Fitness Seller

'Kinderen gaan te weinig naar de tandarts'

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13
AMSTERDAM - Een op de vijf kinderen komt niet of te weinig bij de tandarts. Veel kinderen met gaatjes worden daardoor niet behandeld. Dat meldt de NOS zaterdag.
Volgens een onderzoek van TNO en de Nijmeegse Radbouduniversiteit wordt bij 90 procent van de 5-jarigen niets gedaan aan gaatjes. De Nederlandse Maatschappij tot bevordering van Tandheelkunde (NMT) noemt dit zorgwekkend.

Mogelijk denken ouders dat gaatjes in het melkgebit niet erg zijn, omdat de kinderen nog moeten wisselen. Dat is volgens de NMT een misvatting. Volgens de organisatie moeten de overheid en verzekeraars actie ondernemen, aldus de NOS.

"We maken ons grote zorgen om de groep kinderen die nooit naar de tandarts komt", zegt woordvoerder Rob Dortmundt van NMT. Van die twintig procent heeft een kwart volgens Dortmundt een 'echt heel slecht gebit'. "Daarbij zijn soms wel tien tanden aangetast. Wij willen dan ook dat kinderen vanaf twee jaar al naar de tandarts komen." Er zijn volgens Dortmundt gevallen bekend van 2-jarigen die vanwege hun verpeste gebit onder narcose moeten worden behandeld.

Gaatjes

Zeven jaar geleden bleek al uit TNO-onderzoek dat negentig procent van de gaatjes bij 5-jarigen niet wordt behandeld. In 2003 bleek uit een onderzoek onder 9-jarigen dat 65 procent van de gaatjes niet wordt behandeld. Dinsdag wordt een nieuw onderzoek gepresenteerd van TNO en de Radboud Universiteit over de prestaties van jeugdzorginstellingen, waaronder jeugdtandartsen.

Verzekeraars

De NMT vraagt zorgverzekeraars mee te helpen aan het benaderen van kinderen die niet naar de tandarts komen. "Tandartsen weten niet welke kinderen het zijn, maar de verzekeraars kennen die kinderen wel. Zij kunnen ons helpen die groep te bereiken. Verzekeraars zouden ook moeten meewerken aan preventieve maatregelen." Volgens Dortmundt kiezen ouders er in het nieuwe zorgstelsel vaker voor om minder regelmatig of helemaal niet naar de tandarts te gaan om zo kosten te besparen.

Voorlichting

De NMT wil dat de overheid weer geld uittrekt voor nieuwe voorlichtingscampagnes over tandverzorging. "De politiek moet weer verantwoordelijkheid nemen en gerichte campagnes beginnen", vindt Dortmundt. Volgens hem werken landelijke campagnes als 'Snoep verstandig, eet een appel' uit de jaren tachtig niet langer. "Je moet je tegenwoordig bijvoorbeeld specifiek richten op 12- en 13-jarige Marokkaanse jongeren."

ANP

:rolleyes:

Het klopt niet helemaal.
Tandartsen willen bij controle vaak een gaatje niet behandelen omdat het A toch een melkgebit betreft
B te veel tijd neemt ( kinderen worden nogal wild bij pijn weet het nog van mezelf )
Het ligt veelal niet aan het kind omdat hij/zij te weinig komt.
Meer omdat de tandarts niet wil!

Tja zonde je gebit bepaald je hele uiterlijk.
DE TANDARTS ZOU OOK VOOR VOLWASSENEN VOLLEDIG VERGOED MOETN WORDEN!!MAAR DIE VLIEGER GAAR HIER IN NEDERLAND NIET OP!!;)

VOOR KINDEREN WORD HET WEL VOLLDEDIG VERGOED IS DUS GEMAKZUCHT VAN DE OUDERS DIE NIET GAAN.

