- Waardering
- 12.367
Kamer akkoord met recht op thuiswerken
Een meerderheid in de Eerste Kamer gaat akkoord met de initiatiefwet Flexibel Werken. VVD en SP blijven kritisch op het wetsvoorstel van Tweede Kamerleden Van Hijum (CDA) en Voortman (GroenLinks). Het parlement ging in de herfst akkoord met de wet, die werknemers het recht geeft om een verzoek voor thuiswerk of flexibele werktijden in te dienen.
Werknemers kunnen thuiswerken niet afdwingen, maar de werkgever moet een verzoek wel ‘serieus overwegen’. Werkgevers die een verzoek tot flexibeler werktijden weigeren, moeten kunnen aantonen dat het ingaat tegen het bedrijfsbelang.
Ik zeg vereis bij het weigeren van thuiswerken ook dat aantoonbaar bedrijfsbelang.
Denk je eens in hoeveel dit aan moderne maatschappelijke problemen zou oplossen. Letterlijk alle kantoorwerkers lekker thuis laten blijven.
Hoeveel minder co2 uitstoot, hoeveel minder fijnstof, hoeveel minder kantoorpanden, hoeveel meer ruimte voor natuur, minder files, minder ov, meer roomwuinte. Mensen ook echt aanwezig laten zijn in de opvoeding van hun kinderen. Meer vrije tijd en minder stress. Ik zie de utopie al voor me.
Waar kan ik m'n miljoenen lobbygeld krijgen voor dit idee?