Fitness Seller

Kwaliteitsbarbells voor een mooie prijs

• Topic Starter Topic Starter
Dat dacht ik al. Volgens eigen zeggen maar dat is geen uitspraak van de IPF zelf. Op de website van de IPF worden ze ook niet genoemd, dus hebben ze geen IPF certificaat. Al die merken die wel worden genoemd gebruiken namelijk het beste staal voor hun bars. 155000 PSI van sportkraft is geen slecht staal maar ook geen top kwaliteit. Daar is de prijs natuurlijk ook naar. Top bars kosten namelijk ook bijna 2x zoveel.

Ik denk dat we het beide eens zijn dat de sportkraft power bar gewoon een zeer goede bar is, zeker geschikt voor powerliften. Helaas is de prijs voor mij net wat te hoog wat ik aan een bar wil besteden. Voor dezelfde prijs kan ik ook een westside power bar nemen die zeer vergelijkbaar is met een TPB en beide gebruiken beter staal 186000 PSI.

Maar dit topic gaat over het kopen van barbells. Ik dacht dat er wel wat meer animo zou zijn voor goede bars op dit forum.

Ik twijfel dus tussen 2 bars: rogue power bar / york b&r

Rogue power bar
+ vergt weinig onderhoud (zink)
+ snap ring sleeves

- stijfheid barbell (28,5mm bij 155000 PSI)

York B&R
+ fijne knurl (bare steel) die niet je handen kapot trekt
+ top kwaliteit staal 205000 PSI
+ grote stijfheid (29mm bij 205000 PSI)

- onderhoud (bare steel/vochtige omgeving)
- end cap sleeves (schijven kunnen blijven steken)

Laatst bewerkt:
heb voorlopig nog geen goede halter nodig naast m'n Uesaka (WL)

PSI duidt volgens mij niet (volledig) op de stijfheid van een barbell, maar op de weerstand tegen permanente verbuiging

IPF approved halters zijn alleen merken die sponsoring betalen ;)

PSI duidt volgens mij niet (volledig) op de stijfheid van een barbell, maar op de weerstand tegen permanente verbuiging

Dat klopt. Tensile strength. De mate van druk die de barbell kan hebben (op het midden belast) en waarbij hij weer terug komt tot recht (binnen de tolerantie voor recht)

Laatst bewerkt:
hallo,

leuk initiatief, ik ben nl. ook zoekende achter een goede PL bar, voor een beetje acceptabele prijs.

geef het even tijd, je vraag voor medegeinteresserden staat hier nog geen dag toch?

ik vind zelf dat je een bar van honderden euros eigenlijk eerst zou moeten kunnen zien / voelen eigenlijk, maar das lastig?

nogmaals, ik heb interesse ABO
zal me morgen eens verdiepen in welke ik liefst zou willen, en mogelijkheid deze in t eggie eens vast te houden

voor wat betreft je voorbeeld van the rogue power bar, waar ik evt. interesse in heb
275 $ is vandaag 216 euro.
jij zegt dat verzenden van 1 bar 45,00 kost, dan kom ik op 261,- waar komt die 116,- dan nog vandaan?
vanuit europa dienen er toch ook geen aanvullende belastingen te worden betaald?

Laatst bewerkt:
Ze moeten die barbells eerst naar hier transporteren. Daar betalen ze kosten op en die worden daar dan bijgerekend;)

Lees goede reviews over de rogue power bar. Heb ook gelezen dat de bar door pendlay wordt gemaakt, weet niet of dit klopt. De bar is wel wat dunner dan de reguliere power bars (28,5mm). Bij gewichten boven de 225kg beginnen sommige lifters last te krijgen van whip, anderen vinden dit juist weer fijn. Dit kan met met name nadelig zijn voor squats (225kg bench zal bij ons niet snel gebeuren). Kwa stabiliteit (whip) is deze bar vergelijkbaar met een Pendlay HD bushing bar. Voor mij alleen zou dit een ideale bar zijn daar ik nog lang niet aan deze gewichten zit.

Aangezien ik niet alleen met de nieuwe bar zal trainen twijfel ik of ik niet toch voor een stijvere bar moet gaan. Liefst had ik een TPB maar daar betaal je in Nederland ongeveer 555 euro voor. Deze bar heeft een dikte van 29mm met 185000 PSI staal. Een super bar om mee te powerliften, zal pas last krijgen van whip bij gewichten boven de 300kg. Zeer vergelijkbaar is de Westside power bar, zelfde kwaliteit staal en dikte van de bar als de TPB. Deze bar kost 488 euro.

