MuscleMeat

Sticky Klimaat(verdragen) Topic

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.261
Interessante materie die ik tegen kom wat betreft milieu/klimaat vervuiling plaatsen om te delen of later zelf makkelijk terug te kunnen vinden vind ik wel nuttig(ger).

Zal hij sportief of de twitter reacties reageren denk je?
Twitter? Misschien, wat jou het beste lijkt. Ik zou het gewoon oprecht brengen. Zo'n vent krijgt wel meer berichten en die zullen misschien wel regelmatig vooringenomen klinken. Als je dan wilt opvallen zal je je wat neutraal moeten opstellen denk ik. De man heeft toch wel een e-mail. Telephone:+31 20 598 2610

Interessante materie die ik tegen kom wat betreft milieu/klimaat vervuiling plaatsen om te delen of later zelf makkelijk terug te kunnen vinden vind ik wel nuttig(ger).

Zal hij sportief of de twitter reacties reageren denk je?
WTF is klimaatvervuiling?

Jij hebt ook zo je belangen, verbiedt het morgen en je komt er achter dat het in ontzettend veel producten verwerkt wordt, het bedrijf waar ik werkt doet niets me PFAS, PFOA of dat soort materiaal ,dus wat dat betreft is het juist een mooie business opportunity om alternatieven te bedenken als het met meer geproduceerd mag worden.

In de basis heb je gelijk, maar er zijn zaken waar we ons meer zorgen om kunnen/zouden moeten maken en dat is de wat Katan wil zeggen met het artikel.
Maar als je je wel al aan goede lifestyle keuzes houdt heb je je alleen nog/alsnog zorgen te maken om deze vervuiling die je onontkoombaar aangedaan wordt.

En hoe ga jij je leven inrichten zonder gebruik te maken van materialen waarbij je PFAS nodig hebt in de productieketen?

Twitter? Misschien, wat jou het beste lijkt. Ik zou het gewoon oprecht brengen. Zo'n vent krijgt wel meer berichten en die zullen misschien wel regelmatig vooringenomen klinken. Als je dan wilt opvallen zal je je wat neutraal moeten opstellen denk ik. De man heeft toch wel een e-mail. Telephone:+31 20 598 2610
Hij gaat het nog druk krijgen op alle neutrale twitter reacties te reageren. Wie weet komt hij er nog op terug. Dat zou heel mooi zijn. Had al wel tijd om te reageeren dat hij tenminste niet bang voor z'n baan hoeft te zijn. Gelukkig maar, als mensen daadwerkelijk gevolgen zouden ervaren aan hun professionele/autoritaire uitspraken zou dat natuurlijk zonde zijn.

En hoe ga jij je leven inrichten zonder gebruik te maken van materialen waarbij je PFAS nodig hebt in de productieketen?
Niet, daarom zeg ik ook onontkoombaar. Daarom moeten overheden daar juist wat aan laten doen. Bedrijven moeten gewoon de verantwoordelijkheid voor hun vervuiling opgedragen krijgen en zorgen dat het niet in de eindproducten zit en afval degelijk verwerkt wordt.

Jij was toch voorstander van een individualistische samenleving en de overheid was toch veel te links. Nu moet de overheid van jouw alles aan banden leggen en bedrijf moeten hun verantwoording nemen. Please make up your mind.

Jij was toch voorstander van een individualistische samenleving en de overheid was toch veel te links. Nu moet de overheid van jouw alles aan banden leggen en bedrijf moeten hun verantwoording nemen. Please make up your mind.
De enige taak van de overheid is rechten/vrijheid van z'n burgers beschermen. Tegen invasie van buitenaf (zelfbeshcikkingsrecht > cultureel- en economisch protectionisme) en tegen vervuiling van bedrijven en uitbuiting op de arbeidsmarkt. En natuurlijk gewoon strafrecht etc.

Uitvoering van de regulering/controles kan wellicht efficiënter door private bedrijven. Die moeten dan namelijk resultaten garanderen en daarin transparant zijn terwijl overheid is gemotiveerd tot corruptie en leugens om gegarandeerd geld toe te blijven eigenen. Ik weet niet hoe dat nu precies tot in detail verdeeld wordt maar daar is dus nog wat links/rechts denkbalans op te maken.

Bedrijven subsidies geven en buitenlandse invloeden importeren om lokale marktwaarde te verstoren is te links, gaat tegen vrijheid en mensenrechten in. Is denk ik ook een iets andere definitie van links/rechts dan gangbaar is in de media gezien zij partijen die grote multinationals steunen rechts noemen?

