slapt men namelijk onrustiger.

Je hebt ook chocoladerepen zonder suiker !!! Dat scheelt ook

Terug
Naar boven