MuscleMeat

Lange benen = zwakke benen ??

SideShow

Competitive Bodybuilder
Waardering
1
Lengte
1m96
Massa
90kg
Vetpercentage
13%
Lo

Vooraf: ik ben 1m96 en heb dus lange benen.

Ik wist het feitelijk al eerder maar heb het gisteren in de gym voor het eerst echt beseft. Ik heb zwakke benen en vooral zwakke knieën. Als ik kijk naar bvb spurten, dan ben ik echt snel, zelfs mn aanzet.

Maar wat me niet goed lukt, zijn spieroefeningen...

Tii5wgbOduKDHZsssBfFrarHpDUP_fnc.gif

Deze oefening moet ik gewoon niet doen, ik zou mn knieën in twee breken hiermee. Ik heb die oefening al vele malen geprobeerd, maar moet altijd heel lage gewichten pakken om het te kúnnen doen zonder teveel pijn. Als ik kijk naar een ander persoon van 'normaal' gestalte (1m80), die hebben meestal geen benen die zoveel meer gespierd zijn dan de mijne, en toch heffen ze zonder problemen tot 40 kilo meer. Ligt dit nu gewoon aan mijn lange benen ?

De enige oefening die me lukt is ongeveer dit:
Tii5wgbOduKDHZsssBfFrarHpDUP_fnc.gif

Squatten moet ik ook niet doen, enz ...

En dan merk ik het ook bij mn andere sport (basketbal), ik kan echt niet hoog springen, en ga met niet veel power de lucht in...

Wat moet ik doen met die verdomde hefbomem van mij ? Of zijn ze gewoon zo lomp ?

Laatst bewerkt door een moderator:
De afstand die jouw benen moeten afleggen met squatten is groter dan de afstand die iemand moet afleggen met kortere benen... Dus jij zal langer een bepaalde kracht vol moeten houden om een bepaald gewicht te tillen dan iemand met kortere pootjes. Hier kan je niets aan veranderen, het enige wat je kan doen is gewoon flink doortrainen (squatten / conventional deadlift) en zo je benen groter ende sterker te maken.

Wat je jump-power betreft met basketball, misschien zou je eens een tijdje op speed moeten gaan trainen. Want je kan niet hoog springen door kracht alleen, daar zijn 2 componenten voor nodig: kracht & snelheid (P = F x V).

Je kan op snelheid trainen door een lichter gewicht zo snel mogelijk te verplaatsen van A naar B. Probeer dan niet teveel herhalingen te doen hh<5, want anders verplaatst de focus al snel van explosiviteit naar endurance.

IMO is het bullshit...ik ben 1.95 en heb met gemak 150kilo gesquat voor 6 x zonder iets(riem of wraps) denk dat als ik me knie niet had verdraait ik nu wel op de 4/6x 190kiilo zou zitten!
Je hebt eerder gewone zwakke knieen...

(ik heb ook groeispurten gehad, in 2jr tijd ruim 20cm...)

Inderdaad...leeftijd heeft er ook mee te maken. Zit je nog in de groei?
Ik ben ook tussen de 1.95 en de 2 meter maar ik heb nergens last van.
En als je zwakke knieën hebt...dan moet je even bij de dokter om advies vragen...

Ik ben zelf 2 meter...En zeker geen zwakke benen, eerder sterk. maar zoals gezegd wordt moet je een grotere afstand afleggen dan een klein persoon. Je moet je zowieso niet gaan vergelijken.. Misschien moet je het nog flink gaan opbouwen.. Wat niet is kan nog komen;)

Nu ben ik geen reus maar ben 1.91 en heb juist een vrij sterk onderstel.

Misschien beginnen met wat lichte lunges om je knieen te versterken??

ik denk dat jouw knieen niet helemaal goed zitten. ikzelf ben 1.95 en heb nergens last van tijdens beenoefeningen.

!.93 en aardig sterk in de benen, dus zegt naar mijn ogen niet zo veel!

Hoi,
Heb zelf vroeger basket gespeeld, en ben 1.90m.
Ondertussen last van jump knie (verdomde trainer :mad: ), en ben moeten stoppen met basket...

Ik had erg veel resultaat (sprongkracht) na een oefening die ik ooit eens gelezen heb in een boek van Arnie (Terminator :D ). Deze oefening bestaat uit enkel 2 dikke boeken op elkaar te leggen, de tip (tenen) op de boeken en langzaam zakken tot de hielen de grond raken, en omhoog.

Let wel, als je dit niet gewoon bent kan dit voor vele ongemakken zorgen de dagen nadat je deze oefening gedaan hebt. Heb deze oefening in het begin gedaan met veel te veel herhalingen, en hierdoor een beetje geforceerd. Nu denken jullie waarschijnlijk, dat moest je toch voelen...

Neen... Als je basket speelt, zijn je kuiten wel iets gewoon, en hierdoor kon ik erg veel reps doen zonder last. Mijn advies, probeer 3 X 35 te doen.

Om te verduidelijken hoe mijn sprongkracht verbeterd is sinds deze oefening: ik was op die moment 1.86 fast forward, kon net aan de ring komen en vastnemen. Na deze oefening 2mnd uit te voeren kon ik plots achterwaarts dunken!!! Hoezo, white men can't jump
;)

Natuurlijk kan je ook het kuit toestel gebruiken op je club, maar omdat deze oefening enkel je eigen gewicht gebruikt is deze oefening misschien beter geschikt voor je knieën.

Groetjes!

Omdat je bovenbenen lang zijn (in vergelijking met iemand van 170) is er een grotere hefbooomwerking en komt er relatief meer kracht op je knieen te staan.

Ik ben maar 7 cm kleiner, maar kan toch 120 kilo op die leg extensions doen zonder mijn knieen te breken, gewoon rustig opbouwen. (en heel goed op je knieen passen !!)

Tja, gewoon rustig opbouwen, als dat niet lukt is er inderdaad iets mis met je knieen.

In dat geval natuurlijk iemand met wat verstand van die zaken er naar laten kijken..

Succes

Is bullshit imo, grote mensen kunnen even sterk worden (zelfs sterker!) dan kleinere. de hefboom word groter, maar wat maakt het uit, ALLES is dan groter, dus het blijft hetzelfde ...

nja heb in het begin ook last mee gehad, maar uiteindelijk toch tot wel respectabele squats gekomen (met 1m98 ) :)

Denk dat het ook aan je knieen ligt. Ik ben zelf 2.06, maar heb toch een vrij sterk ondergestel, pak met leg extension gewoon 70 kg (heel blok), en andere been oefeningen gaan ook prima. Lange benen hebben zegt niks dus....

Zoals je het neerzet: lange benen = zwakke benen Nee lijkt me niet nee. Maar kvind wel dat het moeilijker te trainen valt. En dat van die knieëen. Ik ken het. Loop al 6 maanden met een knie die gewoon al heel licht steekt bij een simpele kniebuiging. Veel advies gevraagd bij mensen om me heen (Marjolein Schilperoort o.a ) Als je bij een oef last hebt, gewoonweg niet doen komt het beejte op neer.

Terug
Naar boven