Fitness Seller

kuiten trainen MaaR ...

dutske

Novice
Waardering
0
hoe en met welke oefening kan je je kuiten trainen

simpel he
Maar welke oefening is geschikt als je een linker voorvoet amputatie hebt ? ( pak zo een 60 procent dat weg is)de oefening die ik in mijn boek heb staan kan ik niet uitvoeren :(
en waar ik ga trainen ?????? trokken ze zo een gezicht :)
dus als iemand een gedacht heeft ,laat maar horen

Mvg .

Je kan je kuiten niet trainen als je voet er (gedeeltelijk) af is.
Althans, dat lijkt me sterk, ben benieuwd of iemand een oefening weet :D

De oefeningen die ik ken hebben allemaal te maken met de hak liften, zodat je op je voorvoet staat. Dit lijkt mij lastig zonder voorvoet, maar er is vast wel een manier,

Heb je geen prothese voor je voet dan? Dan kun je namelijk wel je kuiten trainen :)

Zonder voet gaat dat niet lukken ben ik bang, je staat namelijk,of leunt namelijk altijd met je voorvoet op een apparaat of verhoging om je kuiten te trainen

one legged calf rise, maar voor beschadede voet moet je meer gewicht pakken vanwege koppel dat kleiner is omdat arm van de kracht korter is en je optilen lager

one legged calf rise, maar voor beschadede voet moet je meer gewicht pakken vanwege koppel dat kleiner is omdat arm van de kracht korter is en je optilen lager

Als je arm(in dit geval je voet) korter is is het juist zwaarder dan met een volledige voet.
moment = kracht • arm
M= F • d

Als je arm dus korter is(dit geval je voet) heb je meer moment nodig om die gewichten te bewegen want je arm(je voet) is korter.

Kortom juist lichter pakken de voet waar 60% van af is.

Of het verstandig is om zo je kuit te trainen, dat weet ik niet

Laatst bewerkt:
Zou zo snel geen oefening kunnen bedenken ivm die amputatie maar dikke respect dat je desondanks toch je kuiten wil trainen :cool:

• Topic Starter Topic Starter
hoi

kom juist van bij de kine, hij wist ook niet direct een oefening
maar hij ging eens naar een paar collega´s bellen

maja toch al vast bedankt voor de reacties

Mvg.

ik denk dat dit niet zal gaan als je geen prothese hebt

Dit klopt

Als je arm(in dit geval je voet) korter is is het juist zwaarder dan met een volledige voet.
moment = kracht • arm
M= F • d

Als je arm dus korter is(dit geval je voet) heb je meer moment nodig om die gewichten te bewegen want je arm(je voet) is korter.

Dit niet :p

Edit: Het koppel(weerstand) dat veroorzaakt wordt door voet-gewicht neemt namelijk af door de verkorte arm(voet). Minder weerstand bij verkorte voet dus. Of het verstandig is zo te trainen is inderdaad de vraag maar dat kun je zelf wel beoordelen denk ik.

Laatst bewerkt:
Het wordt alleen maar zwaarder als er een gedeelte van je "arm" (voet in dit geval) af is, daardoor zal hij met minder gewicht meer moeite hebben. Maar ik vraag me af of het sowieso wel effectief zou zijn als hij dit zou doen, vanwege de verkorte beweging die echt maar zeer beperkt blijft dan.
Wel respect voor je dat je toch nog je kuiten wilt trainen ;)

gastrocnemius is een bi-articulaire spier
dat wil zeggen dat je hem ook kan trainen met een welbepaalde hoek in je knie extensie

ik voel mijn kuiten heel goed met volgende oefening,
ik heb geen idee of je een prothese ofzo hebt, waarbij je kan squatten/hack-squatten
want dit is eigenlijk een klein gedeelte van een hack-squat

ga met je rug tegen een muur staan en leun ertegen, voeten op schouderbreedte,
buig een heel klein beetje door de knieen met je rug nogaltijd leunend tegen de muur,
als 180graden rechtstaand is, zou je moeten naar 130-150graden gaan en terug rechtop
als je goed concentreerd op je kuiten, zou je ze goed moeten voelen branden.

let op :
- heupen mogen zich minimaal verplaatsten, dit wil zeggen kleding mag iets verschuiven, maar heup moet altijd op dezelfde hoogte gehouden worden
- quadriceps mogen niet teveel overheersen dus niet te laag gaan, maar ook niet te hoog blijven
- heb je een hack-squat toestel in je gym is dit optimaal, want met extra gewicht ben ik er zeker van dat je de kuiten goed kunt aanspreken

verder kan ik op dit moment geen echte oefening vinden die je kuiten aanspreken werkend met alleen de hiel, behalve een zwaar voorwerp naar je toetrekken met je hiel zonder je benen te plooien. maar dat lijkt me niet zo praktich.