Ik kom misschien wel terug op uitkeringen te links vinden. Zat namelijk te denken dat die mensen dat geld namelijk moeten uitgeven om te overleven, wat het in feite een belastingteruggave maakt voor de ondernemers die in primaire behoeftes voorzien. Zit je wel weer met hoe dat uitbuiting op de huur/woning markt stimuleert, maar daar hoort de wet tegen te beschermen.

De enige taak van de overheid is rechten/vrijheid van z'n burgers beschermen. Tegen invasie van buitenaf (cultureel- en economisch protectionisme) en tegen vervuiling van bedrijven en uitbuiting op de arbeidsmarkt.
Dit wordt weer paradoxaal.

? Hoe? Je bedoelt vrij ondernemen? Je vrijheid eindigt natuurlijk waar rechten van anderen beginnen, je bent niet vrij om geweld te plegen tegen anderen. Je mag me niet dwingen te werken en je mag m'n drinkwater niet vervuilen. Vrije markt kapitalisme draait dan ook op vrijwillige uitwisseling.

Vrijheid van de één leidt automatisch tot beperking van de ander. Want als ik iets wil produceren, zeg Teflonpannen, dan gaat mij buurman zeuren over PFAS en als mijn buurman een kippenboer is g ik weer zeuren over fijnstof en ammoniak.

• Like
Waarderingen: Vonk
Vrijheid van de één leidt automatisch tot beperking van de ander. Want als ik iets wil produceren, zeg Teflonpannen, dan gaat mij buurman zeuren over PFAS en als mijn buurman een kippenboer is g ik weer zeuren over fijnstof en ammoniak.
Leid tot conflict, niet perse beperking. Je bent vrij om teflonpannen te produceren als je er maar voor zorgt dat je geen PFAS in je buurman stopt, en vice versa mag hij kippen houden als hij maar geen ammoniak uitstoot. Of je moet met elkaar afspreken dat dat wel mag, eventueel tegen een vergoeding. Als je je daar niet aan houd moet je bij de rechtstaat terecht kunnen om je vrijheid af te laten dwingen. Waar die faalt nemen mensen het recht zelf in hand. Zo ies natoer.

Ik heb geen toestemming gegeven om mijn water te laten vervuilen of mijn volk te laten vervangen, dus denk maar door waar dat toe leid.

Interessanter (moeilijker) wordt het wanneer je iemand niet direct dwingt, maar de (markt)omstandigheden zo zijn dat diegene eigenlijk geen keuze heeft. Bijvoorbeeld in het geval van uitkeringen kun je het morele argument maken dat je mensen geen voorwaarde van werk zoeken kunt opdwingen omdat ze in een moderne maatschappij daarvan afhankelijk zijn voor hun levensbehoeften en dus geen vrije keus hebben en het een vorm van dwangarbeid wordt.

Je kunt het ook doortrekken naar dat we van nature vrij zouden zijn om van het land te leven, zelf ergens een huis te bouwen, etc. en dat de overheid/bedrijven deze vrijheid afnemen zonder compensatie daarvoor. Die zouden dat af moeten kopen.

Laatst bewerkt:
Je bent vrij om teflonpannen te produceren als je er maar voor zorgt dat je geen PFAS in je buurman stopt, en vice versa mag hij kippen houden als hij maar geen ammoniak uitstoot.
Gaat allebei niet lukken, dus is het een beperking.

Ik heb geen toestemming gegeven om mijn water te laten vervuilen of mijn volk te laten vervangen
Waar haal jij het recht vandaan om water toe te eigenen, en waar haal jouw volk het recht vandaan om een zich een plaats op aarde toe te eigen en anderen de toegang te ontzeggen?

Bijvoorbeeld in het geval van uitkeringen kun je het morele argument maken dat je mensen geen voorwaarde van werk zoeken kunt opdwingen omdat ze in een moderne maatschappij daarvan afhankelijk zijn voor hun levensbehoeften en dus geen vrije keus hebben en het een vorm van dwangarbeid wordt.
Ontneem ze de dwang om werk te zoeken, maar ontneem ze dan ook gelijk het recht op een uitkering. Fine by me.

