XXL Nutrition

Limabonen

Davoid

Novice
Waardering
0
Lengte
1m96
Massa
92kg
Vetpercentage
14%
Beste DBB'ers,

Ik ben momenteel bezig met het maken van een eerste voedingsschema voor mezelf en was opzoek naar iets met veel eiwitten om tonijn te vervangen.
Toevallig zag ik op de voedingswaarde tabel site staan dat er zoiets is als limabonen en/of kievietsbonen.
Limabonen bevatten volgens de site 21.5 gram eiwit en 0,7 gram vet.
kievietsbonen bevatten 20 eiwit gram en 1,5 gram vet.

Nu vond ik het al raar dat ik er nog niet eerder over gehoord had (ik zwerf al een tijdje rond op dit forum) maar ik kan ze ook nergens vinden. Het enige wat ik te weten ben gekomen is dat ze ook wel boterbonen heten maar die hebben weer een hele andere voedingswaarde, weet iemand hier meer van?

online bestellen:
http://www.dadrogistonline.nl/products/display/boterbonen-limabonen

voedingswaarde:
http://www.natudis.nl/assortiment_product_1850_boterbonen.php

Cheers!

Wie gaat er nu vis/vlees/gevogelte vervangen door bonen...

Wie gaat er nu vis/vlees/gevogelte vervangen door bonen...
Ikke!

Lima bonen zijn opzicht een goede bron van plantaardig eiwit.
Maar vlees of vis zijn natuurlijk makkelijkere bronnen van dierlijk eiwit.
Dus als je vlees eet of vis zou ik dit toch de voorkeur geven.
Het is gewoon gemakkelijk. Want eiwit uit plantaardig voedsel halen vergt veel meer voorbereiding en afwisseling dan, bv een gewoon voedingsschema die je hier vind.
Ik ben zelf nu al enkele jaren volledig vegetarisch en het was toch een grote aanpassing, en out of the box denken om aan genoeg eiwitten te geraken per dag.

Ik zou zeggen eet deze bonen met plezier, maar wissel vooral veel af. Want elke dag hetzelfde eetregime is ook niet gezond voor het lichaam en vooral voor de geest.

Mss ook interessant. Plant Protein vs Animal Protein.[Link niet meer beschikbaar]

Ja ja, maar dat staat weer los van het verhaal over de biologische waarde. Je kunt er lang en breed over zijn, maar plantaardige eiwitten zijn kwalitatief gezien (voor sporters dan) gewoon een stuk minder goed. Het aminozuurprofiel is gewoon verre van compleet, dus zullen deze aminozuren hun doel ook slecht of zelfs niet bereiken. Of veganistisch eten gezonder is is een hele andere discussie. Ik hoop btw niet dat het je doel is om hier een veganistische lifestyle te introduceren. Degene die dat eerder geprobeerd hebben, hebben het forum al huilend met hun staart tussen de benen verlaten. :)

Ik heb er toch bij vermeld indien hij vlees eet, dat hij dit de voorkeur moet geven.
En btw waar denk je dat koeien hun volwaardige eiwitten uit halen? Uit plantaardig voedsel toch?

Ik heb er toch bij vermeld indien hij vlees eet, dat hij dit de voorkeur moet geven.
En btw waar denk je dat koeien hun volwaardige eiwitten uit halen? Uit plantaardig voedsel toch?

Oké dan is het goed.

En vergelijk je nu een koe met een mens? Haha.

Neen, ik zeg gewoon dat een koe gras eet, en daarmee ook genoeg heeft om de dierlijke eiwitten aan te maken. Te groeien zeg maar. En zo het stukske vlees wordt die jullie opeten. Hetzelfde als een kip die graan eet.
Het is niet allemaal zo zwart wit hoor.

