Fitness Seller

Kleine poll over wel wel/niet squaten met iets onder je hielen.

Peiling Peiling Maak je gebruik van een verhoging onder je hielen tijdens de squat

• Totaal stemmers
    172
Ik squat altijd op Allstars, vind ik het fijnste. Platte zool, veel grip, staat gewoon stevig. Iets onder de hak vind ik niet nodig, doe het ook nooit.

• Topic Starter Topic Starter
Schoen met hakt voelt totaal anders aan dan een schijfje onder je voeten.

Imo maakt dat niet uit als je je voeten zodanig op bv een plankje plaatst dat de ondersteuning overeenkomt met die van een harde hak.

Maar daar gaat het me niet om, waar het mij om gaat is of trainen met schoenen die een hoogteverschil creeeren tussen voetzool en hiel overeenkomt met trainen waarbij je de combi fitnessschoentjes met een platte zool + een verhoging gebruikt (er van uitgaand dat het hoogteverschil eender is).

Maw kan je wel zeggen dat je plat squat als je schoenen met een verhoogde hiel gebruik? (plat = plat, verhoging = verhoging, hoe die ook onstaan is)

Waar het mij omgaat is dat er waneer iemand plaatst dat hij iets onder z'n hielen doet tijdens de squat er altijd een berg reacties zijn dat je dat niet moet doen, maar als ik naar de PL en OL hoejk kijk dan zie ik speciale schoenen met een behoorlijke hak (in verglijking met gewone vlakke sportschoenen) die ook nog eens hard is.

Zullen ze in die takken van KT niet voor niets gebruiken en eigenlijk is dit dus hetzelfde als vlake fitnessschoentjes met een schijfje onder je hielen.

BTW, ik squat tegenwoordig op bergschoenen.

Krachttrainers doen dat omdat je nu eenmaal stabieler staat met oly schoenen bij close stance waardoor je dus meer gewicht aan kan.
Vergeet trouwes niet dat gewichtheffers ook snatches en cleans doen. Het is wel handig als je schoenen hebt waardoor je moeilijker achterover valt als je een gewicht boven je hoofd trekt.

imo, is het vrij nutteloos om te squatten met oly schoenen omdat je geen normale rom kan maken bij squat. Dan moet je gwn dat probleem oplossen
door te stretchen ipv het te omzeilen. Het is nu niet alsof je daar zoveel verschil uithaalt qua spieractivatie.

En btw, ik denk wel dat er verschil is tussen plankje onder de voeten en oly schoenen. Dat plankje moet je immers steeds verleggen als je je stance verandert (tenzij je daar een systeem voor hebt :rolleyes:). Gewoon onhandig dus.

Imo maakt dat niet uit als je je voeten zodanig op bv een plankje plaatst dat de ondersteuning overeenkomt met die van een harde hak.
Ik weet niet, bij de oly schoenen staan je voeten anders. Daar loopt de hak schuin tot die de grond raakt bij de tenen (wigvormig noemen ze dat zeker?) en bij het blokje is er een duidelijke grens van het blokje waarna de voet er een beetje 'af valt'. Of heeft dat blokje dezelfde vorm als de hak in de schoenen?

Maw kan je wel zeggen dat je plat squat als je schoenen met een verhoogde hiel gebruik? (plat = plat, verhoging = verhoging, hoe die ook onstaan is)

Probably not, maakt dat uit ???

Laatst bewerkt:
Krachttrainers doen dat omdat je nu eenmaal stabieler staat met oly schoenen bij close stance waardoor je dus meer gewicht aan kan.
Vergeet trouwes niet dat gewichtheffers ook snatches en cleans doen. Het is wel handig als je schoenen hebt waardoor je moeilijker achterover valt als je een gewicht boven je hoofd trekt.

imo, is het vrij nutteloos om te squatten met oly schoenen omdat je geen normale rom kan maken bij squat. Dan moet je gwn dat probleem oplossen
door te stretchen ipv het te omzeilen. Het is nu niet alsof je daar zoveel verschil uithaalt qua spieractivatie.

Juist wel, door een verhoogde hak, plankje of wat dan ook maar je meer gebruik van je quads dan bvb kuitspieren. Aangezien je quads bij deze beweging veel meer kracht kunnen leveren dan je kuiten is het handig om deze zo veel mogelijk aan te spreken.

