Fitness Seller

Sticky Klassieke Muziek

:o youp van het hek had het in zijn laatste show over klassieke muziek, hij liet ook wat dingen horen en wat ik hoorde klonk erg mooi, was Scarlatti: Sonatas, gespeeld door Ivo pogorelich, kan het alleen nergens te downloaden vinden :(

Bij een film vind ik het geweldig een goed klassiek nummer, maar vreemdgenoeg doet het me niets op andere momenten. Maar dat gaat eigenlijk op voor heel wat andere muziek. Eén ding is zeker: klassiek straalt kwaliteit uit, en dat kan je van al die crap die je de laatste jaren op de radio te horen krijgt niet zeggen.

Klassiek is zeker kwaliteit, al diegene die zeggen dat klassiek muziek voor mietjes is..weten niet waar ze het over hebben.
Ik blijf het een vreemde uitlating vinden, zeggen dat je niet van klassieke muziek houdt. :roflol: Dat is net zoiets als zeggen dat je niet van geluid houdt. Er is zoveel verschil & variatie in dat soort muziek, en het is niet allemaal eeuwen oud.

Die Adagio For Strings van Barber owned echt wel de pannen van het dak.
Gewoonweg prachtig, zondermeer.

Ik hou zelf erg van de pianoconcerten van Schubert (impromptus 1 t/m 8)....

Geef mij maar Mozart!
Op het gebied van klassiek muziek, moet ik me nog enorm in verdiepen.

Heeft iemand een tip, van welke klassieke albums die door een groot groep wel gewaardeerd kan worden? Die gewoon echt goed zijn?

Ik heb er niet veel verstand van maar heb onlangs Chopin 'ontdekt', echt prachtig. Heb wat random klassieke stukken van de bekende namen op m'n pc staan maar het is een moeilijk toegankelijke wereld voor leken in mijn beleving. Ben vooral gecharmeerd van donkere pianostukken en minder van strijkinstrumenten.

Heeft iemand een tip, van welke klassieke albums die door een groot groep wel gewaardeerd kan worden? Die gewoon echt goed zijn?

Albums? Je bedoelt dus verzamelalbums met meerdere componisten?

In principe doen :

Bolero - Ravel
Tsjaikovski - Zwanenmeer en Ouverture 1812
Beethoven - 5de en 9de symfonie en Fur Elise
Vivaldi - 4 jaargetijden
Orff - Carmina Burana
Wagner - Ring des Nibelungen
Stravinsky - Lenterite
Grieg - Peer Gynt
Bizet - Carmen
Pachelbol - Canon
Air - Bach

het meestal wel goed bij de massa. Dit soort werken vind je vaak op verzamelalbums.

Maar er is genoeg toegankelijk klassiek werk te vinden. Schubert, Beethoven, Bach, Dvorak, Mozart, Handel, Haydn, Chopin, Vivaldi etc hebben zoveel gecomponeerd dat je vanzelf wel toegankelijk werk vind.

Hier kan je een lijst vinden van werken die over het algemeen zeer toegankelijk zijn :

http://www.digitaldreamdoor.com/pages/best-classic-wks.html

Niet helemaal passend in dit topic maar wel 1 van de meest toegankelijk stukken ooit geschreven :

http://www.youtube.com/watch?v=LlLPLO90fSk

Smetana - Ma Vlast. Zelf in Praag live gespeeld gezien en een zeer toepasselijk nummer aangezien het betrekking heeft op het Bohemen waar Smetana woonde. Als je de muziek hoort zie je de velden van Tsjechie aan je voorbij trekken en de Moldau stromen. Althans ik wel :D

Laatst bewerkt:
Klassiek muziek, is ook zo enorm gevarieerd.
Vandaar dat het zo moeilijk is om heel selectief te worden.
Hoe zou je evt. kunnen beginnen, om namen te vinden; die je echt goed smaken?
Karma voor tips uiteraard!

EDIT: KARMA voor Eric!! Bedankt dude.
Edit: Je moet wat Karmapunten verdelen over andere gebruikers voordat je EricR opnieuw punten kan geven. ????

Adagio for strings zeker weten het mooiste nummer BigT, de gezongen versie van een heel bekend engels koor is ook prachtig ! Ik kom alleen niet meer op de naam..

Klassiek is net bier, begin met het lichtere werk tot je klaar bent voor de zwaardere bieren. Het is in principe een ontdekkingsreis die nooit ophoudt.

Als je eenmaal bij de werken beelden kan ophalen en het motief goed in je hoofd blijft hangen is het tijd om door te gaan naar het wat zwaardere en minder toegankelijke werk. Maar over het algemeen is het toch het prettigst om te luisteren naar de absolute topstukken.

Zoiets als dit :

http://www.youtube.com/watch?v=-GWMApWKQIY

6de van Beethoven, Pastorale symfonie.

Een perfect lentestuk of voor de zondagochtend. Zeer levendige symfonie waarin de natuur in alle facetten aan bod komt. Is overigens ook zo door Beethoven geschreven en bedoeld.

Albums? Je bedoelt dus verzamelalbums met meerdere componisten?

In principe doen :

Bolero - Ravel
Tsjaikovski - Zwanenmeer en Ouverture 1812
Beethoven - 5de en 9de symfonie en Fur Elise
Vivaldi - 4 jaargetijden
Orff - Carmina Burana
Wagner - Ring des Nibelungen
Stravinsky - Lenterite
Grieg - Peer Gynt
Bizet - Carmen
Pachelbol - Canon
Air - Bach

het meestal wel goed bij de massa. Dit soort werken vind je vaak op verzamelalbums.

Maar er is genoeg toegankelijk klassiek werk te vinden. Schubert, Beethoven, Bach, Dvorak, Mozart, Handel, Haydn, Chopin, Vivaldi etc hebben zoveel gecomponeerd dat je vanzelf wel toegankelijk werk vind.

Hier kan je een lijst vinden van werken die over het algemeen zeer toegankelijk zijn :

http://www.digitaldreamdoor.com/pages/best-classic-wks.html

Niet helemaal passend in dit topic maar wel 1 van de meest toegankelijk stukken ooit geschreven :

http://www.youtube.com/watch?v=LlLPLO90fSk

Smetana - Ma Vlast. Zelf in Praag live gespeeld gezien en een zeer toepasselijk nummer aangezien het betrekking heeft op het Bohemen waar Smetana woonde. Als je de muziek hoort zie je de velden van Tsjechie aan je voorbij trekken en de Moldau stromen. Althans ik wel :D

:finger:

het is pachelbel

Is dat liedje van de film 'Saw' ook klassiek?

Terug
Naar boven