Laatst bewerkt:
als je arm(in dit geval je voet) korter is is het juist zwaarder dan met een volledige voet.
Moment = kracht • arm
m= f • d

als je arm dus korter is(dit geval je voet) heb je meer moment nodig om die gewichten te bewegen want je arm(je voet) is korter.

not

moment = kracht • arm
M= F • d

je ziet het verkeerd. ik denk dat je logica een beetje f*cked up is :)

Op wat voor manier loop je eigenlijk, speciaal schoeisel?
Als calfraises niet helemaal gaan kan je gaan kijken naar kaatsu, waarbij je niet zo'n zware belasting nodig zou hebben voor resultaat.

Oops een typ fout gemaakt:)

Verbeterde versie met uitleg:

als je arm(in dit geval je voet) korter is is het juist zwaarder dan met een volledige voet.
Moment = kracht • arm
m= f • d

als je arm dus korter is(dit geval je voet) heb je meer kracht nodig om die gewichten te bewegen want je arm(je voet) is korter.

Denk hierbij aan iets los draaien met een korte steek sleutel in vergelijking met een lange ratel.(werk in de garage dus voor mij een logisch voorbeeld.

Lange ratel gaat veel makkelijker omdat de arm groter is.

Kortom juist lichter pakken de voet waar 60% van af is. Omdat je dus meer kracht nodig heb dan met een volledige voet

Nu moet het kloppen volgens mij.

Laatst bewerkt:
Oops een typ fout gemaakt:)

Verbeterde versie met uitleg:

Moment = kracht • arm
m= f • d

als je arm dus korter is(dit geval je voet) heb je meer kracht nodig om die gewichten te bewegen want je arm(je voet) is korter.

Denk hierbij aan iets los draaien met een korte steek sleutel in vergelijking met een lange ratel.(werk in de garage dus voor mij een logisch voorbeeld.

Lange ratel gaat veel makkelijker omdat de arm groter is.

Kortom juist lichter pakken de voet waar 60% van af is. Omdat je dus meer kracht nodig heb dan met een volledige voet

Nu moet het kloppen volgens mij.

Kerel, je denkt verkeerd om. De arm waarmee je kracht zet veranderd namelijk niet, dat is het hielbot. De arm waarmee je de kracht overbrengt wordt verkort, dat is de voorvoet. Denk aan een wip, of een breekijzer. Het scharnierpunt is de enkel.

Laatst bewerkt:
Kerel, je denkt verkeerd om. De arm waarmee je kracht zet veranderd namelijk niet, dat is het hielbot. De arm waarmee je de kracht overbrengt wordt verkort, dat is de voorvoet. Denk aan een wip, of een breekijzer. Het scharnierpunt is de enkel.

Dit is zeker blond van mij je hebt gelijk :roflol:

On Topic dan maar weer :D

• Topic Starter Topic Starter
gastrocnemius is een bi-articulaire spier
dat wil zeggen dat je hem ook kan trainen met een welbepaalde hoek in je knie extensie

ik voel mijn kuiten heel goed met volgende oefening,
ik heb geen idee of je een prothese ofzo hebt, waarbij je kan squatten/hack-squatten
want dit is eigenlijk een klein gedeelte van een hack-squat

ga met je rug tegen een muur staan en leun ertegen, voeten op schouderbreedte,
buig een heel klein beetje door de knieen met je rug nogaltijd leunend tegen de muur,
als 180graden rechtstaand is, zou je moeten naar 130-150graden gaan en terug rechtop
als je goed concentreerd op je kuiten, zou je ze goed moeten voelen branden.

let op :
- heupen mogen zich minimaal verplaatsten, dit wil zeggen kleding mag iets verschuiven, maar heup moet altijd op dezelfde hoogte gehouden worden
- quadriceps mogen niet teveel overheersen dus niet te laag gaan, maar ook niet te hoog blijven
- heb je een hack-squat toestel in je gym is dit optimaal, want met extra gewicht ben ik er zeker van dat je de kuiten goed kunt aanspreken

verder kan ik op dit moment geen echte oefening vinden die je kuiten aanspreken werkend met alleen de hiel, behalve een zwaar voorwerp naar je toetrekken met je hiel zonder je benen te plooien. maar dat lijkt me niet zo praktich.

ik heb deze laatste eens geprobeerd en hier bij voel ik men kuit opspannen :D ( ne zak cement door de tuin trekken :cool:)

dank u voor de tip

Mvg.

Terug
Naar boven