Je kunt dit voor jezelf makkelijk uittesten op een squatmachine. Squat maar een met je gehele voet op de plaat en daarna met je tenen erboven uit. Mss is dit "experiment" niet mogelijk bij elke machine.

Die paar graden op een ROM maken juist minder uit.

Juist wel, door een verhoogde hak, plankje of wat dan ook maar je meer gebruik van je quads dan bvb kuitspieren. Aangezien je quads bij deze beweging veel meer kracht kunnen leveren dan je kuiten is het handig om deze zo veel mogelijk aan te spreken.

Je kunt dit voor jezelf makkelijk uittesten op een squatmachine. Squat maar een met je gehele voet op de plaat en daarna met je tenen erboven uit. Mss is dit "experiment" niet mogelijk bij elke machine.

Die paar graden op een ROM maken juist minder uit.

Mja ok, quads zullen we meer aangesproken worden maar maakt dat echt uit?
Alsof quads niet groeien van gewone squats.
Squatten met een hak is gewoon een zoveelste variant op gewoon squatten en niet essentieel bij trainen voor massa, imo.
In mijn ervaing zijn squats met een hak trouwens moeilijker om correct uit te voeren. Ik buig meer naar voor daarbij, wat bij zware sets meestal leidt tot een goodmorningsquat.

btw, I'll never use the 'squatmachine' :p Barbell squats forever :hedbang:

mn trainer had me int begin ook aangeraden om te squatten met een plankje onder mn hielen, heb ik dan ook gedaan..
maar sinds aantal maanden squat ik gewoon zonder en dit bevalt me stukken beter!!

Gewoon nike sportschoenen voor fitness, gaat prima. Die plankjes dat is imo grote onzin, je spier past zich automatisch aan en wordt langer zonder plankje. Met plankje krijg je het hoge hakken effect en verkort de pees/spier, wat alleen slecht is.

nee.

Rippetoe zegt: "Placing a block under the heels allow the knee and hips to move forward, compensating for a lack of hamstring flexibility. This of course, merely allows you to postpone solving the problem that makes the block helpful."

Staat ook wel wat meer info bij, als mensen het echt willen weten kan ik het een keertje typen ofzo? :P

sorry moet beken dat ik schijfjes gebruik
Hamstrings zijn te kort
heb jaren gerekt en gestrekt,gekickboxen gedaan
Kwam jaren niet boven de 100 kg
gebruik nu schijfjes.buig binnen een half jaar 8x150 en 1x170
wil dit jaar boven de 200 kg komen
Maar gaat het toch weer eens proberen zonder schijfjes deze week

Sommige pro's zeggen dat je meer "sweep" krijgt als je iets onder je voeten ligt

alleen de 1e weken toen ik begon.
2 schijven onder me hielen.

wil alleen even zeggen dat ik 10kg in sets vooruit ben gegaan door simpelweg mijn sport/hardloopschoenen te vervangen door oldskool platte zaalschoenen en elke dag hamstring oprekken.

Met een houten plaatje onder men schoenen heb ik persoonlijk meer evenwicht :)

Mja ok, quads zullen we meer aangesproken worden maar maakt dat echt uit?
Alsof quads niet groeien van gewone squats.
Squatten met een hak is gewoon een zoveelste variant op gewoon squatten en niet essentieel bij trainen voor massa, imo.
In mijn ervaing zijn squats met een hak trouwens moeilijker om correct uit te voeren. Ik buig meer naar voor daarbij, wat bij zware sets meestal leidt tot een goodmorningsquat.

btw, I'll never use the 'squatmachine' :p Barbell squats forever :hedbang:

Ik denk in beweging, verplaatste gewicht, etc. Niet in spiermassa.
Maar in dat geval denk ik dat iemand met achterlopende quads zijn voordeel kan halen uit squaten met een plankje, ware het niet dat meestal de kuiten nog meer achter lopen op de quads dus je toch beter zonder plankje kunt squaten.
Daarnaast is iedereen verschillend, als je naar een hardloopbeweging kijkt grofweg kun je mensen indelen in 3 categorien. Voorvoet, middenvoet en achtervoet landers. Dit betekend dat deze mensen vooral met dit deel van de voet landen in hardloop beweging.

Ik denk dat voorvoetlanders ( en dit is het kleinste percentage) het meeste baat hebben bij squaten met een verhoging, omdat je bij een squat juist met je hakken moet afzetten.

Terug
Naar boven