• Topic Starter Topic Starter
Kijk, daar heb ik wat aan. Dan is het inderdaad ook niet meer nodig om de vraag te stellen aangezien ik geen vegetariër ben.
Het was meer verwonderlijk omdat bonen letterlijk vrij "zwaar" zijn en je dus met een klein handje bonen zomaar 20 gram eiwitten binnen hebt. Maar het hele verhaal over aminozuren en plant versus dierlijk had ik nog helemaal niet over nagedacht.
Bij deze: bedankt :)

Neen, ik zeg gewoon dat een koe gras eet, en daarmee ook genoeg heeft om de dierlijke eiwitten aan te maken. Te groeien zeg maar. En zo het stukske vlees wordt die jullie opeten. Hetzelfde als een kip die graan eet.
Het is niet allemaal zo zwart wit hoor.

Nee precies, want de koe en de kip hebben een heel andere hormoonhuishouding en verteringssysteem, om maar een voorbeeld te noemen. :) Bonen zijn wel een hele goede bron van koolhydraten, vezels en micronutriënten, dus je hoort mij absoluut niet zeggen dat je ze niet moet eten! Het is lekker en gezond, maar geen volwaardige eiwitbron voor een bodybuilder. Als vegetariër of veganist moet je op een andere manier hoogwaardige eiwitten binnen krijgen.

Als vegetariër of veganist moet je op een andere manier hoogwaardige eiwitten binnen krijgen.

Dat is juist. Het is niet makkelijk om telkens te gaan combineren tussen noten, bonen, granen en af en toe eens een soja product.
In het begin heb ik veel met whey shakes gewerkt maar dat begint ook na een tijd tegen te steken.
Nu eet ik gewoon dagelijks een variatie van alles, en gebruik ik het programma calorieking. Om toch een beetje een overzicht te hebben van wat ik allemaal eet. En dit lukt wel goed.

Wel eens gehoord van eiwitcomplementatie? Bonen en noten schijnen samen een zeer hoge PDCAAS te geven!

Voor de afwisseling is het super hoor.
Ik eet ook liever carbs dan proteine. Eet liever 2 kilo tagliatella pasta over de dag dan de hele kip of vis :D

Kievitsbonen worden ook wel borlotti genoemd in het italiaans.
Zijn beetje gemarmerde bonen, hier vaak gedroogd te vinden. Of dus bij een italiaans zaakje in blik.

Wat betreft aminozuren, bonen+rijst zouden toch ook volledig profiel hebben? Snap de angst voor plantaardige eiwitten hier niet zo goed.

Wat betreft aminozuren, bonen+rijst zouden toch ook volledig profiel hebben? Snap de angst voor plantaardige eiwitten hier niet zo goed.

Angst heb ik zeker niet hoor, maar het is niet zo makkelijk als een vlees, aardappel, groenten maaltijd. Er gaat veel meer werk en combinatie in.
In zekere zin wel prettiger omdat je veel meer afwisseling hebt, maar toch moeilijk omdat je meteen ook veel carbs eet. Dus hoog in eiwit en laag in carbs ? = Een opgave toch?

In dit stukje staat er ook iets over http://www.ergogenics.org/voeding18.html#3
Onderzoekers denken dat eiwit uit bonen niet alleen een geringe biologische waarde heeft, en dus niet de aminozuren bevat die het lichaam nodig heeft, maar ook stoffen - in het wetenschappelijk jargon: antinutritionele factoren - bevat die de synthese van eiwit remmen.

Quinoa is wel een aanrader voor plantaardig eiwit, amaranthzaden qua voedingswaarde ook, maar die vind ik zelf niet te vreten. De GI waarde daarvan is ook buitengewoon laag.

Quinoa vind ik gelukkig ook erg lekker.

Zou bonen gewoon als goede bron van koolhydraten eten, terwijl je ook gelijk wat eiwitten binnen krijgt. Als je genoeg afwisselt, krijg je sowieso een compleet aminozuurprofiel binnen. Let ook even op het woord 'uitsluitend' in bovenstaand onderzoek ;)
Bevatten verder ook nog veel mineralen en vezels.

Maar waarom lastig te bereiden?

Het bereiden op zich is niet zo moeilijk, wel het genoeg proteïne uit de voeding halen. En de carbs laag proberen te houden is een uitdaging voor mij?
Ik weet niet hoe anderen dit aanpakken. Hoeveel proteïne, carbs, vet per dag?

Terug
Naar boven