- Waardering
- 20.609
- Lengte
- 1m65
Vast overbodig, maar wil het toch even zeggen: niets dan respect voor dat je ergens voor staat
Veruit de meeste koeien gaan in Nederland gewoon naar buiten. 't is wel zo dat het door de afschaffing van de melkquotum minder is geworden. Echt krap kan ik een wei niet noemenOm het enkel over melkkoeien te hebben:
- Ze leven het merendeel van hun (korte) leven binnen, zien amper daglicht of gras en hebben vrij weinig bewegingsruimte.
Stuk minder treurig dan batterij biggen.
- Ze moeten continu kalveren dragen, die na de geboorte meteen worden weggenomen (hier zien de moederdieren ook erg van af). De vrouwelijke dieren staat hetzelfde te wachten als het moederdier en de stiertjes worden vetgemest en na 7 maanden geslacht.
@Mentat begon net over geiten, en jonge bokjes worden nog verdoofd gecastreerd. Dat soort dingen heb ik toch veel meer moeite mee.
Niet continu. Koe geeft zon 10 maanden melk nadat ze een kalfje gekregen heeft. Menig vrouw hier in de biblebelt is vaker
- Door het continu drachtig zijn zijn ze heel vatbaar voor allerlei ziektes.

Kalfjes krijgen gewoon de biest van de moeder
- De kalveren krijgen kunstmelk, wat niet optimaal is, terwijl de melk naar de mens gaat.
Volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar.
- De koeien hebben last van allerlei uierproblemen door de absurde hoeveelheid melk die ze moeten produceren (o.a. mastitis).
Jaren geleden stonden koeien vaak op de meemarkt met een hele volle uier (koe werd dan even niet gemelkt, om de illusie te wekken dat ze veel melk gaf). Dat gaf de nodige problemen.
Mastitis heeft vooral veel met hygiëne temaken en gaat alleen maar ten koste van de melkproductie
Lijkt mij complete onzin.
- 88% van de koeien krijgt te maken met klauwletsels door de huisvesting.
Sterker, als ik google op "88% klauwletsel", kom ik maar één link tegen
Melk Is Dodelijk!
Melk is dodelijk voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar. Melkkoeien worden elk jaar kunstmatig zwanger gemaakt om melk te produceren.
bevegan.be
Alleen de url al
Bedoel je mond en klauwzeer? Daarvan is een boer verplicht om het te melden. Tegen mkz bestaat gewoon een vaccinatie (maar dankzij die achterlijke EU is er een vaccinatieverbod).
Dat is knap, want pas bij een jaar of twee produceert ze voor het eerst melk
- Als ze na 2-3 jaar niet meer genoeg melk geven worden ze naar de slacht gebracht.
Electrische veeprikker is hier verboden. Veetransport mag in Nederland niet tijdens een hittegolf, en mag niet langer duren dan een x aantal uren.
- De laatste dagen van hun leven krijgen ze geen voeding of water want ze zijn toch niet nuttig meer. Deze dieren hebben zo'n stress tijdens het transport dat er een deel al sterft voordat ze aankomen in het slachthuis. Dieren die te bang zijn krijgen elektrische schokken toegediend om ze 'jagen' naar de plek waar ze heen moeten.
Wel is het zo dat veelnog wel eens in Spanje worden geslacht,en daar is die wetgeving anders. Maar volgens mij is dat vooral paardenvlees (menig paardenmeisje heeft de slacht als 'verzekering', hoe ironisch is dat).
Gelijk hersendood om de leidensweg minimaal te houden.
- Om dan als laatste stap een pin door hun hersenen geschoten te krijgen (dit is het zogezegd "verdoofd" slachten).
Ik weet niet of je in België woont, want in Nederland is gewoon vastgelegd hoeveel beschutting een dier moet hebben. Niet om België af te zeiken, maar op dat gebied is het wel echt een armoedig land ja.Heel het leven van zo'n dier is van begin tot eind een ellende. Ik heb hier een paar jaar geleden nog eens wat gepost over een sterfweide die ik tegenkwam tijdens het wandelen. Die dieren stonden daar zonder beschutting in 35 graden te wachten tot er een vrachtwagen kwam om ze naar het slachthuis te brengen. Een koe had een letsel aan haar poot waardoor ze op drie poten moest "huppelen", de boer sloeg haar zowat de vrachtwagen in met een stok omdat het niet snel genoeg ging.
Dus ja, deze dieren hebben het slecht, ze leven in een industrie en niet zoals het plaatje op je melkkarton.