Nee hoor. Wat zouden we kunnen missen op aarde behalve de mens wat het klimaat aanzienlijk kan verbeteren?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nee hoor. Wat zouden we kunnen missen op aarde behalve de mens wat het klimaat aanzienlijk kan verbeteren?
Wat is dan een slechter of een beter klimaat?Nee hoor. Wat zouden we kunnen missen op aarde behalve de mens wat het klimaat aanzienlijk kan verbeteren?
Geef eerst een keer antwoord op een vraag als die je gesteld wordt. Dat continue weder vragen stellen als je het antwoord niet weer wordt nu een beetje doorzichtig en voorspelbaar. Je had een goede politicus kunnen zijn.
Je bedoelt deze vraag?Geef eerst een keer antwoord op een vraag als die je gesteld wordt. Dat continue weder vragen stellen als je het antwoord niet weer wordt nu een beetje doorzichtig en voorspelbaar. Je had een goede politicus kunnen zijn.
Het komt in jouw ogen misschien over als ontwijkend, maar ik kan daar echt geen antwoord opgeven aangezien ik niet weet wat een slechter of beter klimaat is. Ik ben er niet eens van overtuigd dat wij als mensheid een significante bijdrage leveren aan de veranderende klimatologische omstandigheden. Ik vind het een vorm van grootheidswaanzin om te denken dat wij zo veel macht en invloed hebben.Wat zouden we kunnen missen op aarde behalve de mens wat het klimaat aanzienlijk kan verbeteren?
Wat versta jij onder een beter klimaat? Beter is nogal subjectief.Nee hoor. Wat zouden we kunnen missen op aarde behalve de mens wat het klimaat aanzienlijk kan verbeteren?
Alles draait om de balans.Wat versta jij onder een beter klimaat? Beter is nogal subjectief.
Planten gedijen prima in een warmer klimaat met meer CO2. IJsberen wat minder. Is een warmer klimaat dan beter of slechter? Kan het überhaupt beter of slechter zijn?
Het probleem is dat we onder kooldioxide uit de ‘sink’ halen en in circulatie brengen. Hout, voedsel, bevat allemaal koolstof dat afgelopen jaren nog in de atmosfeer zat.Alles draait om de balans.
Niets mis met koolstofdioxide an sich. Alleen door het massaal verbranden van veel fossiele brandstoffen en massale ontbossing, is de balans ver te zoeken. Simpelweg omdat het dan dubbelop gaat.
Massale ontbossing voor palmolie en niet te vergeten het amazone regenwoud wat massaal gekapt wordt om er soya te kunnen verbouwen. Soya die voornamelijk opgaat aan voer voor veeteelt.
Maar met die stelling haal je in mijn ogen heel veel verschillende en nogal complexe discussies aan. Kijkende naar de geschiedenis, zou een verloop in temperatuur best enigzins natuurlijk kunnen zijn. Voor mening klimaatdoel zou minder immigratie een oplossing zijn + massaal mensen hierheen halen is niet de meest humane oplossing.
Planten en bomen kunnen CO2 toch reduceren, wat meespeelt in het spreekwoordelijke 'vechten tegen de bierkaai'?Het probleem is dat we onder kooldioxide uit de ‘sink’ halen en in circulatie brengen. Hout, voedsel, bevat allemaal koolstof dat afgelopen jaren nog in de atmosfeer zat.
het probleem met houtkap is vooral dat er vaak veel drogere gebieden voor terug komen. De Sahara groeit aan doordat veehouders het laatste beetje gras laten weggrazen. Als iets eenmaal woestijn is, groeit er niet zo veel meer.
Daarnaast zijn veel
Ecosystemen heel lang in een balans samen geëvolueerd. Haal je daar te veel uit weg dan spoelt vruchtbare bodem weg, of krijgen sommige soorten de overhand en stort het systeem in.
co2 is prima voor planten, maar stortbuien en lange periodes droogte zijn alleen leuk voor planten die daar tegen kunnen. Onze loofbossen houden daar helemaal niet van bijvoorbeeld. Wij slopen door te snelle veranderingen die wij aanbrengen op aarde onze eigen leefomgeving. Het maakt de kakkerlakken weinig uit. En de kwallen vinden het echt geen probleem.
Uiteindelijk zal het leven doorgaan, tot de zon opbrandt. We weten niet of er elders leven is, ik denk het zelf van wel. Maar als wij onze leefomgeving slopen voordat we interstellair kunnen reizen eindigt de mensheid en aards leven. Dit is trouwens waar Elon musk mee bezig is. Die elektrische auto’s zijn maar een stapje in wat hij wil bereiken. En daarmee is hij oneindig beter dan iemand als Jeff bezos of Jack ma.
Ik vind zelf dat er vooruitgang moet zijn. Kernenergie. (Thorium), fusie, in de mix met andere bronnen. Helaas is het oppompen van olie goedkoop op korte termijn er duur op de lange. Daarnaast verdienen de sjeiks het geld terwijl ze de kosten niet hoeven te dragen. Dat is het probleem. Ergens is het de ‘tragedie of commons’. We delen de aarde, maar omdat we die delen neemt iedereen net een beetje te vee natuurlijke hulpbronnen. En als wij het niet doen doet een ander dat.
