MuscleMeat

Krachttraining en vetverbranding

Heb je nou een vraag of kom je alleen maar om discussies te voeren.. No offence.. :grinny:

• Topic Starter Topic Starter
653 kcals op 1u30 minuten krachttraining verbrand vandaag !! Nieuw PR

Tijdens een krachttraining ga je niet dezelfde hoeveel kcal verbranden als tijdens duursport, ervanuitgaande (hoe schrijf je dat?) dat je met vergelijkbare intensiteit traint. Echter, het herstel van een krachttraining vergt wel veel energie. Als je naast kracht ook voor hypertrofie (toename in spiermassa) traint, zal je onderhoudsbehoefte hoger gaan liggen. Ik merk dat ik nu meer moet eten dan tijdens mijn duursportperiode doordat ik ruim 30 kg zwaarder ben (waarvan een deel spiermassa is uiteraard). Met duursport is je voeding meer afgestemd op de hoeveelheid kcal die je verbrandt tijdens een training.

Tijdens een krachttraining ga je niet dezelfde hoeveel kcal verbranden als tijdens duursport, ervanuitgaande (hoe schrijf je dat?) dat je met vergelijkbare intensiteit traint. Echter, het herstel van een krachttraining vergt wel veel energie. Als je naast kracht ook voor hypertrofie (toename in spiermassa) traint
Nee hypertrofie zegt me niks. Dat is voor een hardloper overbodige ballast. Als ik wat ouder ben wordt dat mss wel interessant maar ben nog te goed nu. Als ik 7-tal kilo kan afvallen is het mogelijk dat mijn prime nog moet komen..

Deze week wel 1kg afgevallen en de gewichten gaan veel makkelijker dan vorige week. dus ga zo nog een week doen en hier en daar verhogen. en zien wat het geeft..

edit : verkeerde topic

Laatst bewerkt:
Als je tijdens je krachttraining gemiddeld 65-70% van je maximale hartslag zit zou je dan effectief goed vet verbranden zoals bij hardlopen? Heeft iemand daar een idee van ?
Ik merk dat als ik na een looptraining een kraxhttraining doe in die zone zit. Zonder eerst cardio is dat lastiger.
Hoeveelheid vet wat je verbrand is afhankelijk van duur/intensiteit.

Lagere intensiteit verbruikt procentueel gezien meer vet dan hogere intensiteit maar daar staat tegenover dat het totaalverbruik bij lagere intensiteit lager ligt dan bij hogere intensiteit met een zelfde tijdsduur Maw de absolute hoeveelheid vet dat verbruikt wordt bij hogere intensiteit kan hoger uitvallen dan bij lagere intensiteit bij eenzelfde duur.

Word dus een rekenplaatje.

Ik weet niet in hoeverre dit relevant is voor KT, maar door onder andere Peter Attia met het boek "Outlive" en Huberman, zie je op Social Meth veel aandacht voor zone 2 cardio, mitogrondiën en het trainen van het vermogen van je lichaam om een groter deel van de energie uit vet te halen.

Bovendien is juist bij KT het lastig om precies in de juiste zone te blijven zitten.

Wel zou een betere conditie kunnen helpen met herstel tussen de sets waardoor je uiteindelijk intensiever kan trainen. (Ongeveer en uit het hoofd)

65%-70% is een prima intensiteit voor langere duurlopen. Op hoge intensiteit ga je niet volhouden tenzij je voldoende (snelle) carbs tot je beschikking hebt. Of je moet een intervaltraining doen.

Ik zou gewoon richting de 70% aanhouden, dat ga je ook langere tijd volhouden indien je conditie hebt opgebouwd.

Bij krachttraining zou ik niet eens naar hartslag kijken.

Met mountainbiken was ik het ook zat. Heb op het laatst ook mijn horloge weggegooid (was het op het mtb parcours van Zandvoort verloren en ben het niet gaan ophalen toen het gevonden bleek te zijn) en alleen voor lol en op gevoel gaan trainen.

Toch is dit wel belangrijk, BIj KT wil je je vooral richten op de FG en FOG vezels en volledige aanvulling van het energiesysteem hiervoor is rond de 2 minuten waarbij ook wel eens gesteld wordt dat je hartslag onder de 100 moet zitten voor je aan je volgende set begin.

Ik ook niet. Wel 2 min rust, iets met creatine fosfaat wat aangevuld of omgezet moet worden.

Ik denk wel dat rustige duurtraining met intervallen zinvol is, vooral voor een betere squat.

Toch is dit wel belangrijk, BIj KT wil je je vooral richten op de FG en FOG vezels en volledige aanvulling van het energiesysteem hiervoor is rond de 2 minuten waarbij ook wel eens gesteld wordt dat je hartslag onder de 100 moet zitten voor je aan je volgende set begin.
Ah, interessant, dat wist ik niet. Ik ken het met name vanuit de loperswereld.

Dat kan toch niet voor iedereen exact 100 zijn 🤣
Bedoel je niet een percentage van maximum ?
Bij hardlopen worden ook vaak vaste waardes gehanteerd, maar als je het exact wilt doen moet je je VO2-max en anaerobe drempel (4 mmol/liter ook wel omslagpunt) weten volgens mij.

Met mountainbiken was ik het ook zat. Heb op het laatst ook mijn horloge weggegooid (was het op het mtb parcours van Zandvoort verloren en ben het niet gaan ophalen toen het gevonden bleek te zijn) en alleen voor lol en op gevoel gaan trainen.
Ik heb een korte tijd op hartslag gelopen, maar vond het niks en het werkte averechts voor mij; ik liep liever op gevoel. Ik hoorde van diverse toplopers dat ze ook gewoon op gevoel liepen.
Ik ook niet. Wel 2 min rust, iets met creatine fosfaat wat aangevuld of omgezet moet worden.

Ik denk wel dat rustige duurtraining met intervallen zinvol is, vooral voor een betere squat.
Wat bedoel je met een duurtraining met intervallen???
Of bedoel je dat je per week duurtrainingen en intervaltrainingen loopt.

Terug
Naar boven