XXL Nutrition

Sticky Klimaat(verdragen) Topic

Zal ik even de vegan gaan uithangen.
Vast overbodig, maar wil het toch even zeggen: niets dan respect voor dat je ergens voor staat

Om het enkel over melkkoeien te hebben:
  • Ze leven het merendeel van hun (korte) leven binnen, zien amper daglicht of gras en hebben vrij weinig bewegingsruimte.
Veruit de meeste koeien gaan in Nederland gewoon naar buiten. 't is wel zo dat het door de afschaffing van de melkquotum minder is geworden. Echt krap kan ik een wei niet noemen

• Ze moeten continu kalveren dragen, die na de geboorte meteen worden weggenomen (hier zien de moederdieren ook erg van af). De vrouwelijke dieren staat hetzelfde te wachten als het moederdier en de stiertjes worden vetgemest en na 7 maanden geslacht.
Stuk minder treurig dan batterij biggen.
@Mentat begon net over geiten, en jonge bokjes worden nog verdoofd gecastreerd. Dat soort dingen heb ik toch veel meer moeite mee.

• Door het continu drachtig zijn zijn ze heel vatbaar voor allerlei ziektes.
Niet continu. Koe geeft zon 10 maanden melk nadat ze een kalfje gekregen heeft. Menig vrouw hier in de biblebelt is vaker drachtig zwanger :o

• De kalveren krijgen kunstmelk, wat niet optimaal is, terwijl de melk naar de mens gaat.
Kalfjes krijgen gewoon de biest van de moeder

• De koeien hebben last van allerlei uierproblemen door de absurde hoeveelheid melk die ze moeten produceren (o.a. mastitis).
Volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar.
Jaren geleden stonden koeien vaak op de meemarkt met een hele volle uier (koe werd dan even niet gemelkt, om de illusie te wekken dat ze veel melk gaf). Dat gaf de nodige problemen.
Mastitis heeft vooral veel met hygiëne temaken en gaat alleen maar ten koste van de melkproductie

• 88% van de koeien krijgt te maken met klauwletsels door de huisvesting.
Lijkt mij complete onzin.
Sterker, als ik google op "88% klauwletsel", kom ik maar één link tegen

Alleen de url al :roflol:

Bedoel je mond en klauwzeer? Daarvan is een boer verplicht om het te melden. Tegen mkz bestaat gewoon een vaccinatie (maar dankzij die achterlijke EU is er een vaccinatieverbod).

• Als ze na 2-3 jaar niet meer genoeg melk geven worden ze naar de slacht gebracht.
Dat is knap, want pas bij een jaar of twee produceert ze voor het eerst melk

• De laatste dagen van hun leven krijgen ze geen voeding of water want ze zijn toch niet nuttig meer. Deze dieren hebben zo'n stress tijdens het transport dat er een deel al sterft voordat ze aankomen in het slachthuis. Dieren die te bang zijn krijgen elektrische schokken toegediend om ze 'jagen' naar de plek waar ze heen moeten.
Electrische veeprikker is hier verboden. Veetransport mag in Nederland niet tijdens een hittegolf, en mag niet langer duren dan een x aantal uren.

Wel is het zo dat veelnog wel eens in Spanje worden geslacht,en daar is die wetgeving anders. Maar volgens mij is dat vooral paardenvlees (menig paardenmeisje heeft de slacht als 'verzekering', hoe ironisch is dat).

• Om dan als laatste stap een pin door hun hersenen geschoten te krijgen (dit is het zogezegd "verdoofd" slachten).
Gelijk hersendood om de leidensweg minimaal te houden.

Heel het leven van zo'n dier is van begin tot eind een ellende. Ik heb hier een paar jaar geleden nog eens wat gepost over een sterfweide die ik tegenkwam tijdens het wandelen. Die dieren stonden daar zonder beschutting in 35 graden te wachten tot er een vrachtwagen kwam om ze naar het slachthuis te brengen. Een koe had een letsel aan haar poot waardoor ze op drie poten moest "huppelen", de boer sloeg haar zowat de vrachtwagen in met een stok omdat het niet snel genoeg ging.
Dus ja, deze dieren hebben het slecht, ze leven in een industrie en niet zoals het plaatje op je melkkarton.
Ik weet niet of je in België woont, want in Nederland is gewoon vastgelegd hoeveel beschutting een dier moet hebben. Niet om België af te zeiken, maar op dat gebied is het wel echt een armoedig land ja.

