- Waardering
- 234
- Lengte
- 1m94
- Massa
- 118kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Schoen met hakt voelt totaal anders aan dan een schijfje onder je voeten.
Waar het mij omgaat is dat er waneer iemand plaatst dat hij iets onder z'n hielen doet tijdens de squat er altijd een berg reacties zijn dat je dat niet moet doen, maar als ik naar de PL en OL hoejk kijk dan zie ik speciale schoenen met een behoorlijke hak (in verglijking met gewone vlakke sportschoenen) die ook nog eens hard is.
Zullen ze in die takken van KT niet voor niets gebruiken en eigenlijk is dit dus hetzelfde als vlake fitnessschoentjes met een schijfje onder je hielen.
BTW, ik squat tegenwoordig op bergschoenen.
). Gewoon onhandig dus.Ik weet niet, bij de oly schoenen staan je voeten anders. Daar loopt de hak schuin tot die de grond raakt bij de tenen (wigvormig noemen ze dat zeker?) en bij het blokje is er een duidelijke grens van het blokje waarna de voet er een beetje 'af valt'. Of heeft dat blokje dezelfde vorm als de hak in de schoenen?Imo maakt dat niet uit als je je voeten zodanig op bv een plankje plaatst dat de ondersteuning overeenkomt met die van een harde hak.
Maw kan je wel zeggen dat je plat squat als je schoenen met een verhoogde hiel gebruik? (plat = plat, verhoging = verhoging, hoe die ook onstaan is)

Krachttrainers doen dat omdat je nu eenmaal stabieler staat met oly schoenen bij close stance waardoor je dus meer gewicht aan kan.
Vergeet trouwes niet dat gewichtheffers ook snatches en cleans doen. Het is wel handig als je schoenen hebt waardoor je moeilijker achterover valt als je een gewicht boven je hoofd trekt.
imo, is het vrij nutteloos om te squatten met oly schoenen omdat je geen normale rom kan maken bij squat. Dan moet je gwn dat probleem oplossen
door te stretchen ipv het te omzeilen. Het is nu niet alsof je daar zoveel verschil uithaalt qua spieractivatie.
Juist wel, door een verhoogde hak, plankje of wat dan ook maar je meer gebruik van je quads dan bvb kuitspieren. Aangezien je quads bij deze beweging veel meer kracht kunnen leveren dan je kuiten is het handig om deze zo veel mogelijk aan te spreken.
Je kunt dit voor jezelf makkelijk uittesten op een squatmachine. Squat maar een met je gehele voet op de plaat en daarna met je tenen erboven uit. Mss is dit "experiment" niet mogelijk bij elke machine.
Die paar graden op een ROM maken juist minder uit.
Barbell squats forever 

Mja ok, quads zullen we meer aangesproken worden maar maakt dat echt uit?
Alsof quads niet groeien van gewone squats.
Squatten met een hak is gewoon een zoveelste variant op gewoon squatten en niet essentieel bij trainen voor massa, imo.
In mijn ervaing zijn squats met een hak trouwens moeilijker om correct uit te voeren. Ik buig meer naar voor daarbij, wat bij zware sets meestal leidt tot een goodmorningsquat.
btw, I'll never use the 'squatmachine'Barbell squats forever
![]()