Het systeem moet dus anders. En dat begint bij het dragen van de kosten die je verderop veroorzaakt. Zolang dat niet is geregeld blijft het een puinhoop.
Hetzefde geldt voor stikstof: we halen het uit de lucht met hamer bosch en uit de soja die we importeren. De boeren laten betalen is niet de oplossing. We moeten degene laten betalen die de stikstof uit de lucht haalt en in circulatie brengt. Fosfaat: zelfde. Het is allemaal te goedkoop. Voedsel en grondstoffen zijn te goedkoop.
Dit klopt, er is zoiets als een klimatologisch optimum en dat ligt zo'n 6 graden hoger dan de gemiddelde temperatuur nu. Bron zou ik moeten terugzoekn.Wat versta jij onder een beter klimaat? Beter is nogal subjectief.
Planten gedijen prima in een warmer klimaat met meer CO2. IJsberen wat minder. Is een warmer klimaat dan beter of slechter? Kan het überhaupt beter of slechter zijn?
Welke balans? Die CO2 heeft ooit in de atmosfeer gezeten, is vervolgens als koolstof opgeslagen in planten/dieren, omgezet in fossiele brandstof en gaat nu weer terug de atmosfeer in. Het klimaat is altijd al onderhevig geweest aan verandering.Alles draait om de balans.
Niets mis met koolstofdioxide an sich. Alleen door het massaal verbranden van veel fossiele brandstoffen en massale ontbossing, is de balans ver te zoeken. Simpelweg omdat het dan dubbelop gaat.
Aan de ene kant al die maatregelen om ze klimaatdoelen te halen, en aan de andere kant de massale kap van het Amazonegebied. Dat begrijp ik niet.Welke balans? Die CO2 heeft ooit in de atmosfeer gezeten, is vervolgens als koolstof opgeslagen in planten/dieren, omgezet in fossiele brandstof en gaat nu weer terug de atmosfeer in. Het klimaat is altijd al onderhevig geweest aan verandering.
Vroeger was er veel meer CO2 in de lucht. Wat dat betreft herstellen we het naar zoals het was.
Ontbossing is wel een groot probleem dat aangepakt dient te worden. Hetzelfde geldt voor vervuiling van o.a. rivieren, zeeën, oceanen. Microplastics overal, zwaar metalen, dioxines.
CO2 is t minste 'probleem'.
Hoe gaan wij als Nederland dan in slechte zin om met de vlees industrie? Dierenleed even buiten beschouwing gelaten.Aan de ene kant al die maatregelen om ze klimaatdoelen te halen, en aan de andere kant de massale kap van het Amazonegebied. Dat begrijp ik niet.
Nederland versterkt dat volgens mij, door hoe we hier met de vleesindustrie omgaan.
Ooit was de CO2 concentratie dusdanig laag (180 ppm) dat er het risico bestond dat al het leven zou uitsterven.Welke balans? Die CO2 heeft ooit in de atmosfeer gezeten, is vervolgens als koolstof opgeslagen in planten/dieren, omgezet in fossiele brandstof en gaat nu weer terug de atmosfeer in. Het klimaat is altijd al onderhevig geweest aan verandering.
Vroeger was er veel meer CO2 in de lucht. Wat dat betreft herstellen we het naar zoals het was.
Ontbossing is wel een groot probleem dat aangepakt dient te worden. Hetzelfde geldt voor vervuiling van o.a. rivieren, zeeën, oceanen. Microplastics overal, zwaar metalen, dioxines.
CO2 is t minste 'probleem'.
Vanwege de bizarre export.Hoe gaan wij als Nederland dan in slechte zin om met de vlees industrie? Dierenleed even buiten beschouwing gelaten.
Ik begrijp het wel.Aan de ene kant al die maatregelen om ze klimaatdoelen te halen, en aan de andere kant de massale kap van het Amazonegebied. Dat begrijp ik niet.
Jup.Ooit was de CO2 concentratie dusdanig laag (180 ppm) dat er het risico bestond dat al het leven zou uitsterven.
Ik heb een ander stuk leesvoer dat je zou kunnen interesseren.Nu op NPO2 weer een uitzending van de Hofbar over de grootheidswaanzin van de gemeente Hollands Kroon over het drinkwater voor datacenters in de Wieringermeer.
Gun dat joch eens het voordeel van de twijfel @De Gezonde Roker!

Het zoveelste voorbeeld, op termijn verwacht ik dat mensen heftig in verzet gaan komen tegen alles wat ze door de strot wordt gedrukt onder het mom van "klimaat".
Even over de koe. Zou je willen toelichten welke koe en wat je verstaat onder "absoluut niet slecht, niets mis mee".Een koe of schaap heeft het in Nederland absoluut niet slecht, niets mis mee