@Mentat begon net over geiten, en jonge bokjes worden nog verdoofd gecastreerd. Dat soort dingen heb ik toch veel meer moeite mee.
Dat was in deze context:

Veel geitenhouders zijn volgens mij relatief klein en veelal biologisch of in die richting.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.904
waarom zou een koe het in Nederland slecht hebben?
Ik weet na twee keer vragen nog niet wat jij onder slecht verstaat, dus het kan misgaan op definitie.

Het klopt dat er zaken zijn die beter gaan bij melkveebedrijven. Er zijn ook een hoop verschillen tussen bedrijven dus het is niet zwart-wit. Dit werkt overigens beide kanten op. De gemiddelde leeftijd van een NL melkkoe is 5,9 jaar. Een koe wordt van nature pakweg tussen de 15 en 25 jaar. Als je kijkt naar de 25% met de hoogste levensduur is het 7,1 jaar.

Als er gekeken wordt naar de top van de meest efficiënte en productieve melkveebedrijven is de levensduur 4,9 jaar. Deze koeien produceren wel 30-40.000 liter, deze extreem productieve koeien (topsport) worden gemiddeld 4,9 jaar oud (25% van totaal). Bedrijven die de koeien hebben met de hoogste levensduur (25% van totaal) zijn de bedrijven met de kleinste veestapel, lager gemiddelde qua melkproductie en langere tussenkalftijd en kiezen bewust iets later in de lactatie met insemineren.

Op grond van de onderzochte resultaten kunnen de volgende strategieën en tactieken worden benoemd:
1. Verhoging van de melkproductie per koe heeft een gunstige invloed op levensproductie, maar een licht ongunstige op levensduur.
2. Een hogere levensduur gaat vaak gepaard met een langere tussenkalftijd. Dit lijkt vooral veroorzaakt te worden doordat de veehouders op bedrijven met een hogere levensduur pas op een later moment binnen de lactatie beginnen met insemineren.
3. Bedrijven met een hogere levensduur hebben gemiddeld genomen ook een hogere afkalfleeftijd van de vaarzen. Daarentegen hebben bedrijven met een hogere levensproductie gemiddeld genomen juist een lagere afkalfleeftijd van vaarzen.
4. Bedrijven met een hogere levensproductie hebben gemiddeld genomen lagere nonreturnpercentages. Hier is waarschijnlijk geen sprake van een bewuste tactiek. De hogere levensproductie, die over het algemeen samengaat met een hogere jaarproductie per koe, leidt waarschijnlijk tot een iets lagere vruchtbaarheid.

(* Levensduur is bestudeerd aan de hand van vier kenmerken: 1. levensduur: leeftijd in dagen bij afvoer 2. levensproductie: totale productie in kilogram melk bij afvoer 3. productiedagen: totaal aantal dagen in lactatie bij afvoer 4. afkalvingen: aantal afkalvingen bij afvoer.)

Nou ben ik niet naar koeien gegaan om te vragen hoe ze vinden dat het leven is maar als er zo'n hoge mate van efficiëntie en productiviteit gehaald wordt en gekeken wordt in welke mate de natuurlijke leeftijd gehaald worden gaan bij mij in ieder geval wel de wenkbrauwen fronsen als ik lees dat er, zonder enige disclaimer, absoluut niets mis is en het prima is.

Bijlagen

We vroegen er nu zelf om! :thumbs:

De pakken melk in Nederland die goede sier maken met uren buiten doorgebracht suggereren anders. Koeien zouden zeker buiten de winter veel tijd buiten doorbrengen en kunnen zelfstandig naar melkrobots lopen als het tijd is.
Volgens mij moest een koe 120 dagen buiten zijn geweest (6u per dag) om bijvoorbeeld het keurmerk van "weidemelk" te krijgen, dit is vooral bij grote bedrijven niet het geval, maar het is al iets beter idd.