Uitvoering van de regulering/controles kan wellicht efficiënter door private bedrijven. Die moeten dan namelijk resultaten garanderen en daarin transparant zijn terwijl overheid is gemotiveerd tot corruptie en leugens om gegarandeerd geld toe te blijven eigenen. Ik weet niet hoe dat nu precies tot in detail verdeeld wordt maar daar is dus nog wat links/rechts denkbalans op te maken.
Het is lokaal en internationaal vooral in handen van de overheid, maar grote bedrijven kunnen tegenwoordig echt niet zomaar maken en verhandelen waar ze zin in hebben. Lees je maar eens in in ECHA en OSHA.

Gaat allebei niet lukken, dus is het een beperking.
Dan moet je je afvragen of je onderneming wel bestaansrecht heeft. Ik het geval van teflonpannen is het antwoord neen. Zijn die nu verboden trouwens? Las ik dat goed? Waardoor bakt mijn nieuwe pan dan niet aan?

Waar haal jij het recht vandaan om water toe te eigenen, en waar haal jouw volk het recht vandaan om een zich een plaats op aarde toe te eigen en anderen de toegang te ontzeggen?
Dat zijn a priori gegeven anders kun je helemaal niet functioneren in de realiteit. Elk levend wezen heeft deze natuurlijke rechten om te bestaan. Eigendomsrecht bouwt op het gegeven dat je recht hebt tot de opbrengst van je arbeid, dus als jij vrij water wint of grond verbouwt eigen je dat toe.

Of het recht tot wat je op de vrije markt uitwisselt. Ik betaal voor het water in een vrijwillige uitwisseling waarbij beide partijen elkaar voldoende moeten inlichten over de aard van de transactie. Als er ongemeld vervuiling in zit is dat oplichting. Ik zou dan een water product willen kunnen kiezen dat niet vervuild is. Dat die er niet meer is maakt een aanslag op ieders vrijheid.

Ontneem ze de dwang om werk te zoeken, maar ontneem ze dan ook gelijk het recht op een uitkering. Fine by me.
Dan mis je nou juist het ethische punt wat het dwangarbeid maakt. Het geld is nodig om te overleven, als je dan voorwaarden bind aan de toekenning daarvan wordt dat in essentie dwang. Staat ook zodanig in de universele verklaring voor de rechten van de mens en zijn uitspraken tegen van ik dacht de europese hoge raad. Mensen hebben alleen geen geld om te procederen dat eens te toetsen/hun recht te halen. :o

grote bedrijven kunnen tegenwoordig echt niet zomaar maken en verhandelen waar ze zin in hebben.
Dat beweer ik ook niet.

Laatst bewerkt:
Dan moet je je afvragen of je onderneming wel bestaansrecht heeft. Ik het geval van teflonpannen is het antwoord neen. Zijn die nu verboden trouwens? Las ik dat goed? Waardoor bakt mijn nieuwe pan niet aan dan?
Veel succes met het uitbannen van Teflon uit de huidige maatschappij, zoals ik al eerder aangaf heeft alles wat tegenwoordig geproduceerd wordt ergens in de keten Teflon of vergelijkbare producten nodig.

Dat die er niet meer is maakt een aanslag op ieders vrijheid.
Is er wel hoor, koop een osmose apparaat, koppel er een ionenwisselaar aan vast en je hebt water wat aan je eisen voldoet.

Het geld is nodig om te overleven
Sentinelezen, kunnen anders prima overleven zonder geld.

Veel succes met het uitbannen van Teflon uit de huidige maatschappij, zoals ik al eerder aangaf heeft alles wat tegenwoordig geproduceerd wordt ergens in de keten Teflon of vergelijkbare producten nodig.
Ergens in de keten hoeft op zich geen ramp te zijn als het maar niet in het eindproduct zit en niet als afval in het milieu gedumpt wordt. Weet je hoe het nu zit met die pannen dan? Wel/niet verboden? Noemde je het daarom?

Is er wel hoor, koop een osmose apparaat, koppel er een ionenwisselaar aan vast en je hebt water wat aan je eisen voldoet.
Ja ik las dat PFAS gefilterd kunnen worden door geactiveerd koolstof. Raak je dan geen mineralen kwijt enzo?

Sentinelezen, kunnen anders prima overleven zonder geld.
Wat heeft dat met uitkeringen in nederland te maken? M'n hele punt was nou juist dat die natuurlijke omgeving hier niet meer bestaat danwel eigendom is van de staat waardoor die je vrijheid afneemt om zo te kunnen leven. Als er vervolgens voorwaarden aan de compensatie daarvoor zitten dan is dat dwang.

