Onderzoekers die de dodelijke crash bestuderen van de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines hebben een voorlopige conclusie bereikt over de oorzaak van het drama. Er zou zoals al eerder werd geopperd een automatisch nieuw systeem geactiveerd zijn dat de neus van het vliegtuig omlaag duwde, waardoor het crashte. Dat schrijft de
Wall Street Journal op basis van bronnen dicht bij het onderzoek.
De conclusies werden getrokken op basis van onderzoek van de zwarte dozen van het toestel. Die werden teruggevonden na de crash, die het leven kostte aan alle 157 inzittenden.
Als het klopt dat het zogenaamde ‘stall-prevention feature’ geactiveerd werd, zou dat betekenen dat de crash dezelfde oorzaak kan hebben als die van het toestel van het Indonesische Lion Air eind vorig jaar. Bij die crash kwamen 189 mensen om het leven.
Het nieuwe systeem waarmee de vliegtuigen zijn uitgerust – het ’Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) – moet de aerodynamica van de toestellen bijsturen, die veranderde doordat de nieuwe en zuiniger motoren zwaarder zijn. De sensor grijpt in als het toestel te scherp stijgt en duwt de neus dan naar beneden. Dat zou bij beide vluchten te sterk gebeurd zijn.
Over enkele dagen zou het voorlopige rapport van het onderzoek over de crash bekend worden gemaakt volgens de Wall Street Journal.