Stress tijdens transport en de duur van transport van levende dieren is niet altijd netjes geregeld, op z'n zachts gezegd.
Agreed
Dat is imho ook beter dan onverdoofd de keel doorsnijden en dood laten bloeden. Een spin off van de Keuringsdienst van Waarde heeft eens een docu gemaakt waarin de presentatrice daarmee aan de gang ging en wat eindigde met het zelf pinnen van een koe. Bij grotere slachterijen kwam ze niet binnen, bij een kleinere wel.
Nou ja, beter wel. Maar imo is het natuurlijk volledig onnodig om een dier hiervoor te gebruiken en dan er zo een einde aan te maken. Denk niet dat ik die docu aan kan :emo:
Ik weet best dat we niet in een veganwereld leven en ik laat iedereen zijn eigen keuze maken, maar beweren dat deze dieren het niet zo slecht hebben is er ook wel helemaal naast.
Geldt dat ook niet voor het leven van de meeste dieren in het wild? Dat neemt niet weg dat we de dieren wel wat netter mogen behandelen.
Je kan dieren in het wild die onderhevig zijn aan de natuur niet vergelijken met de massa-industrie die wij hebben doen ontstaan.. Zijn toch wel twee heel
verschillende dingen.

Vast overbodig, maar wil het toch even zeggen: niets dan respect voor dat je ergens voor staat
Dankjewel.
Veruit de meeste koeien gaan in Nederland gewoon naar buiten. 't is wel zo dat het door de afschaffing van de melkquotum minder is geworden. Echt krap kan ik een wei niet noemen
Het is nu stilaan aan het stijgen en dit komt vooral doordat boeren een premie krijgen om hun dieren 120 dagen per jaar buiten te zetten. Dan zitten ze nog steeds merendeel van het jaar binnen.
Stuk minder treurig dan batterij biggen.
Je kan nu niet gaan beginnen over iets dat erger of minder erg is. Dat is geen argument, het is beiden erg.

Niet continu. Koe geeft zon 10 maanden melk nadat ze een kalfje gekregen heeft. Menig vrouw hier in de biblebelt is vaker drachtig zwanger :o
Moet ik hier serieus op in gaan..
Kalfjes krijgen gewoon de biest van de moeder
Ja, biest. Dat drinkt de mens ook niet hé. Dat geeft de koe de eerste dag en zelfs dat wordt gemolken en via een fles gegeven aan het kalf omdat het kalf al is weggehaald.
Volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar.
Jaren geleden stonden koeien vaak op de meemarkt met een hele volle uier (koe werd dan even niet gemelkt, om de illusie te wekken dat ze veel melk gaf). Dat gaf de nodige problemen.
Mastitis heeft vooral veel met hygiëne temaken en gaat alleen maar ten koste van de melkproductie
Het is gewoon een feit dat een koe tegenwoordig veel te veel melk produceert omdat ze zo gefokt zijn, hierdoor krijgen ze deze problemen en hierdoor ontstaan deze ziektes aan de uier ook. Mastitis (dit was maar één van de vele voorbeelden) wordt veroorzaakt door bacteriën die binnendringen in de speen (slecht huisvestiging, niet goed schoonmaken van de machines,..) en dit komt dan weer omdat de speen vaak beschadigingen oploopt van de grote hoeveelheid melken.
Doordat dit ten koste gaat van de melkproductie moet dit ook altijd zo snel mogelijk opgelost worden, je moest eens weten hoeveel geld boeren hiervoor neerleggen. Koeien die regelmatig last hebben van mastitis worden ook (nog) eerder naar de slacht gebracht.
Lijkt mij complete onzin.
Sterker, als ik google op "88% klauwletsel", kom ik maar één link tegen

Ik denk dat ze het over het onderzoek hebben waar mijn prof toen indertijd aan heeft meegewerkt, ik heb dit ook van een college maar dan zou ik mijn boeken terug moeten bovenhalen.
Zo'n grote onzin zal het wel niet zijn als er hele werkmethodes worden gepubliceerd om dit bij te kunnen houden en zo min mogelijk te houden.
1618411937219.png

https://forum.bodybuilding.nl/attac...aandoeningen-20en-20ziekteverloop-pdf.662591/

Dat is knap, want pas bij een jaar of twee produceert ze voor het eerst melk
Ik zei "als ze na 2-3 jaar niet meer genoeg melk geven", ik heb hier nergens een leeftijd vermeld.