Geen idee hoe het met de pannen zit, PTFE (en gelijkende producten) wordt in zoveel toepassingen gebruikt, dat houd je niet voor mogelijk.
Van teflon wordt gezegd dat het een spin-off (nuttig neveneffect) zou zijn van het ruimtevaartprogramma van de VS, hoewel het lang voor die tijd al op de markt kwam. De bewering dat het een spin-off is van het Manhattanproject[4] is dichter bij de waarheid.

Een coating van PTFE werd gebruikt om de binnenkant van vaten en leidingen te beschermen tegen het zeer reactieve uraniumhexafluoride. Om het Manhattanproject te voorzien van PTFE bouwde DuPont in allerijl een speciale fabriek. In de oorlogsomstandigheden speelden de hoge productiekosten van PTFE geen rol. De opgedane ervaring kon vervolgens gebruikt worden bij de commerciële bereiding van tetrafluoretheen.

Na onderzoek in 1959 van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) werd teflon goedgekeurd voor toepassing in voedselbereidingsapparatuur. Het onderzoek liet zien dat de giftigheid van de bij grote verhitting van een lege pan vrijkomende dampen kleiner was dan die van gebruikelijke oliën[5]

Teflon wordt vaak gebruikt in elektrische installaties omwille van zijn hoge soortelijke weerstand (1020 ohm·meter), de eerder genoemde bestendigheid tegen hoge temperaturen, en lage wrijvingsweerstand maakt het bijvoorbeeld de ideale isolator voor bekabeling in vliegtuigen of militaire installaties, kortom omgevingen waarin hoge eisen wordt gesteld aan de bekabeling. Het wordt ook gebruikt in hoogspanningsinstallaties als isolator, vanwege de hoge geleidingsweerstand en het gemak waarmee het materiaal te bewerken is door machines (zoals op draai- en kotterbanken).

PTFE is in de bemande ruimtevaart toegepast als hitteschild, als coating van ruimtepakken en als isolatiemateriaal voor kabels. De eerste maanlander bevatte meer dan honderd kilo teflon. Dankzij de ruimtevaartervaring kon de productie goedkoper worden, terwijl de mythe van wondermateriaal de afzet stimuleerde.

Teflontape wordt gebruikt voor het afdichten van schroefdraden bij gasleidingen.

PTFE wordt in computermuizen gebruikt vanwege de lage wrijvingscoëfficiënt van het materiaal, waardoor de muis snel en gemakkelijk over het tafeloppervlak glijdt.

Van PTFE worden ook leidingen (Tubing) gemaakt voor in een HPLC.

Verder wordt teflon ook wel gebruikt in vloeibare vorm (druppel/spray) als smeermiddel vanwege de lage wrijvingscoëfficiënt.

Maar wat de pannen betreft, als je niet terug wilt naar RVS of gietijzer zou je een ander coating moeten ontwikkelen, die zijn er maar ongetwijfeld zitten daar ook weer negatieve aspecten aan. Het bij de bron aanpakken kan en gebeurt, maar nul uistoot is niet realistisch en zou alles onbetaalbaar maken.

Geen idee of PFAS met actieve kool weggefilterd kan worden, ik denk eerlijk gezegd van niet. Een osmose ionenwisselaaar combi zorgt voor puur water zonder mineralen, maar die kan je weer toevoegen.

Wat heeft dat met uitkeringen in nederland te maken? M'n hele punt was nou juist dat die natuurlijke omgeving hier niet meer bestaat danwel eigendom is van de staat waardoor die je vrijheid afneemt om zo te kunnen leven. Als er vervolgens voorwaarden aan de compensatie daarvoor zitten dan is dat dwang.
Klaag je ouders aan dat je hier geboren bent. ;)

@chrisk

Hoe kijk jij tegen (weg)transport aan, met de huidige techniek is het onmogelijk om fijnstof te elimineren.

Pannen met een teflon coating zijn nog steeds te koop, alleen er mag geen PFOA meer gebruikt worden in het proces.

@chrisk

Hoe kijk jij tegen (weg)transport aan, met de huidige techniek is het onmogelijk om fijnstof te elimineren.
Ja is ook kut. Kunnen wel veel van het rijden minderen door kantoorwerkers thuis te laten werken. Treinen en schepen geven minder? Verder zeppelins/drones?

edit: wegen overkoepelen en de lucht filteren? Ik zie een subsidieprojectje aankomen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven