XXL Nutrition

Sticky Klimaat(verdragen) Topic

Even over de koe. Zou je willen toelichten welke koe en wat je verstaat onder "absoluut niet slecht, niets mis mee".
Uhm vanwege de Intrensieke waarde van het dier. Verschil tussen rund en een varken is heel erg groot.
Al laat de dierenbescherming je graag anders geloven, maar dat is gewoon een sekte die niets met dierenwelzijn temaken heeft :p

Maargoed, om die reden heb ik ook niets tegen jacht. Wild heeft toch een prachtig leventje gehad, iets wat je van een varken in een varkensflat niet kan zeggen

Lang verhaal kort: ik weet niet wat je vraag precies is:p

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.882
Een koe of schaap heeft het in Nederland absoluut niet slecht, niets mis mee
Even over de koe. Zou je willen toelichten welke koe en wat je verstaat onder "absoluut niet slecht, niets mis mee".
Uhm vanwege de Intrensieke waarde van het dier.
De intrinsieke waarde van een dier staat centraal in de wet. Dat dieren gevoel hebben en dierenwelzijn gaat over de kwaliteit van het leven. Bedoel je dat zo?
Lang verhaal kort: ik weet niet wat je vraag precies is:p
Jij schrijft dat een koe het absoluut niet slecht heeft in Nederland, niets mis mee.
Daarop vraag ik of je wil toelichten welke koe je dan voor ogen hebt (melkkoe of ander soort koe bv) en wat jij verstaat onder "absoluut niet slecht, niets mis mee".

De intrinsieke waarde van een dier staat centraal in de wet. Dat dieren gevoel hebben en dierenwelzijn gaat over de kwaliteit van het leven. Bedoel je dat zo?

Jij schrijft dat een koe het absoluut niet slecht heeft in Nederland, niets mis mee.
Daarop vraag ik of je wil toelichten welke koe je dan voor ogen hebt (melkkoe of ander soort koe bv) en wat jij verstaat onder "absoluut niet slecht, niets mis mee".
Ken je dat schrijnende beeld van de kistkalfjes? Dat is typisch iets van de '90 en is nu totaal anders.

Ken je die filmpjes van koeien die in de lente weer naar buiten mogen? Die dieren zijn dan helemaal door het dolle, zo blij. Ik niet weten wat daar zielig aan is. De omstandigheden op de veemarkt, op transport en vooral in de stal zijn ook aanzienlijk verbeterd.

Het grootste gedeelte van het Nederlandse koeienvlees, zijn oude melkkoeien. Dan heb je nog de duurdere dikbilrassen, daarmee zijn de verschillen niet zo heel groot. Beetje afhankelijk van.
Ik zou eigenlijk niet zo goed weten wat voor koeien het wél slecht hebben in Nederland. Dus je vraag is misschien makkelijker te beantwoorden als ik hem omdraai: waarom zou een koe het in Nederland slecht hebben?

Omdat vrijheid?

Wou je zeggen dat wild in gevangenschap een beter leven heeft?
Als jij moet kiezen tussen in gevangenschap leven of in het wild aan je lot overgelaten worden, waar zou je dan voor kiezen?

Ik zeg niet dat dieren van onze veestapel een geweldig leven hebben, maar ik zou ook niet durven beweren dat een leven in de vrije natuur beter of fijner is.

Als jij moet kiezen tussen in gevangenschap leven of in het wild aan je lot overgelaten worden, waar zou je dan voor kiezen?
Als je niet zoals mensen afhankelijk bent (gemaakt) van infrastructuur dan is die keuze toch makkelijk?

(En zover we met moderne technologie zoals zonnepanelen, water- en wind generatoren zelfvoorzienend kunnen zijn ook, graag. Of moet je dan al je bezittingen afstaan?)

Ik zeg niet dat dieren van onze veestapel een geweldig leven hebben, maar ik zou ook niet durven beweren dat een leven in de vrije natuur beter of fijner is.
Het verschil tussen vrijheid en aan het lot overlaten, is de aanwezigheid (en de mogelijkheid om gebruik te maken van) het instinct.

Je zou kunnen stellen dat een wild dier in gevangenschap meer aan zijn lot is overgeleverd. Denk bijvoorbeeld aan trekvogels die in een broedkooi zijn uitgebroed. Zodra andere vogels beginnen met trekken, zal zo'n dier (ondanks dat die is kortgewiekt, of het verblijf overdekt is) willen meetrekken.
Je zou dat kunnen vergelijken met een jongetje die in de klas de hele dag moet stilzitten, terwijl hij bruist van de energie. Als ik geen zin heb om de hele dag van hot naar het te rennen, wil het nog niet zeggen dat het voor een jongetje fijn is om de hele dag stil te zitten.

Wat jij doet, is een vorm van antropomorfisme, wat geen toevoeging van de levenskwaliteit hoeft te zijn.

Maargoed, ik dwaal weer eens af :o

Als je niet zoals mensen afhankelijk bent (gemaakt) van infrastructuur dan is die keuze toch makkelijk?
Weet ik niet, ik heb lang vertoefd in de hobby van zeeaquaria en men praat het houden van tropische zeevissen goed door te zeggen dat het gemiddeld aantal levensjaren van de gevangen visjes beduidend hoger is dan van de visjes die in het wild achterblijven.

The greatest form of control is where you think you're free
When you're being fundamentally manipulated and dictated to
One form of dictatorship is being in a prison cell and you can see the bars and touch them
The other one is sitting in a prison cell but you can't see the bars, you think you're free
What the human race is suffering from is mass hypnosis
We are being hypnotised by people like this: newsreaders
Politicians
Teachers
Lecturers

Weet ik niet, ik heb lang vertoefd in de hobby van zeeaquaria en men praat het houden van tropische zeevissen goed door te zeggen dat het gemiddeld aantal levensjaren van de gevangen visjes beduidend hoger is dan van de visjes die in het wild achterblijven.
Bij konijnen is dat andersom. Terwijl een konijn een prooidier is, en als huisdier geen vijand heeft

Ik wil even opmerken dat wild en de dieren die gebruikt worden in de veehouderij totaal verschillende zaken zijn.

Heel wat dieren uit de veehouderij zouden in het wild niet overleven, wat niet wil zeggen dat hun leven niet prettiger kan.

Vaak staan milieu- of klimaatregels in de weg aan het meer natuurlijk laten leven van dieren uit de veehouderij, neem dat stuk over Groningen, waar goede landbouwgrond moet wijken voor grootheidswaanzin en winstbejag.

Ik wil even opmerken dat wild en de dieren die gebruikt worden in de veehouderij totaal verschillende zaken zijn.

Heel wat dieren uit de veehouderij zouden in het wild niet overleven, wat niet wil zeggen dat hun leven niet prettiger kan.

Vaak staan milieu- of klimaatregels in de weg aan het meer natuurlijk laten leven van dieren uit de veehouderij, neem dat stuk over Groningen, waar goede landbouwgrond moet wijken voor grootheidswaanzin en winstbejag.
Ja, eens. Maar tussen gewone veehouderij en veehouderij in die grote varkensflats, zit een enorm verschil. Zowel qua dierenwelzijn als belasting op het milieu. Als je dan ook nog eens kijkt naar de import en export, dan is het helemaal gestoord

Ja, eens. Maar tussen gewone veehouderij en veehouderij in die grote varkensflats, zit een enorm verschil. Zowel qua dierenwelzijn als belasting op het milieu. Als je dan ook nog eens kijkt naar de import en export, dan is het helemaal gestoord
Wat is gewone veehouderij? Is dat verschil tussen gewone veehouderij en grote varkensflats noodzakelijk?

Gevaren voor milieu en gezondheid (zie ook geitenhouderij en allerlei longaandoeningen) hebben vaak te maken met de uitstoot van stallen. Daar kunnen technische oplossingen voor komen, hoewel sommige ventilatie en luchtwassers weer voor een enorm risico bij brand zorgen.

Verhoudingsgewijs schijnt Nederland het heel goed te doen, maar als je de tweede landbouwexporteur van de wereld bent in absolute zin, dan doet dat er wellicht minder toe.

Wat is gewone veehouderij? Is dat verschil tussen gewone veehouderij en grote varkensflats noodzakelijk?

Gevaren voor milieu en gezondheid (zie ook geitenhouderij en allerlei longaandoeningen) hebben vaak te maken met de uitstoot van stallen. Daar kunnen technische oplossingen voor komen, hoewel sommige ventilatie en luchtwassers weer voor een enorm risico bij brand zorgen.

Verhoudingsgewijs schijnt Nederland het heel goed te doen, maar als je de tweede landbouwexporteur van de wereld bent in absolute zin, dan doet dat er wellicht minder toe.
Ja ik zeg het niet goed. Ik bedoel het hele massale, wat altijd bio industrie werd genoemd

Niet zo thuis in die geiten... Maar zo te lezen heeft het schrikbarend veel overeenkomsten met die varkens.

Nee, die grote flats zijn toch niet noodzakelijk? Volgens mij is dat veruit het meest belastend voor het milieu?

Ken je dat schrijnende beeld van de kistkalfjes? Dat is typisch iets van de '90 en is nu totaal anders.
Zo anders is dat nu niet.
Het grootste gedeelte van het Nederlandse koeienvlees, zijn oude melkkoeien. Dan heb je nog de duurdere dikbilrassen, daarmee zijn de verschillen niet zo heel groot. Beetje afhankelijk van.
"Oude" melkkoeien. Een melkkoe wordt geslacht na 4-5 jaar, dat is niet "oud" gezien een koe een leeftijd kan halen van 25 jaar. Dan worden er nog veel melkkoeien geslacht terwijl ze drachtig zijn, wat zelfs verboden is, maar daar trekken ze zich ook niets van aan. Hoeveel koeien ik wel niet op de snijtafel heb gehad tijdens mijn studie die nog een kalf droegen..
Ik zou eigenlijk niet zo goed weten wat voor koeien het wél slecht hebben in Nederland. Dus je vraag is misschien makkelijker te beantwoorden als ik hem omdraai: waarom zou een koe het in Nederland slecht hebben?
Ik kan er wel wat bedenken, maar goed :roflol:

Laatst bewerkt:
Zal ik even de vegan gaan uithangen.

