MuscleMeat

Sticky Live News Topic

Parliament TERROR CRASH: Car hits cyclists at 40mph - driver arrested, several injured
WESTMINSTER is on lockdown after a car mowed down pedestrians and cyclists before crashing into security barriers outside the Houses of Parliament in a terror attack

:roflol:

6yQgPOgl.jpg

Mafia tijdens de bouw de boel afgeroomd? Goede materialen verkocht en inferieure stoffen gebruikt.

Al 35 ondertussen... :help:

“Iedere keer we over die brug reden, hield ik mijn hart vast. Je hoorde ze kraken van het roest”
Momenteel zijn zeker 22 dodelijke slachtoffers geteld nadat een brug nabij de Italiaanse havenstad Genua is ingestort.“Ik kom er al jaren en ieder keer we over die brug rijden, hou ik mijn hart vast”, vertelt Erik aan Het Nieuwsblad Online. “Het scheelde geen haar of we waren vandaag over die brug gereden”, aldus de Vlaamse Jerney die momenteel met vakantie in Genoa is.

De beelden liegen er niet om: de ravage is enorm. Om nog onbekende reden is dinsdag kort voor de middag de Morandi-brug ingestort, vermoedelijk was de structuur uit de jaren 60 volledig versleten en is de brug daarom ingestort. “Ik kom er al jaren”, vertelt de Vlaamse ondernemer Erik Wood aan Het Nieuwsblad, “en ieder keer we over die brug moeten gaan, hou ik mijn hart vast. Die grote metalen palen… vreselijk, die zijn helemaal verroest. De vijzen die het gevaarte bij elkaar moeten houden, steken er half uit en zijn ook volledig verroest.”

Erik reed eind juni nog over de brug. “Het is intussen traditie dat we onze vakantie afsluiten in Portofino. Dat is het Monaco van Italië en daar is de infrastructuur piekfijn in orde, maar om er te geraken… Jaarlijks rij ik zo’n 35.000 km voor mijn job, maar zo krakkemikkig... dat zie je nergens in Europa. Die brug kraakt zelfs als je erover rijdt.”

De Vlaamse Jerney is momenteel met vakantie in Genua. “We hadden vandaag gepland om een waterpark te bezoeken, om naar daar te gaan, moet je over die brug rijden. Gelukkig hebben we onze plannen moeten wijzigen door het slechte weer. Anders zaten we rond het tijdstip van de ramp op die brug ”, klinkt het.

Intussen is de dodentol van de ramp opgelopen tot 22, “maar volgens onze Italiaanse vrienden zijn het er veel meer. Hun huis is niet ver van die brug, ze waren danig in paniek.”
De stad Genua mag zich aan een rechtszaak verwachten. :emo: (of wie er ook verantwoordelijk is voor het onderhoud)

Al 35 ondertussen... :help:

“Iedere keer we over die brug reden, hield ik mijn hart vast. Je hoorde ze kraken van het roest”

De stad Genua mag zich aan een rechtszaak verwachten. :emo: (of wie er ook verantwoordelijk is voor het onderhoud)
Ik heb net even op streetview gekeken hé... Moet je eens kijken hoe die constructie in elkaar zit.. Of ja inmiddels zat..

Experts al jaren kritisch over Morandi-brug
De Italiaanse professor Antonio Brencich waarschuwde al in 2016 voor de staat en constructie van de Morandi-brug die dinsdagmiddag instortte in Genua.

“De Morandi-brug is een mislukking van de techniek”, zo vertelde Brencich, professor aan de Faculteit Ingenieurswetenschappen aan universiteit van Genua, in een interview met de omroep Primocanale. “Die brug is verkeerd gebouwd. Vroeg of laat moet ze vervangen worden. Ik weet niet wanneer, maar er komt een moment dat de onderhoudskosten hoger liggen dan de kost van een compleet nieuwe brug.”

Riccardo Morandi, de ingenieur die het Italiaanse viaduct ontwierp, won in 1957 voor het eerst een ontwerpwedstrijd voor een brug uitgeschreven door de Venezolaanse regering. In 1962 werd zijn General Rafael Urdaneta-brug over de Maracaibo Baai in Venezuela officieel ingehuldigd. Twee jaar later voer er een olietanker tegen. Balans: vijf doden. “Morandi had ook toen een fout gemaakt. De overspanning was veel te laag”, vertelde Brencich.

Toch zou de man nog twee gelijkaardige bruggen mogen tekenen: één in Libië, die in 1971 openging, en de vermaarde Morandi-brug in Genua, die dateert van 1964 en vandaag instortte. “Het ontwerp leek indertijd erg innovatief en iedereen was er wild van.”

Maar de problemen doken vrij snel op, zei Morandi. “In de jaren negentig moesten er bijvoorbeeld nieuwe staalkabels gespannen worden om de originele structuur te verstevigen en fors te beveiligen. Morandi was de mist ingegaan bij zijn berekeningen. Hij had geen rekening gehouden met de invloed van de tijd op gewapend beton. Hij was een ingenieur van het intuïtieve soort maar helaas met weinig aandacht voor het rekenwerk.”

“Ik heb nog maar één herinnering: de weg die plots voor mijn neus verdween”

Een man die met zijn wagen op de ingestorte Morandi-brug in Genua reed toen het gevaarte instortte, heeft de ramp zonder een schrammetje overleefd. “Dat ik nog leef is een mirakel.”

De 33-jarige Davide Capello stond in het verleden als profvoetballer onder contract bij ploegen als Cagliari en Savona, de doelamn kwam in het verleden ook uit voor de Italiaanse nationale beloftenploeg. Maar in 2014 stopte hij als prof, werd hij op zijn 29ste doelman van de amateurvoetbalploeg Legino Calcio uit Savona, en ging hij werken als… brandweerman.

De Sardijn reed vanmiddag naar het centrum van Genua toen daar de Morandi-brug instortte. “Het was zwaar aan het regenen. Ik reed net de brug op toen ik eerst een geluid hoorde, en alles plots instortte. Het was angstaanjagend.”

Capello kan niet bevestigen of net voor de instorting een bliksemschicht insloeg op de brug, zoals verschillende getuigen vertelden. “Dat weet ik niet meer. Ik heb nog maar één herinnering: de weg die gewoon plots voor mijn neus verdween.” De wagen van Capello viel dertig meter naar buiten. “Daar zat ik plots klem tussen twee pijlers en wat puin. Ik snap niet dat mijn wagen niet verpletterd is geraakt.”

De man belde meteen naar zijn vader Franco om hem gerust te stellen. “Ik wilde hem verzekeren dat ik veilig was. ‘De brug is ingestort toen ik erop reed, ik ben met mijn auto mee gevallen’, zei ik hem. ‘Maar maak je geen zorgen, ik ben veilig.’” Hij zei dat ik uit mijn wagen moest proberen te raken, als ik kon bewegen.”

Toegesnelde omstaanders wezen de hulpdiensten op de situatie van Capello, die door een politieagent uit zijn wagen werd geholpen. “Plots zag ik twee armen verschijnen die me uit de auto trokken. Met de hulp van die agent raakte ik uit mijn wagen. Ik was natuurlijk geweldig opgelucht: ik heb heel veel geluk gehad, het was een echt mirakel. Maar toen zag ik de apocalyptische scènes rondom mij, godzijdank kan ik het nog wel navertellen.”

Capello werd uit voorzorg naar het ziekenhuis gebracht, maar de man hield naar eigen zeggen niets over aan de ramp. “Het is ongelooflijk: ik heb geen schrammetje, de enige pijn die ik heb is van de naald die de ambulanciers in mijn arm staken.”

Terug
Naar boven