MuscleMeat

Kauwgom = bolle buik?

Nee, dat komt omdat je door kauwen het spijsverteringsstelsel activeert en dus honger veroorzaakt. Het is dan ook een mythe dat kauwgom honger stilt.
Ik dacht dat alleen smaak ansich (en zicht + reuk) daar verantwoordelijk voor waren (de cephalische fase), en dat de mechaniek van het kauwen in principe niks bijdraagt? Alhoewel; wel meer smaakperceptie wanneer je kauwt.

Ik dacht dat alleen smaak ansich (en zicht + reuk) daar verantwoordelijk voor waren (de cephalische fase), en dat de mechaniek van het kauwen in principe niks bijdraagt? Alhoewel; wel meer smaakperceptie wanneer je kauwt.

Succes met overtuigen van Sjors !

• Topic Starter Topic Starter
Door de zoetstoffen in kauwgom kan je buik gaan zwellen. Veel mensen reageren op sorbitol en xylitol.
Die reactie komt meestal vrij snel, dus je moet wel kunnen uitvogelen of je daar last van hebt.

Mhm, ok, erg bedankt voor je comment :)

Volgens mij zorgt kauwen direct voor een signaal naar de laterale hypothalamus en van daaruit wordt het spijsverteringsstelsel geactiveerd. Probleem is alleen dat waneer er niks gegeten wordt en honger ontstaat omdat de beweging er wel is, maar de voeding om te verteren ontbreekt.
Jij doelt op de chemoreceptoren die op je smaakpapillen zitten?

Volgens mij zorgt kauwen direct voor een signaal naar de laterale hypothalamus en van daaruit wordt het spijsverteringsstelsel geactiveerd. Probleem is alleen dat waneer er niks gegeten wordt en honger ontstaat omdat de beweging er wel is, maar de voeding om te verteren ontbreekt.
Jij doelt op de chemoreceptoren die op je smaakpapillen zitten?
Ja, signalering via de hypothalamus, die op zijn (of is het haar?:rolleyes:) beurt weer het PNS stimuleert en hiermee enkele klieren in de maag stimuleert. Naar mijn weten werkt dit alleen via chemoreceptoren wat betreft het gebeuren in de mond. Of dit ook mechanisch gestimuleerd wordt; nooit gelezen eerlijk gezegd (of wel en snel weer vergeten, endocriene signalering m.b.t. metabole regulatie vanuit perceptie heeft me nooit geboeid).

Thanks, ik ambieerde altijd al een positie bij de PVV.

The presence of food in the mouth stimulates nerve receptors both
mechanically and chemically through taste receptors to reinforce the stimulus
to saliva production.
Ok, ook mechanisch dus (al betreft dat dus speeksel productie, maar neem aan dat dat net als de chemoreceptoren ook de klieren in de maag stimuleert via het PNS).

PS mesoectosaurus, ik weet wanneer ik me op glad ijs bevind wat betreft kennis, en dat was in dit geval dus zo, vandaar m'n politiek correcte toevoeging.

Laatst bewerkt:
haha nice! daar ga ik maandag me dieetende mannelijke collega mee om zijn oren slaan, hij eet het de hele dag door om zijn honger te stillen.

denk dat hij last heeft van orale fixatie.... constant iets in de mond willen hebben, wat ook eten kan zijn :P dan beter een kauwgom lijkt me

Sportlife is bij mij standaard opgezette buik etc. Met stimorol geen last van. Reageer blijkbaar niet goed op een zoetstof die wel in sportlife zit en niet in stimorol.

Terug
Naar boven