Laatst bewerkt:
Die hebben wij momenteel. Deze barbells zijn extra dik (31mm) om het goedkope staal te compenseren. Deze bar heeft volgens mij geen center knurl, anders dan het plaatje doet suggereren. Verder is de barbell merkloos en dat zegt al genoeg. Ik heb liever een kwaliteitsbarbell die een stuk dunner is.

Heb besloten toch voor een rogue bar te gaan. Rogue geeft namelijk levenslange garantie op de rogue bar tegen plastisch buigen en het verliezen van de sleeves. Ik ben flink wat boards afgegaan en niemand heeft klachten over de bars van rogue. Verder lees ik dat rogue een goede naam heeft wat betreft after sales. Ze reageren altijd heel snel en bij de york b&r bars, waar wel nogal wat problemen mee zijn, vervangen ze deze snel. In het contact wat ik nu met rogue heb zijn ze altijd zeer snel met reageren en nemen de tijd voor je.

Helaas geeft rogue geen levenslange garantie op de power bar. Het is verder precies dezelfde bar als de rogue bar op de knurling na. Nu geeft rogue op deze power bar 1 jaar garantie omdat ze twijfelen aan het gebruik van de bars onder powerlifters. Vreemde zaak wanneer de bar dezelfde kwaliteit heeft. Hoe dan ook 1 jaar garantie lijkt mij verder wel genoeg om na te gaan of de bar fouten bevat. Binnen een jaar trainen met flinke gewichten kun je wel nagaan of de bar blijvend buigt of dat de sleeves los komen. Heb verder gelezen dat er atleten zijn die tegen de 300kg deadlift hebben gedaan, de bar bleef recht.

Het is nu aan mij of ik de center knurl op een bar zo belangrijk vind om de levenslange garantie in te ruilen voor 1 jaar garantie.

Levenslange garantie zonder kleine lettertjes? Als je flink rack pulls doet en hem hard daarop dropt of squats failt dan vervangen ze hem?

Nee geen garantie natuurlijk tegen slecht gebruik. Ik ga ook nooit meer rackpulls doen, doe liever block pulls dan. Box squats waarschuwen ze ook voor. Maar dat alles lijkt me heel logisch toch? Vraag me wel af of ze slecht gebruik van de bar na kunnen gaan. Waarschijnlijk kunnen ze dat aan de schade aan de bar zien. Pendlay geeft namelijk ook levenslange garantie tegen buigen volgens mij.

Geeft voor mij aan hoeveel vertrouwen het bedrijf in het eigen product heeft.

zoals eerder aangegeven heb ik ook interesse in een betaalbare kwaliteitshalter.

goed op je spullen passen enzo is natuurlijk logisch.
maar dat box squats voor zo'n kwaliteitshalter slecht zouden zijn?dat kan ik me niet voorstellen.

Feit is dat je een goede halter niet kan slopen bij normaal gebruik (d.w.z. geen rackpulls, geen squats op safety's droppen). Eleiko biedt bijvoorbeeld ook levenslange garantie, als je hun schijven, hun platform en hun rack gebruikt. Vraag me niet hoe ze dat controleren...

zoals eerder aangegeven heb ik ook interesse in een betaalbare kwaliteitshalter.

goed op je spullen passen enzo is natuurlijk logisch.
maar dat box squats voor zo'n kwaliteitshalter slecht zouden zijn?dat kan ik me niet voorstellen.
Als de bar op je box zou vallen is het gedaan met de bar, zo krom als een hoepel.

Feit is dat je een goede halter niet kan slopen bij normaal gebruik (d.w.z. geen rackpulls, geen squats op safety's droppen). Eleiko biedt bijvoorbeeld ook levenslange garantie, als je hun schijven, hun platform en hun rack gebruikt. Vraag me niet hoe ze dat controleren...
Met slopen bedoel je dan breken of plastisch vervormen?
Ja dat verhaal van eleiko, daar is rippetoe toch zo'n fan van? :D

Ik bedoel sleeves die loslaten of de halter die buigt etc.

Bij de hardcore gym in rotterdam bijv. trainen ze nog met een Schnell PL halter die een jaar of 30 oud is en je ziet er niks aan behalve dat de knurling wat versleten is. Die halter is trouwens vaak met 200+ van iemand zn rug af gegooid.

Dat van Rippetoe weet ik niet, ben niet zo op de hoogte van de beste man.

Terug
Naar boven