Bij mij word het tot 450€ vergoed althans de extra ingrepen.
Voor de controle word 75% vergoed, maar heb die 450 euri er al bijna doorheen.
En dat in 1 jaar :eek:
Bij een controle moesten ze een foto maken á 70 euri, 6 gaatjes waarvan 1 nieuwe en 5 lekke vullingen en 1 extractie plus hechten.
Tandsteen verwijderen doet de tandarts ook niet meer, maar daarvoor moet je naar de mondhygiënist(e).
Ze bieden je een plaque test aan ik dacht het word aangeboden het is gratis op de factuur stond mooi 17,50€.
Voor een goed gebit moet je eigenlijk 2x per jaar heen, maar het kost je klauwen vol geld voor een 2e behandeling en eventuele nabehandelingen kun je mits je eigen risico of verzekerde bedrag niet overtroffen zelf dokken.

De tandarts is ****ing eng dus ze hebben groot gelijk.

Ach joh best eng die tandarts mijn dochters hebben ook wel eens hun mond niet open willen doen maar ze wennen er wel aan.

Nee je moet ze met een verrot gebit door het leven laten gaan dan ben je lekker
verantwoord bezig als ouders.

Het belang van een goed gebit word al eens over het hoofd gezien.
Met kinderen moet je van jongs af aan 1 x per jaar naar de tandarts, dan wennen ze er aan en snappen ze dat je als regelmatige bezoeker weinig te vrezen hebt.

waar zijn die ouders in godsnaam mee bezig dan???

Als je kind al op 2 jarige leeftijd al en gebit heeft wat volledig verkloot is.

de ouders van tegenwoordig echt af en toe :(

Als kinderen wat minder zouden snoepen en 2 maal daags netjes hun tanden poetsen zouden er geen gaatjes zijn.

tis wel stervensduur.

magoed het dochtertje van mijn baas ook dat wil haar tanden niet poetsen en heeft dus nu een vrij verkloot gebit, en m'n baas zegt ja ze wil het niet, dan dwing je zo'n kind toch, je gebit is toch een soort van visitekaartje.

MIjn dochter gaat ieder half jaar en ga zelf ook ieder half jaar :D

tis wel stervensduur.

magoed het dochtertje van mijn baas ook dat wil haar tanden niet poetsen en heeft dus nu een vrij verkloot gebit, en m'n baas zegt ja ze wil het niet, dan dwing je zo'n kind toch, je gebit is toch een soort van visitekaartje.

dan ben je echt een slappe lul zonder ruggengraat zeg...

Het begint veelal als de kids de fles krijgen en die mierzoete yogi dranken krijgen.
Heb toen een artikel gelezen dat het proces van tandproblemen dan al begint.
Mn zus had een tandarts die haar gebit heeft verpest en die van haar oudste dochter.
Het was een Joegoslavische tandarts, maar wat hij heeft gedaan lijkt meer op het werk van een kampbeul.
Mn nichtje kwam er nog redelijk goed vanaf ( melkgebit ) maar mn zus heeft nu een prothese door die zak.

• Topic Starter Topic Starter
Het toverwoord is Roosvicee zegt mijn tandarts.
Veel kinderen krijgen van heel jongs af aan Roosvicee in hun flesje.
Dat is tandenverneuker nummer één.

Verder is de zoete (snoep)cultuur bij met name Turken en Marokkanen een reden waarom zij veel klachten hebben.
Wat de NL ouders betreft: De verrotte gebitjes zijn onderdeel van de falende opvoeding die je steeds vaker om je heen ziet en in de kranten leest.
Instanties kunnen de vraag om opvoedinghulp nietaan, overal zie je jengelende kinderen en ouders die aan elke schreeuw of mauw toegeven.

Als ze maar stil zijn, dat telt. Dus geven we ze alles. Net opgevoede kindertjes die weten hoe het hoort en beleefd zijn tegen anderen zijn bijna zeldzaam geworden.

Als ik soms kijk naar het gebit van mensen ga ik bijna over m'n nek... Iedereen zou naar de tandarts moeten gaan

de tandarts is overrated - ze hebben groot gelijk

Terug
Naar boven