Electrische veeprikker is hier verboden. Veetransport mag in Nederland niet tijdens een hittegolf, en mag niet langer duren dan een x aantal uren.
Er zijn zoveel dingen verboden die toch gebeuren. Ik heb letterlijk nog zo'n voorbeeld benoemd: koeien slachten die drachtig zijn.
Vind je dat deze argumenten het beter maken ofzo? Elke zomer staan er wel activisten (haat dat woord) aan de slachthuizen met flessen water om dieren water te geven die helemaal uitgedroogd zijn door de hitte na hun transport.
1618413105245.png

Gelijk hersendood om de leidensweg minimaal te houden.
Opnieuw; dat maakt het opeens oké?

Ik weet niet of je in België woont, want in Nederland is gewoon vastgelegd hoeveel beschutting een dier moet hebben. Niet om België af te zeiken, maar op dat gebied is het wel echt een armoedig land ja.
Dat is hier ook vastgelegd. Doen ze er wat aan als ze hier niet aan voldoen? Zelden.

Jouw punt was dat koeien in Nederland het niet zo slecht hebben en nu kom je met allerlei argumenten af die deze praktijken goed zouden moeten praten, dat doet het niet. Als we precies hetzelfde zouden doen met een mens zou je ook niet zeggen "goh, ze hebben het zo slecht niet, alles is oké".

Edit: Verder ga ik er ook niet over discussiëren want ik haat het om "de vegan" te zijn, ik weet dat dit zo'n eindeloze discussie is en ieder voor zichzelf moet uitmaken wat ie ervan vindt.
Ik kies ervoor om niet aan deze industrie mee te werken, en no hard feelings naar mensen die een andere keuze maken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je kan dieren in het wild die onderhevig zijn aan de natuur niet vergelijken met de massa-industrie die wij hebben doen ontstaan.. Zijn toch wel twee heel verschillende dingen.
Klopt, dan kan je dus ook niet stellen dat ze het in de vrije natuur beter hebben.

Je kan nu niet gaan beginnen over iets dat erger of minder erg is. Dat is geen argument, het is beiden erg.
Niet? Mijn hele punt is dat schapen en koeien het -in vergelijking met een varken of kip- helemaal niet zo slecht hebben. De lijst met verbeterpunten is daar veel langer.

Wel erg veel 'volgens mij' in je quote. Ik heb het even opgezocht. Ruim 80% van de koeien komt minimaal 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag buiten.
Dat is iets anders dan "Ze leven het merendeel van hun (korte) leven binnen, zien amper daglicht of gras en hebben vrij weinig bewegingsruimte."

Opnieuw; dat maakt het opeens oké?
Dat zeg ik niet. Maar jij haalt het aan, dus jij hebt een beter alternatief?

Nee, dat is het niet.

Ik denk dat ze het over het onderzoek hebben waar mijn prof toen indertijd aan heeft meegewerkt, ik heb dit ook van een college maar dan zou ik mijn boeken terug moeten bovenhalen.
Zo'n grote onzin zal het wel niet zijn
Één link op het internet, terwijl ruim 3 miljoen koeien er last van zouden hebben...

Klopt, dan kan je dus ook niet stellen dat ze het in de vrije natuur beter hebben.
:roflol: Als een wild dier het zelfs in de natuur niet goed heeft, wanneer is het dan wel prima?

Misschien niet voor @Kathlinoo:
Info over miststanden in Nederland vind je hier: https://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/misstanden/

Wel voor @Kathlinoo:
Van dezelfde site lees ik dat 1/3 van de Nederlandse koeien niet buiten komt (dus 2/3 wel) en dat die melk vaak in kaas verstopt zit.

Bij een grote coöperatie zijn de cijfers een stuk gunstiger:

Over het wel of niet en in welke mate eten van vlees kan je van mening verschillen, maar als je het doet dan is het prettig als leven en sterven van het dier niet slechter zijn dan nodig.

Niet? Mijn hele punt is dat schapen en koeien het -in vergelijking met een varken of kip- helemaal niet zo slecht hebben. De lijst met verbeterpunten is daar veel langer.
Ik reageerde op je quote dat koeien het niet zo slecht hebben in Nederland.
Wel erg veel 'volgens mij' in je quote. Ik heb het even opgezocht. Ruim 80% van de koeien komt minimaal 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag buiten.
Dat is iets anders dan "Ze leven het merendeel van hun (korte) leven binnen, zien amper daglicht of gras en hebben vrij weinig bewegingsruimte."
Er zitten 365 dagen in een jaar waarvan ze 120 dagen buiten mogen, dat is voor zover ik weer dan toch het merendeel van hun leven dat ze binnen zitten dan.
Het gaat over 80% van de bedrijven die koeien buiten laat voor een deel van het jaar, geen 80% koeien. En ik had al gezegd dat dit de laatste jaren betert door de premie die ze krijgen.

