- Waardering
- 164
Ik kan het wel voor hem aangeven.
Onderin de squat en onderin de deadlift zit bij mij het knelpunt > zwakke hamstrings. Vervolgens zegt ludens dat er onderin niet meer activatie is van de hamstrings dan als je niet diep gaat? Dit spreeks elkaar faliekant tegen.
Hoe zie ik dit nog duidelijker terug in mijn squat? Onderin is het moeilijk en krijg ik er ook amper explosiviteit uit, ben ik voorbij een bepaald punt dan gaat het opeens als een raket en maak ik bijna een sprongetje erbij als ik niet oplet.
Ik geloof best dat ludens van zaken afweet maar hier heb ik en schijnbaar meerderen meer uitleg bij nodig
Onderin worden de hamstrings wel degelijk meer geactiveerd. Onderin zorgen de hamstrings en gluteus maximus voor meer stabilisatie, in tegenstelling tot partial squats.
Dat je onderin de beweging minder explosief bent komt niet per direct door zwakke hamstrings. Onderin de beweging moet je een explosieve extensie (strek) beweging maken, deze beweging wordt niet mogelijk gemaakt door je hamstrings. Je hamstrings doen o.a. mee aan flexie (het buigen van je been) en retroversie (je been naar achter brengen).
De reden dat je onderin de beweging moeite hebt met explosiviteit is normaal. Onder andere actine en myosine filamenten zorgen voor de contractie van een spier. Actine en myosine moeten altijd met elkaar koppelen. Bij een partial squat (45 graden) heb je maximaal overlap van je actine en myosine filamenten, daarom ben je op die hoogte ook behoorlijk sterk. Onderin de beweging overlappen je actine en myosine filamenten zo veel dat ze moeilijk kunnen koppelen. Dat is een grote reden dat je onderin minder explosief bent.
Lang verhaal kort: goede overlap van actine en myosine filamenten zorgt explosiviteit (met een goede overlap van actine en myosine ben je ook sterk). Je bent minder sterk als actine en myosine moeilijk kunnen koppelen. Dit maakt je dus ook minder explosief.
Daarnaast ben ik het eens met een aantal personen hier. Kort gezegd: gewoon diep squaten. Niet schadelijk voor je knieen- en rug, mits goed uitgevoerd (natuurlijke lordose in rug, druk op de hakken, knieen niet voorbij tenen). Diep squaten = grote ROM en dus zwaarder voor elke spiergroep, meer activatie hamstrings en gluteus maximus.

zal me morgen is even verdiepen in de spiervezels 

.