Om het enkel over melkkoeien te hebben:
  • Ze leven het merendeel van hun (korte) leven binnen, zien amper daglicht of gras en hebben vrij weinig bewegingsruimte.
  • Ze moeten continu kalveren dragen, die na de geboorte meteen worden weggenomen (hier zien de moederdieren ook erg van af). De vrouwelijke dieren staat hetzelfde te wachten als het moederdier en de stiertjes worden vetgemest en na 7 maanden geslacht.
  • Door het continu drachtig zijn zijn ze heel vatbaar voor allerlei ziektes.
  • De kalveren krijgen kunstmelk, wat niet optimaal is, terwijl de melk naar de mens gaat.
  • De koeien hebben last van allerlei uierproblemen door de absurde hoeveelheid melk die ze moeten produceren (o.a. mastitis).
  • 88% van de koeien krijgt te maken met klauwletsels door de huisvesting.
  • Als ze na 2-3 jaar niet meer genoeg melk geven worden ze naar de slacht gebracht. De laatste dagen van hun leven krijgen ze geen voeding of water want ze zijn toch niet nuttig meer. Deze dieren hebben zo'n stress tijdens het transport dat er een deel al sterft voordat ze aankomen in het slachthuis. Dieren die te bang zijn krijgen elektrische schokken toegediend om ze 'jagen' naar de plek waar ze heen moeten.
  • Om dan als laatste stap een pin door hun hersenen geschoten te krijgen (dit is het zogezegd "verdoofd" slachten).
Heel het leven van zo'n dier is van begin tot eind een ellende. Ik heb hier een paar jaar geleden nog eens wat gepost over een sterfweide die ik tegenkwam tijdens het wandelen. Die dieren stonden daar zonder beschutting in 35 graden te wachten tot er een vrachtwagen kwam om ze naar het slachthuis te brengen. Een koe had een letsel aan haar poot waardoor ze op drie poten moest "huppelen", de boer sloeg haar zowat de vrachtwagen in met een stok omdat het niet snel genoeg ging.
Dus ja, deze dieren hebben het slecht, ze leven in een industrie en niet zoals het plaatje op je melkkarton.

Zal ik even de vegan gaan uithangen.
We vroegen er nu zelf om! :thumbs:

Om het enkel over melkkoeien te hebben:
  • Ze leven het merendeel van hun (korte) leven binnen, zien amper daglicht of gras en hebben vrij weinig bewegingsruimte.
De pakken melk in Nederland die goede sier maken met uren buiten doorgebracht suggereren anders. Koeien zouden zeker buiten de winter veel tijd buiten doorbrengen en kunnen zelfstandig naar melkrobots lopen als het tijd is.

• Ze moeten continu kalveren dragen, die na de geboorte meteen worden weggenomen (hier zien de moederdieren ook erg van af). De vrouwelijke dieren staat hetzelfde te wachten als het moederdier en de stiertjes worden vetgemest en na 7 maanden geslacht.
  • Door het continu drachtig zijn zijn ze heel vatbaar voor allerlei ziektes.
  • De kalveren krijgen kunstmelk, wat niet optimaal is, terwijl de melk naar de mens gaat.
  • De koeien hebben last van allerlei uierproblemen door de absurde hoeveelheid melk die ze moeten produceren (o.a. mastitis).
  • 88% van de koeien krijgt te maken met klauwletsels door de huisvesting.

• Als ze na 2-3 jaar niet meer genoeg melk geven worden ze naar de slacht gebracht. De laatste dagen van hun leven krijgen ze geen voeding of water want ze zijn toch niet nuttig meer. Deze dieren hebben zo'n stress tijdens het transport dat er een deel al sterft voordat ze aankomen in het slachthuis. Dieren die te bang zijn krijgen elektrische schokken toegediend om ze 'jagen' naar de plek waar ze heen moeten.
Stress tijdens transport en de duur van transport van levende dieren is niet altijd netjes geregeld, op z'n zachts gezegd.
  • Om dan als laatste stap een pin door hun hersenen geschoten te krijgen (dit is het zogezegd "verdoofd" slachten).
Dat is imho ook beter dan onverdoofd de keel doorsnijden en dood laten bloeden. Een spin off van de Keuringsdienst van Waarde heeft eens een docu gemaakt waarin de presentatrice daarmee aan de gang ging en wat eindigde met het zelf pinnen van een koe. Bij grotere slachterijen kwam ze niet binnen, bij een kleinere wel.

Heel het leven van zo'n dier is van begin tot eind een ellende.

Terug
Naar boven