Dat zeg ik niet. Maar jij haalt het aan, dus jij hebt een beter alternatief?
Je hebt gemist dat ik vegan eet?

Ja joh, die koeien hebben al deze problemen omdat deze hoeveelheid normaal is :roflol:
In het eerste jaar diergeneeskunde krijg je al alle problemen voorgeschoteld die je moet gaan behandelen door de te hoge melkproductie van tegenwoordig.

Maar opnieuw:
Verder ga ik er ook niet over discussiëren want ik haat het om "de vegan" te zijn, ik weet dat dit zo'n eindeloze discussie is en ieder voor zichzelf moet uitmaken wat ie ervan vindt.
Ik kies ervoor om niet aan deze industrie mee te werken, en no hard feelings naar mensen die een andere keuze maken.

Laatst bewerkt:
Ken je dat schrijnende beeld van de kistkalfjes? Dat is typisch iets van de '90 en is nu totaal anders.

Ken je die filmpjes van koeien die in de lente weer naar buiten mogen? Die dieren zijn dan helemaal door het dolle, zo blij. Ik niet weten wat daar zielig aan is. De omstandigheden op de veemarkt, op transport en vooral in de stal zijn ook aanzienlijk verbeterd.

Het grootste gedeelte van het Nederlandse koeienvlees, zijn oude melkkoeien. Dan heb je nog de duurdere dikbilrassen, daarmee zijn de verschillen niet zo heel groot. Beetje afhankelijk van.
Ik zou eigenlijk niet zo goed weten wat voor koeien het wél slecht hebben in Nederland. Dus je vraag is misschien makkelijker te beantwoorden als ik hem omdraai: waarom zou een koe het in Nederland slecht hebben?

De reden waarom ik nog wel rund eet. Varken ben ik volledig van afgestapt. Prachtig ook om te zien hoeveel ruimte die koeien het vaak hebben hier in Nederland.
Moet er toch niet aan denken dat ze hier grotendeels weg moeten en alles gewoon door gaat in bijv. Oekraïne, maar onder andere omstandigheden.

Is er eigenlijk iemand die er aan zit te denken om zonnepanelen aan te schaffen? Niet zo zeer voor het milieu, want de voornaamste reden is natuurlijk voor je eigen knip, ook onder de deugers.

Is er eigenlijk iemand die er aan zit te denken om zonnepanelen aan te schaffen? Niet zo zeer voor het milieu, want de voornaamste reden is natuurlijk voor je eigen knip, ook onder de deugers.
Heb afgelopen maand 3 offertes opgevraagd. Zit een wereld van verschil in. De een zegt: "panelen uit China zijn kut, je moet alleen de Amerikaanse panelen doen".
De ander zegt: "ja alleen die zwarte zijn goed en die blauwe niet". Etc. etc. Ik heb er zelf niet diep genoeg ingedoken waar je echt op moet letten.

Voor 8 panelen hier 3 offerteprijzen;
1) Via vereniging eigen huis (zo'n zonnecollectief). Chinese panelen; 2700,-
2) 4300,- (Chinese, maar wel de beste in z'n categorie)
3) 5200,- (Europese -> lees Amerikaanse panelen)

In mijn situatie (Kook op Gas, 1 persoonshuishouden, stook op Gas) bespaar ik max. €200 op jaarbasis en is het vanuit een economisch oogpunt totaal niet interessant*. Terugverdientijd van 10+ jaar minimaal, bij max rendement.
Naarmate je meer elektriciteit gebruikt in je huis (elektrisch koken, zonneboiler, meerpersoonshuishouden) wordt het steeds interessanter omdat je in potentie veel meer per jaar kunt besparen.

*Maar geld op de bank levert ook niks op en het telt ook bij de waarde van je huis. Dus er valt nog iets voor te zeggen.

Vuistregel is ongeveer 400-500 per paneel, ter indicatie.
Wellicht dat er hier iemand is die meer uitleg kan geven over type zonnepaneel en wat aan te raden is.

Iemand die docu Seaspiracy gezien?

Terug
Naar boven